Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


Campings Frankrijk (provence, Alpen)

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
John K


Gender: Male
Age: 39
Joined: 22 Jan 2012
Posts: 8
Location: Nieuw-Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Feb 2015, 11:49    Post subject: Campings Frankrijk (provence, Alpen)
Ben op zoek naar een mooie camping in Frankrijk voor aankomende zomermaanden. We zoeken een rustige, leuke camping, waar buiten mooie wandelingen en fotografiekansen (Vlinders e.d.) ook lekker gezwommen kan worden en een en ander ondernomen kan worden in de omgeving.

Tips?
_________________
Body: Canon eos 50d - Lensen: Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6 L USM IS - Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG macro - Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS (kitlens) - Blog: www.johneos.blogspot.com
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Feb 2015, 13:35    Post subject:
Leuke vraag, houd ik in de gaten...


De Gard houdt voldoende water uit de Cevennen. Niet in de Provence, formeel gezien. Wel zwembaar.

Zoek Remoulins voor vakantiefoto's afgelopen jaren. Andere dorpen langs de Gard hebben ook leuke campings met veel natuur.
Wandelingen is ietsje beperkt bij Remoulins zelf, moet je vrij snel de auto in. Steden: 't ligt halverwege Avignon en Nimes, beide leuk, en Arles is niet te ver.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
John K


Gender: Male
Age: 39
Joined: 22 Jan 2012
Posts: 8
Location: Nieuw-Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 16 Feb 2015, 15:59    Post subject:
Thanks Peter, Ardeche lijkt me overigens ook interessant. Ben benieuwd waar jullie allemaal mee komen.

Gr. John
_________________
Body: Canon eos 50d - Lensen: Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6 L USM IS - Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG macro - Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS (kitlens) - Blog: www.johneos.blogspot.com
Back to top
Reply with quote
 
F.C. van der Horst


Gender: Male
Age: 79
Joined: 13 Aug 2011
Posts: 15
Location: Santpoort Noord
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Feb 2015, 15:50    Post subject:
John,
ik ben al een paar keer naar een camping in Meirueis gegaan. Dit is een plaatsje in de Cevennen en ligt aan de Jonte, een zijriviertje van de Tarn. Tussen de gorges van de Jonte en de Tarn ligt een hoogvlakte met daarop de Causse Méjean. De Gorge du Tarn is natuurlijk erg toeristisch, met alle voor- en nadelen van dien. De Michelingids geeft de Tarn alle sterren die ze hebben, maar de Causse Méjean vinden ze niks aan, één ster. Ik, daarentegen, vind het daar fascinerend, vaak steppeachtig en uitgestorven (zorg dat je genoeg in je tank hebt als je met de auto naar boven gaat). Eenmaal boven is het perfect fietsgebied en met goede benen red je de klim ook wel.
De camping is vrij groot, maar ik ga altijd vóór de zomervakantie en heb daar regelmatig bijna, zelfs helemaal, alleen gestaan. Kinderen kunnen spelen in de Jonte langs de camping, maar voor een echte zwemplek zul je moeten zoeken of informeren.
In de beek zitten beekjuffers, sommige plekken zijn vlinderrijk, boven zit ergens een kolonie steenarenden (bij nader inzien gieren), ik vind o.a. veel orchideeën.
In mijn profiel staat een link naar Picasa met daarop een album Cevennen.

Misschien heb je er wat aan,
Florian
_________________
Sony Alpha 7R, o.a. Sony FE 2,8/90 macro, Sigma 400 mm.
Bewerkingen met Lightroom 5.


Last edited by F.C. van der Horst on Thu 19 Mar 2015, 20:49; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Feb 2015, 12:52    Post subject:
Meyrueis klinkt goed, ben daar vorig jaar in september geweest. Elke dag zeker van Vale Gieren (ipv Steenarenden?) en ook Waterspreeuwen in de Jonte. Veel wandelmogelijkheden (ja en fietsen kan ook met diverse moeilijkheidsgraden). Zwembadje boven de camping stelt niet heel veel voor. Maar mooie en ook afwisselende omgeving.
Deze foto komt uit de buurt:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=209624
Ook diverse soorten vlinders en andere insecten kun je in de directe omgeving van de camping fotograferen.
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Feb 2015, 13:47    Post subject:
Westelijke Cevennen kan ook, idd.

Qua vogels:
Waterspreeuw en vale gieren daar stikt het van.
Steenarend is nogal een beetje een bijzonderheid. Ik heb me onderweg naar boven bij Meyreuis fiks verbeten in de auto, omdat de grote toeter achterin lag, ik nergens kon parkeren langs de weg (te smal en bochtig en druk om zo maar een beetje te gaan staan...) en... één, nee twee steenarenden in de lucht... op fotografeerbare afstand, geen gecrop oid, voor mijn neus... ik voel de adrenaline weer opkomen... Toen ik de auto eindelijk stil kon zetten waren de beesten op crop-afstand... klik, mwah, zucht...

In Le Rozier zelfs een aasgier boven de camping, zat er de hele tijd terwijl wij de tent opzetten... we zagen hem pas toen ie wegvloog... (les Peupliers, simpel en leuk voor natuurtrekkers, aan de kleine Jonte, en vrijwel naast de grotere Tarn, waarin het beter zwemmen is... brrr... koud wel).
En ook een monniksgier gezien tijdens een wandeling (bewijsfoto op 1 km afstand, toevallig precies boven het gierencentrum... waar je mag betalen om een beetje beter zicht op de vele vluchten te hebben... ).
Bovenop de causes bij Nimes le Vieux nog rode rotslijster en ortolaan, naast zwarte wouwen, grauwe kiekendieven. Best wel kikken voor de vogelaar.
Voor orchideeën is er in de zomer weinig meer te beleven en moet je wel zo ongeveer eind mei, beetje nog begin juni zijn.

Er is een boekje van Crossbill guides dat ik van harte kan aanraden.

Maar uh, graag ook andere leuke informatie, over Gorge de Verdon? Over de Var? Over de Hautes Provence?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
F.C. van der Horst


Gender: Male
Age: 79
Joined: 13 Aug 2011
Posts: 15
Location: Santpoort Noord
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Feb 2015, 20:20    Post subject:
Vale gieren daar stikt het van, steenarend een bijzonderheid? Nou, ik weet het zeker, lichte kop, poten vaak hangend in de vlucht, volgens mijn oude Peterson. Vale gieren hebben zo'n nekkie. Duidelijke zaak: steenarend, maar ik wil nog wel even kijken op mijn foto's natuurliijk.
Krijg nou wat! De steenarend heeft vanonder helemaal niet zo'n lichte kop, hij heeft een licht gebied achter op de vleugel en de vale gier voor op de vleugel, en niks geen nekkie als hij vliegt. Duidelijke zaak: Vale gier. Sorry. Het is ook duidelijk dat ik geen vogelaar ben, maar ik moet toch eens proberen wat beter op te letten.
Als kind woonde ik in het bos en mijn moeder had me alles geleerd over mussen, mezen en de merel en over de buizerd met zijn nest in het bos en dat de uilen 's nacht gewoon met elkaar praten en dat dat helemaal niet eng is.
Later, maar wel decennia geleden, slopen mijn vrouw en ik met onze nieuwe Peterson in de hand in het bos achter een bruine vogel aan, ongeveer zo groot als een lijster of merel. Het werd een steeds zeldzamer dwaalgast, want lijsters hebben allemaal spikkels en een merel is zwart met een oranje snavel. Dat bleef een tijdje een onduidelijke zaak, totdat mijn vrouw zei ...
Alle begin is moeilijk en soms wordt het nooit wat. In het bos hadden we toen geen arenden of gieren, maar als we die wel hadden gehad zou me dat waarschijnlijk niet geholpen hebben.

Florian
_________________
Sony Alpha 7R, o.a. Sony FE 2,8/90 macro, Sigma 400 mm.
Bewerkingen met Lightroom 5.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Feb 2015, 20:50    Post subject:
Florian, hoe toevallig is het dat jij het over steenarenden hebt op de enige plek waar ik ze ooit zag?

Je verhaal over determineren is heel herkenbaar. Mocht je ooit op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging, dan raad ik de composietenfamilies rond havikskruid aan, alsook de wolk soorten en kruisingen rond ophrys arachnitiformis, araneola, virescens, passionis, aveyronensis, splendida, ...
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
F.C. van der Horst


Gender: Male
Age: 79
Joined: 13 Aug 2011
Posts: 15
Location: Santpoort Noord
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Feb 2015, 22:28    Post subject:
Peter, ik stond 2x een paar uur boven langs de Gorge du Tarn op een rotspunt waarlangs de gieren voortdurend vlogen vanuit hun broedkolonie in een kloof een paar honderd meter van me vandaan. Ik heb vrij veel foto's gemaakt, allemaal vliegbeelden. Fascinerend om te doen, maar niet vaak scherp. Ze waren te ver weg of ze doken plotseling op en ik had geen tijd om goed scherp te stellen. Alle foto's die ik goed genoeg kan beoordelen zijn van vale gieren. Peterson heeft het over hangende poten als kenmerkend voor de steenarend, dus daar was ik nogal op afgegaan, maar kennelijk is dat niet zo kenmerkend. Nu ik weet waar ik op moet letten zie ik veel duidelijker dingen.
Maar als jij, daar ergens, steenarenden hebt gezien vraag ik me toch iets af. Een paar keer had ik sterk de indruk dat een vogel, van dezelfde maat als de andere, langs de helling onder me aan het jagen was en af en toe ineens iets pakte. Ook daardoor dacht ik: arenden. Maar doen vale gieren dat ook? En zou het kunnen dat gieren en arenden een, min of meer, gemengde broedkolonie hebben? Verdragen ze elkaar? Maar als het toch een mystery arend blijkt, dan heb ik hem helaas niet op de foto.

Florian
_________________
Sony Alpha 7R, o.a. Sony FE 2,8/90 macro, Sigma 400 mm.
Bewerkingen met Lightroom 5.
Back to top
Reply with quote
 
Jaap Blom


Gender: Male
Age: 67
Joined: 31 Jul 2006
Posts: 222
Location: Best
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Feb 2015, 23:16    Post subject:
Ik volg niet helemaal dit Steenarenden/Vale Gieren verhaal. Maar in de Cevennen kom je veel frequenter Vale Gieren tegen dan Steenarenden. Maar Steenarenden zijn er wel zeer zeker. En duidelijk een ander vliegbeeld dan Gieren.
Overigens voor het fotograferen van Vale Gieren is Remuzat in de Drome een prima plek.
_________________
Jaap Blom

Canon R7, 17-85 mm IS USM, 10-22 mm,
100-400 EF II mm IS USM, 100mm 2.8
Soligor tussenringen
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Feb 2015, 9:15    Post subject: Camping in Frankrijk
Dag John.
Wanneer je in de zomer (in het hoogseizoen) naar Frankrijk gaat met jonge kinderen, zou ik eens gaan kijken bij Le Parc des Serigons in La Roche des Arnauds. Dat ligt op de weg tussen Veynes en Gap (D994).
Je waant je in een natuurgebied op die camping met fraai zwembad. En de diversiteit aan planten is enorm. (Vorig voorjaar heb ik op het terrein van de camping 9 orchideënsoorten gefotografeerd.) Vanzelfsprekend zijn er ook veel vlinders en libellen. In de buurt een Plan d'Eau met riviertje erlangs.

Zie: http://www.camping-serigons.com/nl/

Mvrgr, Wijnand.
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Mies
Vip


Gender: Male
Age: 54
Joined: 26 Oct 2006
Posts: 24
Location: Didam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 21 Feb 2015, 22:14    Post subject:
John, ik kan je Iscle de prelles vlakbij Briançon aanbevelen (Hautes Alpes) met prachtige alpenweides vol flora en vlinders in de omgeving en een klein zwembad op de camping.
Meer zuidelijk in de Hautes Provence is de camping municipal in Sisteron ook een prima uitvalsbasis voor fijne wandelingen.

Gr. Michel
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
John K


Gender: Male
Age: 39
Joined: 22 Jan 2012
Posts: 8
Location: Nieuw-Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 22 Feb 2015, 14:56    Post subject:
Beadankt voor de tips dusver, heel verhelderend. Heb al veel campings bekeken op basis van jullie adviezen. Hoor er graag nog een aantal van jullie!

Gr. John
_________________
Body: Canon eos 50d - Lensen: Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6 L USM IS - Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG macro - Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS (kitlens) - Blog: www.johneos.blogspot.com
Back to top
Reply with quote
 
John K


Gender: Male
Age: 39
Joined: 22 Jan 2012
Posts: 8
Location: Nieuw-Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Mar 2015, 20:07    Post subject:
Het lijkt erop dat we toch gaan camperen aan de jonte of tarn op basis van tips van Peter e.a.

Nog specifieke camping adviezen als het gaat om ligging voor de mooiste plekjes? Ik heb zelfs campings Capelan Les jardin des cevennes in Meyrueis op de lijst gezet, maar sta volledig open voor aanvullende suggesties voor een weloverwogen beslissing!

Gr. John
_________________
Body: Canon eos 50d - Lensen: Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6 L USM IS - Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG macro - Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS (kitlens) - Blog: www.johneos.blogspot.com
Back to top
Reply with quote
 
John K


Gender: Male
Age: 39
Joined: 22 Jan 2012
Posts: 8
Location: Nieuw-Lekkerland
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 30 Jun 2015, 8:51    Post subject:
Vakantie is geboekt. Het wordt een camping in anduze, ten zuiden van de cevennen. Ik vroeg me af of er nog must do's zijn in de vorm van een hut die jullie bekend is om gieren te fotograferen bijvoorbeeld? Ik heb iig de crossbill guide aangeschaft. Prachtig boekje!
_________________
Body: Canon eos 50d - Lensen: Canon EF 100-400 mm F/4.5-5.6 L USM IS - Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG macro - Canon EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6 IS (kitlens) - Blog: www.johneos.blogspot.com
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum