Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Jantine van Middelkoop - fotograaf van maart 2014

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 7:35    Post subject: Jantine van Middelkoop - fotograaf van maart 2014
Proloog
Wat een verrassing! Nadat ik me een jaar op Nederpix tegen van alles aan bemoeid heb, vraagt Jeroen me, om uit de (relatieve) anonimiteit op het podium van de FvdM te klimmen. Ik hoefde daar maar heel even over na te denken, ik vond en vind het een hele eer. En héél spannend…

Korte bio
Mijn naam is Jantine van Middelkoop (47), sinds 2006 getrouwd met Arno. We wonen in de Flevopolder, in Lelystad. Ik ben daar komen wonen voor mijn werk als landbouwkundig onderzoeker, Arno woont er al vanaf zijn 9e. Van oorsprong kom ik uit het Groene Hart: de Alblasserwaard: geboren in Langerak aan de Lek (vast bekend bij een aantal Npixers), opgegroeid in Gorkum, half vertrokken naar Wageningen voor mijn studie en helemaal vertrokken naar Lelystad, daar woon ik nu 20 jaar. Het was in Lelystad niet meteen leuk, in het begin een hele worsteling en depressief gedoe, in m’n eentje ergens proberen te wortelen. Maar dat lukte door leuke activiteiten op te pakken en op dit moment wil ik er niet meer weg (en Arno ook niet).


Afgelopen zomer, gekiekt door mijn echtgenoot in openluchtmuseum Maihaugen, Lillehammer, Noorwegen. Ik kijk nog een beetje benauwd door het inhouden van m’n adem bij het schieten van dalkruid zonder statief.

Mijn werk bestaat uit onderzoeksprojecten met als onderwerpen graslandgebruik (maaien en beweiden), bemesting en mineralenkringlopen op melkveebedrijven met name fosfaat. Vanuit het landbouwkundig onderzoek proberen wij als onderzoekers ons steentje bij te dragen aan een schone(re), natuurvriendelijke(re) en economisch rendabele landbouw.
Sinds mijn 9e speel ik viool, later is daar altviool bijgekomen. Ik heb (nog steeds) vioolles. Het blijft intrigerend om bezig te zijn met toonvorming, hoe het moet klinken, de tonen te kleuren. Solosonates van Bach speel je heel anders dan Ierse volksmuziek (hoewel…). Een andere hobby is radio maken bij de lokale omroep, met mijn echtgenoot. Daar hebben we elkaar ook ontmoet. We bleken ook fotografie als gezamenlijke interesse te hebben. Hij was al digitaal (Canon 300D), ik nog verstokte analoge (Canon 33). Ons eerste afspraakje was om mijn analoge reisfoto’s van opgravingen in Turkije te bekijken en zijn digitale camera uit te proberen. Onze eerste gezamenlijke grote aankoop was in 2006 een digitale camera, een Canon 30D. Daartussenin zijn we ergens een keer getrouwd, in gemeenschap van camera’s en lenzen. Sinds 3/4 jaar hebben we ook een (tweedehands) Canon 1ds II maar die gebruik ikzelf nog weinig want die kan ik nog niet blindelings bedienen, dat komt nog. Ik vind de foto’s daaruit wel erg mooi en zo’n full frame is gaaf, groothoek is dan echt GROOThoek. Daarnaast hebben we glaswerk van 11 tot 400mm en 2.0 converter, set tussenringen, filters (plastic), statief, en wat bijkomend spul.


Eén van de eerste doelen van mijn fotografie was het vastleggen van planten zoals deze zwarte toorts (Verbascum nigrum). Nooit begrepen wat er nu zwart aan is. Noorwegen 2007, in JPG.

Het verhaal
Waarom natuurfotografie?
Omdat het leuk is.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Het geeft me een reden om naar buiten te gaan om alles nauwkeurig te bekijken, te observeren, soms aan te raken, door natuurgebieden te struinen en proberen te begrijpen wat ik zie, van groot (landschap) tot klein (mossen, paddenstoelen bloemen, insecten). Zonder camera voelt dat kaal en raar. En ik vind het een mooi spel om in beeld te brengen (liefst leuk/goed/mooi) wat ik heb gezien en de techniek die daarvoor beschikbaar is te leren kennen en te gebruiken.


omgevallen boom in ’t Zand A72, een klein natuurgebied in de buurt. Deze boom is regelmatig mijn model. Hij leeft nog een beetje: er zijn een paar takken met bladeren.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Jammer en soms frustrerend vind ik het gebrek aan tijd. Vooral werken en slapen kost uren per dag, ook in het weekend.
Minder leuk vind ik muggen: vorige zomer werd ik er helemaal flauw van. Ze staken dwars door m’n spijkerbroek heen. Rustig compositie bepalend kijk je even naar beneden en zitten daar 50 van die dames rond je knieën die proberen je bloed te drinken. Meppen is zinloos. Ze weten precies waar je spijkerbroek dicht op je huid zit. En iedere slok levert weer een heleboel van die nieuwe baby-vampiertjes. Maar ik weet het: goed vogelvoer. Dat houd ik mezelf dan maar voor als ik na het weekend weer dagen m’n knieën loop te wrijven en te krabben. Van ander stekend en bijtend spul hou ik ook niet zo.
Echt vervelend vind ik de rommel van mensen. Begrijpen mensen niet hoe we onze leefomgeving aan het verpesten zijn? En als ik lees over het plastic eiland in de oceaan en over de micro-stukjes plastic die overal gevonden worden word ik daar een beetje triest van. Ik raap soms rommel op maar dan sta ik wel eens met iets in mijn handen wat ik liever niet had aangeraakt.


Een driekleurig viooltje (Viola tricolor; en de donkere vlek is GEEN sensorvlek!), Noorwegen 2013.

Wat is je specialiteit?
Een paar jaar geleden zou dat wilde flora zijn maar nu is dat het vastleggen van mijn directe leefomgeving, met voorkeur voor rommelbosjes. Daar ben ik nu veel mee bezig en ik ben over een aantal aspecten nog lang niet tevreden, ik blijf oefenen. Maar plantjes blijven, zeker in de vakantie, mijn interesse houden.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Geen idee. Ik denk dat vooral mijn beschrijvingen onderscheidend zijn. Ik hoop dat iets van de aandacht die ik aan foto’s besteed, terug te vinden is maar ik kan me voorstellen dat rommelbosjes foto’s en maffe bosfoto’s eruit zien of ze terloops gemaakt worden. Maar ik kan jullie verzekeren dat ik standpunt, compo en combi F-T zorgvuldig uitkies en best even bezig ben met een enkele foto.

Materiaal en methode
Men neme het Flevolandschap boekje, de gids van Natuurmonumenten of internet. Eerst komt de keuze: bekend of onbekend gebied, ver weg of dichtbij. Als het onbekend is probeer ik iets te weten te komen over het gebied waar ik heen ga. Ik pak meestal de auto en rijd naar de plek van mijn keuze. Ik slof rond met statief over de schouder, fotorugzak op de rug, camera op de buik en bergschoenen die soms tot aan de veters onder de modder zitten. Soms neem ik mijn fotospullen mee als ik ergens in het land een afspraak heb, dan probeer ik ergens te stoppen. Als goed graslandonderzoeker heb ik altijd mijn kaplaarzen achter in de auto.


Dit is een graslandproef die in 2013 het 17e jaar beleefde. Het is de vraag hoelang nog: dit jaar (2014) is al afwachten en zeker is dat deze grond de komende jaren een andere bestemming krijgt. Het onderwerp van deze proef is lange termijn effecten op bodem en gras van fosfaatevenwichtsbemesting: er mag net zo veel fosfaat op als er met het gras af komt. Speciaal is ook dat er beweid wordt, meestal gebeurt dat niet op veldproeven. En voor lezingen, posters en artikelen is het altijd handig om een paar goede foto’s te hebben met onze zwart-witte fotomodellen onder een Brabantse wolkenlucht. Beetje lastige foto om recht te zetten maar je mag er vanuit gaan dat het koetje dat naar je kijkt haar kop recht houdt, daar heb ik op uitgelijnd.

Verstoring
Ik heb gemerkt dat je vogels eigenlijk altijd verstoort als je langsloopt. Vooral stresskippen als merels kun je bijna niet voorbij lopen zonder dat ze met een hoop misbaar wegvliegen. Tegenwoordig probeer ik een beetje geluid te maken (sloffen ofzo) zodat ze wat eerder snappen dat ze weg kunnen. Ik kom zelden grote(re) dieren tegen, in dat geval is het gewoon schrikken van beide kanten of genieten van een afstand. Planten en struiken die in de weg staan probeer ik wel eens wat te buigen maar niet te knakken. En omdat mensensporen mijn eigen natuurbeleving negatief beïnvloeden, probeer ik zelf niet door ondergroei heen te banjeren als dat volop groen is. Als het aan het afsterven is, knik ik wel eens wat weg maar ben al een paar keer gestraft omdat een brandnetel minder dood was dan ik dacht.


Uit de serie maffe bosfoto’s: zonsondergang door de beuken in de Kamperhoek. Dit was begin april 2013, het was nog erg nat in het bos. Dit is een mugrijk plekje in de zomer.

Prehistorie
Ik kreeg mijn eerste compactcameraatje op mijn 15e verjaardag. Dat was leuk maar het lukte mij nooit om bloemetjes te maken zoals mijn vader met z’n spiegelreflex. Ik verzamelde gedroogde bloemen, die ik opzocht in “Het beste boek voor de weg” van Reader’s Digest (mijn eerste flora) maar die bloemen bleven nooit mooi. Foto’s maken leek me een goede vervanging. Toen ik in 1984 voor VWO was geslaagd heb ik gevraagd of ik mijn gekregen bloemen met de “grote camera” mocht vastleggen. Geen probleem: kijk door het gaatje naar wat je wilt nemen, daar zie je een wijzertje, als je op dat knopje drukt gaat het wijzertje bewegen. Als het in het midden staat is het goed, anders moet je aan deze ring (de diafragma ring) of dit knopje (sluitertijd) draaien. Knopje sluitertijd niet lager dan 60, anders is de foto bewogen. Deze ring is om scherp te stellen. En hier heb je een Teleac-cursus-map, daar staat nog meer in. Dus ik aan de slag. Van de eerste dia van een roos uit 1984 hangt er nog steeds een afdruk in de gang. Die was dus gelukt. Ondertussen was mijn vader overgestapt op filmen en mocht ik 1 body met lenzen wel meenemen naar mijn studie-adres. Dus zo ben ik begonnen met volledig handmatige Praktica en Chinon bodies en lenzen van diverse merken met P-draad: heel wat geschroefd in die tijd (schroef dop van lens, schroef lens van camera, schroef lens op camera, schroef dop op lens, niks laten vallen, volgende foto). In 1992 kocht ik mijn eerste zoomlens, een 70-200mm van een duister merk voor een reis naar Kenia.


Laan in Natuurpark Lelystad. Dit is een analoge foto. Voor film (200 iso, foto) is het contrast geen enkel probleem, ik heb na scannen alleen wat blauw eruit gehaald en iets donkerder gemaakt. Voor digitaal is vermoedelijk onderbelichting en schaduwen oplichten nodig om het goed te krijgen.

Pas in 2001 heb ik een nieuwe eigen camera gekocht, een Canon EOS300. Met (half)automaat, zoomlens, autofocus, bajonetaansluiting: WOW, dat is makkelijk! In 2002 heb ik daarbij de 100mm macrolens bij gekocht uiteraard voor de bloemetjes en later nog wat meer glas. Zorgvuldig heb ik ook de types film uitgezocht die ik mooi vond: kleur, korrel, contrast. Vanaf toen bestonden de vele vakantiefoto’s voor de helft uit bloemen. In 2003 een fotocursus van 10 lessen gedaan. De meeste theorie wist ik wel maar erover praten en moeten uitleggen waarom ik dingen zo deed en hoe het beter kon was erg leerzaam. Tijdens en na die cursus ben ik meer gaan fotograferen, die camera is helemaal versleten op de handgreep, gebruikssporen is een understatement. In 2004 of 2005 via Marktplaats een EOS33 gekocht, die was geavanceerder dan de 300. En dus vanaf 2006 digitaal.
Er zijn nog wel wat dingen die ik mis van het analoge tijdperk. Vooral het dynamische bereik. Films konden volgens mij meer aan. Waar ik nu (vermoedelijk) bewerking voor nodig zou hebben, kon toen zonder probleem, zie de foto van het laantje. Maar ik zou niet meer terug willen. Grote voordelen zijn: kosten (een gemiddelde zomervakantie kostte €500,- voor films, ontwikkelen en afdrukken, 1x 36-film per dag was te weinig), ongelimiteerd het knopje indrukken, meteen zien wat het is geworden, niet afhankelijk meer zijn van een fotowinkel voor hoe het uiteindelijk wordt (hoewel we hier in Lelystad een goede hebben), iso ter plekke kunnen veranderen en niet hoeven klojoën met halve films terugdraaien, fotonummer noteren, en met een papiertje met plakband (of een geavanceerde filmpicker) er weer uitvissen en naar het juiste fotonummer (incl. marge) klikken met dop op de lens.


Nog een analoge foto uit het Natuurpark. Zou een digitale camera dit redden zonder bewerking?

Wat zijn je favoriete plekjes?
Noorwegen
Op het moment natuurgebieden in Flevoland (vooral de wilgenbossen)

Wat is je droomgebied?
Gebieden, in volgorde van afnemende waarschijnlijkheid* dat ik ze ooit bezoek met camera en statief:
Alblasserwaard, Friesland, Drenthe, Casteleijnsplas (Noord Oost Polder), Ooievaarsplassen, Reigersplassen, Speulderbos met de kromme beuken.
Moerassen in Zweden, Varangerfjord Noorwegen, Rocky Mountains en/of Canada, Svalbard, gematigd regenwoud in Nieuw Zeeland (uit de film The Piano), outback van Australië, nationale parken in Polen (kort in 1 geweest tijdens congres: wow!), Ierland, Kenia (terug naar de Masai Mara en Mount Kenya), jungle/regenwoud (Zuid-Amerika of Suriname ofzo)
*Volgorde afhankelijk van financiële haalbaarheid en voorkeur echtgenoot


Noorwegen, wat zijn we iedere keer weer blij als we weer mogen. Iedere zomer rijden we vol verwachting naar het noorden en iedere keer genieten we met volle teugen, weer of geen weer. Deze berg is de Otertind, een speciaal doel van 2013.

Droomsoort?
Veelvraat (wolverine), zebravink (in het wild), beide onwaarschijnlijk dat dat ooit gaat gebeuren

Waar wil je heen met je fotografie?
Ik ben nu bezig met wat technische dingen/vragen:
Hoe voorkom ik overstraling? Misschien kan dat alleen met een betere camera voorkomen worden. In dat geval duurt het nog even voor dat lukt. Ik ga binnenkort wel de 1ds uitproberen of-ie het beter doet.
Meer toegankelijke composities en focus vinden voor de (Flevolandse) rommelbosjes.
Toepassen van grijsverloopfilter: ik vind bij gebruik van grijsverloopfilters de gradiënt in bewolkte luchten niet mooi (donkerder naar boven) en zwarte bomen die boven de horizon uitsteken. Door het wat kleinere dynamische bereik van de sensors krijg ik zonder filters niet altijd de landschappen die ik wil hebben, zoals ze me analoog wel lukten.
Toepassen van HDR: Ik ben aan het proberen maar ben niet tevreden met de resultaten. Misschien moet ik overstappen naar LR en Efex pro, dat ben ik nog aan het overwegen.


Mijn viool, analoge foto (met stof onder de kam). Lastig is om met de reflectie van de lak om te gaan.

Meer in algemene zin:
Echt mooie landschappen maken waarin geologische processen of cultuurhistorie duidelijk te zien zijn maar ik weet nog te weinig, dat gaat veel lees- en (reis)tijd vergen, dat heb ik nu niet. Hoe goed ik me ook vermaak in Flevoland, echt mooie landschappen (met lucht) zijn hier lastig te vinden en te maken, geologische processen zijn hier wel degelijk aanwezig, de zeebodem is minder egaal dan ik dacht.
Van al mijn “analoge plantjes” digitale foto’s maken, en dan verbeterde versies.
Vogelfotografie. Ik vind vogels een prachtige bevolkingsgroep. Kauwen voeren de ranglijst met grote voorsprong aan. Maar vogelfoto’s vind ik heel moeilijk en ik hou niet van drukke vogelhutten.


Onze favoriete vogelsoort: de kauw. Hier in Karlstad, Zweden. Wat een feest! De jonkies kunnen in juli al uitstekend voor zichzelf zorgen maar zodra ze vermoeden dat mama of papa iets te eten heeft, wordt er fanatiek gebedeld. Soms is de reactie zoals hier: stug voor je uit blijven kijken. Helaas in JPG.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Waarschijnlijk ziet niemand het terug in mijn foto’s maar ik vind boeken van Martin Kers, zover ik ze heb gezien, fijn en inspirerend om in te kijken. Vooral omdat hij ook van Nederland (naar mijn smaak) prachtige foto’s maakt. Je hoeft dus niet ver weg maar je moet leren kijken en nadenken hoe je iets weergeeft.
Ik vind foto’s uit National Geographic ook geweldig maar zulke reizen en hulpmiddelen kun je je als gewone sterveling moeilijk veroorloven.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Vakantie-fotografie, (klein)kindjes-van-broers/zus-fotografie, proefveld-fotografie, tuin-fotografie, heel soms foto’s in studio-achtige setting van gekweekte bloemen (lelies, rozen) maar daar kom ik nu niet aan toe.


Twee tot drie dagen per jaar doen we aan vogelfotografie, op Runde fotograferen we papegaaiduikers. Een hele inspanning om er te komen, eerst naar Runde en dan de berg nog op, maar de vogels zijn zeer benaderbaar als het niet te druk is. Het lastige is de kleurstelling: helder wit en donker zwart. Deze avond waren ze met van alles aan het sjouwen. Met de 1ds, Noorwegen 2013.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Ehm nou, misschien dit: de proefveld-foto maken was wel grappig. Koeien zijn heel nieuwsgierig, maar als het anders is dan anders is dat reden om eerst te schrikken en dan te gaan kijken. Proefveldverzorger Pieter was er nog niet toen ik bij het proefveld aankwam dus ik liep met camera en statief naar de dames toe. Meteen één –hup- door de draad naar het buurveldje en geschrokken naar mij kijken. Dat was niet de bedoeling, ze horen een week met een paar vriendinnen hun eigen gras te eten. Gelukkig kwam Pieter, die hield de draad voor haar opzij en ze stapte weer naar haar maatjes. Het grappige is dat ze na een paar dagen al weten waar ze moeten zijn.

Wat vind je van Nederpix?
Erg interessant vind ik de hoeveelheid verschillende onderwerpen, locaties en fotografen. Mijn soortenkennis neemt nog bijna wekelijks toe.
Een belangrijk Npix effect is dat ik kritischer word op mijn foto’s. Nu ik weet dat mensen meekijken, moeten ze wel zo goed mogelijk zijn. Ik heb ook graag aanwijzingen die me verder helpen. In het begin had ik er wel een beetje last van dat ik ging fotograferen met Nederpix op mijn schouder. Dat is gelukkig over, ik ga nu weer alleen op pad en zie later wel of er iets voor Nederpix uitkomt of niet.
Ik plaats alleen recente foto’s want ik wil er iets van leren. Van oude foto’s weet ik vaak niet meer hoe ik ze precies heb gemaakt. Soms heb ik hele specifieke vragen over compo ofzo, dan plaats ik wel eens iets ouds.
Als landbouwkundige vertegenwoordig ik misschien wel eens “de vijand” tegenover het natuurbeheer maar ik vind het prettig dat ik hier de ruimte krijg om ook iets over het landbouwkundige standpunt te mogen vertellen. Natuurbeheerders en landbouwkundigen zouden zoveel van elkaar kunnen leren. Verschillen zullen blijven maar begrip zou al heel mooi zijn.
En dan te bedenken dat dit allemaal is begonnen omdat ik via marktplaats een smartphone kocht bij een Birdpixer, die mij aanmoedigde om ook aan één van de pixen mee te gaan doen. Henk Willekes, als je dit leest: zo zie je maar, soms helpen aanmoedigingen!


Judasoor, Hirneola auricula-judae. Voor Nederpix nog nooit gezien, nu kom ik ze overal tegen. En ik vind ze erg fotogeniek (met wat witte dingetjes voor de liefhebbers, vast ook iets zwammerige).

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Nou, euh, fototechnisch niet echt. Meer algemeen: Vergeet af en toe je camera maar vergeet ‘m nooit. Huh? Vergeet af en toe dat je een camera bij je hebt en kijk om je heen. Maar vergeet ‘m nooit mee te nemen van huis, daar krijg je spijt van.
En geef eens een commentaar op een foto die nog geen of weinig reacties heeft, vooral van nieuwe leden, ook als het onderwerpen zijn waar je niet in thuis bent of ze in het tijdelijke staan. Eerlijke (uiteraard opbouwende) kritiek is waardevol, het gevoel genegeerd te worden is waardeloos: “Je foto is zo slecht, we gaan niet eens de moeite nemen om er iets bij te typen”.

Beste foto
Dat is een analoge foto die ik niet goed gescand krijg, te veel ruis. Dat was me op de afdruk nooit opgevallen, die is sfeervol mistig.
Maar deze hieronder vind ik zelf in 2013 het mooist gelukt. Ik vind de diepte mooi, de vorm van boom en het contrast redelijk beheerst. En het is een oude wilg. Het is poging nummer 2 van 4 geloof ik. Ik ben een paar keer terug gegaan maar de tweede keer was het best gelukt. Ook nog HDR geprobeerd maar te veel overstraling bij overbelichten.


Oude wilg in ’t Zand A72, Flevopolder. De naam komt uit de begintijd van de polder. De hele polder werd in percelen ingedeeld met een letter en een nummer. Dit is in de naam behouden.

Beter zou zijn als ik de tak bovenlangs nog beter belicht zou krijgen en iets op de voorgrond zou kunnen krijgen maar dat kan alleen als ik van standpunt verander en dan kijk ik weer niet in het pad. En er was net gemaaid dus er ligt wat maaisel tussen de begroeiïng dat er niet zo gauw zelf zou gaan liggen.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Een echte groene junglefoto. Het maken van rommelbosjes-foto's is eigenlijk geïnspireerd door een jungle foto die ergens in mijn hoofd zit. Als ik me concentreer dan zie ik ‘m maar ik heb geen idee in welk boek de plaat stond. Het is met grote bomen en vooral veel mos en varen-achtig spul en helemaal groen.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Moeilijkste onderdeel: ik zou heel veel mensen nader willen leren kennen en ze dit podium gunnen.
Ik heb eerder gezegd dat ik de variatie op Nederpix waardevol vind. Daarom kies ik iemand met een andere focus, een wild(e) fotograaf (hebben we al even niet gehad zag ik). Ik wil graag Mark van Veldhuizen voordragen. Zijn foto’s en omschrijvingen stralen voor mij vasthoudendheid en enthousiasme voor de dieren en de bossen uit. Bijvoorbeeld de vliegende eekhoorn experimenten vind ik geweldig. En ik geniet van Marks spontane commentaren en bijdragen in discussies.


Appendix (voor de liefhebber)

De ontdekking van Flevoland
Vanaf de tijd dat ik in Flevoland woon, heb ik steeds in de polder gefotografeerd. In het begin ging ik af en toe eens naar de Batavia, de Oostvaardersplassen of naar het Natuurpark met mijn camera. De laatste tijd ben ik intensiever op zoek naar andere plekken in Flevoland. Dit is de positieve impuls van aansluiting bij Nederpix. Jullie maken eigenlijk mijn eigen ontdekkingstocht door Flevoland mee. Omdat ik zoveel moois uit de rest van Nederland zie, vind ik het leuk om mee te doen met mijn provinciegenoten om de 12e provincie te presenteren.


Het Wilgenbos is bijna zijn uiterste houdbaarheidsdatum gepasseerd, het bos is in verval. Dat is het normale verloop voor wilgenbossen. Wat zou er de komende tijd gebeuren in dit bos? Ik ben benieuwd.

In eerste instantie is mijn kennis van Flevoland vooral landbouwkundig. Belangrijk kenmerk is dat de grondwaterstand tot in detail geregeld wordt en de bodem hier zeer productief is omdat het nog een jonge bodem is, onder andere rijk aan mineralen. Dat kun je doorvertalen naar de natuurontwikkeling in de polder: de bomen groeien hier snel en botanisch zie je vooral planten die van mineralenrijke grond profiteren: brandnetel, braam.
Met alle liefde zou ik hier een stuk willen schrijven over alles wat ik tot nu toe te weten ben gekomen maar dan wordt het wat lang, onder mijn foto’s kan ik gelukkig al veel kwijt. Maar wat korte beschrijvingen van natuur in Flevoland:
De wilgenbossen vind ik erg interessant, zowel de ontwikkeling als de sfeer in de bossen. Als je daar loopt als de zon schijnt en de wilgen goed in het loof staan, is het een soort sprookjes sfeer. Ik denk dat het komt door de afmetingen en kleur van het blad dat hoog boven je het licht filtert waardoor er een hele mooie lichtval ontstaat.
Er zijn hier enkele natuurgebieden aangelegd op zandplaten, die vroeger een gevaar vormden voor de scheepvaart, en nu een speciaal plekje hebben gekregen. Dit zijn onder andere het Knarbos en het Spijkbos. Volgens mijn informatie zijn is het zand meegenomen door het ijs uit de ijstijd. Dit is geel zand, wonderlijk om dat te vinden in de polder. Botanisch gebeuren daar interessante dingen. Er wordt bijvoorbeeld gemeld dat in een zandig stuk in het Larserbos wollegras bloeit. Daar ga ik van ’t voorjaar natuurlijk naar op zoek.


Knarbos, een bos op de oude zandplaat “de Knar”.

Oude zanddepots zijn soms natuurgebied geworden. In de Kamperhoek (in gedachten noem ik het ook wel eens oneerbiedig Hendrikhoek) zijn bossen aangelegd en hebben zich spontaan wilgen gevestigd. ‘t Zand A72 heeft van zichzelf een zandige bodem en is gebruikt als zanddepot voor de aanleg van wegen. Daarna heeft de natuur z’n eigen gang mogen gaan. Ook daar weer fotogenieke oude wilgen. In beide gebieden zijn veel insecten te vinden. Zelfs ik heb daar afgelopen zomer achter oranjetipjes aangerend en libellen gefotografeerd.




Kamperhoek, een voor-na-tje. Altijd leuk om verandering van seizoen te kunnen zien. Je kunt natuurlijk twisten of de winter na de zomer komt of andersom. De cyclus gaat door.

Er zijn hier ook een aantal productiebossen aangelegd. Het Horsterwold is het grootste loofbos in Nederland. Delen van het Knarbos zijn in gebruik als productiebos.
Het Larserbos is een verhaal apart: in dit stuk zou het dorp Larsen komen maar er zijn nu enkele vakantie-bungalowparken aangelegd, het bos wordt gebruikt voor recreatie. De term productiebos past niet helemaal maar het ziet er wel zo uit.

En natuurlijk hebben we de beroemde Oostvaardersplassen. Ik kom er niet zo heel vaak, ik vind het er wat te druk. De discussie over de grote grazers vind ik heel lastig. Het sterven van zoveel dieren, wat moet je daar nu van vinden? Als ik rationeel ben, denk ik dat dat nu eenmaal zo is. Ik heb aan de oever van de Mara River in Kenia gestaan waar zoveel gnoes de dood vinden tijdens de great migration en ik heb duizenden gnoes gezien in Masai Mara. In een stabiele populatie moet voor ieder jong dier dat het overleeft een ander dier sterven. Ik kan me dan niet voorstellen dat de leeuwen en hyena’s de sterfte daar allemaal kunnen bijhouden, er moeten perioden van gebrek en verhongering voorkomen. Ook de Masai Mara en de aangrenzende Serengeti hebben grenzen. Maar als ik de foto’s en filmpjes zie van stervende en dode dieren vind ik dat afschuwelijk. Dat krijg ik niet weggeredeneerd. Kortom: het is een moeilijke discussie. Er wordt gezegd dat er in de Oostvaardersplassen niet ingegrepen hoeft te worden waardoor er een natuurlijke situatie zou ontstaan maar in principe wordt er al ingegrepen door levende grasmaaiers in te zetten. Dat is het oorspronkelijke doel: open houden van het landschap.
Ik vrees dat ik er nog een paar jaar over na moet denken voor ik eruit ben.

Tot zover Flevoland. Ik kan nog wel veel meer schrijven, ook over de relatie landbouw en natuurontwikkeling maar dan wordt het te gek. Lezer, bedankt voor je doorzettingsvermogen!
Jeroen, dank je voor dit podium, ik vond het geweldig leuk om dit stuk te maken!

Doeg
Jantine


Mijn eerste Nederpix foto was een zonsondergang boven de Oostvaardersplassen, ruim een jaar geleden. Met hetzelfde onderwerp sluit ik mijn bijdrage af, nu met komeet in de linkerbovenhoek.
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 8:00    Post subject:
Jantine, erg leuk om wat meer van je te weten, je bent een gepassioneerd verteller. Je goed onderbouwde bijdragen helpen mij en vast ook anderen een stukje verder; ik kijk altijd uit naar wat je te vertellen hebt in je commentaren!
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 8:43    Post subject:
Er schuilen veel verhalenschrijvers onder de pixers.
Met veel interesse jouw liefde voor de natuur en met name die in Flevoland gelezen.
Ik ga jouw foto's wat beter volgen, je hebt mij nieuwsgierig gemaakt.
Je bent een terechte keus als FvdM.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 12:08    Post subject:
Leuk verhaal Jantine,

Rommelbosjes zijn over het algemeen niet de meest spectaculaire foto onderwerpen maar jij weet er toch wat van te maken, das best knap.
Verder een echt natuurmens zo te lezen.
Succes met je bucketlist van fotobestemmingen..

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Willy


Gender: Male
Age: 66
Joined: 20 Jul 2009
Posts: 21
Location: Dedemsvaart
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 15:26    Post subject: kleine witjes
Hallo Jantine,

Die kleintjes boven het Judasoor zijn vermoedelijk slijmzwammetjes.
Mooie presentatie en mooie foto's.

Gr,Willy
_________________
Canon ixus300 Minolta 7D+toebehoren Canon 5D MarkII/III+toebehoren.
Back to top
Reply with quote
 
Lies Lammers
Guest







PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 20:01    Post subject:
Hallo Jantine,
Gefeliciteerd als fotograaf van de maand.
Het is leuk om het verhaal achter de fotograaf te lezen. Je foto's geven een prima beeld van wat je interesseert en fotografeert.
Ook je commentaren zijn altijd leuk om te lezen.

Groeten,
Lies.
www.pbase.com/hennie2011
Back to top
Reply with quote
 
joppie


Gender: Male

Joined: 02 Oct 2009
Posts: 36

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 01 Mar 2014, 20:24    Post subject:
Hoi Jantine

Leuk een gezicht bij je naam te hebben,mooi verhaal bij de fotogra(a)fe van de maand

Gr Peter
_________________
Canon spul
Back to top
Reply with quote
 
Reinier van den Born
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 40
Joined: 15 May 2006
Posts: 66
Location: Woudenberg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 02 Mar 2014, 17:55    Post subject:
Ha Jantine,

Leuk om je ontmoet te hebben en gefeliciteerd met deze eer!!
Heb erg genoten van je verhaal, ga zo door!

Groeten, Reinier.
_________________
Canon gear
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 17:22    Post subject:
Hoi Jantine!

Allereerst bedankt voor de eer dat je mij benoemt als je opvolger op dit podium. Het zal een heel werk worden met net zo een compleet verhaal te komen als dat jij hier neerzet.
Wat mij aan jouw foto's het meest opvalt, is dat je echt iets lijkt te hebben met de kleur groen. En je belichtingen kloppen ook altijd. Ook de natuurbeleving is voor jou duidelijk belangrijk, wat dat betreft kunnen we elkaar de hand geven, maar daarover zal ik later nog terugkomen Wink
Je opmerking over dat je mijn 'spontane commentaren' vind ik ook een compliment. Helaas kom ik er de laatste tijd niet veel aan toe, en dat kan nog wel even duren ook.
Wat jij in ieder geval laat zien is dat je ook begaan bent met de omgeving waarin je woont. Dat vind ik knap, want in de polder ontbreken mooie oude bossen, en moet je het doen met 'rommelbosjes'. Maar ook dat heeft zo z'n charme. Bovendien heb je daar natuurlijk weer mooie dingen die wij op de Veluwe niet hebben!
Als laatste wil ik zeggen dat je zelf ook een erg spontaan iemand bent in je geschreven woord, en ik denk ook in het dagelijks leven.

Groeten Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 18:58    Post subject:
Mooi verhaal Jantine, erg fijn die appendix.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Henk Bouter
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 65
Joined: 17 Jun 2009
Posts: 191
Location: Nieuw Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 19:52    Post subject:
Dag Jantine.
Leuk dat de Alblasserwaard bovenaan staat, dat moet je zeker een keer doen!
Je bent bij ons welkom voor een bakkie of gewoon om mee te eten.
We hebben niet zoveel rommelbosjes behalve het Alblasserbos maar dat is nog niet zo oud, maar wel veel gras en koeien en knotwilgen en molens enz.
maar goed dat weet je zelf ook wel.
Leuk om jouw verhaal te lezen en de bijbehorende foto's.
Hgr Henk
_________________
Camera's: Canon 7D
Sony RX 10 IV
Lenzen: Canon ef 24-105 1:4-5.6 IS USM,
Canon 100 mm 2.8 IS USM,
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 22:21    Post subject:
Natuurlijk kan ik het niet laten om regelmatig te reageren.
Dank jullie allemaal voor de reacties en aanmoedigingen!
De blaadjes komen binnenkort weer aan de bomen, en dat is toch fijner dan de kale takken.

@Nico: het zal je misschien niet verbazen dat ik voor mijn werk wel eens wat teksten moet inkorten
@Mark: tja, misschien ken je dat gevoel, thuis komen met de gedachte dat je beter even je mond had kunnen houden.
@Henk: ik blijf toch in mijn hart een Alblasserwaardse: water, gras, koeien, knotwilgen. Hoogste tijd voor een bezoek met camera.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 23:19    Post subject:
Het is een leuk en interessant verhaal geworden Jantine. En het was leuk je weer te zien op de Macro PiXperience. Overigens ben je de Maasvlakte vergeten in je rijtje van droomgebieden. Wink
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 03 Mar 2014, 23:50    Post subject:
Dank je Michiel! Zaterdag was zeker weer gezellig.
Je hebt gelijk: Maasvlakte, en de bijenorchis bij mijn droomsoorten.
Ik ga me komende jaren niet vervelen, te beginnen deze zomer Wink

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Leo Brosens


Gender: Male
Age: 71
Joined: 09 Aug 2012
Posts: 13
Location: Klein Zundert
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 Mar 2014, 20:28    Post subject:
Hoi Jantine,
Als vioolspeelster weet je met de camera ook de goede snaar met regelmaat te raken.
In je landschappen vind ik de omvang, het contrast, en de belichting heel mooi. Dat spreekt me aan.
Je leert nog steeds aan de hand van de Nederpixfoto's, dat herken ik ook.
Duidelijk is ook dat je al veel plezier aan je fotohobby hebt beleefd. Ik twijfel er niet aan dat dat nog een heel tijdje zal door gaan.
Mvg
Leo
_________________
Canon EOS 7D
Canon Macro 100mm 1:2,8 L iS USM
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 14 Mar 2014, 10:37    Post subject:
Dag Jantine,
Interessant om (nog) meer van je te weten te komen. Je kennis en bevlogenheid vind ik hier goed uitkomen. En kan ik waarderen.
Boeiende bijdrage van de fotograaf van de maand.
Ben ook erg benieuwd naar je opvolger. Zet hem op Mark.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 14 Mar 2014, 17:08    Post subject:
fijn Jantine
je mag je sowieso al in mijn speciale belangstelling verheugen.

leuke viool, een vrij nieuwe, laat eens horen.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 14 Mar 2014, 19:02    Post subject:
Mooi en interessant is je verhaal om te lezen en ook de foto's mogen er zijn! En ik waardeer ook je gefundeerde commentaren op de foto's van anderen.
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
David
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 03 Aug 2012
Posts: 16
Location: Kootwijkerbroek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 15 Mar 2014, 23:59    Post subject:
Leuk je verhaal te lezen Jantine. Je bent iemand die plezier beleeft aan je hobby en op een prettige manier actief bent op NP. Hopelijk kun je tijd blijven vrijmaken voor het maken van foto's en het plaatsen daarvan op deze site.

groet,
David
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 17 Mar 2014, 12:24    Post subject:
Wat een leuke reacties! Waardeer ik zeer!

@Leo: zeker jouw foto's laten voor mij vaak compleet nieuwe soorten zien, erg interessant dat dat zomaar rondom huis te vinden is.

@Nel & Nel & David: dank! Commentaar geven vind ik zelf erg leuk om te doen dus daar zijn jullie voorlopig nog niet vanaf.

@Peter: insgelijks. Moderne Roemeen, (uitzonderlijk) mooie klank. Heb geen opnames van mezelf (zover ik weet). Misschien een play-date afspreken? Laughing

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Acherontia
Guest







PostPosted: Fri 28 Mar 2014, 6:55    Post subject:
Beste Jantine,

Heb genoten van je verhaal inclusief appendix. Ik waardeer je opnames met toelichting op NP altijd erg heb alleen veelal niet de tijd om te reageren. Ben dus vooral een stille genieter Smile Leuk om volgende maand meer te weten te komen over Mark. Dankjewel!

Groet,

Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 31 Mar 2014, 20:47    Post subject: FvdM
Ha Jantine.
Zo aan het eind van de maand (ik heb er op gewacht) is het voor mij een mooie tijd om op jouw verhaal en foto's te reageren. En het leuke ervan is dat ik het gezicht achter de naam inmiddels heb ontmoet... Dat maakt het nog aangenamer want anders praat je toch tegen een digitale bekende....
Graslandonderzoeker; geen -deskundige.... die woorden staan me bij en
"heerlijk, geen mensen"., als opmerking bij een foto van een verlaten strand op Lanzarote.

We hebben veel gemeen. Dat is eigenlijk altijd zo bij diverse mensen.
Onze overeenkomsten zijn namelijk altijd talrijker dan onze verschillen; we hebben daar alleen nooit naar leren kijken. We zijn gefocust op onze verschillen.

Onze provincies grenzen aan elkaar. We ontmoeten elkaar vast nog een keer in het veld. Graag tot ziens en bedankt voor je verhaal en foto's.

Hartelijke groeten, Wijnand.
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 31 Mar 2014, 22:51    Post subject:
Het is bijna 1 april: een nieuwe FvdM staat te trappelen om te beginnen. Veel plezier Mark, ik verheug me op je bijdrage!
Dank voor jullie leuke, lieve, spontane reacties, ook via de PBtjes, ik heb er van genoten. Ik zal ze nog regelmatig nalezen (toch een beetje ijdel Embarassed ).

Doeg
Jantine Boo hoo! (-> Beethoven Romance in G, Itzhak Perlman)
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 01 Apr 2014, 4:57    Post subject:
:P


één april


:lol:
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Apr 2014, 5:45    Post subject:
@Tom: Laughing Laughing Laughing
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum