Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Macrostatief

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 04 Jan 2014, 21:33    Post subject:
Robert, of anderen, weten jullie of er systemen bestaan om je camera aan je middenzuil 'op te hangen', dat je balhoofd verbonden is met iets wat de goede schroefdraad aan de ene en een klemmend onderdeel heeft voor de flitsschoen aan de andere?
Een 'opgehangen' camera met alle bewegingsmogelijkheden van het balhoofd lijkt me ideaal voor het laag-bij-de-grondse macro-werk.
Heeft er iemand een goede tip?
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Jan 2014, 13:40    Post subject:
Tom van der Most wrote:
weten jullie of er systemen bestaan om je camera aan je middenzuil 'op te hangen', dat je balhoofd verbonden is met iets wat de goede schroefdraad aan de ene en een klemmend onderdeel heeft voor de flitsschoen aan de andere?
Een 'opgehangen' camera met alle bewegingsmogelijkheden van het balhoofd lijkt me ideaal voor het laag-bij-de-grondse macro-werk.
Heeft er iemand een goede tip?


Tom, wellicht een beetje off-topic hier, maar heb je al eens gedacht aan een L-plate? Hiermee kun je de camera in zowat iedere gewenste positie aan je balhoofd bevestigen. De camera ophangen aan de flitsschoen lijkt mij een minder goed idee, dit in verband met mogelijke kortsluiting van de flitscontacten en de stevigheid.

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 06 Jan 2014, 14:04    Post subject:
lijkt me dat een statief wat helemaal plat kan toch handiger is?
en dan een uiterst laag balhoofd (lager dan ik heb) en zo'n L-plaat waar Joop het over heeft. Dat kun je eventueel door een metaalbewerker laten slijpen, zodat je meer bereik hebt en verticaal in hoogte kan verstellen.

of 'gewoon' een rijstzak. Of je fototas en er op leunen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 06 Jan 2014, 22:14    Post subject:
Sorry Robert dat ik onder jouw interview dit onderwerpje uitdiep, misschien kunnen de mods verplaatsen naar rubriek technisch?

Ik heb zojuist mijn manfrotto met middenkolom uitgeschoven in een maximum spagaat gebracht, de afstand van vloer tot onderkant camera is dan nog altijd 11 cm.
Ik kan me nog van vroeger herinneren dat de flitser die ik los bij mijn camera had met een soort draaiwieltje in de flitsschoen werd geklemd.
Stel je voor je hebt dat klemsysteem zonder metalen delen die contact zouden kunnen maken en de bovenkant heeft dezelfde schroefdraad als onder in je camera, dan ben je toch klaar?
Je hebt erg veel voordelen:
De benen van het statief behouden hun maximale variabele instelbaarheid.
De benen van het statief in spagaat pletten niet alle vegetatie rond je onderwerp.
De middenkolom kan veel beter gefixeerd worden dan in de uitgeschoven positie.
Je kunt de laagst mogelijke positie innemen; zelfs een pittenzak heeft een hoogte.
Ik vermoed dat mijn idee niet nieuw zal zijn, heeft iemand een link naar bestaande producten? Ik houd me aanbevolen.
Back to top
Reply with quote
 
A.R. Janssens


Gender: Male
Age: 78
Joined: 15 Jul 2007
Posts: 119
Location: Warmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Jan 2014, 22:43    Post subject:
Tom, hoewel mijn statief helemaal plat kan leg ik - als ik een heel laag standpunt wil hebben - de camera direct op de grond, d.w.z. op een stuk plastic dat ik altijd in mijn fototas heb. Ik stel dan scherp d.m.v. een hoekzoeker en manoeuvreer de lens in de gewenste positie door er een nauwelijks gevulde rijstzak onder te schuiven.

Vriendelijke groeten,

Roelof Janssens

http://www.roelofjanssens.nl/
_________________
Nikon-camera's en objectieven, Gitzo-statieven
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 06 Jan 2014, 23:18    Post subject:
Als je een statief hebt (of aanschaft) waarvan de middenzuil omgedraaid kan worden dan lijkt me dat je met zo'n Manfrotto 393 kop kunt bereiken wat je wilt want daarop kun je je camera op de kop zetten. Twee keer op de kop (middenzuil en kop) is weer recht zoals normaal als je begrijpt wat ik bedoel.

Een nog simpeler manier (en goedkoper denk ik) is om een statiefgondel te kopen voor je macrolens. In zo'n statiefgondel kun je je camera ook 360° draaien. Flitsen kun je dan vergeten natuurlijk want de gondel hangt voor de ingebouwde flitser. Ook hiervoor is een middenzuil nodig die je kunt omdraaien natuurlijk.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 07 Jan 2014, 0:01    Post subject:
Dank jullie wel voor de tips, de statiefgondel is wel de oplossing!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Jan 2014, 7:58    Post subject:
heu
die Roelof heeft natuurlijk de beste tip.
Wie doet dat eigenlijk niet zo?
ipv een licht gevulde rijstzak manouvreer ik een hand of een arm onder de camera. Of een tak of een statiefpoot. De plastic zak is een aanrader. Ik heb ook vrijwel altijd een vuilniszak mee, voor het geval mijn broek nog schoon is.

een statief met middenzuil op zijn kop werkt wel... maar echt handig is het niet. Sowieso, een middenzuil vermindert de stabiliteit enorm. Voor grote lenzen tenminste Smile.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Tue 07 Jan 2014, 8:39    Post subject:
Het gemis van een flitser kan je opvangen door een draadloze macrolight aan te schaffen.
Geen flitser maar een traploos regelbare ledverlichting.
Je schuift de macrolight over een adaptorring (Cokin) met de gewenste dia van jouw lens.
Voor mijn Sigma 150 mm macrolens heb ik een 72 mm adaptorring
aangeschaft.
De Steath Gear macrolight is eigenlijk geschikt tot max 67 mm, maar wanneer je een paar mm van de puntjes op de macrolight afzaagt past deze ook perfect op een 72 mm ring.
Geen vignetering.
De Stealth gear macrolight is o.a. bij CameraNu te koop.
Ook een Stealth Gear adaptorring (een 58 ring wordt meegeleverd)
is bij hen verkrijgbaar.
De totale kosten ca. 75 Euro.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Jan 2014, 15:33    Post subject:
http://www.nandoonline.com/tutorials/info_mini-statief02.html

Tof ding.
Makkelijk en geen gedoe met omkeren van middenzuil etc.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 07 Jan 2014, 15:43    Post subject:
@ Nico,

ik heb ook zo'n ding gehad.
Het nadeel vond ik dat je een haast onnatuurlijke vlakke verlichting kreeg. Een los led blok naast de camera werkte beter. Beter maar niet perfect.
Het ligt natuurlijk helemaal aan je onderwerp, maar ik gebruik het liefst een reflectiescherm evt. i.c.m.- diffuusscherm met bestaand licht en een wat langere sluitertijd.

Maar er leiden vele wegen naar Rome en de een neemt de snelweg en de ander geniet van een toeristische route. Wink
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Tue 07 Jan 2014, 16:00    Post subject:
Berlebach ziet er gaaf uit, maar kost een paar centen.
Ik heb een Gorillapod SLR Zoom en sinds kort een kleine Velbon.
Ik opteer voor het stabielere macrowerk de omgekeerd middenzuil met statiefgondel op de camera.
Voor wat extra licht de macrolight van Stealt Gear, die trappenloos te regelen is.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1465
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Jan 2014, 2:50    Post subject:
Al heel lang hang ik mijn camera tussen de poten van het statief met de middenzuil omgedraaid in combinatie met de statiefgondel. Daarmee kom je het dichtst bij de grond. Bij mijn camera echter steekt de ingebouwde flitser zo ver naar voren, dat je de camera niet 180 graden in de statiefgondel kunt draaien, omdat de ingebouwde flitser dan tegen de gondel loopt. Om dat probleem te omzeilen, heb ik tussenringen gekocht waardoor de gondel iets verder van de camera komt te zitten en dat werkt prima. Zelfs met de Canon M-PE 65mm die ik gisteren thuisbezorgd kreeg!! Very Happy Nu kan ik dus meer dan 5x vergroten. Ik zit er wel aan te denken om zo'n L-plaat te laten fabrieken. Dan is het aantal mogelijkheden echt maximaal. Rijstzakken en Gorillapods en aanverwanten (heb ik ook) geven mij niet de gewenste cameraopstelling, hoewel je met een Gorillapod ook de camera tussen de poten kunt krijgen, zei het met enig geduld en met minder stabiliteit. Of je last hebt van instabiliteit met de camera tussen de poten van het statief, hangt af van hoe ver je de poten hebt uitgeschoven en hoever de statiefkop van de bevestiging van de middenzuil aan de poten zit. Natrillen duurt bij ongunstige opstelling wat langer en de wind geeft wat meer problemen. Als je geen liveview hebt, zul je je wel een hoekzoeker moeten bekomen als je niet met je gezicht in de bagger wilt of niet de gelukkige bezitter wilt zijn van een tekennest achter je oren. Laughing

Hier vond ik zojuist nog iets bijzonder interessants! Die wil ik ook wel. Het is de Benro Flex tripod A2970F en kost rond de €140,-


Groeten, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 08 Jan 2014, 8:00    Post subject:
als je een gondel door een metaalbewerker gaat laten fabrieken: misschien handig als een aantal mensen meedoen.
Misschien heeft Han al wat je zoekt, of Rob.

(bovenstaande opstelling lijkt ideaal, maar kan bijna niet: instabiel, veel te lange buizen: trillingen, lastig instellen. dit zonder het te hebben geprobeerd, dus wie weet, met flitslicht is het vast een ander verhaal.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.


Last edited by peter wijn on Wed 08 Jan 2014, 10:42; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Jan 2014, 9:20    Post subject:
Robert Rodenburg wrote:

Hier vond ik zojuist nog iets bijzonder interessants! Die wil ik ook wel. Het is de Benro Flex tripod A2970F en kost rond de €140,-


Groeten, Robert


Ziet er indrukwekkend uit.
Leuk op een grasveldje of fotograferen in de border van je tuin, maar ga daar eens mee tussen wat struweel, of een ruig veldje in staan. Blijft overal achter haken, poten moeilijk op zijn plaats te krijgen.
Zou voor mij absoluut niet werken.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Pieter Cox


Gender: Male
Age: 33
Joined: 15 Jun 2008
Posts: 22
Location: Lommel
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Jan 2014, 13:20    Post subject:
Ik heb volgende combinatie een hele tijd geleden gekocht:
http://www.fotokonijnenberg.be/manfrotto-cf-statief-3-sectie-s-carbon-055cxpro3-1
http://www.fotokonijnenberg.be/manfrotto-391rc2-balhoofd-1
(Ik wil met deze links geen reclame maken voor Konijnenberg, maar daar worden de foto's mooi getoond Wink , mijn materiaal komt uit een andere winkel...)

De bedoeling was ook om vaak laag te kunnen fotograferen. Dit door de middenzuil 90° te draaien (poten volledig uiteen) en vervolgens de kop ook, zodat de camera terug recht staat.

Nu... momenteel gebruik ik deze 'optie' al niet meer zoveel. Als de middenzuil te ver uitgeschoven wordt, is het geheel zeer onstabiel en heb je dus ook meer last van trilling (+ het gevaar dat je zware camera op de grond kiepert). Nog een nadeel is dat als je alles volledig tot tegen de grond instelt, je nog moeilijk kan draaien met de middenzuil en dat je met je hoofd steeds ergens tegenaan zit.

Volgens mij is de beste oplossing nog steeds een statief zonder middenzuil (als je de benen volledig uiteen zet, zit je ook op de grond). Of een middenzuil welke je snel ondersteboven kan zetten (maar mijn macrolens heeft geen lensvoet, dus dat vind ik niet zo handig)....

Voila, dat is mijn ervaring ermee. Hopelijk hebben jullie hier iets aan.

Groeten,
Pieter.
_________________
Canon 7DII + Sigma 120-300mm f/2.8 Dg OS 'S' HSM + Sigma 1.4x converter + Canon 100mm f/2.8 (voordien: Canon 450D + 7D + sigma 150-500mm) _____________________________ www.PieterCox.be
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 08 Jan 2014, 13:54    Post subject:
Ik heb hetzelfde statief maar dan in aluminium uitvoering en een "echt" balhoofd (deze) en ik ben tot nog toe geen problemen tegengekomen m.b.t. stabiliteit. Als je het statief niet gelijk goed neerzet is het wel eens een beetje prutsen om dat te corrigeren maar dat vind ik niet meer dan normaal. Je bewegingsvrijheid wordt altijd minder als je een statief gebruikt. Het meest lastig is nog het switchen tussen de positie van de camera - landschap of portret. Met een statiefgondel gaat dat in een handomdraai.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Mignon-Creative


Gender: Male
Age: 57
Joined: 12 Oct 2008
Posts: 68
Location: Oost - Souburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 08 Jan 2014, 19:48    Post subject:
Ik werk nu inmiddels met volle tevredenheid met het Benro statief zoals hierboven afgebeeld .
Had hier in het begin wat moeite mee , bij aankoop zitten er van die rubberen beschermdoppen onderaan de poten , dan is het statief vrij lastig te stabiel te plaatsen in hert veld .
Heb deze verwijderd en vervangen door een soort spikes die ook zijn bijgeleverd .
Back to top
Reply with quote
 
Henk Bouter
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 65
Joined: 17 Jun 2009
Posts: 191
Location: Nieuw Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Jan 2014, 8:12    Post subject:
zo dat ziet er makkelijk uit op die foto.
Weet iemand waar ze zo'n gorillapoot achtige knijper kunt kopen?
hgr Henk
_________________
Camera's: Canon 7D
Sony RX 10 IV
Lenzen: Canon ef 24-105 1:4-5.6 IS USM,
Canon 100 mm 2.8 IS USM,
Back to top
Reply with quote
 
A.R. Janssens


Gender: Male
Age: 78
Joined: 15 Jul 2007
Posts: 119
Location: Warmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Jan 2014, 9:18    Post subject:
De 'knijper' is de zogenaamde Wimberley plamp. Hij is te koop bij o.a. Konijnenberg en bij de firma Wimberley zelf (via internet).

Vriendelijke groeten,

A.R. Janssens

http://www.roelofjanssens.nl/
_________________
Nikon-camera's en objectieven, Gitzo-statieven
Back to top
Reply with quote
 
Gerard van Heiningen


Gender: Male
Age: 77
Joined: 02 Nov 2012
Posts: 3
Location: Vierhouten
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Jan 2014, 22:53    Post subject:
Ik ben in het bezit van een Velbon QHD-51Q
Een heel handig klein statiefje waarvan de pootjes helemaal plat kunnen liggen, in hoogte verstelbaar zijn , met een handig balhoofdje.
Kortom voor mij een erg fijn statiefje voor macro opnamen
_________________
Canon 5D en 1 D MKmIII veel glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum