Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Cultuurelementen in landschapsfoto's
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Nov 2013, 22:19    Post subject: Cultuurelementen in landschapsfoto's
Nederpix is een site voor natuurfoto’s, maar in Nederland is het vrijwel onmogelijk om natuurfoto’s te maken zonder enige cultuurelementen in beeld. De grens over wat nog wel en wat niet toelaatbaar was, heeft altijd voor veel discussie gezorgd. Ook recent is hier weer een discussie over gestart. Bij foto’s waar een organisme het onderwerp van de foto is (dus alle foto’s behalve landschapsfoto’s) is het nooit een probleem geweest. Dieren in een stedelijke omgeving worden zonder problemen geplaatst. Maar bij landschapsfoto’s is er veel discussie over wat nou cultuur en natuur is.

Om te kijken waar de gebruikers bij deze foto's de grens willen leggen, willen we tijdelijk (tot eind 2013) een speciaal album in het leven roepen. In dit tijdelijke cultuuralbum zal niet gemodereerd worden op cultuurelementen (uiteraard wel op technische aspecten). De bedoeling is dat onder deze foto’s een discussie ontstaat tussen gebruikers en moderatoren of deze foto wel of niet geplaatst zou moeten worden. Het is dus aan te bevelen hier foto’s in te uploaden die ergens rond de te bepalen grens liggen. Begin 2014 zullen de moderatoren de uitkomst van deze discussie meenemen in hun besluit over het nieuwe beleid ten aanzien van cultuurelementen. Deze nieuwe grens kan, afhankelijk van de uitkomst van de discussie, zowel strenger als minder streng zijn dan de huidige regel.

Dus:
    -tijdelijk een album waarin alle cultuurelementen in landschappen zijn toegestaan,
    -dit album wordt uiteraard wel op technische aspecten gemodereerd,
    -onder de foto’s kan gediscussieerd worden of deze foto teveel cultuurelementen bevat of juist niet. Of een foto mooi is of niet mag natuurlijk wel vermeld worden, maar doet niet ter zake voor bovenstaande discussie,
    -tegen het eind van het jaar wordt er een poll online gezet waarin jullie nogmaals om jullie mening gevraagd worden ten aanzien van cultuurelementen.
    -begin 2014 nemen de moderatoren de uitkomst van de poll en verdere discussie mee bij het bepalen van het nieuwe beleid ten aanzien van cultuurelementen.
    -nadat deze grens bepaald is, zullen de foto’s uit dit album langs de nieuwe lat gelegd worden en echt geplaatst worden of, indien ze buiten de nieuwe grens vallen, naar het tijdelijke album verplaatst worden.


We hopen op een constructieve discussie en dat uiteindelijk zoveel mogelijk mensen zich in de gevonden consensus kunnen vinden.

het moderator-team
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 24 Nov 2013, 22:42    Post subject:
Goed bezig!
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 0:19    Post subject:
Ik zou graag in het kader van de discussie de foto van Nel (paddo met auto op de achtergrond) en de foto van Jaap (middenberm met paddo's) in genoemd album geplaatst zien.
Voor mij hebben ze een heel andere natuur/cultuur-ratio dan op eerste gezicht lijkt. Het kan nieuwe gezichtspunten opleveren.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 0:31    Post subject:
Tom van der Most wrote:
Ik zou graag in het kader van de discussie de foto van Nel (paddo met auto op de achtergrond) en de foto van Jaap (middenberm met paddo's) in genoemd album geplaatst zien.
Voor mij hebben ze een heel andere natuur/cultuur-ratio dan op eerste gezicht lijkt. Het kan nieuwe gezichtspunten opleveren.

Zoals in bovenstaand bericht te lezen valt, willen we de discussie alleen richten op landschapsfoto's. Bij andere typen foto's is er nooit discussie geweest, dus gaan we die nu ook niet beginnen.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 0:37    Post subject:
Misschien nog even goe om het volgende te melden. We begrijpen dat er veel fotografen zijn die een archief vol met foto's hebben die nu ineens geplaatst kunnen worden. Om te voorkomen dat de voorpagina nu ineens geheel uit deze discussiefotos bestaat, zullen we er maar een paar foto's per keer van plaatsen.

Af en toe even geduld dus.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 8:52    Post subject:
uh
mis ik iets?

het gaat om landschapsfoto's neem ik aan - staat dat hier? -, dus niet de Coolsingel met die fijne - wat zijn het? - platanen? Want dat is een stadsfoto, of mag dat ook?
en niet een olieterminal van die firma hier waar zo fijn veel over te doen is? Of Tata Steel, geweldige landschappelijke vergezichten kun je daarvan maken.
maar misschien wel het orchideeënveldje van Michiel onder de hoogspanningsmasten?
En de taj mahal? willen we die zien als onderwerp, of alleen als achtergrond achter een uhh, bijvoorbeeld Coprinus lagopus?

Kortom: misschien graag dan toch ook in woord ook nog een pietsel verder kaderen wat wel en niet bedoeld is. Neem de tijd.

maaruh, eerst en vooral: fijn.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 9:06    Post subject:
Peter in het stuk van Arjen staat beschreven dat het om cultuurelementen bij de landschapsfotografie gaat.
Daarom hebben we het nieuwe album ook zo genoemd.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
sluitertijd


Gender: Male

Joined: 02 Feb 2010
Posts: 77

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 9:11    Post subject:
Wanneer de commentaren gewoon, zonder inloggen, zichtbaar zijn, is de kans op een levendige discussie véél groter.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 9:22    Post subject:
correctie.
Dit is een cultuurfoto, zoals de fotograaf terecht opmerkt:
dit.
Hij lijkt wellicht helemaal natuurlijk, maar is het (correctie) helemaal niet.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 12:15    Post subject:
Ik denk dat het vooral om cultuurelementen gaat die door mensen zijn GEMAAKT, maar niet de planten/bomen die mensen laten groeien of water waar mensen de ruimte voor maken:
bijv knotwilgen (voor mij een cultuurelement in het kwadraat: meestal geplant en vervolgens flink gemanipuleerd) zijn volgens mij sinds jaar en dag geaccepteerd op Npix:
knotwilgen

ook:aangeplante beukenlanen
maisvelden
gemaaid productiegrasland
en aangelegde vijvers
zijn geen probleem.

Of gaan dit soort elementen ook meteen mee in deze discussie ?

Dieren die mensen laten groeien mogen trouwens niet, op een paar uitzonderingen na (maar die worden niet echt gefokt maar mogen hun eigen gang gaan vwb reproductie).

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 12:41    Post subject:
Sluitertijd: Aan jouw wens is inmiddels voldaan.
Was een technische aanpassing voor nodig.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 12:51    Post subject:
peter wijn wrote:
correctie.
Dit is een cultuurfoto, zoals de fotograaf terecht opmerkt:
dit.
Hij lijkt wellicht helemaal natuurlijk, maar is het (correctie) helemaal niet.


Dan ben ik bang dat we in Nederland helemaal geen natuuropnamen meer kunnen maken. Alles is wel één of meerdere keren op de schop geweest.
Wat te denken van al die natuurontwikkelingsprojecten of compensatie-natuur.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 13:44    Post subject:
@D.
Je kunt bijna stellen: op weinig plaatsen in Europa.

De intentie van de site is om te zoeken of er meer ruimte is voor landschappen met culturele invloed, niet of er minder ruimte is.

De foto's die Hendrik plaatste vind ik uitstekende voorbeelden van landschapsfotografie en natuur in Nederland. Hendrik geeft aan waar het wringt. En waar de moeilijke keuzes echt zouden moeten liggen.
Ik wil daarbij pleiten om vooral eens minder te kijken naar het asfalt, de huizen en de paaltjes, en meer naar de aard van het landschap.

We hebben geloof ik nog niemand gehad die de natuur op de steenstorten rond Heerlen heeft gepresenteerd?
nieuwe natuur, mooi groen, dus geen vuiltje aan de lucht.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 14:32    Post subject:
Nu was ik altijd in de veronderstelling dat het landschappenalbum alleen bestemd was voor natuurlandschappen met hier of daar een cultuurelementje. Echter, zo wordt het nergens expliciet uitgelegd (of ik heb het over het hoofd gezien). Op basis daarvan moet ik eigenlijk concluderen dat het dan dus niet uitmaakt wat voor landschap je op de foto zet en past zelfs een 100% cultuurlandschap zoals ik het zie (deze foto van Hendrik) binnen de regels.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 16:02    Post subject:
Nee, dat klopt niet, dat heb je dan inderdaad over het hoofd gezien. Op dit moment volgen we nog http://www.nederpix.nl/viewtopic.php?t=706 en daarin valt de door jou aangehaalde foto direct af.
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 17:33    Post subject:
O jee, excuses. Het komt inderdaad bekend voor en ik had ook kunnen weten dat ik dat niet zelf had verzonnen. Maar toch nuttig om het weer even op te rakelen denk ik.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 18:15    Post subject:
Eigenlijk is de hele cultuurdiscussie hier een smaakdiscussie. Neem mijn foto van de Westhoek. Deze foto is echt niet zo erg verschillend met die van de eerste de beste weg met rechte bomen in nevelige zonsopkomst. Een onderwerp waar men over elkaar heen rolt met het geven van positieve commentaren. Overeenkomsten zijn: een bepaalde weersituatie, cultuurlandschap, rechte lijnen en eenvoudige compositie. Verschil is de smaak. Eerste type foto kan je classificeren als ZOET, de foto van Westhoek zie ik meer als BITTER. Natuurlijk heb ik het scheve, verbogen bord bewust in beeld gebracht. Het geeft diepte, sfeer en informatie over de plek, er is een naam, kennelijk woont hier iemand. Maar we zien slechts leegte en heel in de verte een huisje. De asfaltweg die omhoogloopt, leidt je naar de van regen bezwangerde lucht. Een kenner herkent hier een rolwolk van een zware bui. Het is een hard en koud landschap. Ik ben dan ook blij met de link van Dirk-Jan naar Hans Dorrestijn en de opmerking van Tom over "desolaat". Dat zoek ik.

Als ik een restaurant bezoek ben ik ook niet tevreden met alleen het zoete dessert. Ik wil ook graag zout, bitter en zuur proeven, in voorgerechten en hoofdgerechten. Als het even kan combinaties van de smaken. Op een webste als Nederpix, met een landschapalbum waarin cultuurelementen zijn toegestaan wil ik niet alleen zoet voorgeschoteld krijgen maar ook andere smaken. Is dat teveel gevraagd?


Overigens geef ik in een reactie onder de foto een uitleg over wat je precies ziet. Het is een historische plek. Ik had dit in eerste instantie weggelaten om de discussie niet te beladen.
Quote:
Over de foto:

Het Bildt is de eerste grootschalig opgezette inpoldering van Europa, het laatste stuk Middelzee kwam daarmee ter beschikking van de mens. 500 jaar geleden sloot de Afsluitdijk van de Middelzee op deze plek aan op de Griene Dyk, de zeedijk van Oostergo. Daarmee was de inpoldering van het Bildt een feit. De akker rechts is het oude land van Barradeel. Het is een historische plaats, vergeten en verdoemd. Veel later zouden volgen: de Wieringermeer, Noordoostpolder en de Flevopolders.

Mensen, dit is Nederland. Dit is onze geschiedenis, dit maken wij met zijn allen. Vrijwel heel Nederland is omgeschept, kaalgevreten, vol gebouwd of al jaren in gebruik voor de landbouw. Kunnen we dat niet tonen omdat het niet in onze natuurbeleving past?



.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena


Last edited by Hendrik van Kampen on Mon 25 Nov 2013, 20:41; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 20:39    Post subject:
Arjen vraagt hierboven om voorbeelden te plaatsen en ook om daar soberheid in te betrachten.

Daarom verwijs ik naar een paar foto's - met bijschrift - uit de etalge van afgelopen augustus (fotograaf vd maand).

- Invloed van sturing grondwaterstand en kwaliteit op kwaliteit natuurgebied (natuur of cultuur)

- Structuur in nette natuurontwikkeling (natuur of cultuur)

- Machinaal bosonderhoud (natuur of cultuur)

- Cultuur is nooit ver weg Brabantse Biesbosch

- De natuur in erfgoed de Hollandse Waterlinie - bunker (natuur of cultuur)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 20:56    Post subject:
peter wijn wrote:
Arjen vraagt hierboven om voorbeelden te plaatsen en ook om daar soberheid in te betrachten.

Nou, we zien graag voorbeelden! Echter als iedereen nu alleen maar discussiefoto's gaat uploaden schieten we ons doel een beetje voorbij. We hebben nog tot eind december he!
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 21:30    Post subject:
De discussiefoto's doen het toch behoorlijk goed de laatste tijd, er wordt iig volop gediscussieerd!
Wat mij opvalt is dat een groot merendeel van degenen die de moeite nemen aan deze discussie mee te doen duidelijk openstaan voor meer cultuur in de foto's.
Zelf ben ik er absoluut geen fan van, maar ik vind wel dat wanneer er een ruime meerderheid anders denkt, dat uiteindelijk toch gehonoreerd zou moeten worden.
Tenzij er natuurlijk weer heel veel mensen dit juist niet willen, maar ook niet actief meedoen aan de discussie..

Daarom zou ik (zonder op de interessante discussie vooruit te willen lopen) erg benieuwd zijn wat de uitkomst van een poll over dit onderwerp zou wezen. Naar mijn mening best een goed middel om te gebruiken voor dit onderwerp toch?

Gr Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 21:36    Post subject:
@Mark: Uit het openingstopic:

Quote:
-tegen het eind van het jaar wordt er een poll online gezet waarin jullie nogmaals om jullie mening gevraagd worden ten aanzien van cultuurelementen.


Als men zich een beetje een mening heeft kunnen vormen aan de hand van de discussiefoto's kan die daar mooi samengevat worden.
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 21:40    Post subject:
Oke goed man! Dat had ik eventjes gemist.
Ben benieuwd!

Gr Mark.
Back to top
Reply with quote
 
meijsvo


Gender: Female
Age: 59
Joined: 09 Jun 2013
Posts: 16
Location: almere
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 21:58    Post subject:
Ik ken NP pas een half jaar. Vooral het idee om de NATUUR in de “picture” te brengen met zo min mogelijk cultuurelementen vind ik heel aardig. Daarom probeer ik in mijn landschap/natuur foto’s de cultuur elementen te vermijden. Lukt niet altijd als de mot op dubbelglas komt zitten, maar het is wel mij intentie. Ik ben me er bewust van dat de natuur, die we om ons heen hebben niet meet “de wildernis” is. Het hele Europa kent tegenwoordig alleen gecultiveerde natuur waar de mens uitmaakt wat er mag groeien en leven en wat niet. In het kleine, drukke Nederland is het nog meer zichtbaar. Daarover moet de discussie dan ook niet gaan - dat is niet meer te veranderen.
Hendrik – je kunt ook zonder fietspad het bitter, zuur, guur, etc. van het natuur laten zien. Net als het zoet, romantisch, spannend etc. zonder zonsondergang.
Wat mij betreft heb ik liever NP zonder cultuur elementen. Doe maar dan wat meer moeite om een plekje te vinden waar geen paaltje, muurtje, bettonen trap, prikkeldraad etc. te zien is. Dan word je je er meer bewust van wat we met de natuur zelf doen en hoe we die voor ons gemak verprutsen.
Voor mij zelf heb ik al gekozen voor een zelfcensuur op cultuurelementen op mijn plaatjes (hebben de moderators minder werk aan mij).

Gr, Markéta
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 22:09    Post subject:
Markéta

Als je op onderstaande link klikt en kiest voor alleen de foto's van de gebruikers (panoramio uitzetten) kan je zien waar ik heb gezocht naar natuur zonder cultuurelementen. Kijk vooral op en rond de Waddenzee. Ik denk niet, dat ik wat dat aspect betreft, nog meer moeite hoef te doen Wink

http://landschapsgeschiedenis.nl/map.php?layer=textuele_fotos,textuele_fotos_panoramio

Laat creativiteit nooit beperken door regels die je door anderen of jezelf worden opgelegd.

.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena


Last edited by Hendrik van Kampen on Mon 25 Nov 2013, 22:31; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Dirk-Jan


Gender: Male
Age: 43
Joined: 26 Apr 2006
Posts: 244
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 25 Nov 2013, 22:30    Post subject:
meijsvo wrote:
Doe maar dan wat meer moeite om een plekje te vinden waar geen paaltje, muurtje, bettonen trap, prikkeldraad etc. te zien is. Dan word je je er meer bewust van wat we met de natuur zelf doen en hoe we die voor ons gemak verprutsen.

Dat zie ik dan weer als pessimisme. Ik kijk graag naar de natuur die ondanks onze expansiedrift toch zijn plekje weet te vinden in Nederland.

Aan de andere kant zou je die foto's ook kunnen gebruiken om aan te geven dat er grenzen zijn aan onze expansiedrift. Een soort actie fotografie. Dit bewust niet laten zien heeft dan iets als je kop in het zand steken, of de feitelijke conditie van onze natuur niet onder ogen willen zien.
_________________
http://dirkjan.saaltink.net
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page 1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 6


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum