Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Welke lens?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Pieter LJ
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 59
Joined: 13 Jan 2013
Posts: 86
Location: Oud Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 08 Mar 2014, 23:06    Post subject: Welke lens?
Hallo,

Ik gebruik voor landschapsfoto's de Canon 18-55mm kitlens die bij mijn 550D zat toen ik deze kocht. Ik zou graag een betere lens hiervoor willen aanschaffen maar twijfel welke. Het liefst neem ik een lens die ook geschikt is voor een full frame camera, voor het geval ik nog eens de overstap maak. Dus geen EF-s lenzen.
Ik twijfel nu tussen een EF 17-40mm F4L USM en de -veel duurdere- EF 16-35mm F2.8L USM.
Ik zou graag wat advies willen van jullie. Goede alternatieven van andere merken zijn ook welkom.

Alvast bedankt en groeten, Pieter
_________________
Canon EOS 550D, EOS 5D III
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Schelvis


Gender: Male
Age: 64
Joined: 05 Sep 2005
Posts: 9574
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Mar 2014, 23:31    Post subject:
Zelf heb ik een flinke tijd de 17-40 naar volle tevredenheid op een cropcamera gebruikt. Je hebt dan geen "echte" groothoek (die je nu ook niet hebt met de 18-55), maar wel een heel mooie beeldkwaliteit.
Ook op een Full-frame camera presteert die lens uitstekend.
Probeer te bedenken waarom je veel meer zou willen uitgeven voor een groothoekzoom met een kleiner bereik en 1 stop winst in lichtgevoeligheid. Hoe vaak zal je f/2.8 in de praktijk gebruiken bij landschapsfotografie?
Met andere merken heb ik geen ervaring, maar ik lees soms zeer lovende recensies over groothoekzooms van third-party developers (in goed Nederlands Wink )
Groet,
Jaap
_________________
Jaap Schelvis
Feel free to visit my [url=http://jaapschelvis.nl/[/url]
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 08 Mar 2014, 23:45    Post subject:
Ik gebruik nu naar volle tevredenheid de 17-40mm (op een full frame body). Laatst voor het eerst gedacht "had ik nu de 16-35mm maar", bij het fotograferen van het noorderlicht had ik wel 2.8 kunnen gebruiken. Maar verder heb ik dat nog weinig gemist (en zeker niet bij landschappen).
Hiervoor had ik een Canon 10-22mm (op een crop-camera). Iets minder solide dan 17-40, maar ook erg goed. Heb ooit eens horen zeggen dat de enige reden dat dat geen L-serie lens is dat hij een EF-s mount heeft... Voordeel daarvan is dat je iets meer groothoek hebt op je 550D.

Succes ermee,

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 7:57    Post subject:
Ik heb een Sigma 8-16mm op een crop-camera maar krijg er nog geen mooie platen uitgeperst (naar mijn tevredenheid) en merk dat het vooral lastig is om je eigen schaduw en de schaduw van de camera niet in beeld te krijgen als je op microschaal iets in de voorgrond wil benadrukken..... Cursus groothoekfotografie is welkom Smile

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 12:13    Post subject:
Op mijn 40D gebruik ik de Canon EFS 10-22mm naar volle tevredenheid. Het is een uitstekende lens in die klasse. Als ik zou overgaan op een full-frame camera zou ik de Canon EF 17-40mm f/4L nemen. Is ook een prima lens en veel goedkoper dan de nieuwe alternatieven zoals die 16-35mm f/2.8L die je al noemde. Voor het echte groothoekwerk op je 550D zou ik niet de 17-40mm aanschaffen. Mocht je later overstappen op een full-frame kun je altijd nog die 17-40mm erbij kopen, die is (tweedehands) goedkoper dan de 10-22mm die je dan weer kunt verkopen. Ik las dat er in de USA weer een cashback actie van Canon gaande is, dus misschien binnenkort in Europa ook. Scheelt je misschien weer 100 euro.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Pieter LJ
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 59
Joined: 13 Jan 2013
Posts: 86
Location: Oud Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 13:01    Post subject:
Afgaand op jullie reacties, denk ik dat de 17-40 mm voor mij op dit moment de beste keuze is. Bedankt voor alle feedback, voor mij heel verhelderend.
Ik ga wat rondzoeken naar prijzen. Als er inderdaad een cash-back actie aankomt, dan loont het de moeite nog even te wachten met de aankoop.

Groeten, Pieter
_________________
Canon EOS 550D, EOS 5D III
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 58
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 13:24    Post subject:
Toch nog even een duit in het zakje (misschien mosterd na de maaltijd):

Wij (echtgenoot en ik) hebben ook de 17-40. Hij gebruikt 'm op z'n full frame en is daar erg tevreden over. Meer groothoek heeft-ie niet nodig zegt-ie.
Ik gebruik ook nog een tamron 11-18, vooral voor mijn rommelbosfoto's. Dat is een crop lens.
Maar voor landschappen met horizon is de 17-40 fijner maar echt super groothoek is het niet op een crop camera.
Maar voor een full frame is 11 mm niet zo nodig.

Ik ben zelf nog op zoek naar een echte groothoek voor een crop camera die wat lichtsterker is ter vervanging van mijn tamron. Niet zozeer om de lichtsterkte maar om het grote diafragma dat je kunt halen. Met een groothoek zit je al snel aan een grote scherptediepte en ik wil graag naar groothoek opnames met vagere achtergrond. Daarvoor heb ik een Tokina op het oog maar dat is ook weer een croplens.

Tip: als je niet helemaal zeker bent (of juist wel) dan is de 17-40 wel mogelijk om 2e hands te kopen. Mocht-ie niet bevallen, kun je 'm voor hetzelfde geld weer verkopen. De handel in objectieven is zeer levendig, zeker de veelgevraagde als de 17-40mm.

Bij 2e hands lenzen is het zaak om te kijken of de AF op jouw camera werkt, ik heb wel eens gehoord dat een heel enkele keer een camera-lens combi niet wil focussen maar blijft hunten (dus ook bij nieuwe goed controleren).
Goed kijken of voorste en achterste lenselement geen krassen vertonen en goed in de lens kijken of er geen witte puntjes (schimmel) in zit.
En verder of-ie lekker draait en er goed uitziet. Dan kan er volgens mij niet zoveel fout gaan.

Succes met de aanschaf, altijd leuk nieuwe (andere) spullen.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 14:07    Post subject:
10 mm (APS-C) vind ik toch wel een aanzieknlijk verschil met 17 mm, zeker bij landschapsfotografie. Ik zou dat extra bereik van 10-17 mm (APS-C; 16-27 mm FF) niet willen missen. Nog meer groothoek geeft toch wel een erg sterke lensvervorming. Ik vind dat toch wel storend omdat het dan niet meer lijkt op het beeld dat ik zag. Vooral de vervorming van berglandschappen aan de zijkant en voorgrond op de foto bij (extreme) groothoek vind ik lelijk. Gelukkig kun je dit in LR heel goed oplossen maar daardoor verlies je wel weer een stuk van de zijkant van de foto (constrain crop) omdat die trapeziumvormig wordt.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 21:53    Post subject:
tip: nu een tweede hands APS-C lens, straks inruilen voor een full frame lens.
Tweede hands lenzen (Canon / Nikon) zijn redelijk waardevast. Nieuwe lenzen niet (en de meeste sigma's, tokina's en tamrons ook niet).

Ik gebruik een F2,8 groothoekzoom, met name voor straat- en binnen fotografie. Ik heb hier één foto met deze lens op F2,8 op een Full frame camera:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=153973

Deze bereikte onscherpte in de achtergrond was ook met F4 gelukt, als ik dichterbij was/had kunnen gaan liggen.


Dat gezegd zijnde, ondertussen is de Canon 17-40 nogal een erg goede lens voor zijn geld. (Ik heb nog nooit gehoord dat een goede Canonlens niet zou communiceren met een goede Canonbody, goed in de zin van niet kapot.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 58
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 09 Mar 2014, 22:41    Post subject:
Over niet-communicerende lenzen en camera's: toen ik mijn canon 24-105mm kocht, vertelde degene die hem verkocht dat hij de lens had teruggekregen van een eerdere koper omdat de lens bleef hunten. Daarom was hij ook heel benieuwd of-ie het op mijn camera wel goed deed. Geen enkel probleem. Later ook niet, heb 'm nu 3/4 jaar.
Het schijnt heel af en toe voor te komen. Wel vervelend als je dat overkomt. Had het ook nog nooit eerder gehoord.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum