Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Jannie Bosma - fotograaf van oktober 2014

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Sep 2014, 23:00    Post subject: Jannie Bosma - fotograaf van oktober 2014
Korte bio
Mijn naam is Jannie Bosma en woon in Leiden. Geboren in 1948 en opgegroeid op de boerderij “De Paddenpol” in Wijhe (Overijssel). Bijna 41 jaar getrouwd en heb een dochter en een schoonzoon.



Ik was van beroep secretaresse, inmiddels de pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Als gevolg van COPD, reuma en nog een paar vervelende aandoeningen maak ik gebruik van een scootmobiel. Dit vervoermiddel maakt het voor mij mogelijk bijna overal te komen en dus mijn hobby te blijven uitoefenen.


Weekschildkever - Cantharis decipiens

Gebruikte apparatuur: In 1999 begonnen met mijn eerste digitale camera, merk Ricoh 2.3 Megapixel, heel veel pixels in die tijd.
Daarna volgde de Konika Minolta Dimage Z3. Een camera waar ik ook met veel plezier mee gefotografeerd heb. Via via kwam ik terecht op de webpagina van Birdpix. Toen Nederpix in de lucht kwam heb ik me daar ook geregistreerd. Door het kijken naar de foto’s van anderen veranderde mijn kijk op natuurfotografie. Ik wilde meer. Vooral de macrofotografie sprak me enorm aan, ik kreeg een Raynox 250 voorzetlens. Dat was geweldig, zoveel details te zien en een nieuwe (verslavende) wereld ging open.


Graafwesp - Pemphredon sp., er is nog net een stofluis te zien.

Ik ben bijna al die tijd trouw gebleven aan het zelfde merk. Een korte uitstap naar Nikon beviel me niet zo goed. Persoonlijk vind ik de kleuren van de Sony mooier. Kon bijna niet wachten tot de spiegelreflex van Sony de Alpha 100 (Sony nam Konica Minolta over) uitkwam, met een 300 mm lens en een kitlens. Het was het wachten waard.
Al snel een macrolens gekocht, super! Met de hand scherpstellen bleek veel nauwkeuriger dan de autofocus.
Na verloop van tijd op de Alpha 700 overgegaan, meer megapixels en een stuk sneller. Na een longembolie werden de camera’s te zwaar en ben ik weer overgestapt op een compact, de Sony HX100, 30x zoom met macrofunctie.


Gestreepte Kniptor - Agriotes lineatus, deze soort zag ik nog niet eerder

In mijn ogen was dit te weinig macro, dus heb ik gezocht naar een hulpmiddel in de vorm van een adapter. De camera heeft nl. geen schroef op het lensgedeelte. De voorzetlens erop en ik kon weer betere macro-opnames maken.
Toen de Sony HX300 uitkwam met maar liefst 50x zoom was dat een flinke verbetering. Vorig jaar een Raynox 150 voorzetlens gekocht. Een fijne lens om af te wisselen met de 250.

Foto’s op Nederpix

Interview
Waarom natuurfotografie?
Ik vind het het mooiste wat er is. Zien hoe alles groeit en bloeit. Observeren van voornamelijk insecten, heel boeiend.


Ramshoorngalwesp - Andricus aries, Echte bladwesp - Dolerus spec
Deze opname maakte ik om de bladwesp, via Waarneming hoorde ik dat “het ding” waar de wesp opzit een ramshoorngal is, veroorzaakt door de Ramshoorngalwesp. Altijd leuk zo’n onverwacht leermoment. De bladwesp is zeker een Dolerus er zijn veel gelijkaardige soorten. Bij de mannetjes (zoals deze) moet bijna altijd het genitaal bekeken worden.


Wat is het leuke aan natuurfotografie?
De rust en ruimte zoeken, ontspanning en inspanning tegelijk.

Wat is je specialiteit?
Mijn specialiteit, macro-opnamen van alle mogelijke insecten. Maar ook vlinders en paddenstoelen, eigenlijk alles wat op mijn pad komt. In het voorjaar de ooievaars observeren, de paring betekent dat het voorjaar eraan komt.


Ooievaar - Ciconia ciconia

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Helder, duidelijk en scherp weergeven van de onderwerpen. Zoveel mogelijk detail laten zien, uiteraard om ook goed te kunnen determineren. Natuurlijke kleuren en een mooie compositie zijn belangrijk. Voor mij moet een foto minimaal bewerkt worden. Verkleinen verscherpen en ruis verwijderen zou voldoende moeten zijn. Soms een uitsnede maken en heel af en toe storend blaadje of takje wegclonen. Ik gebruik meestal de bracketingstand met 3 verschillende belichtingen, dus 1 van de 3 opnames is bijna altijd goed. De instelling van de camera wordt aangepast aan het weertype. In de praktijk is dat veel schakelen tussen zonnig en bewolkt.


Bronswesp onbekend - Chalcididae spec
Met dank aan Herman Berkhoudt, hij liet mij zien op welke boom deze wesp te zien was. De wesp is zo klein dat ik hem in eerste instantie helemaal niet zag. De opname lijkt niet zo bijzonder maar is dat volgens mij wel. Gezien de houding worden er eitjes afgezet. Een bijzonder moment om vast te leggen.



Kortschildkever - Philonthus spec.
Ook weer zo’n prachtig gevormd en gekleurd kevertje, een snelle en beweeglijke soort.



Hoe werk je meestal?
Ik kom bijna uitsluitend op het eiland De Strengen net over de gemeentegrens in Warmond. Ik weet een beetje wat daar groeit en bloeit. Het bos van Kranz ten noorden van Warmond is mijn reisdoel tegen de tijd dat er paddenstoelen staan en het weer enigszins redelijk is.
Zoals al gezegd werk ik met voorzetlenzen. Deze zijn makkelijk en snel te wisselen. Het gebruik van een monopod (carbon) met een goed in te stellen ballhead is voor het fotograferen van insecten een stuk prettiger. Voor de paddenstoelen en landschappen heeft een lichtgewicht 3-pootstatief mijn voorkeur.


Brandnetel-zeggeroest - Puccinia urticata, het is inderdaad een paddenstoel. Het zijn net kleine bloemetjes

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Zo min mogelijk buiten de paden komen en de insecten zo rustig mogelijk te benaderen. In feite ben ik tevreden als mijn 'onderwerp' blijft zitten nadat de opname gemaakt is. Dat lukt echter niet altijd.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Zoals veel mensen, met een kleine klik-klak camera, vakantie kiekjes en familiefoto’s, zeker toen mijn dochter klein was.


Plooivleugelwesp - Ancistrocerus trifasciatus
Een prachtig beweeglijk wespje, voor mij weer een nieuwe soort


Wat zijn je favoriete plekjes?
Mijn favoriete plekje is heel chauvinistisch gezegd mijn voortuin, het eiland De Strengen gemeente Warmond. Ik raak er nooit uitgekeken en ontdek regelmatig nieuwe soms heel bijzondere insecten (rode lijst).


Kortschildkever - Paederus littoralis
Een prachtig klein beweeglijk kevertje, ik had geluk dat hij even bleef zitten.


Wat is je droomsoort/gebied?
Mijn ‘droom’ zou zijn nog eens naar een woestijn te gaan. Daarom schreef ik bij het interview van Roelof: Je vakantie foto's nemen mij mee op reis, dat is altijd genieten. Hij maakt foto's die ik graag zelf zou maken.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Mezelf verbeteren en niet alleen foto’s maar ook betere filmpjes maken.


Galwesp - Cynipidae onbekend
Weer nieuwe soort, het wespje viel op door de rode kleur.


Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Het zijn er meerdere, ik zal geen namen noemen. De lijst zou te lang worden.

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Anekdote is het niet direct, wel een opmerking die ik deze week hoorde. Ik kwam van achter de boom, te voorschijn, uiteraard met camera. riepen 2 mannen, he zie je die sluipschutter daar?


Bruine gaasvlieg - Hemerobiidae indet
Het is een heel klein vliegje, ook weer een nieuwe soort voor mij.


Wat vind je van Nederpix?
Nederpix is een prachtig forum om foto’s te laten zien en te laten beoordelen. Het niveau is met de jaren gestegen.
Veel mensen nemen niet de moeite om te omschrijven welke bewerking(en) er gedaan zijn. Dat is jammer zeker voor beginnende fotografen. Het zou erg prettig zijn als iedereen minimaal de exif gegevens mee zou sturen.


Spoorcicade - Delphacidae indet.
Het is echt een piepkleine cicade, ik vind ze zo mooi van vorm.


Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Blijf jezelf, fotografeer datgene wat je zelf leuk vindt.Wees tevreden met je eigen spullen. Het maakt in principe niet uit welke camera je gebruikt. Het is altijd de fotograaf die de foto maakt. Neem adviezen ter harte je kunt er veel van leren, sta open voor (opbouwende) kritiek.

Beste foto
Die kan ik helaas niet laten zien, ik moet hem nog maken. Smile Bewust laat ik recente foto’s zien. Ik hou van het heden, van nu.


Viltvlekzandbij - Andrena nitida
Een heel mooi bijtje


Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Huub Machiels: hij maakt prachtige (macro-)opnames. Je ziet dat hij met veel plezier fotografeert en veel aandacht geeft aan de compositie.
Mooie natuurlijke kleuren. Graag zou ik zien hoe Huub te werk gaat. Met veel plezier draag ik hem voor als Fotograaf van de maand november.


Avond in de Merenwijk, na een rondje over het eiland met als afsluiting een mooie zonsondergang.


Last edited by Arjen Drost on Thu 04 Dec 2014, 23:08; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 8:03    Post subject:
Mooi interview Jannie, met prachtige foto's !! GENIETEN Very Happy
groetjes Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
A.R. Janssens


Gender: Male
Age: 78
Joined: 15 Jul 2007
Posts: 119
Location: Warmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 8:39    Post subject:
Jannie, de foto's die je laat zien zijn m.i. van een voortreffelijke kwaliteit qua scherpte, kleur, belichting en achtergrond. Ik blijf verbaasd over het feit dat wij zoveel mooie dieren hebben in Warmond. Je weet ze prachtig af te beelden. Ik vind ook je schriftelijke bijdrage waardevol om je beter te leren kennen. Ik hoop je nog regelmatig in ons dorp te ontmoeten

Vriendelijke groeten,

Roelof Janssens

http://www.roelofjanssens.nl/
_________________
Nikon-camera's en objectieven, Gitzo-statieven
Back to top
Reply with quote
 
huub machiels


Gender: Male
Age: 69
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 38
Location: Bunde
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 10:49    Post subject:
Jannie, ben aangenaam verrast dat je mij voordracht als fotograaf van de maand november, hiervoor mijn hartelijke dank.
Heb de keuze uit veel foto's dat moet wel lukken. Wink
Vind de foto's die je plaatst op nederpix erg mooi, goede compositie's, fraaie kleuren en scherpe beestjes met veel detail.
Zie op de bovenste foto je vervoermiddel staan, en las je interview. Heb veel respect voor de manier waarop je foto's tot stand komen.
Hoop dat je nog veel mooie foto's met ons kunt delen.

Met vriendelijke groet, Huub
_________________
Gebruik en gebruikte foto- apparatuur van Canon, Tokina en Konica Minolta.
Back to top
Reply with quote
 
Jantine
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 57
Joined: 12 Feb 2013
Posts: 211
Location: Lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 13:07    Post subject:
Jannie, met genoegen heb ik je bijdrage gelezen. Jij legt je toe op een tak van sport, de insectenfotografie, waar je volgens mij veel geduld en een scherp oog voor nodig hebt. En volharding om de soorten dan ook nog te determineren.
Ik heb dan ook vol bewondering je foto's in deze bijdrage bekeken (en doe dat ook als je ze op de site plaatst).
Dank je wel.

Doeg
Jantine
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 01 Oct 2014, 18:04    Post subject:
Dag Jannie , hartelijk gefeliciteerd met je titel , je laat hier foto's zien van hoge kwaliteit gestaafd met een een mooi verhaal . Ik vind het knap dat je ondanks je beperkingen toch met groot plezier je hobby blijft beoefenen .
Vriendelijke Groet Bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Leo Brosens


Gender: Male
Age: 71
Joined: 09 Aug 2012
Posts: 13
Location: Klein Zundert
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Oct 2014, 11:27    Post subject:
Hoi Jannie,
Je foto's waren me al opgevallen op NP. Vaak gedetailleerde insecten mooi scherp in beeld gebracht en vaak ook nog in een goed passende omgeving. Die foto's spraken me aan, zag ik ook wel als voorbeeld.
Heel fijn dat je handicap niet betekent dat je de mooie fotografiehobby niet meer kunt uitvoeren. Zo'n scootmobiel lijkt me in jouw geval ook goud waard. Het komt ook goed uit dat je in zo'n mooie omgeving woont lijkt me. Ik hoop dat je nog veel jaren leuke foto's kunt blijven maken en dat je die met ons wilt delen.
Vriendelijke groet,
Leo Brosens
_________________
Canon EOS 7D
Canon Macro 100mm 1:2,8 L iS USM
Back to top
Reply with quote
 
Henk van den Born


Gender: Male
Age: 81
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 264
Location: Landgraaf
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 05 Oct 2014, 21:41    Post subject:
Mooi interview Jannie, met prachtige macro opnames.
Oog voor detail!

Gr. Henk
_________________
Canon 6D met wat tele en macro glaswerk. Plus de Panasonic Lumix DC-G80 , Leica DG 100-400mm, macro 60cm . Monopod en Manfrotto driepoot.
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Mon 06 Oct 2014, 14:59    Post subject:
Mooie foto's waarvan mij met name de scherpte opvalt.
Een terechte keus om jouw FvdM te maken Jannie.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
roosje spillebeen


Gender: Female

Joined: 13 Nov 2007
Posts: 252

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 07 Oct 2014, 9:36    Post subject:
Hoi Jannie
Wat een prachtige prachtige opnames, ook een mooi moment met de ooievaars, je bent er prachtig uitgelicht deze maand en terecht!
Ik hoop dat we elkaar weer eens snel zullen zien!

gr van Roosje
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Oct 2014, 12:12    Post subject:
Dag Jannie, leuk om je verhaal te lezen en je mooie foto's te bewonderen, je hebt echt 'n oog voor hele kleine en bijzondere insecten! Ik hoop dat we nog lang van jouw bijdragen kunnen meegenieten...
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 27 Aug 2012
Posts: 45
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 14 Oct 2014, 16:43    Post subject:
Wat mooi macrowerk laat je hier zien, ook de ooievaars is mooi werk om te fotograferen, ziet er mooi uit, fijn dat je de fotograaf van de maand is geworden, is een hele eer

Gr sam
_________________
Camera Canon EOS-1 Mark 111 Canon EOS 40 D, lensen Canon 17-85 ,Canon 400 mm telelens 4.5, Sigma apo 2,8 150 mm macro, Canon 70-200 mm
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 14 Oct 2014, 20:00    Post subject:
Hoi Jannie,

Ik vond het erg leuk je verhaal te lezen. Zo leer ik iedere keer weer bij.
Duidelijk is dat het voor jou niet vanzelfsprekend is een hobby met zoveel inzet te beoefenen. Des te groter mijn respect dat het je toch zo goed afgaat.
Je verhaal wordt afgewisseld door prachtige foto's.

Groeten Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Zeeg Robbemond


Gender: Male

Joined: 10 Sep 2005
Posts: 241

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 24 Oct 2014, 9:51    Post subject:
..

Last edited by Zeeg Robbemond on Tue 02 Feb 2016, 23:03; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Thomas K


Gender: Male
Age: 30
Joined: 27 Oct 2010
Posts: 75
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 24 Oct 2014, 14:56    Post subject:
Een bijzonder leuk artikel aangevuld met prachtige natuurfoto's! Leuk om je af en toe in Leiden en Warmond te zijn tegengekomen!
Gr Thomas Smile
_________________
Panasonic lumix DMC GF1, Canon FD 50mm f1.8+adapter, Raynox macrolens, Zonnekappen, Cullman statief, rijstzak, maglites
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 29 Oct 2014, 8:32    Post subject:
Dag Jannie, wat een kennis van de insecten heb jij. Sta versteld van de diversiteit. Prachtige soorten. Heb genoten van je bijdrage.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Herman Berkhoudt


Gender: Male
Age: 79
Joined: 25 Sep 2005
Posts: 127
Location: Leiden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 30 Oct 2014, 21:23    Post subject:
Ha Jannie,

Omdat ik morgen wegga en het dus de laatste mogelijkheid is om je met deze benoeming te feliciteren toch een kort bericht. Ik heb even m'n foto's doorgelopen en de eerste foto die ik van je kan traceren is van 6 juni 2009 samen met dochter Brenda in de Hortus in Leiden. Zolang ken ik je dus al weer als Nederpix-fotografe.
Door de jaren heen heb ik je uitrusting steeds lichter zien worden en je onderwerpen steeds maar kleiner. Verbazend hoe je die kleine creaturen letterlijk op de korrel neemt.
We strijden jaarlijks om de eer wie er de eerste ooievaarparing in de krant mag zetten. Je bent altijd een maatje als ik weer problemen heb met het zetten van tekst op Nieuwjaarskaartjes, voor jou een fluitje van een cent.
We zitten samen in hetzelfde revier en hebben veel gezamenlijke belangstellingen, het is altijd gezellig om weer tips uit te wisselen.
Ik zie je graag weer in het veld.

Hartelijke groet, Herman
_________________
Canon 50D, diverse lenzen, Manfrotto statieven.
Back to top
Reply with quote
 
jannie


Gender: Female
Age: 76
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 171
Location: leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 31 Oct 2014, 21:37    Post subject:
Bedankt voor de leuke reacties, ook diegenen die alleen hebben gekeken en/of gelezen.

Het was een eer om op deze plaats te mogen staan.

Roelof bedankt!

Huub ik wens je een fijne fotomaand toe!

vr.gr. Jannie
_________________
Sony HX 400V vaak in combinatie met de Raynox voorzetlens 250 en sinds kort ook de Raynox 150
Sinds februari 2015 een Sony ILCE 6000
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 06 Nov 2014, 11:29    Post subject:
Hallo Jannie bedankt voor je bijdrage.
Wat je ons laat zien, is om van te genieten.
Prachtige foto's omlijst met een prachtige verhaal er om heen.

gr, cor.
_________________
Canon gebeuren
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum