Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Heeft iemand tips voor zelf schoonmaken van sensor ?
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Jul 2013, 15:59    Post subject:
Peter, er is mij veel duidelijk geworden, dank. Ik ben altijd een beetje van: als het werkt, niks aan doen. Zeker bij fijne electronica en muziekinstrumenten. Voor je 't weet wordt het alleen maar slechter.
En aangezien de autofocus bij al mijn lenzen m.i. prima naar behoren werkt, laat ik daar voorlopig niks aan doen.
Af en toe de binnenkant stoffen, daarentegen, is misschien wel leuk, vooral als iemand anders daarvoor zorgt (hier spreekt de anti-huisvrouw in mij), daar betaal ik graag voor.
Software updaten is een beetje een twijfelgeval, ik heb geen klachten, maar het kan zijn dat er toch iets te verbeteren valt. Maar eens kijken of er nog updates zijn voor mijn 7 jaar oude (en dus antieke) camera.

Calibreren ben ik trouwens voor. Alleen vakantie en oktober schrijf ik niet meer met een c, voor de rest ben ik erg aan c-en gehecht (cadeau, insect, consequenties, electronica). Het moment waarop ik heb leren spellen zal daarmee te maken hebben.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 06 Sep 2013, 17:02    Post subject:
Op de website van Camera.nl staat een filmpje over het schoonmaken van een DSLR, inclusief de sensor.

Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
Angela de Wild


Gender: Female
Age: 48
Joined: 09 Dec 2007
Posts: 209
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 07 Sep 2013, 7:31    Post subject:
Interessant, goed topic, Jantine! heb er wat van opgestoken.

Groeten
Angela
_________________
Ook op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Angies-Eyes/807159139318621?ref=hl
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 08 Sep 2013, 16:04    Post subject:
Onlangs een korte introductie met betrekking tot het schoonmaken van je sensor bijgewoond.
Er gaan rond dit onderwerp nogal wat fabeltjes de ronde.
Je body op de kop houden tijdens het wisselen van lenzen is een prima gewoonte als je bang bent voor vogelpoep en ander onheil van bovenaf, tegen stof werkt dit echter niet. Stof zweeft.
Veel mensen gebruiken vloeistofjes om hun sensor eens lekker schoon te boenen, niet verstandig. Moderne body's altijd droog schoonmaken (!) Sommige vloeistoffen vreten het materiaal waaruit je sensor is gemaakt aan, andere vloeistoffen laten resten achter wanneer zij opdrogen.
Het beste advies dat ik je kan geven is, koop een Canon 7d (deze worden nauwelijks vuil)
En maak af en toe de achterkant van je lenzen eens schoon, want juist daar wordt behoorlijk wat vuil verzameld.

Persoonlijk heb ik het idee dat je het echt goed reinigen beter aan een professional kunt overlaten. Zij hebben de ervaring, en geven de garantie. Als je niet weet wat je doet kan je je sensor behoorlijk beschadigen.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum