Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal


Kenko Three Diamond Ring-member

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 09 Jan 2011, 23:15    Post subject: Kenko Three Diamond Ring-member
Merk en type: Tussenringen Kenko (of Soligor) Auto Extension Tube Set DG, Nikon versie.
Prijs: ca. 160 euro
Gewicht: de hele set van 12, 20 en 36mm ringen 250 gram volgens de website.
Kortste scherpstelafstand: deze verschilt natuurlijk per lens, maar, het is sowieso dichterbij dan de lens zonder tussenring!
Overig: alle elektronische en mechanische koppelingen die nodig zijn voor lenzen van Canon, Nikon, Sony, … worden doorgegeven, - natuurlijk afhankelijk van voor welk merk je ze koopt. Maar, lees verder…

Voordeel van dit accessoire
Als je een apparaat koopt, dan wil je graag dat je er zoveel mogelijk mee kunt doen, toch? Dus als je tegen de begrenzingen van een lens aanloopt, zoals de minimale scherpstelafstand, wat is er dan fijner dan een redelijk goedkoop accessoire aanschaffen, waarmee die begrenzing een heel eind worden opgerekt?
Tussenringen maken de afstand tussen de lens en de sensor groter, het zijn ringen tussen de lens en de camera. Daardoor kun je dichterbij je onderwerp komen en scherpstellen, en zodoende dit onderwerp groter op de sensor afbeelden. Je hoeft minder te croppen. Zo kun je bijvoorbeeld van een 50mm F1,8 standaardlens (nieuw iets van 100~150 euro, afhankelijk van het merk) met een set tussenringen van Kenko van 12, 20 en 36mm een macrolens maken waarmee je een afbeeldingsmaatstaf van ongeveer 1:1 kunt bereiken… Als je die standaardlens al had of bijvoorbeeld als je deze lichtsterkte voor portretten of nachtfotografie nodig hebt, dan is een setje tussenringen financieel interessant…
Hoe langer de brandspuntsafstand van een lens is, des te minder is het effect van de tussenring op de afbeeldingsmaatstaf: voor lange lenzen heb je lange tussenringen nodig.

Deze tussenringen van Kenko / Soligor geven alle mechanische en elektronische functies van de lens aan de camera door. Alsof de tussenringen er niet tussen zitten. Je hoeft niet te gaan rekenen, je hoeft niet tijdens het scherpstellen het diafragma open te draaien, je kunt eventueel automatische belichting toepassen en zelfs – onder gunstige omstandigheden – autofocus gebruiken.

Nadeel van dit accessoire
De tussenringen zijn niet stevig genoeg om een iets zwaardere lens of camera te dragen. Bij een pond aan camera en/of lens gaat het al doorhangen. Hierdoor verliezen camera en lens contact, en denkt de camera dat er geen lens is…

Er wordt geen informatie doorgegeven aan de camera dat de tussenring is gebruikt… daarom kan ik niet meer aantonen dat de getoonde foto´s werkelijk met een tussenring gemaakt zijn… (dit is een bijzonder klein nadeel. Het is eigenlijk alleen een nadeel voor de auteur van een artikel als dit.).

Gebruikerservaringen
Ik gebruikte tussenringen het meest met een 300 mm F4 lens, om close-ups te maken van libellen, kikkers en andere beesten van deze omvang die geneigd zijn te vluchten als ze je gewaar worden. Je kunt ruim een halve meter dichterbij met een 36mm tussenring, ik meen van 1,45m (minimale scherpstelafstand van de lens) naar een centimeter of 80. Je kunt dan een Iberische juffer volledig in beeld brengen. En je hoeft toch niet een macrolens uit de tas te halen waarmee je het beest tot dichter dan een halve meter of korter moet benaderen om het beest even groot in beeld te krijgen.
Deze lens – de 300 F4 - staat op het statief, aan de lens bevestig je de langste tussenring – 36mm -, daaraan hang je de camera. Wat bijzonder vervelend is, is dat de ring dus niet sterk genoeg is om mijn camera goed te dragen. De tussenring zakt door. De 300 F4 lens (type AF-S) heeft een diafragma koppelring die per sé contact moet maken met een nippeltje aan de camera. Doordat dit nippeltje te kort is, en de tussenring gaat uithangen, verliezen camera en lens contact. Je kunt dan geen foto maken… Het doel van de exercitie was om foto´s te maken… mis poes.
Dit probleem is enigszins te verhelpen door de camera tegen de lens aan te duwen. Maar, zodra je je handen weer ergens anders voor nodig hebt, dan zakt het weer uit en moet je opnieuw de tussenring op de camera plaatsen om het contact te maken. Bovendien is het geheel - handmatig aangeduwd - niet zodanig stabiel, dat je met lange sluitertijden scherpe foto’s kunt maken…
Scherpstellen gaat ook al moeizaam. Het doorzakken en weer aanduwen van de ringen maakt dat je scherpstelpunt verplaatst… Het zijn maar millimeters, maar die was je nu net aan het fotograferen.
Een goede oplossing kan zijn een ondersteunende beugel te ontwerpen die de camera onwrikbaar met de lens verbindt… Dat is voor mij een brug te ver. Te meer daar dit ten koste gaat van de flexibiliteit van het wisselen van lens of het bijplaatsen van tussenringen.
Het probleem is iets kleiner als je een hele lichte camera gebruikt.

Met een 500 mm lens zou ik graag tussenringen toepassen om een kopportretje te maken als een vogelbeest nog dichter bij komt dan 4,5 a 3,8 m. Je kunt dan natuurlijk niet tot oneindig scherpstellen. In het verleden heb ik er mee in mijn tuin gezeten. Frustratie alom door het uitzakken van de camera. Ik heb de ringen nog niet met een lens geprobeerd die geen diafragmaring heeft, een G-type lens. Een deel van het probleem is dan opgelost (dat je opnieuw de lens op de camera moet zetten). Het doorzakken niet.
Liefst wilde ik ook met de tussenringen aan elkaar (gestackt) foto’s maken met een 50mm en 85 mm lens. Op die manier hoopte ik macrofoto’s te kunnen maken, zonder een kostbare macrolens aan te hoeven schaffen. De 85 mm lens was met 600 gram veel te zwaar. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik alsnog een macrolens kon aanschaffen. De kwaliteit van de beelden hiermee is zoveel beter, dan ik denk dat het niet alleen komt door de problemen met doorzakken, maar ook door de kwaliteit van de lenzen ver buiten het gebied waar ze voor bedoeld zijn (de kortste scherpstelafstand met de 85mm lens is 85 cm, met de tussenringen gestackt is het een centimeter of 10 .


AF-S Micro Nikkor 105 mm 1:2,8G ED Utrecht. D700 met 85mm F1,8 AF-D met 12, 20 en 36mm Kenko Autoringen. Iso2000 1/8s F1,8 (vol open, in werkelijkheid is het diafragma dan inmiddels iets van 2,8 ) -1,66EV. Lens en camera beide stevig ondersteund.


AF-S Nikkor 300 mm 1:4D Utrecht. D700 met 105 F2,8G VR AF-S. Iso2000 1/8s F4,8 (volle opening van de F2,8 lens op deze afstand) -1,66EV. Uit de hand met VR aan (1 scherpe foto uit 5 keer afdrukken).

Het is natuurlijk niet eerlijk dat ik een 85mm F1,8 op volle opening vergelijk met een 105 F2,8 op volle opening. Ik hoop dat jullie er doorheen kunnen zien.


Waarom heb je voor dit accessoire gekozen?
Ik wilde een tussenring waarmee de elektronische informatie werd doorgegeven en waarmee het diafragma werd gesloten voor het nemen van de foto.
Maar deze tussenringen zijn dus niet stevig genoeg om zonder ruwe improvisatie, of een secure en dus dure extra attributen, scherpe foto´s te maken.

Alternatieven
Hierboven, onder ´Voordeel van dit accessoire´ zei ik dat het financieel interessant kon zijn om tussenringen voor macrofotografie te gebruiken als je al een 50mm F1,8 lens had.
Maar, als je die 50mm lens nog niet had – en genoeg lichtsterkte/onscherpte hebt aan F2,8 - , dan kun je beter gelijk een sigma 50mm F2,8 EX DG Macro aanschaffen. Deze lens kost minder dan de tussenringen en de standaardlens samen, is aanzienlijk makkelijker in gebruik en levert aanzienlijk scherpere beelden in het close-up bereik. Trouwens, deze macrolens is sowieso scherper dan de lichtsterkere 50mm lens, volgens de tests.
(Als de optisch heel mooie 50mm lens al minder geschikt is om close-up fotografie met tussenringen te bedrijven, dan zijn zoomlenzen al helemaal ongeschikt.)
(Je kunt natuurlijk ook de 50mm macrolens links laten liggen en een 60, 70, 90, 100, 105, 150, 180 of 200mm macrolens kiezen van welk merk dan ook, allemaal scherper… ik dwaal misschien af, maar al die lenzen zijn aanzienlijk beter in het close-up bereik dan de gewone lenzen die er niet voor bedoeld zijn. Het beste alternatief voor een tussenring is een macrolens.

Nikon levert nog oude originele stevige tussenringen. Deze zakken niet uit, maar hebben geen elektronische koppeling en vaak geen, of omslachtige manier van diafragma sluiten. Ik heb ze veel gebruikt toen een lichtmeter ook zonder informatie over de lens een sluitertijd kon bedenken. Ik hoor graag als iemand goede tussenringen kent.
Canon heeft eigen volledig automatische tussenringen voor het EOS systeem, ik weet niet hoe deze functioneren.

Je kunt overwegen alleen een 36mm tube aan te schaffen (ik meen dat ze ook los te koop zijn, kan het even niet vinden). Let – voor nikon - in de winkel op de lengte van het palletje van de diafragmakoppeling. Voor gebruik met 300 en 500 mm lenzen zou dit heel handig zijn.

Oh ja, je kunt ook nog een voorzetlens kopen. Of een 50mm objectief verkeerd om monteren. Hier heb ik geen echte ervaring mee, wel eens gespeeld, meer niet.

Ik heb even gezocht tussen mijn foto’s van kikkers en libellen. Het blijkt dat ik de laatste tijd vaak mijn convertor gebruik om een vergelijkbare vergroting te krijgen als met tussenring, vanaf iets grotere afstand dus… Een originele nikon convertor is een factor twee duurder dan de set tussenringen. Het kwaliteitsverlies dat de convertor veroorzaakt is marginaal ten opzichte van de onscherpte die het geklungel met een ondeugelijke tussenring oplevert. Een tussenring is helemaal niet nodig…

Kortom
Miskoop.




En 100% crop.

Iberische beekjuffer Remoulins, Frankrijk. D300 met 300F4 AF-S en Nikon convertor 1.4x. Iso400 1/200s F10 +0,33EV.



En 100% crop.

Iberische beekjuffer Remoulins, Frankrijk. D300 met 105 F2,8 AF-S VR. Iso400 1/125s F9 +0,33EV.

Merk op dat de beeldkwaliteit van de foto met de 105 mm lens iets mooier is. Dit zou kunnen liggen aan de fotograaf, maar ik schat toch dat hier sprake is van kwaliteit van het optiek, de 105 is mooier dan de 300, zeker als er een convertor achter die 300 hangt. Merk op dat de achtergrond van de foto met de lange lens rustiger is. Dit komt deels door het nauwere perspectief van de (4x) sterkere telelens. Deels door de achtergrond zelf.

Van mensen in fotowinkels begrijp ik dat er ook tevreden Kenko- en Soligorklanten zijn. Je bent dan ook van harte welkom ook positieve ervaringen hieronder te delen…


auteur: Peter Wijn


Nou vooruit, ook nog een foto met een tussenring.


Purperlibel, Wadi Al Amrat, Oman. D300 300mm F4 met tussenring 36mm iso320 1/160s F9.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 10 Jan 2011, 15:17    Post subject:
Peter,

Ik heb de Soligor set gehad. Het grootste nadeel dat jij hier ook aanstipt is dat door de zwaarte van de camera (in mijn geval een Nikon D300) er regelmatig contact wordt verloren tussen lens en camera (f-fout). En dit als je meestal al ligt te klooien in ongemakkelijke posities laag bij de grond! Uiteindelijk leverde dit voor mij zoveel ergenis op dat ik het setje heb verkocht.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 10 Jan 2011, 15:32    Post subject: rood
Hoi peter
een zijsprong maar mag wel he
zou je de laatste foto eens kunnen gebruiken in het bp verhaal over rood, op np ook van belang...

groet susan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 10 Jan 2011, 15:50    Post subject:
deze was vrij simpel susan: donkerder maken.
hetgeen ook voor het groen mooier bleek.

het harde licht zorgde voor diepe schaduwen onder de ogen van het beest. Die diepe schaduw heb ik selectief opgelicht door helderheid en contrast te verhogen (iets van 10 a 20%).

Misschien zou het nog mooier worden als ik de lichte delen van het beest ook selectief nog wat donkerder had gemaakt.
Je moet toch wat, als het licht aan de harde kant is.

Maar de vraag blijft staan. En ik vind het een leuke foto, dus die mag dan ook mee.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
jonggolde
Guest







PostPosted: Mon 10 Jan 2011, 16:48    Post subject:
Ik zie alleen kruisjes en geen foto's??

Gr. Henriëtte

ps. Even later verschenen de foto's wel!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 10 Jan 2011, 21:03    Post subject:
wel hele mooie kruisjes, toch, henriëtte?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Jan 2011, 17:43    Post subject:
Heb nu eindelijk gevonden hoe het zit met nikon tussenringen.

Geen ringen die geschikt zijn voor G-type lenzen zonder diafragma-ring beschikbaar.

Nikon PK11, PK12 en PK13 zijn wel geschikt voor alle andere lenzen, - die dus een diafragmaring hebben - maar alleen op camera's die kunnen werken met lenzen zonder elektronische koppeling (de ai-s lenzen) zoals D200, D300, D700, D2-serie, D3-serie.
Je zult de camera moeten vertellen wat voor lens je gemonteerd hebt (meen ik me uit de handleidingen te herinneren).

Voor de 300 F4 AF-S is dus een PK13, weliswaar wat kort - met 27 mm, en je zal je camera effe moeten vertellen wie er op zit, maar wel geschikt.

Is er ook nog een Nikon PN11 Automatische Tussenring 52,5mm. Duur ding, maar toch eens kijken. In theorie ben je een handige knutsel en bouw je aan de hand van een andere lens en een convertor of camera en wat draadjes ook de elektronische contacten er in.
http://damien.douxchamps.net/photo/pn11/
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Wouter Klaasse


Gender: Male
Age: 30
Joined: 30 Jan 2009
Posts: 205
Location: Lieren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Jan 2011, 20:08    Post subject:
Kortom
Miskoop.

Als ik naar die foto's kijk niet echt....
_________________
www.natuurfotowouter.nl
Canon Sigma Gitzo Wimberly
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 12 Jan 2011, 23:32    Post subject:
(dank je wel)


(alleen de onderste foto en die van de bovenste nikkor zijn met tussenringen gemaakt)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
fransz


Gender: Male
Age: 73
Joined: 23 Apr 2006
Posts: 9
Location: nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 19 Jan 2011, 22:00    Post subject:
Hallo Peter,
Tussenringen zijn een tijd lang de enige manier geweest om te fotograferen wat ik leuk vind: vlinders op het heetst van de dag.
Met de 70-300IS van canon en een 20mm tussenring kon ik, zonder statief natuurlijk, nog flink mijn gevleugelde vrienden achtervolgen Smile
En dan had ik toch nog iets van een meter werkafstand voor pakweg 1:3. Heeeel groot nadeel vond ik dat je focus op oneindig verliest.
Steeds wisselen, en dan soms de ring verliezen... Maar had nooit last van doorbuigen of niet werken. De tussenringen van canon zelf zijn duur maar ook erg degelijk.
Ik heb ze allemaal gehad, soligor, kenko en canon ...
groetjes, frans
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Mar 2013, 11:35    Post subject:
Heeft iemand ervaring met de tussenringen van Phottix?

http://www.fotoshopaalten.com/nl/macro/ringen/tussenringen/tussenringenset-af-voor-nikon.html
http://www.flickr.com/groups/closer_and_closer/discuss/72157624159164452/

mijn grootste probleem met de Kenko's is het doorbuigen en dus verlies van contact. Met name bij mijn 300F4 AF-S. Ik zou graag weten hoe de Phottix zich daarin gedraagt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 27 Mar 2013, 16:31    Post subject:
Ik heb, sinds ik met Nikon fotografeer, Meike tussenringen met autofocus - 40 euro op eBay (volgens mij bijna hetzelfde als de Phottix ringen). Die zijn net zo lomp als de 105mm macrolens en ze rammelen een beetje, maar als ik alleen de body vasthoud, blijft de macrolens met alledrie de ringen ertussen perfect zitten. Ze zijn iets dikker dan de tussenringen van Kenko, maar dat komt in dit geval dus goed uit.
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 Mar 2013, 17:17    Post subject:
Ha, mooi!
Smile

rammelen is niet erg, als het maar niet naar voren uitzakt?

het zakie zal iig niet zomaar van de camera donderen, dan heb je in drie dagen zoveel nadelige hits bij elkaar.
Kun je ze nader beschrijven? materiaal vatting, materiaal buis, bevestiging/speling vatting op buis?


misschien kom ik je nog eens tegen Wink
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
JelteV


Gender: Male
Age: 28
Joined: 09 Nov 2009
Posts: 298
Location: Amersfoort
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 27 Mar 2013, 17:33    Post subject:
Materiaal is van de buitenkant een soort kunststof, wat het precies is weet ik niet. Het voelt iig steviger aan dan plastic. Binnenin is het verstevigd met nog iets anders wat meer neigt naar metaal. Vatting voor op de body is van plastic, nog geen problemen mee gehad. Vatting voor de lens is metaal. De bevestiging van de vatting op de buis voelt stevig aan, er zit geen speling in.
Ik heb nog even gekeken wat het gerammel was. Het bleken de hendeltjes te zijn om handmatig het diafragma van een lens te openen zodra de lens erop zit. Die zitten los als er geen lens aan zit, maar als er wel een lens op zit zit het gewoon vast.

Zodra de bosanemonen en stinzen er zijn, ben ik van plan een paar keer naar Amelisweerd te gaan, dus als je wilt kunnen we dan eens iets afspreken zodat je de tussenringen kan uitproberen?
_________________
Nikon D7000 -- Micro-Nikkor 105mm -- MF Asahi Super-Takumar 1.4/50 -- Nikkor 18-105mm -- Sigma 100-300mm + 1.4x -- M42 Meyer Görlitz Trioplan 2.8/100 -- MF tussenringen -- Manfrotto statief
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Materiaal

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum