Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Diafragma stuk

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
M. van der Heide


Gender: Male
Age: 35
Joined: 28 Mar 2010
Posts: 75

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Sep 2014, 15:29    Post subject: Diafragma stuk
Hallo,

Sinds enkele jaren heb ik een Tamron 90mm Macro, destijds nieuw gekocht. Ik ben hier altijd erg tevreden over geweest en heb er nooit problemen mee gehad. Vanmorgen liet de lens me echter in de steek.

De diafragma-lamellen lijken vast te zitten, de diafragma-opening staat (nagenoeg) op z'n kleinst en verandert niet als ik, in de A-stand, het diafragma vergroot of verklein. Op het scherm van de camera (Nikon D5100 en D3000) verandert het diafragmagetal wel (maar dus niet in het objectief) en de camera geeft geen error.

Als ik handmatig probeer om de diafragma-opening aan te passen, door het 'instelpalletje' op de vatting heen en weer te bewegen, gebeurt er ook niks met het diafragma. Ik kan het palletje wel soepel heen en weer bewegen en de lamellen zien er schoon uit. Ook de contacten op de lens zien er schoon uit.
De D5100 is net nieuw en de D3000 is al ouder maar heb ik nooit problemen mee gehad. Het scrollwieltje werkt wel gewoon op mijn andere lenzen.
Volgens mij ligt het probleem dus puur bij de lens. Na enig speurwerk op internet vond ik dat het bij Tamron-objectieven vaker voorkomt dat de diafragma-lamellen vast blijven zitten. Er wordt echter nergens een oplossing voor het probleem gegeven. Mijn vraag is dan ook: Heeft iemand ervaring met vastzittende diafragma-lamellen en hoe los ik dit op?

Ik wil de lens niet direct opsturen voor reparatie aangezien dat best duur is en ik zo geen bedrijf in de buurt van Groningen kan vinden die lenzen repareert.

Bij voorbaat dank voor jullie advies!

Groeten,

Marcel
_________________
Nikon body's + Nikon, Sigma en Tamron lenzen van 18 tot 500mm.


Last edited by M. van der Heide on Fri 12 Sep 2014, 13:41; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Sep 2014, 18:58    Post subject:
Opsturen voor reparatie
Als de reparatiekosten te hoog zijn een nieuwe kopen.
En je verzekeringsvoorwaarden doornemen (inboedel en kostbaarheden)

I've been there. Het doet pijn die reparatietarieven. Kan duurder zijn dan de nieuwprijs: arbeidsloon en materiaal. T is niet anders.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
M. van der Heide


Gender: Male
Age: 35
Joined: 28 Mar 2010
Posts: 75

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Sep 2014, 19:15    Post subject:
Hoi Peter,

Ik ben nu aan het uitzoeken of het misschien nog onder de garantie valt.
Na wat speurwerk kom ik er achter dat ik 5 jaar garantie heb van Tamron en de lens in 2012 heb gekocht. Daarnaast schijnt vastzittende lamellen een vaker voorkomend probleem te zijn bij Tamron lenzen.
Dus wie niet waagt, wie niet wint.

Groetjes
_________________
Nikon body's + Nikon, Sigma en Tamron lenzen van 18 tot 500mm.


Last edited by M. van der Heide on Fri 12 Sep 2014, 13:29; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Sep 2014, 20:53    Post subject:
heeft geen zin om er omheen te draaien, valschade zien ze vast zo (en jouw geloofwaardigheid is weg als je met een ander verhaal komt).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
M. van der Heide


Gender: Male
Age: 35
Joined: 28 Mar 2010
Posts: 75

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Sep 2014, 22:11    Post subject:
Hoi Peter,

Waarschijnlijk heb je gelijk maar ik kan het altijd proberen.
Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat een lens er zomaar mee ophoudt.
We gaan het zien! Wink

Groeten,

Marcel
_________________
Nikon body's + Nikon, Sigma en Tamron lenzen van 18 tot 500mm.


Last edited by M. van der Heide on Fri 12 Sep 2014, 13:28; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 12 Sep 2014, 9:19    Post subject:
succes
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2007
Posts: 88
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Sep 2014, 13:31    Post subject: Re: Diafragma stuk
M. van der Heide wrote:
Na enig speurwerk op internet vond ik dat het bij Tamron-objectieven vaker voorkomt dat de diafragma-lamellen vast blijven zitten. Er wordt echter nergens een oplossing voor het probleem gegeven.

Hoi Marcel,

Heb je misschien de link naar dit verhaal voor me (en wellicht anderen)? Ik overweeg namelijk een groothoekzoom van Tamron aan te schaffen maar als blijkt dat vasthangende diafragmalamellen een structureel probleem bij Tamron objectieven is, laat ik dit merk verder links liggen. Ook ben ik benieuwd naar de oplossing/reperatie van je macrolens.

Alvast dank en groet,

Joep
_________________
Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
M. van der Heide


Gender: Male
Age: 35
Joined: 28 Mar 2010
Posts: 75

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 21 Sep 2014, 14:45    Post subject:
Hoi Joep,

Heb gezocht naar het verhaal maar kan het niet meer vinden. Ik meende dat ik het verhaal ergens op Flickr had gelezen.

Of het een structureel probleem is en of het over de gehele lenzenrange van Tamron voorkomt of alleen bij de 90mm macro durf ik niet te zeggen. Dit moet je misschien vragen bij één van de grotere (objectieve) fotozaken of opzoeken op Google. Misschien dat andere mensen hier op Nederpix of op Birdpix daar ervaring mee hebben.
Wel kan ik zeggen dat mijn oom, zelf werkzaam geweest bij Photonis en liefhebber en kenner van de techniek achter fotoapparatuur, een Tamron lens heeft waar hij goed over te spreken is. Hem kennende heeft hij grondig onderzoek gedaan voor hij de lens kocht.

V.w.b. de oplossing/reparatie van mijn macro, ik heb een mail gestuurd naar Tamron. Zij hebben deze doorgestuurd naar Camtech aangezien dit hun officiële servicepartner in Nederland. Vervolgens heb ik op verzoek van Camtech mijn lens naar hen opgestuurd voor reparatie.

Hopelijk heb ik je met dit antwoord kunnen helpen. Sorry dat ik het verhaal niet meer kan vinden.

Groeten,

Marcel
_________________
Nikon body's + Nikon, Sigma en Tamron lenzen van 18 tot 500mm.
Back to top
Reply with quote
 
Joep Tomlow


Gender: Male
Age: 41
Joined: 22 Sep 2007
Posts: 88
Location: Limburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 21 Sep 2014, 14:51    Post subject:
Dank je wel Marcel voor je uitgebreide toelichting en geen punt dat je het verhaal niet meer kunt terugvinden, zal zelf ook nog even Googlen. Ik ga er voorlopig vanuit dat het niet een structureel probleem is van de Tamron's, zou niet goed zijn voor hun reputatie en omzet in ieder geval....
Hopelijk is na de reparatie het euvel definitief verholpen en hoop dat de kosten mee vallen voor je.

Groet, Joep
_________________
Canon EOS 7D met objectieven van 18 t/m 400 mm | Statief: Manfrotto 055PRO-B + 501HDV kop | Monopod: Manfrotto 680 + 484RC2 kop
Back to top
Reply with quote
 
Gerard de Zwaan


Gender: Male
Age: 40
Joined: 06 Mar 2014
Posts: 18
Location: Harderwijk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 26 Sep 2014, 9:42    Post subject:
Als er nog garantie op zit dan zal ik toch de lens ter reparatie aanbieden. Ik heb wel eerder gehoord dat de communicatie tussen niet Nikon lens(ik weet de merk even niet) en de Nikon camera slecht was alleen was dit software matig probleem en het zou kunnen verklaren dat je geen error melding op je camera kreeg.
_________________
Nikon D3200, Nikon D7200, Nikon F65 en wat glaswerk van Nikon
Back to top
Reply with quote
 
M. van der Heide


Gender: Male
Age: 35
Joined: 28 Mar 2010
Posts: 75

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 30 Sep 2014, 11:12    Post subject:
Hoi,

Een follow-up voor de geïnteresseerden: Ik had de lens 17 september opgestuurd ter reparatie. Vandaag heb ik de lens terug gekregen en hij doet het weer als vanouds! Gelukkig nog op tijd voor de paddenstoelentijd echt aanbreekt. Smile
De reparatie viel nog onder de garantie dus het heeft me ook niks gekost, behalve de verzendkosten naar het bedrijf.

Groeten,

Marcel.
_________________
Nikon body's + Nikon, Sigma en Tamron lenzen van 18 tot 500mm.
Back to top
Reply with quote
 
Gerard de Zwaan


Gender: Male
Age: 40
Joined: 06 Mar 2014
Posts: 18
Location: Harderwijk
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Sep 2014, 11:17    Post subject:
Aangetekend versturen is nog niet no duur als de reparatie zelf. Gelukkig voor je zat er nog garantie op.
_________________
Nikon D3200, Nikon D7200, Nikon F65 en wat glaswerk van Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum