Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Insecten en Spinnen


!@#!!$$kevers

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Acherontia
Guest







PostPosted: Sat 01 Jun 2013, 8:26    Post subject: !@#!!$$kevers
Gisteren een poging gewaagd om te nachtvlinderen op de Zuidelijke Veluwe..... Het was een hele klus om de vlinders tussen de meikevers te zien. We hebben verdeeld over twee lakens en een valletje een kleine 1000 a 1500 meikevers gezien. Het filmpje toont het valletje om 23.30 uur en een half uurtje later..... daarna hebben we hem maar uitgezet. Het was een hele klus om de kevers op het laken continu weg te vangen.

http://www.youtube.com/watch?v=Z5fkwQT0KDU&feature=youtu.be

Ik vang de kevers altijd weg en stop ze in een afgesloten bak en laat ze aan het einde van de avond vrij. Een aantal jaar terug had ik net de kevers vrijgelaten (een krioelende berg ligt er dan) toen het begon te plenzen en ik in de auto ging schuilen. Er kwam een wild zwijn die heeft genoten van een maaltijd meikevers en stond ze smakelijk op te vreten op circa 2 meter afstand van mijn auto Surprised

Groet,

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Jun 2013, 8:55    Post subject:
Laughing Ik moet er wel om lachen eigenlijk... Een aantal jaren geleden eens met een kenner tijdens de nachtvlindernacht in de Millingerwaard gestaan en daar kwamen 100den hoornaren op ons laken af, ze zaten ook in de val die we geplaatst hadden ergens anders en hadden daar de vlindertjes in stukken gebeten.
De kenner/gids gaf toen aan thuis te gaan puzzelen met stukjes micro vlinder vleugels... Shocked

groetjes, Margriet
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Thu 06 Jun 2013, 16:34    Post subject:
Yep ik heb ook weleens tientallen hoornaars op het laken gehad, gelukkig werd het toen snel koud en werden ze rustig. Die vlinderaar moet haast wel Joop Schaffers geweest zijn.... Ik heb overigens die avond ook veel leuke vlinders gezien ondanks de meikevers....zelfs een nieuwe soort voor mij!

Groet,

Jeroen


Last edited by Acherontia on Thu 06 Jun 2013, 19:49; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
margriet


Gender: Female
Age: 41
Joined: 02 Apr 2007
Posts: 255

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 06 Jun 2013, 19:44    Post subject:
Acherontia wrote:
Yep ik heb ook weleens tientallen hoornaars op het laken gehad, gelukkig werd het toen snel koud en werden ze rustig. Die vlinderaar moet hhaast wel Joop Schaffers geweest zijn.... Ik heb overigens die avond ook veel leuke vlinders gezien ondanks de meikevers....zelfs een nieuwe soort voor mij!

Groet,

Jeroen


Yep, klopt! Ik was diep onder de indruk van zijn kennis en heb reuze gelachen om de humor die meegebracht werd Laughing
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Thu 06 Jun 2013, 19:49    Post subject:
Ja nachtvlinderaars zijn leuk volk Cool

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jun 2013, 10:35    Post subject:
Leuk verhaal Jeroen !
Maar eh, voel je je dan niet schuldig als je (per ongeluk uiteraard) zo'n onevenredig groot aantal kevers aan het ecosysteem onttrekt en aan de zwijnen voert ? Ook voor meikevers moeten je emoties toch een beetje opspelen, zou ik denken.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Fri 07 Jun 2013, 10:53    Post subject:
Ha Jantine,

Nee daar heb ik dan geen last van.... Sterker nog ik heb genoten van het smullende zwijn. Denk ook oprecht dat ik maar een fractie van de totale populatie meikevers wegvang en de meikevers zijn echt stapelvoedsel op dit moment. Je ziet de nachtzwaluwen en vleermuizen heel actief op ze jagen. Bovendien is het aannemelijk dat veel meikevers zich al voortgeplant hebben voordat ze op het laken of in de val belanden.....

Groet,

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 07 Jun 2013, 12:12    Post subject:
Ik snap 'm Jeroen, je hebt in ieder geval een afweging gemaakt. De volgende generatie ligt nu waarschijnlijk al te groeien in de eitjes.
En zo'n smullend zwijn lijkt me inderdaad prachtig om te zien, die gun je natuurlijk een buitenkansje Wink

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Insecten en Spinnen

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum