Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Laurens de Waard - fotograaf van juli 2014

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 30 Jun 2014, 23:00    Post subject: Laurens de Waard - fotograaf van juli 2014
Korte bio
Naam: Laurens de Waard

Leeftijd: 23 jaar
Woonplaats: Sliedrecht
Beroep: (bruids)fotograaf / print operator
Andere hobby's: Karpervissen & elektrisch gitaar spelen
Gebruikte apparatuur: camera’s: 5D mark III / 50D / canon G15 icm lenzen: Tokina 11-16 2.8 / 24-70 2.8 / MP-E 65 + MT-24EX flits / 100mm macro 2.8 /70-200 2.8L is /Sigma 120-300 2.8 OS + 1.4 & 2X teleconverter
Website: http://www.laurensdewaard.nl / facebook.com/ldwfotografie
Foto’s op Nederpix

Interview
Hoe is het begonnen met fotografie?
Fotografie is er bij mij echt ingegroeid, vroeger gingen we regelmatig een rondje ‘merwelanden’ (sliedrechtse biesbosch) lopen of een rondje door de polder rijden, en hier genoot ik al van alles wat er te zien was.
Ook op vakanties was ik ernorm geboeid door de natuur.
Al heel snel kreeg ik een eenvoudige camera in handen, meer kinderspeelgoed, volgens mij kreeg je deze bij een kinderspaarrekening bij de bank ofzo. Ergens ver weg was een klein wit stipje op de foto te zien, dat was dan het schaap dat ik erop wilde hebben. Later kreeg ik de gebruikte camera van m'n moeder, mijn eerste (analoge) compactcamera met maar liefst 2.5x zoom... Dat was wat, het witte stipje werd een wit vlekje en je kon op de afdruk net zien dat het een schaap was Wink


Kan niet missen, na veel oefenen niet 1 maar zelfs 3 uit de kluiten gewassen ‘witte vlekjes’.

Ondertussen werden de eerste digitale camera’s aangeboden, en met tijdschriften bezorgen werdt dit later bij elkaar geploeterd. Erg hard ging het niet met de €25 die je hier maandelijks voor kreeg, dus toen ik genoeg gespaard had waren er zelfs al camera’s met 10x zoom, zo ook mijn eerste digitale camera de Olympus SP760UZ. Toen was ik niet meer te houden, en besteedde ik elk vrij moment aan foto’s maken.


Een oudere plaat, gewoon op een braakliggend terreintje ‘naaste de deur’.

Met m'n eerste compactcameras (de eerder genoemde 760UZ en nadat de 760 niet zeewaardig bleek, de 565uz) veel in de Biesbosch gezeten. Voor schooltijd, na schooltijd, in de weekenden... Erg veel fijne plaatjes kunnen maken. Wat was het heerlijk om er toen ook nog ruim de tijd voor te hebben.



Toen droomde ik van een ‘echte’ spiegelreflex met macrolens, nu droom ik er eerder van om weer eens tijdloos tussen het gras te speuren naar alles wat je tegen komt...


Gewoon met de compact, op een mooi avondje in de Biesbosch.

Van een oom waar ik nu nog steeds regelmatig mee fotografeer m'n eerste spiegelreflex gekregen, de canon 300D (hijzelf ging over op de 450D die toen net uit was).
Met stages en vervolgens werk doorgespaard voor diverse lenzen en later nieuwe body’s, en hiermee in mn ‘studententijd’ ook diverse podia afgegaan om concertfoto’s te maken. Rolde er al snel leuk tussen en heb bij aardig wat van mn favourite bands op het podium gestaan...


Concert Saviour Machine

Onverwacht kreeg ik na afloop van een festival ook een mailtje binnen van een voor mij onbekend stel dat vroeg of ik hun bruiloft vast wilde leggen. Ik had dit nog nooit gedaan maar het leek me wel wat, dus gaf aan dat ik graag als 2e fotograaf mee wilde maar dit niet zomaar alleen wilde doen. Ik kon hoog of laag springen, maar als 2e fotograaf was niet nodig, ze hadden er alle vertrouwen in, en wilden dat risico gerust nemen...
Gelukkig zijn het leuke foto’s geworden, zijn ze dik tevreden, en ben ik hierin verder gegaan. Nu werk ik een gedeelte van de week voor mezelf als bruidsfotograaf.
Wat is het heerlijk om zo’n mooie dag van dichtbij mee te maken en steeds weer vast te mogen leggen!


Bruidsreportage in Parijs... Had na mn eerste bruiloft niet durven hopen dat ik zo ‘ver’ zou komen Wink

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Het kan overal, zelfs in de achtertuin. Maar meestal ga ik voor de rust, ruimte en het onverwachte.
De Biesbosch, hier net aan de overkant van de rivier, is hier een geweldige plek voor. Je weet nooit wat er voor je lens komt, en over het onverwachte gesproken: Toen deze ree net voor de boot langskwam kon ik gelukkig snel richten en klikken...



Verder kan ik er erg van genieten om de natuur in het voorjaar weer te zien ‘ontwaken’. Ik ben absoluut geen wintermens, maar de vroege ontwikkelingen in de natuur, de eerste knopjes, het eerste blaadje en de eerste vlinder slepen me er altijd weer prima door.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Natuurfotografie zelf heeft voor mij geen minder leuke kanten,
Geduld wordt natuurlijk niet altijd beloond en gehoopte foto’s blijven vaak uit, maar ik geniet toch wel van de prachtige schepping. Waar ik slecht tegen kan zijn de ‘tokkies’ die de rust opzoeken om herrie te maken, en helaas zie je dat steeds vaker. Gelukkig liggen die om 4:00 ‘s ochtends hun kater nog uit te slapen, maar de sporen zijn vaak tot ver na die tijd nog goed zichtbaar...

Wat is je specialiteit?
Een specialiteit als in landschappen of macro o.i.d heb ik (nog) niet, ik vind alles leuk.
In afwerking is zwartwit wel echt iets waar ik veel mee bezig ben, ook op vlakken waar dit nog niet veel gedaan wordt zoals bijvoorbeeld bij vogelfotografie.


Zwartwit bij vogelfotografie: Het wordt nog niet veel gedaan, maar kan in geschikte situaties prima!

Iets waar ik bij ieder type fotografie een uitdaging van maak en graag mee bezig ben is het werken met het aanwezige licht. Dit is niet altijd even gemakkelijk, maar geeft vaak mooie resultaten.


‘s Avonds laat, normaal niet meer echt de tijd om nog natuurfoto’s te maken... maar spelen met de mogelijkheden, in dit geval een lantaarnpaal, gaf me deze plaat.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik vind het een uitdaging om de foto’s een verhaal te laten vertellen. Gezien ik ook als bruidsfotograaf werk, is mijn focus er meer op gekomen om momenten ‘journalistiek’ weer te geven. Daar waar ik voorheen enkel registreerde en graag het onderwerp er zo goed mogelijk op wilde krijgen, wil ik nu dat de foto echt spreekt en weergeeft wat er gebeurt.

Tevens maak ik ook graag platen van onderwerpen waar anderen wellicht wat sneller aan voorbij lopen, zoals dit pasgeboren zeehondje dat het slachtoffer is geworden van andere fotografen...


Naar ik gehoord heb zouden de dag ervoor een aantal ‘fotografen’ dit jonge zeehondje hebben willen platen. Verstoring maakte ze niet uit, en moeders vluchtte dan ook weg. Deze bleef alleen achter, en heeft het dan ook niet gered.

Hoe werk je meestal?
Verschillend, sinds 1,5 jaar heb ik een bootje en hiermee ben ik erg graag in de Biesbosch te vinden. Elektromotor erachter en dan is het prachtig hoe één je bent met de omgeving...
Gezien ik ook graag op karper vis, ben ik ook ’s nachts regelmatig langs de waterkant. Dan kom je de mooiste dingen tegen, zo val je in slaap met bevers die onder je hengels door zwemmen, word je ’s ochtends vroeg wakker van een ijsvogel op je hengeltop... En overdag is het prima vermaken met de macrolens, op zoek naar beestjes in het hoge gras rondom je stek.


Dat vissen heeft me al heel wat mooie platen opgeleverd! Deze ’s nachts met een sluitertijd van 5min.


En gelukkig wordt er zo af en toe ook wat gevangen (en weer vrijgelaten).

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Bij macrofotografie vind ik dit haast niet te voorkomen, een vlinder vliegt voor mij op de meest onbegrijpelijke momenten weg en blijft op de meest overwachte momenten rustig zitten... Bij het grotere spul als bijv. bevers probeer ik het onderwerp te leren ‘kennen’ en houd constant de houding / het gedrag in de gaten. Wanneer ik zie dat een dier alert blijft en niet doorgaat waar het mee bezig was, houd ik me graag even in om het aan mij te laten wennen, of keer ik rustig weer om.
Geduld is een schone zaak, en wordt lang niet altijd maar zeker wel regelmatig beloond...

Wat zijn je favoriete plekjes?
Texel, daar waar ik toch wel jaarlijks heen probeer te gaan om samen met mn vrouw te genieten van de mooie natuur en even tot rust te komen. Maar natuurlijk ook de Biesbosch.
Met name de Sliedrechtse kant, waar ik tevens gids ben en het gebied ondertussen tot op de kleinste kreekjes ken.


Nachtfoto van Texel

Wat is je droomsoort/gebied?
Er is zoveel om nog van te dromen:
Het noorderlicht, amerikaanse zeearenden, safari, regenwouden en ga zo maar door... Ben benieuwd waar ik nog mag gaan komen, en ben blij met waar ik ben geweest.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Meerdere maanden op reis gaan naar een afgelegen gebied lijkt me echt geen straf. Maar ja, zowel de loterij als de sponsoren werken nog niet erg mee Wink Gelukkig zijn we nog jong, en is er nog genoeg om van te dromen!

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Diverse, zo vind ik het erg leuk het stokje van Bas Breetveld over te mogen nemen: Toen ik zijn beverfoto’s voor het eerst tegen kwam, en ik er zelf in al die jaren nog nooit een had gezien in de Biesbosch, hoopte ik dat dat me ook ooit zou lukken...


En dat is ondertussen dan ook dik in orde gekomen Wink

Wat vind je van Nederpix?
Een fijne community voor de natuurfotograaf, ben er al langere tijd bij, gedeeltes actief en gedeeltes passief lid maar ik check het toch altijd regelmatig. Mooi te zien hoe het mee verandert met de wensen van de gebruiker, en bewondering voor de moderators die toch regelmatig golven van kritiek over zich heen krijgen...
Ook ik ben het lang niet altijd met alles eens, maar zou ook niet graag in hun schoenen staan Wink

Tsjah, valt de plaat door het schip nu buiten de doelstelling van np of niet... Ik heb in ieder geval genoten van de zonsondergang!

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Houd plezier in wat je doet.
Streven naar de perfecte foto is leuk, maar zonder plezier in wat je doet is perfectie weinig waard...

Beste foto

Van een ‘beste’ foto wil ik niet snel spreken,
Wat is beste? Technisch perfect? Bijzonder onderwerp? Moeilijk te bereikbare plaats? Deze foto is dat allemaal niet, en toch ben ik hier erg blij mee. Voor mij, samen met eerder getoonde foto van de ree (zelfde ochtend), geeft dit hét Biesbosch sfeertje weer. Nevel boven het water, rustig oppervlakte, riet, een reiger die het geheel afmaakt. Een heerlijke ochtend gehad, en deze foto is daar een perfecte herinnering aan.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Eerder genoemde soorten/bestemmingen zou ik graag eens vastleggen, en ook beren / wolven lijken me een geweldige uitdaging. In een prachtig frans wildpark al eens een voorproefje genomen:

Wie weet, kan ik dit eens in het wild nadoen... En mogelijk hoeven we daar dan het land niet eens meer voor uit Wink

Ik plan verder eigenlijk zelden in wat ik vast wil leggen,
Maar beleef liever wat er op mijn pad komt.
Dus, wat de toekomst brenge moge...

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Een verrekte lastige keuze, maar ik ben voor een lid gegaan wat wellicht niet veel gebruikers (meer) kennen:
Leon Baas. Wat is het genieten van zijn unieke macro’s, en knappe gebruik van (kunst)licht en filters. Ben erg benieuwd naar de fotograaf achter deze foto’s en hoop van zijn tips en technieken nog wat te kunnen leren!
Back to top
Reply with quote
 
Frank Smedts


Gender: Male

Joined: 14 Feb 2009
Posts: 195

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Jul 2014, 20:41    Post subject:
Mooie reportage Laurens.
De zenuwen/spanning voor de eerste bruidsfoto's , dat gevoel ken ik. Het trotse gevoel dat erna komt ook.
Het bootje varen lijkt me schitterend....lekker rustig vaarwater en de rust om je heen.

Je bent op vele fronten goed aan de weg aan het timmeren. Geniet ervan !!!!

gr. Frank
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 01 Jul 2014, 23:58    Post subject:
Prachtig Laurens, jou fotos spreken me altijd aan
Mooie onderwerpen en technisch altijd in orde
De wolf is een geniaal moment wat je daar subliem hebt vastgelegd
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 03 Jul 2014, 13:38    Post subject:
De laurens die op school uit het raam zat te staren en aan het nadenken was hoe hij zijn boom zou gaan fotograferen,ik vermoed van wel de spinnenfoto draagt je handtekening.....
Die karper is echt fantastisch! Ik ben een keer in de biesbosch geweest om te kanoën en dat viel zo tegen,niet meer heen gegaan,maar als ik jou en bas zo beluister zijn er wel degelijk mooie plekken.
Dat er maar veel beren op je pad mag komen!
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 15 Jul 2014, 10:59    Post subject:
Laurens, een fijn verhaal en geweldige foto's. Je interesse voor "de natuur" zie ik er vanaf. Je plaatst hier vaak bijzondere foto's.
De zoekplaatjes met schapen in het begin van je fotografie-carriere herken ik wel. Bij mij stonden er altijd vogels op, tenminste, als je heel goed zocht.

Mooi dat je ook foto's laat zien van je "mensenfotografie".
Indrukwekkend trouw-portfolio op je website. Hoewel ik over het algemeen vind dat mensen wel erg veel druk op zichzelf leggen om hun bruiloft (inclusief foto's) de perfecte dag te laten zijn, weet ik uit eigen ervaring dat het wel heel erg leuk is om mooie foto's van je trouwdag te hebben en daarvoor op je fotograaf te kunnen vertrouwen.

Ik hoop dat we hier mogen blijven genieten van je bijdragen en ik wens je veel succes met al je fotografie in de toekomst.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 15 Jul 2014, 16:44    Post subject:
Boeiend verhaal Laurens. Je hebt een eigen kijk op de dingen. Je inbreng op NP kan ik waarderen.
Vind het dan ook jammer dat je hier zo weinig meer plaatst.
Dus ga de uitdaging aan!
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 16 Jul 2014, 18:37    Post subject:
Het is al weer bijna vijf jaar geleden dat jij deze foto voor mij bewerkt hebt.
In die tijd was jij erg actief op nederpix , en genoot ik van je bijzondere beelden. Je foto's zijn vaak inspirerend en onderscheidend. En nu ben je fotograaf van de maand en lees ik je verhaal achter de foto's.
gefeliciteerd hiermee !
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Janneke dw


Gender: Female
Age: 55
Joined: 30 Dec 2005
Posts: 1
Location: Sliedrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 17 Jul 2014, 18:13    Post subject:
Prachtig hoe jij alles vastlegt Laurens, mooie beelden en je verhaal heb je ook heel mooi verwoord!
_________________
Canon eos 450D
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum