Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Advies gevraagd: statief

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Jul 2013, 17:28    Post subject: Advies gevraagd: statief
Beste nederpixers,

Bij deze vraag ik jullie advies bij de aanschaf van een nieuw statief. Ik heb al rondgekeken op internet, maar het aanbod is zo groot dat ik de bomen door het bos niet meer zie....

Tot nu toe gebruik ik een vrij zwaar manfrotto statief 055proB ooit gekocht omdat die ook laag bij de grond kan voor macro, maar in de praktijk vind ik deze veel te log om te werken, kleine aanpassing maken gaat heel moeizaam. Ook nemen de poten veel ruimte in als ze plat op de grond liggen. De uitneembare middenzuil die je horizontaal gebruikt lijkt minder stabiel dan mij toen werd voorgeschoteld. Op het statief heb ik een manfrotto 141RC driewegkop (ooit aangeschaft voor een foto-opleiding samen met een andere manfrotto basisdriepoot, nl. de 055AB)deze werkt prima voor landschappen, maar voor macro vind ik deze ook te log. Ik zit te denken aan een ballhoofd.
Mijn zwaarste objectief is een Nikon 80-200mm 2.8. uit de jaren 90. Daarnaast heb ik een nikon 300mm :4 met TC1,4. De komende jaren heb ik nog geen plannen om het telebereik uit te breiden.

Kortom: ik zoek een allround natuurfotografie statief geschikt voor zowel laag als hoger werk met een ballhoofd. Het liefst een compact model en niet te zwaar. Ik heb veel goeds gehoord over gitzo en really right stuff, maar ook daarvan is het aanbod groot. Kan iemand mij een goede combi aanraden? Ik investeer het liefst nu in één keer goed voor jaren dan elke keer maar wat proberen. Ook al zou ik momenteel het liefst mijn apparatuur uitbreiden met een aantal mooie objectieven, zonder goed statief heb je daar weinig aan. Dus eerst maar een goed statief en dan weer verder sparen voor een objectief.

Ik zie uit naar jullie reacties.

Bedankt en groeten,
Angela

p.s. Voor heel laag bij de grond gebruik naar tevredenheid een pittenzak.
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 58
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 18 Jul 2013, 16:14    Post subject:
Angela, ik moest even zoeken maar recent is een oud topic aangevuld over dit onderwerp:
http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=79
Even doorscrollen naar de tweede helft van de tweede bladzijde.
Misschien dat je daar wat aan hebt.

groeten
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 19 Jul 2013, 12:40    Post subject:
Dank je wel, Jantine! Ik ga kijken.

Groetjes
Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum