Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Ron van Elst - fotograaf van april 2013

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 Mar 2013, 23:00    Post subject: Ron van Elst - fotograaf van april 2013
Korte bio
Naam: Ron van Elst
Leeftijd: 46
Woonplaats: Hoogland
Beroep: Iets in de IT
Andere hobbies? Nee.
Gebruikte apparatuur: Canon
Foto’s op Nederpix


Zonsopkomst boven een Fins meertje

Interview
Waarom natuurfotografie?
Omdat je dan lekker even alles om je heen kan vergeten en je alleen maar hoeft te concentreren op het plaatje.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Het buiten zijn natuurlijk. In de stilte van een bos, niet wetende wat er om de hoek staat/loopt. Of op het platteland de zon zien ondergaan en weer afwachten wat het licht gaat doen… Prachtig vind ik dat. Geen dag is hetzelfde.


Bruine Beer

Wat zijn de minder leuke kanten?
De drukte in veel Nederlandse natuurgebieden. Het besef dat ik eigenlijk voor de natuur(landschaps)fotografie in het verkeerde werelddeel geboren ben.

Wat is je specialiteit?
Ik heb geen specialiteit. Wat ik wel probeer met mijn foto’s is een bepaalde sfeer over te brengen die ik zie/merk/voel tijdens het fotograferen.


Bruine Beer

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Niet echt iets bijzonders. Alleen een bepaalde sfeer hoop ik. Zoals een goede vriend van mij altijd zegt: Spelen met licht!

Hoe werk je meestal?
Vaak heb ik wel plannen maar komt het er niet van door omstandigheden (weer, afspraken etc. …). En als ik dan een dag vrij heb dan wil ik ook zoveel mogelijk zien. Dus ga ik vaak met de auto op pad en zie ik wel hoe het zich ontwikkelt gedurende de dag. Heb me dit jaar wel voorgenomen om wat projectmatiger proberen te werken.


Franse kust

Schuilhutten, nee. Ik heb er wel een in mijn auto liggen maar gebruik hem eigenlijk nooit. Zou het wel moeten doen om wild te fotograferen, maar gun mezelf er de tijd niet voor.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Lastige vraag. Ik geloof niet dat ik veel verstoor met mijn huidige type fotografie.


Het laatste licht


IJssparren op de Veluwe

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Op mijn 15e begonnen met fotograferen met een Agfa Clack van mijn vader. Via veel omzwervingen en camerasystemen (vliegtuigfotografie en vogelfotografie) nu in een fase waarin ik landschapsfotografie prettig vind om te doen. Ik heb ook jarenlang vogelfotografie gedaan (soms nog wel eens) maar in 2011 was ik er opeens klaar mee. De drukte en als gevolg daarvan veel dezelfde foto’s op Birdpix deed mij beseffen dat ik hier niet langer gelukkig van werd … Daarom toen de knop om en landschapsfotografie wat meer opgepakt. Met veel plezier blijkt achteraf.


Vechtende jonge Bruine Beren

Wat zijn je favoriete plekjes?
Polder Eemland/Arkemheen (tot voor kort weidse uitzichten, nu bederfelijk windmolenpark in Flevopolder.) en park de Hoge Veluwe vanwege het diverse landschap.


Frankrijk

Wat is je droomsoort/gebied?
Droomsoort heb ik niet. Ben ook geen soortenjager. Zou graag nog een keer IJsland willen bezoeken alleen al vanwege het licht. Ben echt een fan van de noordelijke landen. De ruigte en openheid maar vooral het licht en de stilte spreken mij zeer aan.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Heb totaal geen ervaring met flitstechnieken. Dat zou ik nog wel eens willen oppakken. Zowel binnen als buiten. Wellicht me ooit eens gaan verdiepen in macrofotografie.


Finse avondlucht


Uitzicht over de Oostvaardersplassen

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Naast Neder/Birdpix bezoek ik vaak de noord-amerikaanse fora. Met name www.fredmiranda.com. Wat een foto’s komen daar voorbij! Foto’s die mij doen beseffen dat ik voor landschapsfotografie echt in het verkeerde werelddeel woon. Favoriete fotografen zijn:
Mark Metternich
Bjadelberg
Andrew Thomas
Marc Adamus
Helen Forbes (bijnaam: Helenica. NL fotografe!)


Adamello NP, Italië


Bedauwd spinnenweb

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Nauwelijks. Wat ik nog wel eens doe is avond/nachtfotografie van gebouwen. Doordat er nauwelijks iemand op straat is in combinatie met de verlichting krijg je vaak een verstilde sfeer waar ik zo gek op ben.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Een vriend van mij en ik waren in het kroondomein waar we in de bosrand postten voor het fotograferen van zwijnen en edelherten toen plots op een paar meter afstand een das uit een hol kroop. De nieuwsgierige das liep vervolgens recht op ons af, snoof even een paar keer aan onze schoenen en liep vervolgens weer door, het bos in. Door het donkere bos geen goede foto’s kunnen maken toen, maar dat was ook niet belangrijk. Het ging om het moment en de ervaring. Prachtig was dat. Soms vergeten ‘wij fotografen’ wel eens te genieten omdat we te druk zijn met vastleggen van het moment. Die herten en zwijnen daar niet meer gezien die middag/avond.


Bruine Beer

Wat vind je van Nederpix?
Het is een leuke manier om je werk te laten zien aan een grote groep mensen, maar vooral om ook te leren van elkaar. Dat heb ik in ieder geval wel gedaan de laatste jaren.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Vergeet niet te genieten. Soms ben je zo druk voor ‘het plaatje’ dat je vergeet om je heen te kijken en alle indrukken in je op te nemen.

Beste foto

De ‘beste foto’ moet ik nog maken … Toch is er een die wel aardig in de buurt komt. Het edelhert en zijn roedel tijdens de bronst. Alles klopte aan deze foto: houding, licht, groepering van de vrouwtjes, allemaal kop naar beneden. En dan te bedenken dat ik deze foto maakte naast 200/300 andere fotografen op de wildbaanweg. Raar eigenlijk.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Eric Gibcus. Omdat onze stijl van fotograferen wel overeenkomt volgens mij.


Kruiend ijs op het IJsselmeer
Back to top
Reply with quote
 
Henk Bouter
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 65
Joined: 17 Jun 2009
Posts: 191
Location: Nieuw Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Apr 2013, 17:05    Post subject:
mooie foto,s van een man met weinig woorden.....
in macro fotografie ligt ook zeker iets voor jou, maar dat is weer een heel andere manier en vorm van fotograferen.
soms heb je dan aan een tiental vierkante meters genoeg.
wat Birdpix betreft, dat snap ik wel een beetje, de standaard ligt zo enorm hoog, dat kan ook vanwege het vele aanbod, maar je moet wel van heel goede huize komen en behoorlijke apparatuur hebben om daar mee te kunnen doen. althans dat is mijn ervaring.
wat Landschappen betreft die worden Idd hier een beetje schaars door de vele horizon vervuiling.....
maar ja, veel mensen in een klein landje dan krijg je dat.
hgr Henk
_________________
Camera's: Canon 7D
Sony RX 10 IV
Lenzen: Canon ef 24-105 1:4-5.6 IS USM,
Canon 100 mm 2.8 IS USM,
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Apr 2013, 20:58    Post subject:
Leuk interview met mooie foto,s.verder herken ik wel dingen van je in mij zelf.ik hoef ook niet in een schuilhutje te gaan zitten.en laat de dingen gewoon maar op mij afkomen.ik laat mij gewoon maar verrassen.Ik fotografeer dan ook maar nog steeds met een digicompact .succes verder met je hobby.en laat de foto,s verder maar gewoon komen.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Jacob k.


Gender: Male
Age: 29
Joined: 16 Jul 2011
Posts: 47
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Apr 2013, 23:06    Post subject:
Prachtige foto's. Vooral mooi gebruik van licht en perspectief. Gave foto van de edelherten op de hv.
_________________
Over het algemeen fotografeer ik met: canon 550d, tamron 200-500mm, sigma 120-300mm (+2x extender) en canon 100mm 2.8
www.jacobkaptein.nl
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Apr 2013, 16:37    Post subject:
Leuk interview, kort en bondig, met mooie foto's. Die van de edelherten is inderdaad erg mooi, maar die eerste bruine beer vind ik ook erg mooi, wat een kop zeg!

Groeten,

Michiel
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Rianne Geelhoed
Vip


Gender: Female
Age: 74
Joined: 25 Apr 2012
Posts: 4
Location: Middelburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 20:26    Post subject:
Prachtige lichteffecten en ruimte!
Het is genieten.

vr groet
Rianne Jordaan
_________________
canon eos 7D
sigma 170-500
canon 70-200
canon 100-400
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 16:15    Post subject:
Ron je hebt hier een mooie serie neergezet.
Wat landschappen betreft ben ik het niet met je eens dat je in een verkeerd werelddeel zit. Er is hier in Nederland nog veel moois te zien. Je ijsschotsenopname spreekt me erg aan.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
joeribeekhuizen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 24 Aug 2011
Posts: 59
Location: rozenburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 26 Apr 2013, 18:03    Post subject: fotograaf van de maand
mooie fotos met mooie teksten over natuurfotografie.IK vind de ijs foto het mooiest,die spreek mij het meest aan.Ga zo door.


foto groeten joeri
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum