Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Nikon service ellende

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Sep 2014, 19:02    Post subject: Nikon service ellende
Zie verhaaltje op mijn blog:
http://www.bendiks.nl/2014/nikon-service-ellende/

Ben wel benieuwd of ik de enige ben met deze slechte ervaringen.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Sep 2014, 7:44    Post subject:
Han heeft het gedeeld op facebook.

Te vroeg in de doos is gewoon dom. Kan gebeuren. Niet te vaak liefst.

Het probleem van een dergelijke vraag over een dergelijk product is dat de service duur is. Reparatie is altijd relatief duur ten opzichte van de nieuwprijs van je lens of camera. (Ik betaalde ooit 60 gulden voor een tankdop van een Toyota Corolla... te verbaasd om het ding te weigeren.) Ten tweede sta je tegenover een soort van monopoly aan kennis. Het oordeel 'stootschade' is niet te controleren. Ten derde, hoe kan het dat zo gevoelige apparatuur, die zo robuust is in gebruik dan toch weer zo gevoelig voor het oordeel 'stootschade'? Ten vierde is er in Beverwijk ook daadwerkelijk een monopoly voor Nikon.
Met al die punten is het moeilijk om NSP objectief te beoordelen.
Of er nu werkelijk stootschade is... En hoe is die dan ontstaan?

Met een camera als de FE2 had je daar nooit last mee, maar ja, dat soort spul was ook een heel stuk minder kwetsbaar. Ik heb ook een keer gehad dat ze stootschade meldden (D700 belichtingsmeter standaard 1,5 stop overbelicht) waar ik mij volstrekt niks aan stoten kon herinneren. Mankement overigens goed hersteld voor redelijke prijs. Ook een keer een incomplete reparatie toen mijn D300s in de modder was gevallen en de bajonet er af gescheurd (deze grote jongen stond er een beetje beteuterd bij daar in de modder. De emotionele schade was nog groter dan de financiele). Autofocus gaf scherpe beelden maar handmatige scherpstelling niet: dus zat of de spiegel scheef of het matglas. De eerste reparateur begreep het probleem dat ik had niet. Gelukkig de tweede wel. Het geeft te denken als een reparateur zo'n eenvoudig probleem niet begrijpt (dit had ook met genoemde FE2 een probleem opgeleverd, en die had geen autofocus om het mee te signaleren).
De herstelling was in tweede instantie helemaal goed en een nette bescheiden compensatie er bij voor de lange duur van het traject.

Met al mijn aanvarinkjes heb ik toch een goed gevoel bij het bedrijf.
(En met al die reparaties ben ik de afgelopen dertig jaar nog steeds ruim goedkoper uit zonder verzekering. Afkloppen.)

Het mankement dat jij noemt, klinkt naar een beschadiging ergens in het elektrische circuit. Er is een risico dat er kortsluiting optreedt en de camera zichzelf molt tijdens verder gebruik. Ik zou dat risico als ik jou was denk ik ook nemen. Maar als je de camera nu terugstuurt, dan ontstaat er wellicht bij hen wat coulance? Vraag er eens naar.

En, misschien een goede gelegenheid voor een volgende stap? De nieuwe versie is een stuk stiller en sneller volgens Bartjens.

https://www.facebook.com/#!/han.bouwmeester/posts/993788423980610?comment_id=994110657281720&offset=0&total_comments=14&notif_t=share_reply
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Sep 2014, 8:16    Post subject:
Peter,

Bedankt voor je uitvoerige antwoord. Mijn ervaringen met dit bedrijf zijn wisselend. Ook wel netjes gerepareerd (maar meestal wel tegen een behoorlijk bedrag). Het is inderdaad een monopoly en dat helpt niet. Ik zag dat er in Duitsland een stuk of 10 service points zijn. Dan houden ze elkaar wel een beetje scherp. Verder is het opvallend dat de reparatiekosten sterk afhangen van de nieuwprijs. Voor 750 euro laat je natuurlijk geen D5200 repareren. Ik ga denk ik een klacht indienen voor het uit elkaar terugsturen van de camera.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Sep 2014, 8:56    Post subject:
Inmiddels contact gehad met Nikon Nederland. De camera moet in elk geval terug naar Beverwijk om in elkaar gezet te worden, maar Nikon Nederland gaat ook nog kijken wat ze voor me kunnen doen. Wordt vervolgd dus.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Sep 2014, 9:50    Post subject:
(en dat had ik ook verwacht Wink
Hopelijk bedenken ze iets goeds, bijvoorbeeld organizeren ze ooit hun eigen interne second opinion bij dit soort situaties. Succes)

(ben jij geen NPS-lid? )
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 29 Sep 2014, 12:13    Post subject:
Peter,

Nee, ik ben geen nps-lid. Ik dacht dat dit voor particulieren niet interessant is. Ik heb wel gesproken met de juiste man (verantwoordelijk voor service in Nederland) en hij was ook wel geschrokken van mijn ervaring.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 62
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 29 Sep 2014, 20:36    Post subject:
Dat hebben ze op z'n zachts gezegd niet netjes op gestuurd. Ik zou mij in ieder geval rot zijn geschrokken en daar na heel kwaad als ik bij het openen van de doos zo iets zou zijn tegen gekomen. zelf is mijn D7100 terug geweest naar Beverwijk omdat het middelste scherpstel punt ondanks dat hij was vast gezet van links naar rechts door het beeld zwerfde. Volgens Beverwijk was er niets aan de hand en lag het aan mij.Kreeg de camera terug compleet met de laatste firmware update.Ben benieuwd hoe hij zich houd anders gaat hij gewoon nog een keer retour naar Beverwijk.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 18:00    Post subject:
Nikon service point belde om excuses aan te bieden. Dit had volgens hen nooit mogen gebeuren. Ze hebben aangeboden de camera alsnog te repareren voor de helft van het oorspronkelijke bedrag. Daarmee ben ik akkoord gegaan.
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 62
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 18:17    Post subject:
Dat is dan toch ook weer mooi opgelost. Iedereen blij.hopelijk maak je zoiets nooit meer mee.

Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 02 Oct 2014, 16:48    Post subject:
(ik denk dat je nu boft... afgezien vd omstandigheid dat je de camera wat langer kwijt bent dan... en het nooit opgeloste raadsel van de stootschade).
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum