Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Gevaar veengebieden?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Pathaway


Gender: Male
Age: 38
Joined: 24 Jul 2006
Posts: 9
Location: Elburg/Wijchen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 07 Aug 2006, 19:13    Post subject: Gevaar veengebieden?
Beste allemaal. Zoals meer mensen hier ben ook ik eind juni op zoek geweest naar de veensoorten van Nederland, te weten Veenhooibeestje, Veenbesparelmoervlinder en Veenbesblauwtje. De hele dag heb ik alleen rondgezworven over de verschillende veengebieden. Uiteindelijk is van de bovengenoemde soorten alleen de Veenbesparelmoervlinder gelukt, maar die soort is zo mooi, en zo zeldzaam, dat ik dik tevreden was.
Echter, achteraf las ik via onder andere deze website het een en ander over de gevaren van veengebieden. Mijn vraag is nu, is het riskant om alleen op pad te gaan langs de veengebieden in Drenthe? Ik heb een twee uur lang in een veengebied gelopen waar de dichtstbijzijnde mensen zich op minstens een kilometer bevonden, en me dus niet zouden kunnen horen als ik vast zou zitten. Kun je wegzakken en niet meer op eigen krachten omhoog komen? Zijn de veengebieden inderdaad gevaarlijk als je helemaal alleen bent?
Back to top
Reply with quote
 
Thymen de Groot


Gender: Male
Age: 64
Joined: 03 Apr 2006
Posts: 20
Location: Gorredijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 08 Aug 2006, 19:47    Post subject: Gevaar veengebieden.
In beetje uitkijken in de veengebieden is zeker op zijn plaats als je over een paar jaar tenminste niet wilt worden gevonden als veenlijk.

Thymen.
_________________
Canon 7D met EF 500 1:4 L IS USM .
Canon 5D mark II met EF 24-70 mm 1:2.8 L USM. en EF 70-200 1:2,8 L USM.
Back to top
Reply with quote
 
Tobias Dansen


Gender: Male
Age: 50
Joined: 09 Sep 2005
Posts: 69
Location: Woerden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 09 Aug 2006, 7:14    Post subject:
Pathaway,

gezien het geringe aantal krantenberichten over mensen die in het veen verdwijnen lijkt me de autorit naar die venen toe nog het gevaarlijkst van de onderneming. Volgens mij heb je meer kans om de lotto te winnen dan in het veen om te komen. Wel gewoon blijven kijken waar je loopt als je achter de vlindertjes aanrent.

groet, Tobias
_________________
Canon EOS 400D, Canon 17-55 f2.8 IS USM, Sigma 105/F2.8 EX DG Macro, Canon 300mm f4 IS USM
Back to top
Reply with quote
 
Ecoshot


Gender: Male
Age: 50
Joined: 20 May 2006
Posts: 49
Location: Vriezenveen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 10 Aug 2006, 18:25    Post subject:
Drijfzand /veen waar je in verzuipt bestaat niet en je hebt altijd nog de mobiele telefoon mocht je ergens tot aan je middel in vast komen te zitten (dit is namelijk heel goed mogelijk)!
Neem met zonnig weer wel voldoende water mee mocht je verdwalen of vast komen te zitten!!
Maar hoe dan ook is het niet de bedoeling dat jij (net zo goed als vele anderen) zonder toestemming van de beheeder(s) overal dwars doorheen banjert op zoek naar dat ene plaatje van dat ene soortje!!!! Wink
Of begrijp ik dat zo verkeerd?

gr. Richard
_________________
Canon 50D
Tamron 90 + 180mm
Canon 400 5.6 L
en wederom sparende .....
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 10 Aug 2006, 18:28    Post subject:
Zat al te denken, ik kom vaak in het Haaksbergerveen en ben nog nooit verder weggezakt dan tot m'n enkel. En dat alleen als het heel nat is. De paden zijn volgens mij altijd behoorlijk begaanbaar, en daar is de kans op wegzakken vrijwel nihil.

En het is toch niet de bedoeling om heel ver van de paden af te gaan, lijkt me.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Klaas van Haeringen


Gender: Male

Joined: 25 Sep 2005
Posts: 182

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 11 Aug 2006, 10:46    Post subject:
In hoogveen heb je soms inderdaad gaten die je niet ziet en waar je helemaal(!) in kunt wegzakken. Je loopt dus een risico.

De veenvlinders worden in Nederland met uitsterven bedreigd en ze zijn samen met het veen waar ze in leven ontzettend kwetsbaar! In de natuurgebieden in Drenthe staat altijd aangegeven dat je niet van wegen en paden af mag. Het is dus niet de bedoeling dat je het veen ingaat, je loopt hier dus ook kans op een flinke boete.

Ik begrijp best dat je op zoek bent gegaan naar de veenvlinders, en als je de enige was dan was er niet heel veel aan de hand. Het vervelende is dat er zo veel mensen zijn die deze 'mooie en o zo zeldzame' vlinders willen zien en fotograferen (als het daar al bij blijft...), dat grote delen van vliegplaatsen nu worden vertrapt. Hierdoor krijgen de veenvlinders en kwetsbare plantensoorten het nog moeilijker.
Back to top
Reply with quote
 
Gert Paassen


Gender: Male
Age: 69
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 50
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 11 Aug 2006, 22:03    Post subject:
De trilvenen zijn gevaaarlijk want dat zijn drijvende plantenmatten maar ze zijn ook o zo kwetsbaar dat zulke gebieden afgesloten zijn en je er niet op mag begeven.
Neem aan waar jij over praat ook natuurgebieden zijn en dat kan nooit de bedoeling zijn dat je daar loopt zonder toestemming van betreffende organisaties.
En als je daar wel mag komen wordt er denk ik wel bij gezegd dat je een beetje moet uitkijken dat mensen je niet kunnen zien.
Want als jij er mag gaan andere mensen daar ook lopen en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Bovendien een prent is niet goedkoop.
_________________
Groetjes Gert

Nikon D300
Nikon D750
nikkor 16-35 AF-S F4
Nikkor 105 AF-S Micro F2.8 G IF-ED
Nikkor 24-70 AF- F2.8 ED
Nikkor200-500 AF
Back to top
Reply with quote
 
Pathaway


Gender: Male
Age: 38
Joined: 24 Jul 2006
Posts: 9
Location: Elburg/Wijchen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 25 Aug 2006, 16:05    Post subject:
Bedankt voor de leerzame, en kritische, opmerkingen. Als ik het dus goed begrijp varieert het gevaar erg van gebied tot gebied. De opmerkingen over de kwetsbaarheid van de gebieden en het betreden ervan neem ik ook erg ter harte. Als ik in de natuur ben voel ik vaak het conflict tussen enerzijds alles zijn gang laten gaan - niet betreden, en dus niet (goed) kunnen zien, en niet kunnen fotograferen - en anderzijds intreden in de wereld van de vlinders, er goed naar kunnen kijken en het weten vast te leggen. Bij mij slaat de balans vaak door naar het tweede, maar ik verzeker jullie dat ik zoiets altijd alleen doe, en zo voorzichtig mogelijk ben. Dat betekent natuurlijk niet dat er niets stuk gaat, en dat is erg jammer.
Ik neem aan dat ik niet de enige ben die dit gevoel kent?
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum