Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Techniek


Less mm's is more

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 25 Feb 2011, 12:50    Post subject: Less mm's is more
Hij was al jaren een tevreden amateur vogelfotograaf en hij fotografeerde met een 300mm-lens. Op Birdpix zag hij echter dat veel collega fotografen grotere telelenzen gebruikten. Daarom kocht hij een 400mm-lens. Maar, bij de aanschaf van die 400mm-lens wist hij het al: liever had hij een 500mm-lens willen kopen.
Na een periode van veel overwerk, dus meer inkomsten, wist hij er zijn vriendin van te overtuigen dat hij niet zonder 500mm-lens kon. De 500mm-lens bracht veel fotoplezier en er volgde al snel een 1.4 converter, die samen met de 1.6 cropfactor op zijn camera ervoor zorgde dat hij met 1120mm kon fotograferen! Nu overwoog hij zelfs de aanschaf van een 800mm-lens…




Toch kan het ook anders. Ook met weinig millimeters kun je leuke en vooral creatieve foto’s maken. Denk eens aan de inmiddels beroemde foto van Adri Hoogendijk van een waterral in het landschap!

Als je bijvoorbeeld een 17mm-lens gebruikt, dan ontkom je er niet aan dat je camera in de buurt van de vogel zelf moet zijn op het moment dat de foto wordt gemaakt. Vaak is dit lastig en is juist dit de reden dat veel fotografen een teleobjectief gebruiken. Toch is niet de camera het probleem, maar de bediener van de camera. Kun je de camera in de buurt van vogel brengen en je bedient de camera op afstand, dan is dit probleem opgelost. Maar hoe doe je dat?


Weinig mm


Veel mm

Plaats je camera vlak bij een plek waar je een vogel verwacht. Zie als voorbeeld mijn foto van de steenuil. Deze steenuil ‘woont’ op een boerderij en zit graag op een vast paaltje. Door de camera vlak bij dit paaltje te plaatsen en mijn camera te bedienen met een lange draadontspanner kon ik de steenuil fotograferen ‘in het landschap’. Let wel, weet wat je doet. Probeer je onderwerp niet te verstoren. Begin met een ‘imitatiecamera’ op statief (bijvoorbeeld een glazen jampot met een zwarte vuilniszak om de zijkant gewikkeld) op een afstand en zet hem elke dag een meter dichterbij. Zo went de vogel aan de aanwezigheid van een camera. Overhaast dit niet, zoiets kost nu eenmaal veel tijd.
Je kunt een vogel natuurlijk ook naar een plek lokken door op een vaste locatie regelmatig wat voer aan te bieden. De ’imitatiecamera’ leg je in de buurt, zodat de vogel daar aan is gewend.


Imitatiecamera

Hoe kom je aan een lange draadontspanner? Die kun je niet in een winkel kopen. Wel een draadontspanner met ongeveer één meter snoer, maar dat is natuurlijk veel te kort. Koop er eentje en knip hem in het midden door! Vervolgens zet je er zelf een lange draad tussen. Als ik op deze manier fotografeer kies ik er voor de foto van te voren scherp te stellen. Daarna zet ik de autofocus uit. Meestel neem ik een leeg bakje boter of een flesje mee. Die zet ik dan op de plek waar ik de vogel verwacht en zo stel ik dan van te voren scherp. Een goed (maar wellicht duur) alternatief voor een draadontspanner is een draadloze ontspanner.

Met behulp van het bakje boter of het flesje probeer ik ook een inschatting te maken van de compositie. Dit blijft natte vinger werk, omdat de vogel uiteindelijk zelf een plek uitkiest waar hij (of zij) gaat zitten. Een lange adem, inschattingsvermogen en vooral een dosis geluk zijn hier de toverwoorden.


Draadontspanner


Flesje voor het scherpstellen en bepalen van compositie

Een andere mogelijkheid is om naar een vogel toe ‘te tijgeren’. Dat gaat zeker niet bij elke vogel, maar bijvoorbeeld wel bij een morinelplevier. Deze is niet gewend aan mensen en kent in de regel geen angst voor mensen. Door voorzichtig te werk te gaan kun je in de buurt van de vogel komen. De vogel geeft zelf wel aan hoe dichtbij je kunt komen. Ken het gedrag van de vogel voordat je aan een dergelijke actie begint. Als een vogel wegvliegt ben je duidelijk te dichtbij gekomen.


Weinig mm


Veel mm

Waar moet je verder nog op letten. Veel fotografen willen geen menselijke elementen, zoals personen, gebouwen, enz. in de foto. Persoonlijk heb ik daar niet altijd moeite mee en soms kies ik er bewust voor zoals bij de blauwstaart en de morinelplevier. Wil je geen menselijke elementen in je foto? Kies dan een omgeving waar deze elementen ontbreken.



Als je een horizon in je foto ziet, zorg en dan voor dat deze recht staat. Let er verder op dat je niet te ver uitzoomt, anders kan de horizon hol (of bol) gaan staan.



Waarom ik onderstaande foto heb gemaakt? Lees het verhaal op mijn site www.birdshooting.nl en kies BirdTalk…



Originele auteur: Chris van Rijswijk
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2386
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Feb 2011, 21:58    Post subject:
Leuk artikel met mooie foto's
alleen: zelfgeknutselde draadontspanner?
ik heb gewoon een afstandbediening, doet 100m
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 09 Aug 2012, 21:44    Post subject:
Leuk en inspirerend verhaal
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Sanders




Joined: 12 Oct 2011
Posts: 60

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 15 Aug 2012, 12:33    Post subject:
Leuk onderwerp, was zelf ook van plan om met behulp van een draadloze ontspanner met groothoek iets te proberen binnekort.
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 15 Aug 2012, 18:55    Post subject:
Mooi verhaal Arjen. Komt ook bekend voor trouwens. Stond dit ooit niet al op birdpix? (Evenwel een goed verhaal)
Overigens is het prijsverschil tussen draadontspanner/draadloze ontspanner niet enorm. Om al dat gemier met de kabel te voorkomen zou ik zeker kiezen voor de aanschaf van een draadloze ontspanner.

Groeten Mark.
Back to top
Reply with quote
 
D. Haaksma


Gender: Male
Age: 74
Joined: 13 Oct 2006
Posts: 118
Location: Boxtel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 15 Aug 2012, 19:27    Post subject:
Waar is de tijd gebleven dat je met een oude fietsbel en een lang touwtje je afstandbediening maakte. Very Happy Very Happy

Ik heb nu ook zo'n ding waarmee je op bijna 100 meter je toestel de opdracht geeft af te gaan en zo vaak je wilt.
Heerlijk die vooruitgang.
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Gerard de Zwaan


Gender: Male
Age: 40
Joined: 06 Mar 2014
Posts: 18
Location: Harderwijk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 09 Aug 2014, 9:48    Post subject:
Leuk onderwerp is het wel. Ik heb ook gewoon een afstandsbediening waar mee ik op afstand de camera kan bedienen(de exacte afstand weet ik niet zo).
_________________
Nikon D3200, Nikon D7200, Nikon F65 en wat glaswerk van Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Techniek

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum