Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Arjen Drost - fotograaf van maart 2013

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Feb 2013, 8:44    Post subject: Arjen Drost - fotograaf van maart 2013
Korte bio
Naam: Arjen Drost

Wachtend op Zeehonden in IJsland - foto: Geert van der Veer
Leeftijd: 36
Woonplaats: Groningen
Beroep: Docent biologie op een gymnasium in Groningen, in de vakanties reisgids in polaire streken
Andere hobby's? In de natuur zijn, wandelen, fitness (tegenwoordig weer).
Gebruikte apparatuur: Canon EOS 1D mark IV en 5D mark II en lenzen van 8 - 300mm (evt. met converter).
Website: www.natureview.nl
Foto’s op Nederpix


Zodiac-varen in Oost Groenland

Interview
Hoe ben je ooit met natuurfotografie begonnen?
Van jongs af aan ben ik veel in de natuur geweest. In het begin was het vooral vogels kijken, maar al snel verbreedde de interesse zich naar andere diergroepen, zoals vlinders, libellen, reptielen en zoogdieren. Op zevenjarige leeftijd heb ik met een paar vrienden een natuurclubje opgericht, dat later zelfs in een officiële stichting is overgegaan. Al snel was alleen maar kijken niet genoeg, en wilde ik ook dingen kunnen vastleggen. Na m’n mavo-eindexamen heb ik m’n eerste spiegelreflexcamera gekregen. Analoog natuurlijk, handmatige scherpstelling, maar wel met een lichtmeter. Niet gehinderd door enige vorm van fotografiekennis, begon ik meteen te fotograferen. Vogels klein in beeld, centraal geplaatst, maar ik was er erg blij mee. Ik kon namelijk vastleggen wat ik zag en de vogels waren zelfs herkenbaar!


Liefdefjord op Spitsbergen. Hiermee heb ik ooit een seizoensopdracht gewonnen

Fast forward naar 2005. Ik had intussen mijn studie biologie afgerond en werkte voornamelijk als reisgids op Spitsbergen. In dat jaar heb ik m’n eerste digitale spiegelreflex gekocht. Echt een fotograaf was ik toen nog niet, maar ik maakte op Spitsbergen wel zoveel foto’s dat dit zeker goedkoper was dan steeds al die diarolletjes kopen en ontwikkelen. Dit was toch wel een belangrijk moment voor me. Ik kon nu onbeperkt experimenteren en later terugzien wat ik allemaal gedaan had. Kort daarop ontdekte ik Birdpix, waar ik mijn vogel- en zoogdierprobeersels kon plaatsen. Door de commentaren die ik hierop kreeg, leerde ik steeds betere foto’s te maken. Door ook zelf veel commentaren te geven, dwong ik mijzelf goed naar andere foto’s te kijken en te verwoorden wat ik er mooi en minder mooi aan vond.


Een Ivoormeeuw voor de Negribreen

Toen ik dat jaar terug kwam van Spitsbergen, met een enorme vracht aan digitale foto’s, was Nederpix net opgericht. Nu had ik twee sites waar ik kon leren! In het begin hield ik beide sites bij, en gaf ik commentaar op veel foto’s. Al snel realiseerde ik me, dat dit veel te veel tijd zou gaan kosten. Ik moest een keuze maken tussen beide sites. Aangezien ik toch altijd vooral een vogelaar was, viel mijn keuze op Birdpix. Het mocht echter niet zo zijn. Kort nadat ik deze beslissing genomen had, kreeg ik een mailtje van Jaap met de vraag of ik moderator op Nederpix wilde worden. Dit was een volgende belangrijke stap in m’n 'fotografiecarrière'. Nu moest ik nog meer foto’s bekijken en beoordelen of ze goed genoeg waren, of juist niet. Behalve dat ik nu iets terug kon doen voor die mooie website, leerde ik hier ook weer erg veel van. Door het steeds kijken naar andere foto’s, kreeg ik ideeën voor mijn eigen foto’s en wist ik m’n eigen stijl te creëren.
Intussen geef ik natuurfotoworkshops en zijn mijn foto’s te koop via de online beeldbank 'Buiten-Beeld'.


Ik hou ervan om mijn onderwerpen de ruimte te geven, zoals bij deze Kortbekzeekoeten

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik denk dat dat het best beantwoord kan worden door anderen, maar ik denk dat mijn foto’s zich kenmerken door ruimte. Ik hou ervan om flink wat ruimte om het onderwerp heen te laten. Bij mijn portretjes zit er toch vaak nog redelijk wat lege ruimte om het onderwerp heen. Ik hou er niet van een dier teveel op te sluiten. Mooier is het natuurlijk als de ruimte er omheen ook nog wat over het onderwerp vertelt, bijvoorbeeld het biotoop waar het dier of de plant leeft. Op die manier kun je ook nog een verhaal vertellen met een foto, iets wat met portretten -hoe mooi ook- een stuk moeilijker is.
Deze ruimte is wel eens een nadeel voor het plaatsen van een foto op internet, waar het formaat niet zo groot mag zijn. Het houdt namelijk ook in dat het onderwerp zelf vaak wat kleiner in beeld staat. Door de kleine dimensiegrootte van Nederpix werkt de foto op de site lang niet altijd even goed. Ik heb intussen geleerd deze foto’s voor Nederpix iets bij te snijden waardoor er minder landschap, maar meer dier op staat.


Door meer ruimte te geven, kun je het dier in het landschap plaatsen, zoals bij deze Noordse Winterjuffer.

Wat is jouw specialiteit?
Ik denk dat ik twee specialiteiten heb. In Nederland vind ik het erg leuk om me met libellen bezig te houden. Ik blijf deze dieren fascinerend vinden. Erg mooi gebouwd, mooie kleuren en erg fanatieke jagers. Door me wat meer in deze diergroep te verdiepen, krijg ik niet alleen meer soorten voor m’n lens, maar weet ik af en toe ook bepaalde gedragingen vast te leggen. Ik moet alleen zeggen dat ik het in Nederland vaak erg druk vind. Zeker in het weekend, het moment dat ik tijd hem om te fotograferen, zijn vaak overal mensen te vinden, terwijl ik graag in alle rust fotografeer.


Een IJsbeer in z'n natuurlijke habitat.

Mijn tweede specialiteit is het vastleggen van het noordpoolgebied. Dit is misschien een wat aparte specialiteit, aangezien er veel verschillende aspecten van natuurfotografie bij samen komen. Zowel landschaps-, als macro- en wildlifefotografie komen erbij aan bod. Voor mij is dit echter wel een logische keuze, omdat al deze factoren een geheel vormen in de natuur. Zo wil ik dat ook in mijn fotografie terug laten komen. Waarschijnlijk een overblijfsel van mijn achtergrond als ecoloog.
Mijn eerste kennismaking met de noordelijke streken was tijdens mijn studie biologie. Ik heb hiervoor een half jaar vakken gevolgd in Umeå, in Noord Zweden. In de vakantie ervoor heb ik wat door Zweden gereisd en heb vooral veel tijd in Zweeds Lapland doorgebracht. Het jaar erop, 1999, kreeg ik de kans om onderzoek te gaan doen aan Brandganzen op Spitsbergen, een kans die ik uiteraard met beide handen aangreep. Al snel had ik het poolvirus te pakken en aan het eind van m’n eerste zomer wist ik dat ik terug zou komen. Ik kon toen echter niet vermoeden dat ik in de dertien jaar daarna nog elf keer terug zou keren ... Eerst nog twee jaren als onderzoeker en daarna vooral als reisgids op een expeditiecruiseschip. Het voordeel van gids zijn, is dat ik betaald word om mensen de mooiste plekken van Spitsbergen te laten zien. Dit geeft mij uiteraard ook de mogelijkheid zelf veel te genieten en mooie foto’s te maken. Doordat ik nu veel ervaring heb in dit gebied, weet ik veel beter de samenhang vast te leggen, waardoor ik beter een verhaal met m’n foto’s kan vertellen.


Tijdens het gidsen is het soms lastig fotograferen. Tijdens een zodiaccruise had ik een professionele fotograaf voorin m'n boot zitten. Om hem, en de andere gasten, een zo goed mogelijk beeld van deze mooie Rosse Franjepoot te geven, maneuvreerde ik m'n zodiac in de beste positie. Toen ik dacht dat dit het geval was, heb ik snel m'n camera gepakt om ook even wat foto's te maken. Met deze als gevolg.


Een foto met een boodschap: het ijs op de Noordpool smelt snel!

Ik voel me nog steeds bevoorrecht dat ik zulke speciale en kwetsbare plekken kan bezoeken. Als tegenprestatie vind ik dan ook dat ik andere mensen hiervan zoveel mogelijk mee moet laten genieten. Deels natuurlijk tijdens het gidsen, maar vooral ook thuis, door middel van mijn foto’s via m’n website, Nederpix, verhalen voor de klas en andere lezingen. Op die manier kunnen meer mensen genieten van de pracht van dat gebied. Stiekem hoop ik dat het ook ergens iets doet met het natuurbewustzijn en dat we iets voorzichtiger met onze aarde om zullen springen.


Link
Tegenwoordig hou ik me ook regelmatig bezig met filmen. Door de extra dimensie die de beweging geeft, kan ik mijn ervaringen nog beter overbrengen.


Een kleine IJsbeer voor een grote gletsjerwand.

Ik krijg wel eens de vraag of ik de zon niet mis als ik steeds naar de poolgebieden ga. Mijn antwoord daarop is dat ik op Spitsbergen 24 uur zon per dag heb, dat dat meer dan genoeg is ... Maar het serieuze antwoord wat daarop volgt is dat ik een stuk langer door kan gaan met kleren aan te trekken dan met kleding uit te trekken. Kortom, ik kan me een stuk beter tegen de kou wapenen, dan tegen hitte. Verder geef ik er de voorkeur aan om een bepaald gebied helemaal uit te diepen in m’n foto’s, boven steeds nieuwe gebieden te bezoeken.
Wat ik nog wel graag eens zou willen doen is andere delen van het noordpoolgebied bezoeken, zoals Canada, Alaska en Siberië. Daar kan ik met mijn kennis van de Europese Arktis prima uit de voeten, maar zijn toch ook weer andere dieren, planten en landschappen. Ook zou ik heel graag nog eens terug gaan naar Antarctica. Ik ben daar in 2005-2006 geweest, maar mijn baan als docent staat een terugkeer wat in de weg. Wie weet komt dat ooit nog ...


Een familie Bruine Beren in laat avondlicht

Wat vind je van Nederpix?
Ik heb ooit eens de vergelijking gehoord tussen Nederpix en een middelbare school. Bij beiden heb je een bepaalde basiskennis nodig om er aan deel te kunnen nemen. Vervolgens blijf je er een tijd hangen en leer je veel. Sommigen wat meer, anderen wat minder, maar iedereen kan op z’n eigen niveau bezig zijn. Verder vinden er op beide plekken veel sociale dingen plaats. Er wordt over van alles gekletst, geroddeld, afspraakjes gemaakt, kattenkwaad uitgehaald en er zijn mensen die dat alles in de gaten houden en in goede banen proberen te leiden. Ik kan me ook voorstellen dat je op een bepaald moment uitgeleerd bent op de site. Gelukkig blijven deze goede fotografen vaak hangen voor de gezelligheid of om hun werk aan anderen te tonen (ik kom op school ook nog regelmatig oud-leerlingen tegen die even een praatje komen maken), maar soms gaan ze op zoek naar nieuwe uitdagingen. Als moderator vind ik het wel eens jammer dat deze fotografen dan verdwijnen, maar gelukkig komen er ook altijd weer nieuwe goede fotografen voor in de plaats.


Een van mijn meest gelukzalige fotografiemomenten: het vastleggen van deze Veelvraat. Hierna wilde ik het uitschreeuwen van geluk!

Voor mij is Nederpix een erg belangrijke site voor mijn ontwikkeling als natuurfotograaf. In het begin heb ik, zoals ik al eerder schreef, erg veel geleerd van de commentaren op mijn eigen foto’s en van het geven van commentaar op andere foto’s. Als moderator werd dit alleen maar sterker. Ik vind het erg leuk om, door middel van commentaren en tips, beginnende fotografen op weg te helpen en ik kan erg genieten van alle mooie foto’s die geplaatst worden. Achter de schermen is het ook erg gezellig en wordt er veel afgekletst. Bovendien geeft het voldoening mee te kunnen werken aan zo'n mooie website en deel uit te maken van een grote natuurfotografencommunity. Er zitten echter ook negatieve kanten aan het moderatorschap. Reacties onder foto’s in het tijdelijke album of soms zelfs persoonlijke aanvallen op de moderatoren. Dat kan voor mij de sfeer wel even verpesten. Vaak probeer ik in zo’n periode juist weer iets leuks op te pakken binnen de site of me te richten op de positieve kanten, waardoor ik weer zin erin krijg. Het geven van veel commentaren schiet er eigenlijk wat bij in. Deels omdat ik mijn tijd op de site op andere manieren besteed en deels omdat er toch altijd op een andere manier naar een commentaar van een moderator gekeken wordt. Foto’s plaatsen doe ik wel, al is dat wel gebonden aan bepaalde periodes. Ik neem vaak pas echt de tijd om te fotograferen in de vakanties, waardoor ik in de tijd ertussen gewoon niet zoveel te plaatsen heb. Ik vind het vaak verrassend om te zien welke foto’s het wel, en welke foto’s het niet goed doen op de site. In sommige gevallen kan ik het goed voorspellen, in andere gevallen doet een foto waar ik zelf niet heel veel in zag, het toch ineens verrassend goed. Dit blijven voor mij toch ook weer belangrijke leermomenten.


Havikskruid in een Zweeds dal.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik heb uiteraard meerdere fotografen die mij inspireren. Zoals ik al eerder zei kan ik erg genieten van foto's van verschillende fotografen op Nederpix. Één van deze fotografen is ook zeker Jan van der Greef, ik ben dan ook zeer vereerd juist zijn opvolger te mogen zijn.
Een fotograaf buiten Nederpix waar ik veel bewondering voor heb is Paul Nicklen. Ook een bioloog die veel in de poolgebieden werkt en ook vaak een verhaal met z'n foto's probeert te vertellen.


Goudplevieren zoeken vaak een hoog punt op om hun territorium te markeren.

Heb je nog een tip voor Nederpixfotografen?
Eigenlijk twee tips. Ten eerste, gebruik indien mogelijk een statief. Ook al denk je dat het wel uit de hand kan, de foto’s worden toch net iets scherper met. Het is even een gedoe, maar het levert wel wat op.
Ten tweede, verdiep je in je onderwerp. Door meer van een bepaald onderwerp (diergroep/soort, landschap, gebied) te weten, kun je betere foto’s maken. Je kunt met minder verstoring foto’s maken, maar ook er een verhaal mee vertellen. Of je kunt bepaalde gedragingen herkennen en erop anticiperen.

Beste foto

Waarom is dit je beste foto?
Sja, wat is je beste foto? Er zijn veel foto's waar ik erg tevreden over ben. Dit is er zeker een van. Een hoog aaibaarheidsgehalte door de twee jonge beren, de houding van de moeder, met nog net wat weerspiegeling. De diagonaal gemaakt door de moeder en jongen, het werkt allemaal goed in deze foto.

Hoe heb je hem genomen?
Het is nog een oudje, gemaakt in het analoge tijdperk. We voeren rond in Relictbukta, Nordaustland -voor mij een van de mooiste plekjes van Spitsbergen- en kwamen bij een bevroren baai aan. Rustig rondvarend langs de ijsrand scande ik door m'n kijker de omgeving. Ineens zag ik iets klein wits rondlopen op het ijs. Mijn eerste gedachte "een Poolvos!!". Terwijl ik m'n zodiac stillegde om beter te kunnen kijken, realiseerde ik me dat het geen Poolvos kon zijn, aangezien die in de zomer niet wit zijn ... Toen ik beter keek, zag ik ineens een volwassen IJsbeer lopen! Even later had ik 1 + 1 opgeteld en wist ik dat ik naar een moeder met twee jonge IJsberen aan het kijken was. Omdat ze duidelijk in een bepaalde richting liepen, konden we redelijk hun route bepalen. We zijn ergens met de bootjes een eindje verderop, iets buiten de kust gaan liggen wachten. En inderdaad, ze kwamen netjes vlak langs ons lopen. In totaal hebben we zo'n 45 minuten van deze geweldige familie kunnen genieten. Vele diarolletjes zijn in die tijd volgeschoten, dat had je toen nog ...

Wat kan er beter aan?
Aan elke foto kan wat beter, aan deze dus ook. Het achterste beertje had z'n ogen iets meer open kunnen hebben, de moeder had iets meer onze kant op kunnen kijken en had een iets schonere snuit kunnen hebben. Kleine dingetjes, maar het had de foto zeker mooier gemaakt. En natuurlijk had ik hem erg graag digitaal gehad (i.p.v. deze scan).

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik zou graag nog eens een serie foto's van IJsberen in de winter of het vroege voorjaar maken. Dieren die onder barre omstandigheden op het pakijs op jacht zijn ... Of een serie van een succesvol op zeehonden jagende IJsbeer. Niet de makkelijkste onderwerpen, maar het zal me eens lukken!


Een ander project waar ik al een tijdje mee bezig ben is het vastleggen van Bosbeekjuffers in hun natuurlijke biotoop. Nog niet geheel tevreden, maar dit komt een eind in de buurt.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik zou Ron van Elst willen voordragen. Hij weet me altijd te boeien met vooral z'n sfeervolle landschapsfoto's. Ik ben wel benieuwd naar het verhaal achter de foto's.
Back to top
Reply with quote
 
Lies Lammers
Guest







PostPosted: Fri 01 Mar 2013, 17:30    Post subject:
Met net zo veel plezier als ik je foto's steeds zie verschijnen heb ik dit gelezen, erg leuk.
Het is moeilijk om de mooiste te kiezen maar persoonlijk vind ik de foto van de moeder beer met jongen erg mooi, echter alle foto's zijn van geweldige kwaliteit.
Groeten,
Lies.
www.pbase.com/hennie2011
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 Mar 2013, 21:55    Post subject:
Mooi verhaal Arjen en fraaie foto's.
Leuk om iets meer van je te weten...

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Marja


Gender: Female

Joined: 21 Jun 2008
Posts: 27

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Mar 2013, 20:12    Post subject:
Hoi Arjen,
Leuk om iedere maand het verhaal van een fotograaf hier te lezen! Ook deze keer weer een verhaal met schitterende foto's!
Je foto's van de ivoormeeuw, rosse franjepoot en de ijsbeer voor de gletsjerwand vind ik fantastisch!!

Groetjes, Marja
_________________
Canon 5DIII en 7D met div. lenzen
www.marjavanderlaan.nl
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Mar 2013, 9:27    Post subject:
Hoi Arjen,

Leuk om het zo eens op een rijtje te zien. De ijsbeer voor de gletsjerwand is bij mij de favoriet.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Henk Bouter
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 65
Joined: 17 Jun 2009
Posts: 191
Location: Nieuw Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Mar 2013, 13:51    Post subject:
mooi verhaal en heb net het filmpje bekenen.
je bent een gezegend persoon als je dit kan en mag doen en ook zo vast kan leggen om het te delen.
Mooi!
hgr Henk
_________________
Camera's: Canon 7D
Sony RX 10 IV
Lenzen: Canon ef 24-105 1:4-5.6 IS USM,
Canon 100 mm 2.8 IS USM,
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Mar 2013, 7:40    Post subject:
Dag Arjen,

Prachtige fotoserie met een goed verhaal.
Mooi gedaan.

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
VanderGreef


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 14
Location: Driebergen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Mar 2013, 19:50    Post subject:
Mooi verhaal Arjen rond je interesse in de biologie en met de voorkeur voor het hoge noorden, prachtige beelden, heerlijke appetizers Smile voor Spitsbergen, groeten Jan
_________________
Canon 1D-Mark IV; Canon EOS 1-Dx ; 16-35; 70-200; 300 mm ;500 mm; 1.4 en 2,0 ext
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Fri 15 Mar 2013, 15:54    Post subject:
Je enthousiasme voor de natuur is aanstekelijk. Van je reizen naar het noorden heb je vele mooie foto's aan overgehouden.
Ik hoorde gisteren toevallig dat ijsberen een zwarte huid hebben onder hun haren. klopt dat?
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
Zeeg Robbemond


Gender: Male

Joined: 10 Sep 2005
Posts: 241

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 23 Mar 2013, 23:46    Post subject:
..

Last edited by Zeeg Robbemond on Thu 04 Feb 2016, 10:19; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 24 Mar 2013, 10:53    Post subject:
Mooi om zo alles bij elkaar te lezen en te zien.
Voor mij zeer onbekende streek. Daar in het koude noorden.
Meegenieten dus.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 26 Mar 2013, 21:06    Post subject:
Ik wil iedereen hartelijk bedanken voor de leuke reacties op m'n verhaal. Voor mij leuk om ook een keer aan deze kant van het verhaal te staan Smile

@Martine: Ja, IJsberen hebben inderdaad een zwarte huid (het best zichtbaar bij de snuit). Hierdoor kunnen ze de inkomende energie het beste absorberen. Overigens is de vacht ook niet wit, maar eigenlijk doorzichtig. Door de hoek lijkt het alleen wit.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Tue 26 Mar 2013, 22:34    Post subject:
@Arjen bedankt voor de toelichting
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 30 Mar 2013, 19:26    Post subject:
Arjen, het is wel op de valreep maar ook ik wil je even laten weten dat ik heb genoten van je verhaal en de prachtige foto's!
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum