Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Frank Smedts - Fotograaf van december 2013

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Dec 2013, 0:32    Post subject: Frank Smedts - Fotograaf van december 2013
Korte bio
Naam Frank Smedts, 50 jaar, getrouwd met Mirjam en we hebben 3 kinderen, Guus 1993, Anke 1995 en Bram 1996-1999*.



Woonplaats: Wanssum in Noord-Limburg
Beroep: Conciërge op het Raayland College te Venray, met als hoofdtaak heb ik de afdeling repro. Ze zeggen ook wel eens, dat ik de kopieermiep ben.
Andere hobby’s? Zingen, bij Vocal Group Transparant in Venray en het Gregoriaanse koor in Wanssum. Bij beide koren zing ik ‘n toontje lager, oftewel de bas.
Gebruikte apparatuur: Canon zowel met een hobby als m’n beroep. Gelukkig heb ik meer storingen aan de kopiers dan aan m’n camera.
Mijn apparatuur: CANON EOS 500D, Sigma APO DG 70-300, kodak EasyShare Z710, Pentacon 50mm 1.8, 3 macro tussenringen canon macro EF 100mm 1:2.8, spiegellens 800mm met 2X converter en de canon EF 70-200 mm f2.8l IS II USM.
Website: www.franksmedts.nl
Foto’s op Nederpix: Ruim 1150. Mijn eerste stapje op Nederpix was op 15 februari 2009.


Wolkbreuk
Mijn eerste foto op Nederpix. Gemaakt bij de visvijver in Wanssum, met de Kodak easy share Z710.


Waarom natuurfotografie?
Natuur heb ik al van kinds af aan mooi gevonden. Heb m’n hele jeugd in een klein dorpje gewoond. Als je op google maps helemaal inzoomt dan kun je het vinden. Veulen was/is mijn dorpje in de Peel. Met een oom van mij ging ik vaker wandelen in de Peel. Hij heeft mij het gebied leren kennen. Als we in de Peel aan kwamen, waren we al snel van het pad af. Het liefste baggerden we echt door het veen heen. We kwamen dan ook bijna altijd met natte voeten thuis, met of zonder het gebruik van laarzen. Griendsveen, Helenaveen waren vroeger wel onze lievelingsplekken. Maar helaas zonder camera.


Winters kanaal in Griendsveen. Een fantastische streek om te fotograferen.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Het leuke aan natuurfotografie vind ik toch wel de inspannende ontspanning. Zeker met de macrofotografie. Zodra ik op de knieën lig, heb ik snel genoeg de transpiratiedruppels aan m’n neus hangen van de inspanning en toch tegelijkertijd de ontspanning van de kleine natuur ervaren.
Egaal wat je fotografeert in de natuur, het is gauw genoeg al mooi. Op elk niveau is er veel te zien en te beleven. Hoe kleiner je gaat, des te meer je ziet.


Papaver
De Klaproos, een van de vele mooie bloemen waarop je je kunt uitleven. Tot in de kleinste puntjes.


Wat zijn de minder leuke kanten?
Er zijn voor mij maar 3 dingen waar ik tijdens het fotograferen een hekel aan heb.
Dat zijn loslopende honden, het afval dat achter uit die loslopende honden valt en de baasjes die schreeuwend achter die loslopende honden aan rennen, dat ze moeten komen. Weg rust!

Wat is je specialiteit?
Specialiteit? Dat is misschien wat veel gezegd, maar druppeltjes fotografeer ik eigenlijk wel het liefst. Je hoeft er niet ver de deur voor uit en meestal hebben we er geen gebrek aan. Het mooist vind ik om de kleinste druppeltjes met wat ruimte erom heen vast te leggen.
Ze hebben me wel eens gevraagd of ik vaak de plantenspuit gebruik. Nou, dat komt zeer zelden voor. Natuurlijk probeer je wel eens wat uit met de spuit, maar zoals de regen, de druppeltjes alle kanten op laat spatten en in de kleinste hoekjes terecht komen, zo kunnen wij de druppeltjes niet met een spuit neerleggen.
Persoonlijk vind ik het mooier om de scherpte OP de druppel te leggen, dan er IN.


een druppeltje, het liefste zo klein mogelijk. Na iedere regenbui is het speelkwartier. Dit druppeltje was nog geen 2 mm groot.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Wat je in de meeste foto’s van mij wel terug vind, is denk ik wel de rust. Niet te drukke foto’s. Rustige achtergronden en het liefst beperkte scherpte.
Als de mogelijkheid aanwezig is in het onderwerp, dan zal ik zeker proberen er een abstracte detailfoto’s te maken.
Bij een landschapsfoto, zal ik echt moeite doen om er helemaal geen cultuur op te krijgen. Het valt niet mee in dit landje, maar in de landerijen bij mij in de buurt lukt het nog steeds vrij aardig.


Soldaatje
Een rood soldaatje, probeerde zich voor mij te verstoppen. Dat lukte niet helemaal, dankzij het zonnetje.



Rust
‘s Morgens vroeg, bij het Reindersmeer. De natuur wakker zien en horen worden. Dat is pas de rust ervaren.


Hoe werk je meestal?
Meestal loop ik wat rond en zie wel wat mijn pad kruist en probeer zo de mooie dingen vast te leggen.
Helaas kan ik niet meer zover lopen. In 2010 ben ik ziek geworden, toen hebben ze bij mij leukemie vastgesteld. “Gelukkig” heb ik CML, een variant die ze de laatste jaren met medicatie kunnen onderdrukken. Het is wel medicatie die uit de eerste deur naast de chemo komt. Dus behoorlijke bijwerkingen.
Vanaf die tijd ben ik mijn doelen continu aan het aanpassen. Enkele hobby’s heb ik al vaarwel moeten zeggen. Zo deed ik eerst aan sportmassage. Dat deed ik in de avonduren en de weekenden erbij, met een goed gevulde agenda. Kreeg zelfs prof. wielrenners over de vloer, waaronder Wout Poels. De kracht voor het masseren ontbreekt me nu.
Dus van de nood een deugd gemaakt, mijn massagekamer is nu een studio geworden. Als ik wil fotograferen en teveel last van mijn lichaam heb of omdat ik te moe ben, dan heb ik de mogelijkheid dat ik de studio in kan gaan.
De macrofoto’s in het veld blijven steeds meer achterwege. De hele tijd over de grond kruipen is er niet meer bij. Kan de rust niet echt meer vinden die er nodig is om de macro-opnames te maken.
Vandaar dat er het laatste jaar een stuk minder foto’s van mij bij zijn gekomen.
Ondanks die ellende, kan ik de weinige uurtjes die ik nu in de natuur kan rond brengen, toch heerlijk genieten van de dingen om me heen. Het blijft mooi, in welke vorm dan ook.


Prins of…
De groene kikker, omgeven door nat mos en riet. In de vroege ochtend met wat tegenlicht.


Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Door zoveel mogelijk op de paden te blijven (alleen bij het Reindersmeer, ben ik meestal langs het pad te vinden). Als ik van het pad af ga, kijk ik wel uit waar ik m’n maat 48 neerzet. Met zo’n grote maat kun je in een keer veel plat maken. De laatste jaren probeer ik ook steeds meer de sigma 70-300mm met macro te gebruiken voor vlinders en libellen. Dan kun je toch iets meer afstand houden van die fladderaars.
Zeker met mijn snelheid dat ik op de knieën kan gaan zitten. Als ik eindelijk zit, zijn de beestjes allang gevlogen.
Dus je kunt bijna zeggen dat zij mij storen.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
In 2008 ben ik met mijn kodakje in de tuin begonnen met de bloemetjes. De tuin werd al snel te klein. Via Jan Klerken, hoorde ik van Nederpix. Dus veel op deze site kijken. Snel genoeg een account aangemaakt, zodat ik ook in de exif gegevens kon bekijken. Was behoorlijk nieuwsgierig, hoe jullie aan die prachtige plaatjes kwamen.
Toen ik van "mijn lief" een spiegelreflex kreeg, ging het heel snel met de fotografie. De composities of de indeling van een foto, had ik al van Jan geleerd. De rest heb ik uit de exif-gegevens van deze site gehaald. Een cursus heb ik nooit gehad. Geef nu wel af en toe zelf workshops en lezingen. Dat is ook kei leuk om te doen. Het is gewoon leuk om anderen te kunnen laten zien, wat je zelf allemaal gezien hebt.


Vergane schoonheid
Een tulp in de tuin, tranen op de bladeren, bang om afscheid te nemen.
De zwarte achtergrond verkregen door een zwarte doek op te hangen.


Wat zijn je favoriete plekjes?
Mijn favoriete plekje voor de insecten is bij de Molenbeek in Wanssum.
Dat ligt 8 minuten op loopafstand van mijn huis. Vele soorten insecten kom je daar tegen.
Het Reindersmeer is ook een plek waar ik graag kom.
Toch door mijn ziekte is het daar weer iets te moeilijk. Een rondje Reindersmeer is 8 km. Zover kom ik niet meer helaas.


motorcross
Eenmaal in de 2 jaar, is er bij de Molenbeek een weekend lang een motorcross. De baan wordt in de weilanden, naast de Molenbeek en half op het sportpark aangelegd. Vrij uniek in Nederland, dat een cross in het dorp wordt gehouden.
Meestal is dat in een periode van regen. In plaats van insecten, is er dan wel wat anders te fotograferen. Het is leuk, om de zandhappers, met verschillende sluitertijden vast te leggen. Dus ondanks de herrie , leer je ook nog het een en ander.
De Molenbeek bevindt zich op deze foto ongeveer 3 a 4 meter achter het rood/witte lint.


Wat is je droomsoort/gebied?
Schotland... de Highlands ... schitterend. Daar zijn we vorig jaar op vakantie geweest. Dat land heeft ons altijd al getrokken.
Wandelen gaat daar bijna niet voor mij, maar met de auto kun je ook veel zien.
Schitterende landschappen en veel vogels. Daar zullen we zeer zeker nog vele malen heen terug gaan.


Schotland
Een geweldig land voor de fotografie.
Ruig landschap, met afwisselend weer. Behalve toen wij er waren. Acht dagen 22 graden gehad en half bewolkt. We waren er vanuit gegaan dat we lekker ruig weer kregen, maar helaas.


Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Gewoon lekker door proberen te gaan. Ben tevreden zo.
Te zijnerzijds zal ik met de studiofoto’s wel wat handiger worden... En wie weet komen er later nog wat modellen bij. Dan kan ik altijd nog voor de Nederpixers workshops organiseren. Wink


Orchidee
In de studio heb ik me meermalen bezig gehouden met orchideeën. Prachtige bloemen, met geweldige details. In een studio heb je het voordeel dat het windstil is en je kunt de bloemen, met het diafragma en sluitertijd vast leggen wat je maar wil. Zo ook deze blauwe orchidee. De een zal het niet mooi vinden, terwijl een ander het geweldig zal vinden. Canon 100 mm - Belichtingsduur: 0,6 –diafragma f16



Muzikanten
"Mam, pap zit weer met de poppen te spelen". Ja, en het is ook nog best wel leuk ook. Je kunt in zo’n studio een hele scene opbouwen en je fantasie en creativiteit uitleven. In de studio heb ik 2 daglichtlampen staan. Aan de muur heb ik een rol hangen, waar ik verspillende kleuren doeken op kan hangen. Heb je alles opgebouwd, dan kan het feest beginnen en lekker spelen met het licht.



De koepel
Op het Raayland College, hebben we een koepel staan van de sterrenwacht. Het voordeel, als je op school werkt is, dat we er ook gebruik van mogen maken. Een collega van mij heeft zijn camera op de telescoop gemonteerd. Links boven en op het LCD-scherm is de maan duidelijk te zien. Het is wel iedere keer weer netjes je beurt afwachten, tot je camera weer op de telescoop mag.


Heb je een fotograaf die je erg inspireert?
Ik kijk graag naar foto’s van anderen. Er is niet echt een fotograaf voor mij die eruit springt. Vele vormen van fotografie vind ik mooi. Van natuur tot architectuur. Een mooi gevormde oude boom of een strak bespiegeld gebouw. Ik kan het allemaal wel waarderen.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ja, de laatste jaren dus meer cultuur. Ook ben ik steeds meer met mijn camera in het theater te vinden. Dat is vaak niet eenvoudig met de wisselende belichting.
Twee jaar geleden in het Duitse Kevelaar in de schouwburg gefotografeerd. Op het podium stonden 2 zangeressen, een licht blonde en een brunette. Daar hadden ze maar 1 soort belichting. Dat was de schijnwerper. De brunette kon ik alleen maar in het licht fotograferen en de blonde buiten het licht. Het was meteen onder- of overbelicht.


Meermin
De "Traay out" is een jaarlijks terugkomend festijn op het Raayland College. Drie avonden in de schouwburg laten leerlingen en personeel zien wat ze op de bühne kunnen.
Op de foto zie je Marieke een leerling, verkleed als zee meermin. En een stem heeft ze… Ze doet niet onder voor Chantal Janzen. Ze gaat dan ook verder in de zangwereld.
Het decor wordt ook door leerlingen gemaakt. Het ziet er allemaal heel professioneel uit. En ik mocht die avond de foto’s maken. Van achter uit de zaal gemaakt met de 70-200mm f2.8 l iS II usm.


Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Een leuke anekdote? Denk dat ze bij bijna iedere fotograaf wel eens komen vragen of het wel goed gaat, maar…
Een keer heb ik wel in de piepzak gezeten. Dat was een paar jaar geleden, toen ik nog goed kon kruipen. Ik heb niet alleen glaswerk voor op m’n camera maar ook voor op mijn neus. Ik was bij het Reindersmeer. Overal langs het pad was veel te fotograferen. En dan ga je macrofoto’s maken, de hoekzoeker erop en dan zit je bril in de weg. Die zet je af en leg je naast de tas in het mos.
Iedere keer zie je weer wat anders, dus je begint toch aardig wat meters te kruipen. De tas mee voor de attributen en maar knippen. Totdat je … de bril mist. bijna een uur lopen zoeken totdat ik dat ding weer gevonden had. Het was een hele opluchting.

Wat vind je van Nederpix?
Nederpix vind ik een heel leerzame site. Hier heb ik het “vak” geleerd. Veel andere fotografen durven ook kritiek te geven in hun commentaren, dat zie je op andere sites beduidend minder. Dat is net het punt waar je kan leren.
Soms vind ik de discussies wel erg nodeloos hard gaan. Vooral als ze op de man/vrouw af gaan geven. Dat haalt de sfeer behoorlijk naar beneden.
Daarom noem ik de social-media ook wel de A-sociale media. Daar doe ik niet graag aan mee. Op Facebook of andere dingen kom je mij dan ook niet tegen. Je moet zo goed opletten, hoe je iets opschrijft, anders wordt meteen alles uit z’n verband getrokken.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Gewoon jezelf blijven, fotograferen wat jezelf mooi vind. Niet je stijl door andere op laten dringen.

Beste foto?

Avond
Waarom is dit je beste foto?
Persoonlijk vind ik dit een van mijn betere foto’s.
De Maas stond hoog en gelukkig waaide het niet. Er stond alleen wat stroming, waardoor er geen strakke spiegeling ontstond. Door het sluiplicht, kwam er een oranje gloed op de foto. Dat vind ik wel een mooie sfeer uitstralen.

Hoe heb je hem genomen?
Dat was niet zo moeilijk. Staand op de dijk. Camera op statief.
Dat moet dan ook wel met een sluitertijd van 20 seconden.
Nadat ik op het knopje gedrukt had, meteen de handen diep in de zakken, want het was best wel koud.

Wat kan er beter aan?
Het was mooier geweest als de stroming minder sterk zou zijn geweest. Ongetwijfeld zal er nog wel van alles beter aan kunnen, maar op dat moment kon ik niet beter of ik wist niet beter. Ik wil de foto wel opnieuw maken, maar de omstandigheden zijn nog niet goed geweest, in de tijd dat het water weer hoog stond.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Robert Rodenburg zie ik graag als de volgende fotograaf van de maand. Meestal een zeer uitgebreide uitleg bij zijn foto’s, die er absoluut mogen zijn. Mooie doordachte composities in de juiste scherpte en kleuren.
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 Dec 2013, 11:44    Post subject:
Hartelijk gefeliciteerd Frank met je titel , prachtig verhaal een super mooie foto's en met je "TIP"ben ik het helemaal eens . Gr Bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Dec 2013, 12:33    Post subject:
Leuk om weer eens een ander langs te zien komen. De foto van de wolkbreuk is een hele knappe.het zet je op het verkeerde been.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
rvandijkzl


Gender: Male

Joined: 23 Jun 2012
Posts: 31
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Dec 2013, 12:44    Post subject:
Gefeliciteerd Frank, als fotograaf van de maand! Leuk om nog eens wat meer van je achtergrond te weten te komen. Je hebt ook een astro hobby! Succes met fotograferen! Hopelijk kan je ook nog vele jaren in de natuur rondwandelen en ons van je foto's laten genieten.
Groet, Ronald.
_________________
Http://ronaldvandijk.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Dec 2013, 14:20    Post subject:
Mooi verhaal Frank en ook je foto's mogen er zijn. Je passie voor druppeltjes deel ik wel 'n beetje. Ik hoop dat je, ondanks je beperkingen, nog lange tijd deze fijne hobby kan blijven beoefenen. Daarom wens ik je, behalve veel sterkte, ook nog veel fotoplezier toe en laat ons er van meegenieten...
Hartelijke groet, Nel Ringelberg
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Dec 2013, 14:49    Post subject:
Hallo Frank,

Bij mij vooral bekend als de meester van het miniatuur. Ook leuk om wat andere foto's van je te leren kennen. Landschappen, sport, veelzijdig.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Dec 2013, 15:00    Post subject:
Frank, ik ken je echt van de druppels... Wink
Mooi om het verhaal achter je foto's te lezen en je fraaie beelden te zien.
Ook al ervaar je nu beperkingen, blijf genieten van alles om je heen en als het kan....laat ons mee genieten!
Wens je veel sterkte en natuurlijk ook veel goede fotomomenten.

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Dec 2013, 17:47    Post subject:
Hoi Frank mooi fotos man.
Gefeliciteerd met de uitverkiezing voor fotograaf van de maand December

Sportmasseur was je toch ook?
Je bekende viool zal ik nooit vergeten.
Maar je bent dus muzikaal dat verklaart al veel Wink
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Lies Lammers
Guest







PostPosted: Sun 01 Dec 2013, 18:50    Post subject: Fotograaf van de maand
Gefeliciteerd Frank als fotograaf van de maand december.
Leuk om het verhaal achter de fotograaf te lezen. Je foto's geven een prima beeld van wat jij zo allemaal fotografeert. Verder wens ik je veel sterkte voor de komende tijd en hoop nog veel te genieten van je prachtige opnames.

Groeten,
Lies.
www.pbase.com/hennie2011
Back to top
Reply with quote
 
Henk Bouter
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 65
Joined: 17 Jun 2009
Posts: 191
Location: Nieuw Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Dec 2013, 13:56    Post subject:
Dag Frank
Prachtig om op deze wijze nog meer een beeld te krijgen van een bescheiden man, zoals jij.
Heel veel van je verhaal kende ik al door de contacten die we gehad hebben, Verdriet en moeite zijn je niet bespaart gebleven, heel mooi vind ik het om te zien en te lezen hoe je ermee omgaat.
Heel herkenbaar dat je zo in je hobby en stuk rust en verwerking vindt.
Mijn hoop en gebed voor jou, je vrouw en kinderen is dan ook dan je ondanks alles, de moed en de kracht krijgt om nog veel van je te laten horen en zien.
Allereerst aan hen die om je heen staan en die je lief zijn en ook aan ons als NPers.
Een ding is zeker deze plaats verdien je als FvdM!
hgr Henk
_________________
Camera's: Canon 7D
Sony RX 10 IV
Lenzen: Canon ef 24-105 1:4-5.6 IS USM,
Canon 100 mm 2.8 IS USM,
Back to top
Reply with quote
 
elles


Gender: Female

Joined: 11 Apr 2011
Posts: 8
Location: Zeist
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 04 Dec 2013, 8:50    Post subject:
Prachtige foto's. De orchidee vond ik naast de andere eruit springen.

Groet,
elles
_________________
Nikon D800
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 04 Dec 2013, 20:22    Post subject:
Ha Frank,

Welgemeende felicitaties. Een heel herkenbaar verhaal met fraaie platen. Vooral heel divers, dank voor het delen ervan. Sterkte met die kleiner wordende horizon, ik denk dat je juist uit het kleine veel blijft halen.

Groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Sun 08 Dec 2013, 8:29    Post subject:
Beste Frank,

Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, wist natuurlijk al van je ziekte. Ik beperk mij dan ook maar tot je het allerbeste wensen en hoop dat je nog lang kunt blijven genieten van je hobby! (Als je een keer een leuke vlinder wilt kweken om studio-opnames van te kunnen maken moet je mij maar een PB sturen!) Ik geniet in ieder geval van je bijdragen op NP (ook al zijn sommige van jouw foto's voor mij te abstract en vind ik die niet mooi).

Groet,

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Art


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Sep 2005
Posts: 101
Location: Enschede
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 14:01    Post subject:
Prachtig en boeiend verhaal.
Je passie en toch ook verfrissende kijk op de natuur en de fotografie is een inspiratiebron voor velen denk ik.
Druppels intrigeerd mij ook steeds vaker, maar doe er nog te weing mee.
Je foto van de 'wolkbreuk' zet je echt aan het kijken en denken.
Prachtige platen laat je zien, en sommigen, vind ik, echt van een bijzonder hoge kwaliteit.
Ga zo door !
MvG
Art Wittingen
_________________
http://www.pbase.com/natureart
==========================
Canon bodies & glas | Lee filters | Manfrotto Monopod(s) | Benro Tripod
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 10 Dec 2013, 14:35    Post subject:
Wat ik zo fijn vind, is je afsluitende foto van de Molenbeek. Een prachtig dal waar Wanssum een beetje omheen ligt. Een van de mooiste dingen van Wanssum. Met het gemeentehuis dat wellicht ooit weer allure krijgt.

Raaijland college was of Boschveld, of Jerusalem. Boschveld had een lustrumrevue van leraren aangevuld met leerlingen, Jerusalem jaarlijkse revue met leerlingen aangevuld met leraren. Ik heb op het Boschveld de revue gefotografeerd ('84 of '85?), er was toen helaas geen zeemeermin (Canon AE-1, FD 50mm F1,8 en fuji 1600 iso film...)

Opmerkelijk dat je wel richting Peel, en minder richting Putjesberg en Hamert gaat?

Wat jouw foto's typeert is oog voor detail en vervolgens compositie. En daarnaast creatieve zoektochten met afwijkende materialen en technieken.

Terecht dat iemand je de gelegenheid gaf je hier te presenteren. Ik wens je naast leuk studiowerk (ook zeemeerminnen?) ook toe dat je nog met regelmaat naar buiten kunt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Dec 2013, 23:29    Post subject:
Zo mooi om de aandacht en concentratie uit je foto's af te kunnen lezen. Met genoegen maar ook met spijt heb ik je verhaal gelezen. Dank dat je zoveel persoonlijks met ons wilt delen.

Ik hoop dat je nog lang op Nederpix je foto's blijft plaatsen, op naar de 2000 zou ik zeggen!

Doeg
Jantine

Oh ja, leuk portret! Keurige website op de achtergrond....
Back to top
Reply with quote
 
Hans Schot


Gender: Male
Age: 61
Joined: 30 Apr 2010
Posts: 8
Location: sprundel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Dec 2013, 21:42    Post subject:
Hoi Frank, gefeliciteerd dat je fvdm bent. Het is een mooi verhaal geworden.
_________________
Lover Of The Light
Nikon met servies, knijpers en kompas
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Dec 2013, 9:17    Post subject:
Hallo Frank, wat je ons laat zien is,zijn prachtige opname's met een zeer goed bij passend verhaal.
Wat mij zeer aanspreekt zijn je studio opname's.
Toch maar eens kijkje komen nemen als ik in de beurt ben.

Gr, Cor.
_________________
Canon gebeuren
Back to top
Reply with quote
 
Mignon-Creative


Gender: Male
Age: 57
Joined: 12 Oct 2008
Posts: 68
Location: Oost - Souburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 23 Dec 2013, 16:02    Post subject:
Hallo Frank ,

Het is leuk om zo ook eens een beetje de mens achter de foto's te leren kennen .
Het leren leven en fotograferen met beperkingen herken ik wel aangezien ik M.S. heb .
Hoop dat je ondanks de beperkingen nog heel lang van je hobby mag blijven genieten en de rust kan blijven vinden in de natuur .

Gr Richard
Back to top
Reply with quote
 
jannie


Gender: Female
Age: 76
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 171
Location: leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 23 Dec 2013, 16:19    Post subject:
Frank prachtige opnames en een interessant verhaal.

Ik wens je nog veel mooie foto's toe en hoop dat je gezondheid
stabiel blijft. Fijne feestdagen en een goed 2014.

vr.gr. Jannie
_________________
Sony HX 400V vaak in combinatie met de Raynox voorzetlens 250 en sinds kort ook de Raynox 150
Sinds februari 2015 een Sony ILCE 6000
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 23 Dec 2013, 16:31    Post subject:
Een veelzijdige fotograaf ben je. Interessant om te lezen en te zien waar je andere interesses liggen.
Ben heel benieuwd ook naar je opvolger.
(Zou ook wel weer eens een "dame" willen zien.)
Frank ik hoop dat we op NP nog lang van je creaties kunnen blijven genieten.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
B.M.Schouten-Ruis
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 75
Joined: 04 Dec 2009
Posts: 14
Location: Capelle aan den IJssel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 24 Dec 2013, 17:27    Post subject:
Beste Frank,

Wat mooi om je verhaal te lezen. De twee bomen in de Maas vind ik toch wel heel mooi.
Goede kerstdagen en hopelijk een gezond en voorspoedig nieuwjaar toegewenst.
Hartelijke groeten Marieke
_________________
Canon Powershot S5 IS
Back to top
Reply with quote
 
Frank Smedts


Gender: Male

Joined: 14 Feb 2009
Posts: 195

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 31 Dec 2013, 11:32    Post subject:
Dank jullie allen voor de mooie warme reacties.......doet me goed !!

Cor, nogmaals dank dat je me in de gelegenheid hebt gebracht, dat ik op een goede uitgebreide manier , voor kan stellen en kan laten zien hoe ik te werk kan gaan.

@David -- Sportmasseur was je toch ook ??
Dat was ik inderdaad. Heb de kracht en energie niet meer in mijn handen en lichaam om eens flink in de spieren te kneden en om lange dagen te maken.

@Peter -- Het Raayland College ? De LTS, Marianum (huishoudschool), MAVO de Kolk, Jerusalem en de Landbouwschool, zijn allemaal richting het Boschveld College gegaan. (Tussen Anthoniusstraat en de Leunseweg).
Het Boschveld , hebben ze 3x groter gemaakt en daar zitten nu 2300 leerlingen en bijna 300 stuks personeelsleden op. Dus een grote leerfabriek.
-- Sinds ik in Wanssum woon , nu bijna 25 jaar, kom ik meer in de Maasduinen dan in de Peel.

@Robert -- Heel veel succes met je titel FOTOGRAAF VAN DE MAAND en geniet van de belangstelling. Het is KEI-leuk.

Nogmaals aan alle, dank je wel en een hele fijne jaarwisseling , let op met vuurwerk en denk aan de veiligheid van je rechterwijsvinger. Voor je het weet moet je een andere vinger trainen.


groetjes Frank
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Jan 2014, 11:04    Post subject:
Hallo Frank,

Halfweg mijn zijn van 'Fotograaf van de Maand' wil ik je ook hier nog even bedanken voor jouw aandragen van mij als je opvolger. Je hebt volkomen gelijk; het is kei leuk! Very Happy

Je verhaal hier heb ik uiteraard gelezen. Leuk en boeiend, maar ook aangrijpend en moeilijk. Ik hoop dat je nog lang zult kunnen genieten van alles waar je van houdt, maar vooral van de fotografie; dan valt er voor ons ook nog wat te genieten! Wink Vooral je detailopnames vind ik bijzonder fraai en er valt veel liefde en aandacht aan af te lezen.

Nog een heel goed 2014 gewenst met nog meer goeds in de erop volgende jaren.

Groeten, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum