Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Welke vogellens?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Janbonthuis


Gender: Male
Age: 75
Joined: 05 Apr 2013
Posts: 1
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 06 Apr 2013, 21:56    Post subject: Welke vogellens?
Is de 80-400 van Nikon een goede keuze, voor vogels, hebben een huisje op de Veluwe en hebben alleen maar slechte resultaten gezien van een Sigma 50-500, nooit scherp, altijd flets, hebben voor het kleinere werk een Zeiss 85 mm gekocht ideaal, voor macro een
105 mm sigma.
Wie heeft ervaring met het maken van knetterscherpe foto's van vogels.
Dank je jan.
_________________
Nikon d5100, Carl Zeiss 85 mm, macro Sigma 105.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 Apr 2013, 22:03    Post subject:
Ondanks dat er hier vast ook nuttige reacties zullen komen, lijkt dit me meer een vraag voor onze zustersite: Birdpix.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 Apr 2013, 22:42    Post subject:
Quote:
knetterscherpe foto's van vogels.


PS cs5 ?

Je kan met een goede (gekalibreerde) lens prachtig scherpe foto's maken, zelfs met de 50-500 als je rekening houdt met haar beperkingen, maar je zal een digitale opname altijd moeten bewerken voor de echte knetterscherpte.
scherpe lenzen zijn vooral de lenzen met een vast brandpunt. Jammer genoeg zijn deze vaak behoorlijk prijzig.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Micha Schipper


Gender: Male
Age: 53
Joined: 16 May 2012
Posts: 26
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 07 Apr 2013, 11:16    Post subject:
Ik heb wel eens een scherpe foto gemaakt met een 50-500mm lens van sigma. Veel birdpixers gebruiken van die hele mooie supertele toeters. Ik was laatst in een fotozaak en daar kreeg ik een nieuwe canon 500mm in mijn handen geduwd, het was verbaasd hoe licht dat ding in verhouding was. Zoiets lijkt mij ook wel wat, ik moet er alleen wel even voor sparen. Ik probeer weleens een vogeltje te fotograferen met een groothoeklens; geeft wel een leuk effect en die lenzen zijn veel goedkoper, je moet alleen iets bedenken dat het vogeltje een beetje beeldvullend in de compositie komt.

Gr van Micha
_________________
canon
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Apr 2013, 22:05    Post subject:
Beste Jan,

Even opletten. Nikon heeft net een maand geleden een nieuwe versie afgekondigd van de 80-400. Nog geen testen van voor zover ik weet.
Zal wel flink duurder zijn. Oude 80-400 stamt uit 2000 en was destijds de eerste lens met VR.
Deze lens kwam altijd maar zo,zo uit de testen. Bij zo'n breed zoombereik heb je toch beperkingen.
Zelf heb ik de 300mm f4 met 1.4TC. Goed geschikt voor vogels, mits je vanuit schuilplekken gaat werken. Het fijne van deze lens vind ik dat je hem ook voor andere dingen kan gebruiken, zoals bloemen of insecten. Hij stelt nl. al scherp vanaf 1,5m. De nieuwe 80-400 overigens vanaf 1,75m. De oude vanaf 2,3m. Een puntje om mee te nemen in je afweging.
Uiteraard moet je aan nabewerking doen, maar er is wel degelijk een (groot) verschil tussen je basis bij verschillende lenzen. En mijn Nikon 300mm f4 blijft voor mij een favoriet. Mits goed gebruikt, kan deze lens met recht knetterscherpe foto's maken!

Bendiks

Nog wat links naar de tweede generatie Nikon 80-400 lens:

http://photographylife.com/nikon-80-400mm-f4-5-5-6g-vs-80-400mm-f4-5-5-6d

http://www.dpreview.com/articles/7205672840/editors-opinion-nikons-new-af-s-nikkor-80-400mm-f45-56-g-ed-vr
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Apr 2013, 21:06    Post subject:
de oude 80-400 heb ik gehad
optisch was hier niets 'zo-zo' aan. Prima kwaliteit en te gebruiken op 400 bij F5,6.

Alleen de autofocus is beretraag. Onwerkbaar traag. Te traag om een vogel op een tak te pakken. Tenzij die vogel zich uitgebreid gaat zitten poetsen natuurlijk. Die oude lens zal de komende tijd 2e hands wel zakken in aanschafprijs, in verband met mensen die deze inruilen voor de nieuwe.

Er zijn al beelden met de nieuwe 80-400 beschikbaar, deze lens heeft eindeloos snellere autofocus. De scherpte is niet te vergelijken met een macrolens of Zeiss portretlens, ik denk niet dat er supertele's zijn die in de buurt komen. Maar hij is beter dan de zo-zo lens, die dus prima is.

Overigens heb ik toen ik mijn lens verkocht - 80-400 - de resultaten van de vergelijking gezien die de koper maakte met de sigma 50-500. Beide tot 400mm ingezoomd waren ze in het centrum redelijk vergelijkbaar. De winst van de nikkor zit vooral in de randen. En de valkuil van de sigma dat je tot 500mm door kunt zoomen. (Tegen fletse beelden wil een zonnekap wel eens werken, er zit erg veel intern reflecterend glas in die lens.)

praktisch gezien dan. Ik heb de oude 80-400 ingeruild voor een 300 F4 met tc 14-EII. Beetje jammer: geen VR. Erg fijn: snelle autofocus.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum