Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Mark van Veen - fotograaf van juli 2013

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 30 Jun 2013, 23:00    Post subject: Mark van Veen - fotograaf van juli 2013
Korte bio

Naam: Mark van Veen
Leeftijd: bijna 50
Woonplaats: Huis ter Heide (Ut.)
Beroep: Ik werk als strateeg ruimte en water bij de provincie Overijssel. Hiervoor heb ik lang bij het Planbureau voor de Leefomgeving gewerkt.
Andere hobby’s? Van jongs af ben ik met natuur bezig, vooral geïnteresseerd planten, insecten en de ecologische interacties in het landschap. Ik verdiep me graag in de filosofie, het stelt intrigerende vragen en laat me nadenken. Met 2 oudere zonen en een nieuw geboren dochter staat het gezinsleven ook voorop. Mijn twee zonen pakken ook regelmatig de camera en weten intrigerende foto’s te maken die heel anders zijn dan de mijne.
Gebruikte apparatuur: Canon, een 5D met bijbehorende lenzen voor macro, portret en landschap
Website: http://home.hccnet.nl/mp.van.veen/
Foto’s op Nederpix



Interview
Waarom natuurfotografie?
Ik ben verwonderd door de verscheidenheid aan dieren en planten. Ik vind niets leuker dan te zien hoe soorten zich aan hun omgeving aangepast hebben, hoe bodem, water en medeorganismen (inclusief de mens) leiden tot het voorkomen van soorten die aangepast zijn aan de omstandigheden ter plekke. Fotografie is een manier om dat te delen met een groot publiek. Misschien dat ik daarom ook zowel met macro- als met landschapsfotografie bezig ben. Met de macrofotografie maak ik het kleine zichtbaar, met de landschapsfotografie laat ik juist het geheel zien. Die combinatie heb ik in het verhaal over Japan getracht te stoppen, dat bij de reisverslagen op Nederpix staat. In oktober is Japan een wondere herfstwereld, zo anders dan Europa.


Japanse Alpen


Muskuskruid

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Natuurfotografie combineert het buiten zijn en het zien van de enorme verscheidenheid daar met het vastleggen ervan en het delen met anderen. Vroeg opstaan is misschien niet leuk, maar eenmaal voor zonsopkomst ter plekke kom je in een andere wereld. Het licht is zacht met meer rood erin, stemmige weersverschijnselen als grondmist treden op, de wind is vaak gaan liggen zodat water mooier spiegelt en er zijn geen of vrijwel geen mensen. In landschappen waar het bewoonde menselijke element een rol speelt zoek ik graag de avond op. Als de zon weggaat en het kunstlicht aangaat levert dat prachtige kleurcombinaties op. Die foto’s zul je op Nederpix niet tegenkomen, teveel ‘cultuur’, maar die staan wel op mijn flickraccount.



Wat zijn de minder leuke kanten?
In de bredere fotografiewereld spreken natuurfoto’s niet meteen aan. Als mens lezen we menselijke emoties makkelijk en dat maakt dat mensenfoto’s sneller gevoel overbrengen. Vaak hoor ik dat een natuurfoto een registratie is. Als je dan bedenk dat ik mijn verwondering over wil brengen en ik wil laten zien hoe mooi het kleine is, dan is die opmerking een minder leuke kant. Het daagt mij wel uit om te zoeken op welke manier natuurfoto’s bij het brede publiek mijn verwondering kunnen overbrengen. In Zeist ben ik lid van een algemene fotogroep, De Essentie, en daar spelen licht, grafische vormgeving, compositie, kleur, bewerking een grote rol. De maandelijkse bespreking van de foto’s levert een grote variatie aan materiaal op en de groep haalt de mooie kanten en de verbeterpunten eruit. Natuurlijk geldt ‘zoveel mensen, zoveel meningen’, maar ik leer van die vele meningen. Ik hoop dat de progressie naar meer sfeer en verwondering zichtbaar is in mijn foto’s.


Heijplaat


Millingerwaard

Wat is je specialiteit?
Met macrofotografie wil ik het onbekende kleine naar voren halen. Ik kan makkelijk een uur aan een onderwerp besteden, om te experimenteren met dichterbij (meer detail) en verder weg (meer omgeving), schaduw en licht (structuur zichtbaar maken) en compositie. Op een gegeven moment ben ik ook draadloze flits gaan gebruiken, vooral voor planten en paddenstoelen. Dat is een flits los van het fototoestel, zodat je de richting van het licht kan bepalen. Dat was eerst ontdekken, vooral hoe in de belichting de flits en het omgevingslicht gecombineerd kan worden. Nu heb ik dat redelijk in de vingers, en ik vind het heerlijk om onderwerpen goed uit te lichten.


Zwarte Kluifzwam

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik hoor van anderen dat mijn foto’s relatief verstild, zacht en licht zijn. Landschappen die naar pastelkleuren neigen worden al snel aan mij toegeschreven en ik hoor vaak dat ik meer contrast kan gebruiken in de foto. Toch vind ik dat zachte mooi en ik probeer het dan ook bewust in te zetten.


Toenhovense bovenpolder


Gewone Salomonszegel

Hoe werk je meestal?
Op basis van mijn terreinkennis (of ‘ingehuurde’ terreinkennis in de vorm van vrienden) ga ik naar de kenmerkende plekken toe. Als ik een goede plek gevonden heb, dan is mijn snelheid te meten in meters per uur. Ik vraag mij af wat karakteristiek is voor het stukje waar ik ben, wat dan het mooiste voorbeeld is (plant, insect, paddenstoel, etc.), van welke kant het licht het mooiste komt en zo voort. Soms ben ik tevreden met de plek en de kansen, maar niet met het licht. Dan markeer ik het om later terug te komen.


Gelderse Roos

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Ik stel de vraag of herstel op kan treden. Door als mens aanwezig te zijn beïnvloed je de omgeving (met alle planten en dieren) per definitie. Elke stap die ik zet verandert mijn omgeving. Het is voor mij dus onmogelijk niet te verstoren, dan zou ik niet kunnen bestaan (mijn huis, mijn voedsel, mijn bewegingen, alle kosten ruimte). Ik heb daarom niets met de strengheid die af en toe in de natuurfotografie optreedt. Die vat de natuur als een kwetsbare wildernis op, die door de aanwezigheid van de mens wordt verminkt. Natuur heeft veerkracht, natuur past zich aan en ook de door de mens geschapen omgeving biedt kansen voor planten en dieren. Bedenk daarbij dat de natuur in Nederland sowieso door de mens geschapen is. Mijn hoogleraar plantenecologie, prof. Ernst, inmiddels met emeritaat, wist altijd snedig op te merken dat de Waddenzee ook al drie maal omgeschept is. Grote delen van de Nederlandse natuur zijn een resultante van historisch landbouwkundig gebruik en hebben de mens gewoon nodig. Dat ik zo denk is echter geen vrijbrief om overal doorheen te banjeren en alles plat te drukken. Het maakt mij voorzichtig bij die ene zeldzaamheid waar iedereen gaat kijken (een goede reden om die eens niet te fotograferen) en maakt dat ik me meer permitteer bij de gewone plekken waar ik weet dat er veel tijd verstrijkt voordat iemand anders komt.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ik weet het niet meer precies. Toen in 10-12 was kreeg ik zo een camera waar ik boven in kon kijken. De zwart-wit filmpjes die daarin gingen ontwikkelde ik zelf. Ik had een oom die dat zelf deed en die leerde mij dat. Daarna heeft het moeten duren tot ik een jaar of 25 was en ik een Minolta spiegelreflex aanschafte. Daar kwam op een gegeven moment een goede macrolens bij. Ik fotografeerde vrijwel uitsluitend op dia, makkelijk, goed te gebruiken voor lezingen en mooi van kleur. Ongeveer 8 jaar geleden ben ik op digitaal overgestapt. Dat leverde een makkelijke verwerking op, en dat verhoogde het plezier in fotografie aanmerkelijk, zodat ik veel meer ben fotograferen.



Wat zijn je favoriete plekjes?
Alle plekken waar historie het landschap op een zichtbare manier heeft gevormd doen mijn hart sneller kloppen. En dat zijn er nogal wat in Nederland. Met Hemelvaart heb ik een paar dagen bij het Merkske in midden-Brabant rondgelopen. Een prachtige streek, die door de grensligging en historische conflicten over stukjes land veel van de oude kenmerken behouden heeft. Het is de streek onder Baarle-Hertog en Baarle-Nassau, waar het onduidelijk is waar België begint en Nederland ophoudt. Daar heb ik genietend rondgelopen. Langs de beek nog veel beekdalgraslanden (met veel Knolsteenbreek en bloeiende vogelkersen), van elkaar gescheiden door houtwallen en bosperceeltjes. Eieren en hesp eten bij café Inholland op de grens. Ik blijf genieten, ondanks de sterke aanwezigheid van de intensieve veehouderij verder weg van de beek (al zal dat over 100 jaar ook een landschapsvormer blijken te zijn) en al is die veehouderij een zorgpunt ten opzichte van de historisch gevormde natuur.



Wat is je droomsoort/gebied?
Als ik moet kiezen, dan valt mijn voorkeur op de kust. Ik ben groot geworden bij Haarlem en was vaak aan de kust te vinden. Een herfstdag met wind en een beetje regen, de zon die door de wolken heen piept: prachtig.
Als ik ga dromen, dan kom ik vaak in Europa uit, ik ben niet zo een wereldreiziger. Niet uit principe, maar Europa heeft zoveel te bieden. Roemenië en de Oekraïne, dat soort landen zou ik graag nog eens bezoeken. Ook gloort een bezoek aan Bhutan aan de horizon, mede als ondersteuning aan een biodiversiteitsproject aldaar.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Ik zou nog graag een keer gecoacht willen worden door een expressieve fotograaf om mijn vele vragen over verbeelding kwijt te kunnen.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Edward Burtynsky bewonder ik vanwege zijn vermogen met kleur en vorm de vervreemding over te brengen. In zijn beste foto’s, van vervuilde landschappen waar hij kleur versus grijs gebruikt, zet hij je eerst op het verkeerde been. Je ziet een prachtig beeld, tot je je begint af te vragen wat het is. Langzaam zoek je naar aanwijzingen en wordt het beeld duidelijker. Hij steekt heel veel tijd in één foto en componeert het met veel zorgvuldigheid. Alles moet goed zijn, dan wordt de foto gemaakt. Ik wil de documentaire ‘manufactured landscapes’ over hem van harte aanbevelen. Ik leer van hem dat voorbereiding het meest essentiële onderdeel van de foto is.


Mariapeel

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Door de fotogroep in Zeist, de Essentie, wordt ik uitgedaagd verder te kijken dan mijn neus lang is. Dan doe ik ook mee aan sessies waar de mens centraal staat. Mijn vriendin duikt het liefst oude, leegstaande panden in en ik ga graag mee. Gelukkig wonen we nu op een terrein waar panden afgebroken gaan worden, dus dat levert gelegenheden op om die fotografie te beoefenen. Dan is het veel meer naar licht/donker kijken, mooie doorkijkjes opsnorren en sporen van het verleden vastleggen.


Kerk in de Pyreneën.

Wat vind je van Nederpix?
Nederpix is een uniek forum in Nederland waar natuurfotografen elkaar kunnen ontmoeten. Er is veel interactie en een groot aanbod aan foto’s. Ik laat er graag foto’s zien, maar ben wel kieskeurig. De foto’s die ik voor Nederpix selecteer zijn telkens van plekken die ik opvallend vind en graag wil delen. Soms komt dat over, soms niet, maar dat maakt mij niet zoveel uit.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Open je hart voor de toekijkers en laat met je foto’s zien wat jou treft. Expressie is het vormgeven aan je emoties. Voor iedereen is dat wat anders en dat is goed. Ik kan dat niet vanzelf, het is oefenen, oefenen en oefenen om te bemerken wat werkt en wat niet. De terugkoppeling met anderen vind ik zeer leerzaam daarin. Ik ben lid van fotogroep de Essentie en van de Utrechtse Natuurfotografen. De interactie van het bij elkaar zijn is toch anders dan over internet. Ik haal er inspiratie vandaan door het kijken naar de beelden van de anderen en ik haal er reflectie vandaan door de reacties op mijn foto’s. Ik zou iedereen een fotoclub aanbevelen (bestaat ie niet, richt het dan op).


Schiermonnikoog

Beste foto

Judasoor op vlier

Waarom is dit je beste foto?
Ik vind hier het licht echt met de Judasoren spelen. Het was bewolkt met regelmatig zon. Ik heb in de nabewerking het donkere aangezet. Het licht en donker komt in deze foto zo mooi tot uiting.

Hoe heb je hem genomen?
Met een 300mm telelens vanaf statief. Die lens vind ik ideaal voor dit soort foto’s.

Wat kan er beter aan?
Wat ik terughoor op deze foto is dat de compositie sterker en intrigerender kan. Dat is dus een oefenpunt.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Hoe beter ik mijn verwondering in een foto kan brengen tot een foto die ook niet-natuurliefhebbers aanspreekt, hoe trotser ik ben. Dat is een proces, niet een soort ultieme foto.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik vind goede input op foto’s erg belangrijk. Ik leer van de verbeterpunten die mensen aangeven, niet van de oh’s en ah’s. Die laatste strelen wel, uiteraard, maar de verbeterpunten helpen mij. Zelfs als ik er niet mee eens ben, indien de argumenten maar goed zijn en het uitgaat van interesse in de fotograaf. Ik wil dan ook graag iemand nomineren die dat consequent doet: Peter Wijn.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 19:32    Post subject:
't is nog even rustig hier onder jouw voorstelling Mark.

Dat je met kunst- flitslicht buitenstudio's werkt wist ik en heb er stiekem wat van opgestoken. Wat ik me niet realiseerde is dat we allebei op zoek zijn naar beelden die samenhang tonen. Dat is een groot voordeel van zo'n podium, dat je het meer in samenhang kan laten zien. Vermoedelijk heb je er meer verstand van dan ik, beroepsmatig. In één foto zal ik de link naar jouw presentatie hier wel heel letterlijk maken Wink.

Dat je van ogenschijnlijk onjuist commentaar en van commentaar van niet-natuurfotografen heel veel kunt leren kan ik onderschrijven. Er zit bijna altijd iets achter.

dank je wel

(aangezien dit straks meer dan een jaar geleden is, beloof ik dat ik zal proberen een fotografe te bewegen hier in uh, september? het podium te betreden)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Jul 2013, 21:19    Post subject:
Mooi, bijzondere sfeer in je landschappen.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 325
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Jul 2013, 21:50    Post subject:
Inspirerend voor mij Mark. Dank.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Jul 2013, 9:04    Post subject:
De fotos spreken me allemaal aan en vooral de laatste
vanwege het bijzondere licht.
Interessant om jouw verhaal te lezen.
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
elles


Gender: Female

Joined: 11 Apr 2011
Posts: 8
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 03 Jul 2013, 18:51    Post subject:
Gefeliciteerd Mark en leuk om je verhaal te lezen!

Groet,
elles
_________________
Nikon D800
Back to top
Reply with quote
 
Jacob k.


Gender: Male
Age: 29
Joined: 16 Jul 2011
Posts: 47
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 04 Jul 2013, 12:04    Post subject:
Mooie z-lijnen in twee landschappenfoto's van je. Interessant verhaal ook.
_________________
Over het algemeen fotografeer ik met: canon 550d, tamron 200-500mm, sigma 120-300mm (+2x extender) en canon 100mm 2.8
www.jacobkaptein.nl
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Vink


Gender: Male
Age: 76
Joined: 06 May 2009
Posts: 6
Location: Bosch en Duin
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 06 Jul 2013, 15:02    Post subject:
Mark ik heb met veel plezier kennis genomen van je veelzijdige fotowerk.

Groet, Jaap

PS:
Bijzonder dat ik je nooit ben tegengekomen.
Heb zelf ook 5 jaar in het toch niet al te grote Huis ter Heide (Ut) gewoond en woon er nog steeds heel dichtbij!
_________________
Nikon D300 en bijbehorend glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Marja


Gender: Female

Joined: 21 Jun 2008
Posts: 27

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 07 Jul 2013, 11:58    Post subject:
Je maakt mooie foto's Mark, die van Schiermonnikoog is mijn favoriet.

Groetjes, Marja
_________________
Canon 5DIII en 7D met div. lenzen
www.marjavanderlaan.nl
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veen


Gender: Male

Joined: 10 Jul 2006
Posts: 105

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 15 Jul 2013, 12:10    Post subject:
Dank voor jullie reacties! fijn dat ik jullie een kijkje in mijn wereld heb mogen geven.

@Jaap: zoals je aan mijn foto's ziet zwerf ik heel Nederland door. Toch ben ik ook veel op de Utrechtse Heuvelrug bezig. Wie, weet zien we elkaar. Je hebt nu in ieder geval een gezicht bij de naam.
_________________
inactief


Last edited by Mark van Veen on Tue 16 Jul 2013, 14:47; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 16 Jul 2013, 14:04    Post subject:
Leuk om je verhaal te lezen, Mark!! Sfeervolle beelden; de foto van de roeier is mijn favoriet!

Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 31 Jul 2013, 20:44    Post subject:
Op de valreep nog even je verhaal gelezen. Die foto van de Japanse alpen en die van de zwarte kluifzwam springen en voor mij uit, in positieve zin. Ook leuk om te zien dat je je met heel "gewone" situaties bezighoudt.

Groeten,

Michiel
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 31 Jul 2013, 21:16    Post subject:
Net als Michiel wil ik nog net op de laatste dag van de maand even melden dat ik met plezier je verhaal heb gelezen en je foto's bekeken. Vooral de foto van het Merkske vind ik erg mooi en kan ik lang naar kijken (en denk ik: oefenen....).
Dank je wel.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum