Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Draadontspanner voor Nikon D300s

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Apr 2013, 10:11    Post subject: Draadontspanner voor Nikon D300s
Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar een voordelig alternatief voor een draadontspanner voor de Nikon D300s (Nikon MC-30 of 36 origineel); ik ben mijn vorige kwijt...

Heeft iemand een tip?

Bedankt en groetjes
Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 23 Apr 2013, 12:06    Post subject:
je kunt voor iets van 10 euro of minder een kloon bij de chinees kopen - op ebay bijvoorbeeld - die het soms per ongeluk doet. Heel soms krijg je een concreet aanbod van een medepixer waar je dan heel blij mee bent (ik wel). EDIT: daarmee bedoelde ik een 2e hands echte nikon draadontspanner. Je vraagt je af waarom hij nieuw 70 euro moet kosten. Maar ik vraag me nog meer af waarom die chinees een tientje kost... prutselprut, die het soms doet.


(ik gebruik voor bloemen spiegel-voorontspannen, op het draaiwiel bovenop links, en dan heel zachtjes nog eens drukken als het plantje is uitgewaaid, werkt, en niet nogweer een meesleepding, maar lastiger bij insecten ed)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Tue 23 Apr 2013, 21:43; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 23 Apr 2013, 16:39    Post subject:
Dank je voor de tip, Peter! Very Happy

Spiegel opklappen bij planten fotograferen doe ik al; je ziet echt verschil

Gr, Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Tue 23 Apr 2013, 20:42    Post subject: Afstandsbediening voor de Nikon D700
Hoi Angela, Ik ben ook op zoek naar een afstandsbediening voor mijn D700 van nikon. Ik wil graag de zender in eigen hand hebben en de mogelijkheid om in de bulbstand te fotograferen. En ook een paar meter van de camera vandaan. Dus dat ik bv 6 seconden kan programmeren in de afstandsbediening.Als dan de foto overbelicht is weet ik dat ik een nieuwe kortere sluitertijd moet programmeren.
Dus als iemand goede tips heeft dan houd ik me warm aanbevolen.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2007
Posts: 88
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 24 Apr 2013, 21:20    Post subject:
Hoi,

Ik heb voor mijn Canon zowel een draadloze als 'normale' variant gekocht via deze Nederlandse webshop. Ze leveren ook modellen voor Nikon, gelijk de juiste pagina opgezocht:

http://www.fotoshopaalten.com/nl/camera/afstandbediening/nikon.html
En de MC-30 kloon (voor een prikje...):
http://www.fotoshopaalten.com/nl/camera/afstandbediening/nikon/afstandbediening-mc-30-compatible.html

Staan zowel draadloze als normale Nikon varianten voor zeer aantrekkelijke prijzen. Prijzen zijn overigens inclusief verzending.
Ik beleef met deze afstandsbedieningen alleen maar plezier, ze zijn prima gebouwd (niet gammel ofzo...).

Succes ermee.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 25 Apr 2013, 7:46    Post subject:
Bedankt voor de tip en link, Joep!!

Groeten
Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Sat 27 Apr 2013, 17:54    Post subject:
@Joep,
Bedankt voor de linkjes. Heb er een besteld bij fotoshop Aalten.
Groetjes Martine
Back to top
Reply with quote
 
kirsten_dl


Gender: Female
Age: 54
Joined: 02 Nov 2012
Posts: 6
Location: Puurs
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 27 Apr 2013, 23:34    Post subject:
peter wijn wrote:
je kunt voor iets van 10 euro of minder een kloon bij de chinees kopen - op ebay bijvoorbeeld - die het soms per ongeluk doet. Heel soms krijg je een concreet aanbod van een medepixer waar je dan heel blij mee bent (ik wel). EDIT: daarmee bedoelde ik een 2e hands echte nikon draadontspanner. Je vraagt je af waarom hij nieuw 70 euro moet kosten. Maar ik vraag me nog meer af waarom die chinees een tientje kost... prutselprut, die het soms doet.


(ik gebruik voor bloemen spiegel-voorontspannen, op het draaiwiel bovenop links, en dan heel zachtjes nog eens drukken als het plantje is uitgewaaid, werkt, en niet nogweer een meesleepding, maar lastiger bij insecten ed)


Nou nou, dat is een beetje kort door de bocht hoor...

Lang geleden kocht een peperdure Metz AF58-1 flitser en die werkt goed, twee jaar terug kocht ik via ebay zo'n
kloon bij de chinees (Younguo) aan het totaalbedrag van €35,- (verzending inclusief).
Dat prutselprut die het soms doet werkt nog steeds prima en is al intens gebruik van gemaakt.
Sterker nog, de oplaadtijd is sneller bij het Chinese spul dan bij m'n retedure Metz. Wink

zo zie je maar dat goedkoop niet altijd duurkoop hoeft te zijn... Smile
_________________
••Pentax K10D gripped and some glasses...

Um zu wissen, wohin man will, muss man wissen woher man kommt.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 12 May 2013, 21:42    Post subject:
ik zeg niet dat alle chinees prutselprut is.
die dingen van Nikon komen zelf waarschijnlijk ook uit china.

mijn prutselprut ding, geen idee waar ik het gelaten heb. misschien netjes gescheiden afvalinzameling. het Nikonding is fijn in de tas. Mijn prutselprutding happerde regelmatig, moest opengemaakt en gebogen en gekrabt aan de contacten. Of het hier gekochte ding ook regelmatig hapert, dat horen we wel weer van Martine. Bij Joep blijkbaar niet, fijn.

(toen ik vertelde van mijn chinese prutselprut met het verzoek of hij betere waar had, vertelde de meneer uit de winkel in Aalten dat ik waarschijnlijk beter af was met een duur snobistisch Nikonding. Dat maakt het voor mij een prima leverancier die eerlijk verteld waar het op staat. Hij had er destijds - op basis van zijn ervaring met de pappenheimers in zijn winkel - idee van dat de Canongebruikers eerder tevreden waren met de chinese waar dan de Nikonisten).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6020
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 13 May 2013, 8:23    Post subject:
Mijn afstandsbediening zit met plakband nog aan elkaar. Onlangs heb ik op mijn i-pod de gratis app Triggertrap gezet. (had het bij Ton Valk gezien)
Je hebt vervolgens wel een soort dongelsnoer nodig van 32,95.
Met de app heb je diverse mogelijkheden.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Mon 13 May 2013, 13:12    Post subject:
Hallo Peter,
Ik heb vorige week een phottix aeion gekocht en ik ben daar zeer tevreden over. De vorige van nikon zelf was een prutsding. De tienpunts aansluiting in de camera van de ontvanger was altijd pielen voordat ie er in zat. Aan de zender zat een antenne die helemaal afgebroken was. Heb tengevolge van deze afstandsbediening problemen met de camera gehad.
De nieuwe die ik nu aangeschaft heb heeft veel functies en dat is even worstelen met de engelse handleiding. Je hebt even de tijd nodig hoe het in elkaar steekt.
Het hele fijne van deze nieuwe phottix is dat de tienpuntsaansluiting van de ontvanger probleemloos in het contact gaat en je het schroefje goed kunt vastdraaien.
Ook een heel groot voordeel is dat je niet hoeft te wachten bij familieportretjes. Je kunt meteen een aantal foto's achter elkaar maken. dit i.t.t. het 2,....5 seconden wachten via de selftimer in het menu van de camera zelf.
Het geheel voelt heel stevig aan. Het kost een beetje maar dan heb je ook wat.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 13 May 2013, 15:28    Post subject:
(@martine, maar da's een andere dan de mc-30. Phottix zou ik zeker niet op voorhand als prutselprut aanmerken. ik heb een afstandsbedieningsding aan een draadje, ik meen dat Angela daar om vroeg).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Maria d'Oro




Joined: 14 Sep 2012
Posts: 16
Location: Nieuw-Vennep
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 May 2013, 9:04    Post subject:
De originele draadontspanners van CANON zijn ook prullen. Ik heb er al drie versleten. Van een Phottix heb ik veel langer plezier gehad. Die was trouwens draadloos en hartstikke goedkoop.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 May 2013, 9:28    Post subject:
Vreemd. Ik heb al drie jaar een Canon RS-80N3 van ±50 euro en die functioneert nog steeds prima. Made in Japan. Is ook niet veel meer dan een knopje, wat kan daar kapot aan gaan?

Groeten,

Michiel
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 May 2013, 11:12    Post subject:
50 euro voor een twee-standen knopje aan een draadje met een 10-punts contact-stekker. Bij Nikon 60 euro of meer... Voor 8 keer de prijs van dit knopje aan een draadje heb je een nieuwe DSLR.

Wat kan er kapot aan? Bij de chinees merk je dat de draad intern kan breken, de contacten naar de camera kunnen verweren of buigen/breken (oei), de schroef waarmee je het ding aan de camera vastmaakt kan vastlopen, het contact in het knopje kan verweren of buigen zodat je het moet open en terugbuigen... van alles. Het is eigenlijk te gek voor woorden.

Alleen de tankdop van de Toyota Corola (schroefdop zonder slot) die ik ooit per ongeluk voor 69 gulden kocht was relatief duurder, want een lensdop kost 'maar' iets van 15 euro (dus voor iets van 30 lensdoppen heb je een camera).

(ik begrijp het wel: je betaalt ook voor de logistiek, de omstandigheid dat zo'n ding in de winkel ligt... )
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Paul Kraaij


Gender: Male
Age: 43
Joined: 14 Dec 2009
Posts: 112
Location: Ermelo
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 14 May 2013, 11:47    Post subject:
Hoi Angela, ik weet niet of je inmiddels al een draadontspanner gekocht hebt, maar ik heb de Hahnel HRN-280 inmiddels alweer ruim een jaar op mijn D300. Ding blijft zo goed als altijd op mijn camera zitten en hij doet wat ie moet doen. Heeft tot nu toe nog nooit geweigerd o.i.d. en kost (maar) € 22,95.

Met vriendelijke groet,

Jan Paul Kraaij
Back to top
Reply with quote
 
Maria d'Oro




Joined: 14 Sep 2012
Posts: 16
Location: Nieuw-Vennep
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 May 2013, 12:50    Post subject:
Quote:
Ik heb al drie jaar een Canon RS-80N3 van ±50 euro en die functioneert nog steeds prima. Made in Japan. Is ook niet veel meer dan een knopje, wat kan daar kapot aan gaan?


Bij al mijn exemplaren kwam binnen korte tijd de koperdraad bij de aanhechting bloot te liggen, terwijl ik er toch voorzichtig mee omging. Zelfs ook van die hele dure uitvoering met timer etc.
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 14 May 2013, 17:35    Post subject:
Bedankt voor alle tips en reacties! Ik ga ook kijken of die app wat is.

Groeten
Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum