Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


welke macrolens

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
fransvanegmond


Gender: Male
Age: 44
Joined: 16 Jan 2011
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 8:33    Post subject: welke macrolens
Hallo iedereen,

Ik ga een spiegelreflex aanschaffen met een macro-lens.
Dit na enkele jaren te hebben geexperimenteerd met een compactcamere i.c.m. verschillende loepes en pvc-knutsel praktijken.

Nu heb ik me al heel aardig ingelezen, en een camerakeuze gemaakt(600d van canon). Nu ben ik voornamelijk geinterresseerd in het fotograferen van insecten en vlinders, maar wel 'in het landschap'.

Nu neig ik naar de 60mm macro of de 100mm macro en vroeg me eigenlijk af of de voordelen van de 100 mm (werkafstand) ten opzichte van de 60mm (meer omgeving) duidelijk af te wegen zijn, en of er echt een groot verschil is.

Ik ben niet van plan beide aan te schaffen.

Graag hoor ik of de 60mm(evt met 12mm extension tube) ervaringen met omgeving op wegen tegen de 100mm, en dan maar een stapje achteruit. (werk liefst zonder statief)

Alvast kei bedankt voor jullie antwoorden.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 8:58    Post subject:
Dag Frans,

Ik heb jarenlang met veel plezier de EFs 60 macro gebruikt op een 40D. Heel prettig objectief waarmee je ook fijne landschappen en portretten kunt doen. De wat korte werkafstand heb ik zelf nooit als een heel groot probleem ervaren.
Reden dat ik toch ben overgestapt op de 100 mm was de overstap naar een Ful-Frame body. Nog wel een tijdje geprutst met de 60 en een tussenringetje want dan past het wel. Dat is dan ook een serieus punt om rekening mee te houden. Wanneer je in de (nabije) toekomst denkt over te stappen naar een Full Frame heb je niet veel meer aan je EFs objectieven. Omdat de afbeeldingsmaatstaf van de 100 mm op FF vrijwel gelijk is aan die van de 60 mm op een APSc crop camera merk ik geen verschil in werkafstand, maar met de 100 op een 60D kun je uiteraard iets verder van je onderwerp afblijven.
Wanneer ik lees dat je je onderwerp graag in het landschap wil vastleggen dan denk ik dat je meestal toch niet tot 1:1 op je onderwerp zal kruipen en dan heb je aan de 60 mm een vlijmscherp, compact en betaalbaar macro-objectief.
De 100 mm is (toegegeven) nog wat scherper, kan een leven lang mee ook als je upgrade naar een FF en wanneer je voor de versie met IS kiest is het werken zonder statief iets beter mogelijk.
Bij een goede fotozaak kun je de beide lenzen een keer op een 60D laten zetten en er even mee spelen. Geeft een goede indruk van de inzetbaarheid, massa enz.
Hoop dat je hier wat aan hebt.
Groet,
Jaap

PS Zelf heb ik voor de IS versie van de 100 mm gekozen, niet zozeer voor het macro-werk (bij 1:1 geeft dat sowieso nog maar 1 stop winst en ik werk wel veel vanaf statief), maar wel voor alle andere leuke dingen die je met deze lens kunt doen en omdat hij optisch nog net weer wat beter uit de testen kwam dan de non-IS versie.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
fransvanegmond


Gender: Male
Age: 44
Joined: 16 Jan 2011
Posts: 4

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Mar 2013, 12:01    Post subject:
Jaap, bedankt voor je antwoord.

groeten Frans
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 79
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Mar 2013, 18:46    Post subject:
En ik ben heel tevreden over mijn Tamron 60mm macrolens. Kan niet tippen aan 'n veel duurdere Sony macrolens (die ikeerst even gebruikt heb)
Al mijn macrofoto's maak ik met deze Tamronlens.
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum