Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Nieuwe body

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Corné Stam


Gender: Male
Age: 31
Joined: 09 Apr 2014
Posts: 5
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 9:03    Post subject: Nieuwe body
Beste mensen,

Graag jullie advies over het volgende. Op dit moment fotografeer ik met een Canon 1100D. Daar heb ik al ruim twee jaar veel plezier van, het is m'n eerste spiegelreflexcamera. Maar nu ik aan de 25.000 opnamen zit en sinds afgelopen voorjaar actief bezig ben met macrofotografie (Canon 100mm iS L) loop ik toch tegen beperkingen op met die 1100D, een 'instapmodel' natuurlijk. O.a. niet bar snel en gauw veel ruis. Nou ben ik wat aan het struinen op internet voor een goeie en betaalbare body, maar de keus is volgens mij behoorlijk uitgebreid... En ik heb geen ervaring met al die andere camera's. De 7D leek me wel een goeie, volgens mij ook veel gebruikt onder natuurfotografen? Wat kunnen jullie aanraden, als het even kan onder de €. 1500,-?

Ik hoor graag!
_________________
Vr. groeten,
Corné
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 9:27    Post subject:
7D is Canons topmodel voor APS-C sensors en is veel sneller in alles,
maar ook zwaarder... en daardoor stabieler dan jouw huidige camera
dus dat is voor binnen dat budget wel het beste wat er verkrijgbaar is.
Ruis beperk je door correcte belichting bij lage iso. Dat is als je een stabiele camera alleen een probleem als je onderwerp beweegt (wandelen, kruipen, wind?).

Alternatief is 'full frame', zoals 5Diii of 6D (die komt ook binnen budget, toch?) dat geeft minder ruis.
Voor macrofotografie heb je normaliter meer baat bij een cropcamera goed statief/en langere sluitertijden om allerhande redenen.

aldus, zeide een Nikon fotograaf.
veel plezier met de zoektocht en het resultaat
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 12:47    Post subject:
Lijkt me duidelijk: Een 6d. Binnen jouw budget de beste keuze.
Tweedehands zijn ze rond de 12 a 1300 te krijgen, nieuw vanaf rond de 1579.00.
Succes!

Gr Mark.

ps: Zelf een 6d gehad. Komen prachtbeelden uit!
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 12:50    Post subject:
7d is natuurlijk niet echt voor de macrofotograaf bedacht.
Dan zou mijn voorkeur ook de 5d III of 6d zijn.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Corné Stam


Gender: Male
Age: 31
Joined: 09 Apr 2014
Posts: 5
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 12:52    Post subject:
Bedankt voor de info. Een 'full frame' is dus ook (of juist?) geschikt voor macrofotografie?
_________________
Vr. groeten,
Corné
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 13:06    Post subject:
zekers Very Happy

Cropcamera's als de 7d hebben als voordeel dat je door de kleinere sensor al een vergroting van je onderwerp krijgt. Maar daarintegen kan je uit een 'fullframe-opname' meer croppen zonder al te veel kwaliteitsverlies.
De fullframecamera's hebben als groot voordeel dat zij veel minder te lijden hebben onder slechte lichtomstandigheden. Er zal minder snel ruis zichtbaar zijn.

Nu ik er nog even over nadenk zou ik de 6d prefereren boven de 5dIII.
Dit omdat deze moderner is en binnen je budget past Wink
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 13:10    Post subject:
Als je bereid bent om deze tweedehands aan te schaffen, is het zelfs mogelijk onder 500 euro (kijk maar op marktplaats). Hou je nog wat geld over voor een mooie lens.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
Joop Gerretse
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 68
Joined: 15 Oct 2006
Posts: 543
Location: Apeldoorn
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 15:08    Post subject:
Quote:
Lijkt me duidelijk: Een 6d. Binnen jouw budget de beste keuze.
Tweedehands zijn ze rond de 12 a 1300 te krijgen, nieuw vanaf rond de 1579.00

En als je hem vóór 18 januari aanschaft, heb je ook nog eens 95 Euri cashback, en daarmee valt hij dus binnen jouw budget...

Groet, Joop
_________________
Canon R6 en R7; EF 16-35mm f/4; EF 24-105mm f/4; RF 100-500mm f/4.5-7.1; EF 100mm f/2.8 macro; MP-E 65mm f/2.8 1-5x macro
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 15:09    Post subject:
full frame en APS-C is allebei geschikt
De meeste mensen die een full-frame hebben willen niet anders meer. Ik hoor bij die mensen.
Tijdens het fotograferen is een full-frame meestal prettiger, het beeld oogt ruimtelijker, de zoeker is helderder en ruimer. Daarentegen is er meer sluiterlawaai en -trilling. APS-C is veelal compacter en lichter van gewicht.


maar:

Croppen in full-frame komt op hetzelfde neer als een APS-C gebruiken.
Waarbij het gecropte beeld van een full-frame van (zeg) 16 megapix dan heel wat minder resolutie over heeft dan de APS-C beeld met ook 16 mega pixels.
Als het APS-C beeld bij hoge iso is gebruikt, dan heeft het meer ruis en een kleiner dynamisch bereik. Maar bij lage iso gebruikt is de kwaliteit van ruis en kleur geen probleem, en dan is het APS-C beeld beter omdat er meer resolutie is.
Je hebt alleen hogere iso nodig wanneer je een beweeglijk onderwerp fotografeert dat je moet bevriezen met een korte sluitertijd (bij iets minder licht en toch het juiste diafragma). Dit er van uitgaande dat je een statief/rijstzak gebruikt.

Grotere sensor betekent kleinere scherptediepte bij dezelfde aansnijding. Voor macro wil je veelal juist graag veel scherptediepte.

Er is echt wel wat te zeggen voor een (goede) APS-C camera.


(De full-frame camera die ik zelf tegenwoordig gebruik heeft na vergelijkbaar croppen meer pixels over dan de 12MP DX-camera die ik daarvoor gebruikte. Daarmee was de keuze wel heel makkelijk (nadat de rekbaarheid van de geldbuidel uit en te na was bestudeerd). De huidige APS-C modellen (Nikon) hebben met 24MP echter weer een wat hogere resolutie.)

Waarom dit hele verhaal: Corné, kijk wat voor jou belangrijk zal zijn. Veel details: APS-C. Beweeglijk onderwerp, uit de hand fotograferen, extra mooie onscherpte (DOF): full frame.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 17:03    Post subject:
Mocht je uiteindelijk (of nu al) je keuze laten vallen op een APS-C camera en uitkomen bij een 7D of 70D, dan zou ik voor die laatste kiezen want de technologie van de 7D is, hoewel een goede camera is, toch al weer 5 jaar oud. Bovendien is een 7D niet meer nieuw verkrijgbaar in de handel en dat heeft z'n voordelen (tweedehands is goedkoop en zeker ook omdat sinds kort de 7D MkII al uit is) maar ook z'n nadelen (waarschijnlijk geen garantie). Besef ook dat op een full-frame zoals de 6D geen EF-S lenzen passen. Die zijn alleen geschikt voor APS-C camera's. Het voordeel van het niet hebben (gehad) van een full-frame camera is dat je niet weet wat je mist en komende van een 1100D is ook een 70D een lichtjaar vooruitgang. Wink
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Corné Stam


Gender: Male
Age: 31
Joined: 09 Apr 2014
Posts: 5
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 17:56    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties! Wat je daar noemt Michiel is nog wel even een goeie: ik heb namelijk nog wel een paar EF-S lenzen liggen...
Als ik zo is bekijk wordt het kiezen tussen 6D en 70D. Maar ik zie dat de 7D Mark II wel €. 750,- duurder is dan de 70D. Is het verschil in kwaliteit ook zo groot tussen 7D of 70D? Wel zie ik dat de 70D, in tegenstelling tot de 6D, een kantelbaar scherm en touch-screen heeft, in het kader van gebruiksgemak wel leuk Smile
Wordt even een paar nachtjes over slapen... dank voor jullie goed bruikbare hulp in ieder geval!
_________________
Vr. groeten,
Corné
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 19:59    Post subject:
De 7D Mk II is absoluut een fantastische camera, waarschijnlijk de beste APS-C die er momenteel te koop is. Maar hij is speciaal ontwikkeld voor actiefotografie. D.w.z. sportfotografen en natuurfotografen die (snel) bewegende onderwerpen fotograferen. De autofocus is zeer snel en accuraat en ook de focustracking is heel erg goed. Oftewel, als de camera eenmaal heeft gefocussed op een vliegende vogel, laat de focus 'm niet meer los. De grote vraag is natuurlijk: wat heb jij daaraan als je voornamelijk niet bewegende onderwerpen fotografeert? Niet veel en dan lijkt het me niet die extra 750 euro waard t.o.v. een 70D. Die heeft heus ook een prima sensor en is voor de rest ook een prima camera. Toen de 70D uitkwam, begrepen sommige reviewers niet waar Canon mee bezig was omdat de 70D in verschillende opzichten meer te bieden had dan hun APS-C vlaggenschip de 7D. Canons lijn van 30D, 40D en 50D werd eigenlijk onderbroken met de 60D die niet als een waardige opvolger van die lijn werd gezien. Velen zien in de 70D wel een waardige opvolger van die lijn.

Net zoals o.a. Peter ook aangeeft, moet je je afvragen wat je belangrijk vindt voor jezelf als fotograaf. Vergelijk de mogelijkheden van de verschillende camera's (6D vs. 70D bijvoorbeeld) en bedenk wat jij denkt nodig te hebben. Denk eventueel ook aan wat je over een paar jaar denkt te willen doen als fotograaf. Als je zou zien dat op de punten die jij erg belangrijk vindt de camera's elkaar weinig ontlopen en je ziet dan dat de 6D een stuk duurder is en je daarop een aantal van je EF-S lenzen niet kunt gebruiken, dan lijkt me de keuze voor de 70D het meest verstandig. En bedenk ook: je kunt altijd nog overstappen op een full-frame als je zou willen. Je levert dan natuurlijk een paar honderd euro in als je je 70D zou doorverkopen, want het is echt niet zo dat een tweedehands 70D binnen een paar jaar een waardeloos stuk plastic is. De tweedehands markt voor dergelijke camera's is helemaal zo slecht nog niet als je netjes met je spullen omgaat.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 27 Aug 2012
Posts: 45
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 20:24    Post subject:
De 7d mark11 wordt in Chip Foto-Video fotoblad getest, het blad komt begin februari uit

Gr Sam en succes,
_________________
Camera Canon EOS-1 Mark 111 Canon EOS 40 D, lensen Canon 17-85 ,Canon 400 mm telelens 4.5, Sigma apo 2,8 150 mm macro, Canon 70-200 mm
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 08 Dec 2014, 21:41    Post subject:
Gelukkig staat het internet al vol met goede reviews en hoeven we niet tot februari te wachten. Wink
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Corné Stam


Gender: Male
Age: 31
Joined: 09 Apr 2014
Posts: 5
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 09 Dec 2014, 11:12    Post subject:
Valt niet mee om te kiezen Smile. Maar uiteindelijk is de keuze toch gevallen op de... 70D! Lijkt me het beste, alle voors en tegens tegen elkaar afwegend. Hoop dat ik er veel plezier van zal hebben!
_________________
Vr. groeten,
Corné
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 09 Dec 2014, 11:30    Post subject:
veel plezier
(snelle keuze Smile )
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum