Posted: Sat 30 Mar 2013, 13:57 Post subject: LED-verlichting
Ik overweeg een LED-lamp aan te schaffen. Afgaande op de beschrijving lijkt de HAMA LED Photo/Video Slim Panel mij een zeer geschikt type vanwege de kleurtemperatuur en de dimmogelijkheid. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit soort lampen? Gaarne zou ik die ervaringen vernemen.
Ik vind de ontwikkeling van de LED lampen onvoldoende. Teveel exemplaren gaan binnen enkele weken knipperen. Daar moet nog een hoop aan verbeterd worden.
LED is LED, denk ik. Van de tien dure LED lampen gaan er 6 knipperen. Ons hele huis was voorzien van LED maar de helft is inmiddels weer vervangen door de oorspronkelijke lampen.
Wij hebben sinds enige jaren een van LED's voorziene hoofdlamp van Petzl die tot dusverre nog nooit heeft geknipperd maar die werkt natuurlijk op batterijtjes. Zou het kunnen zijn dat lampen die aangesloten zijn op het electriciteitsnet meer gevoelig zijn voor problemen? Is er niemand die een dimbare LED-lamp gebruikt als bijverlichting in de natuurfotografie? Ik ben met name geïnteresseerd in de kleurtemperatuur.
Gender: Male Age: 75 Joined: 13 Oct 2006 Posts: 118 Location: Boxtel
Posted: Mon 01 Apr 2013, 9:33 Post subject:
Ik volg het draadje met belangstelling.
Voor mijn macro ben ik ook al enige tijd geïnteresseerd in led verlichting.
Hier in mijn werkhok, comp. fotoruimte, branden al 4 jaar ledspotjes ( tot nu toe geen uitval. _________________ Nikon
Gender: Male Age: 72 Joined: 31 Jan 2009 Posts: 72 Location: Zwolle
Posted: Mon 01 Apr 2013, 11:26 Post subject:
Ik gebruik al jaren LED lampjes bij het fotograferen van paddestoelen e.d. en dat werkt prima. Meestal is 1 ledje al genoeg maar op erg donkere plekken gebruik ik soms een lamp met 32 ledjes. Voor de volgende herfst schaf ik mij een ringflitser aan maar dan een met ledverlichting die instelbaar is.
Het bijschijnen met kleine lampjes werkt bij mij beter dan flitsen.
Gender: Male Age: 69 Joined: 15 Oct 2006 Posts: 543 Location: Apeldoorn
Posted: Mon 01 Apr 2013, 14:40 Post subject:
Ben Aalders wrote:
Voor de volgende herfst schaf ik mij een ringflitser aan maar dan een met ledverlichting die instelbaar is
Misschien dat je eens in het laatste nummer van Zoom kunt kijken. Onder de kop "Fotograferen in crisistijd" staat een beschrijving hoe je zoiets zelf kunt maken.
Groet, Joop _________________ Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Mon 01 Apr 2013, 20:46 Post subject:
@A.R. met een stukje echt wit papier, kun je altijd thuis nog meten wat de kleurtemperatuur is.
Tenzij je het wilt gebruiken als menglicht natuurlijk.
Ik vrees dat je voor dit soort informatie inderdaad een forum nodig hebt, want de fabrikanten vermelden het zelden of nooit correct.
Ten overvloede, elke lamp hier in huis die langer dan een kwartier per dag aan staat is LED. Ik heb ooit 1 lamp om moeten ruilen (onder garantie) omdat ie binnen een maand spontaan stuk ging. Het scheelt allemaal merkbaar op het energieverbruik. Ik heb geen dimmers. En dan nog: de prijzen lopen om mij onduidelijke redenen uiteen van 15 tot 30 euro voor een schijnbaar zelfde type lamp. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum