Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken


herten in Kopenhagen

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Jeroen Gense


Gender: Male
Age: 50
Joined: 21 May 2006
Posts: 168
Location: Weert
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 14 Aug 2006, 10:28    Post subject: herten in Kopenhagen
Hallo
Wie heeft er wat meer info/urls ofzo
over dat wildpark vlakbij Kopenhagen
waar vaak mooi de bronst is te zien?

Mvg
Jeroen
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 14 Aug 2006, 10:46    Post subject:
Dat is Jaegersborg Jeroen, maar ik moet je alvast waarschuwen: foto's van Jaegersborg worden niet geplaatst. Het is namelijk een soort veredelde dierencollectie (verzameling herten, ook sika' enzo, met een hek eromheen in een relatief klein gebied) en geen natuurgebied. Maar het biedt wel fantastische fotomogelijkheden; wim wilmers heeft daar ooit een edelhert geschoten (op plaat; er wordt daar ook zeer actief gejaagd) die in de prijzen is gevallen.
_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember


Last edited by luc hoogenstein on Mon 14 Aug 2006, 10:48; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Maarten van Kempen


Gender: Male

Joined: 15 Feb 2006
Posts: 178

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 14 Aug 2006, 10:47    Post subject:
Hallo Jeroen, ik denk dat je Jaegersborg bedoelt, misschien heb je hier wat aan: http://www.fallingrain.com/world/DA/5/Jaegersborg.html
Edit: Ik zie dat Luc me voor was.

Gr Maarten
Back to top
Reply with quote
 
Tom van Hell


Gender: Male

Joined: 23 Aug 2006
Posts: 43

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 11 Sep 2006, 11:15    Post subject:
Een heerlijk park om ongestoord het natuurlijke gedrag van Edelherten te kunnen vastleggen Ik zie trouwens weinig verschil met de OVP Alleen dan dat ze in Denemarken afschieten en de Ovp grotendeels ontoegankelijk is. OVP heeft 2000 ha droog gebied met 3200 herten runderen en paarden reeen en vossen. en klampenborg 1600 hectare met 2000 herten Dus wat vaste grond per dier betreft maakt het niks uit
Zelfs de grondlegger van de huidige Nederlandse natuurfotografie wijlen Fred Hazelhofmaakte daar ook zijn Hertenplaten. Dit jaar niet maar volgend jaar ga ik daar zeker weer eens heen.

vr gr Tom
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Sep 2005
Posts: 45
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Sep 2006, 17:57    Post subject:
luc hoogenstein schreef:

Quote:
Dat is Jaegersborg Jeroen, maar ik moet je alvast waarschuwen: foto's van Jaegersborg worden niet geplaatst. Het is namelijk een soort veredelde dierencollectie (verzameling herten, ook sika' enzo, met een hek eromheen in een relatief klein gebied) en geen natuurgebied.


Ik vindt dit erg kort door de bocht, kennis van zaken ontbreekt hier, ga er eens heen en geef dan je oordeel, loop niet met de massa mee met deze uitspraken. Is jouw achtertuin groter dan 1000 hectare? Jaegersborg wel. Menig natuurgebied in Nederland is kleiner en daar mag je dan niet van de paden af en heb je zogenaamde rustgebieden. Daar gedraagd het wild zich dan ook anders.

Groet Rob
_________________
Canon CPS member
Back to top
Reply with quote
 
Adri Clements


Gender: Male
Age: 33
Joined: 20 Apr 2006
Posts: 188
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 14 Sep 2006, 18:01    Post subject:
@RJS images:
Hoe groot is dan bijv. het bosje van staf, en meer van die bronstplaatsen (+ slaapplaatsen voor in de zomer) ?

Groet, Adri
_________________
Canon user
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Sep 2005
Posts: 45
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Sep 2006, 18:05    Post subject:
Het Bosje van staf weet ik niet hoe groot dat is, maar het hele park is > 5500 hectare, waarvan 5000 hectare voor het grofwild. Maar wat doet dat er toe?
_________________
Canon CPS member
Back to top
Reply with quote
 
Rob Scholten


Gender: Male
Age: 65
Joined: 15 Sep 2005
Posts: 45
Location: Barneveld
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Sep 2006, 18:33    Post subject:
Bertus schreef:
Quote:
Dit is dus één van de redenen dat men daar juist vertoeft, door dit soort bekrompen opmerkingen!!! Bent u er ooit geweest overigens?


U zou dus suggereren dat het daar een "veredelde dierencollectie" is!

Nou, ondanks het feit dat daar je jacht beofend wordt, (ook tijdens de bronst overigens: zelf meegemaakt!) zijn de herten allerminst schuw, tam dus ook niet getuige hun drift gedurend de bronst. Gaat u er maar voor staan, dan piept u wel anders.

Het zijn dan ook dit soort stellingen door betweters wat jammerlijk genoeg altijd de kop wordt ingedrukt. Een zekere Tom van Hell (en meer P.B.s naar mij persoonlijk) denken er toch wel iets anders over terwijl men alleen wat gegevens vraagt of daar ook zelf geweest zijn. Nogmaals.... erg bekrompen of gaat u in zo`n mobiele schuilhut tegen betaling op de Hoge Veluwe? Da`s effe lekker zeg, erg natuurlijk!


Ik weet niet waar je het over hebt, je hebt mijn bericht waarschijnlijk verkeerd begrepen, kom daar sind 1992 en ben daar al 8 maal geweest, weet dus waar ik over praat.
Tam zijn de herten in Jaegersborg niet, alleen in de bronst zijn ze beter benaderbaar door het ontbreken van de ons bekende rustgebieden. In schuilhutten van € 25,00 per uur zie je mij ook niet.
Dus svp eerst lezen en dan reageren.

Groet Rob
_________________
Canon CPS member
Back to top
Reply with quote
 
JonMa


Gender: Male
Age: 47
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 26
Location: Gouda
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Sep 2006, 18:44    Post subject:
en als je in de hut zit maak je nog steeds nix maar ik snap niet wat je bedoelt met jacht er wordt op de hoge veluwe ook gejacht met de bronst en in denemarken ook

grt marco
_________________
Nikon D300 D200 nikkor AF-I 600mm F4.0/ 70-200 f 2.8 G VR/ 17-55 f 2.8 G tc 14e 1.4x/ tc 17e 1.7x
Back to top
Reply with quote
 
Tom van Hell


Gender: Male

Joined: 23 Aug 2006
Posts: 43

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 14 Sep 2006, 19:46    Post subject:
De rustgebieden zijn ook 1 van de oorzaken waardoor het wild hier erg schuw is In Denemarken hebben ze zonder rustgebied toch niks te lijden en al helemaal niet aan stress Het gewend zijn aan mensen onthoud ze juist die stress. (Een reiger in amsterdam vist achter een drukke viskraam in de polder vliegt hij er op 50 meter uit) Trouwens, ze zijn daar niet alleen beter te benaderen tijdens de bronst.
En het park de hoge veluwe en oostvaardersplassen is voor mij net zoveel park als Klampenborg Alleen de regels zijn anders.
Trouwens als we het over veredelde dierentuinen hebben dan zouden paarden moeflons en runderen ook niet mogen dus waar hebben we het over.
Ik snap dan ook totaal de regels van NP niet. maar goed als hun ze niet plaatsen, jammer dan.
Back to top
Reply with quote
 
luc hoogenstein


Gender: Male

Joined: 08 Sep 2005
Posts: 6200

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 21 Sep 2006, 9:52    Post subject:
Iedereen is vrij om op Nederpix foto's te plaatsen, of niet. Bevallen de criteria je niet, dan zijn er natuurlijk andere sites om je foto's te laten zien. Die vrijheid heeft iedereen! Dat geldt ook voor hertenfoto's, zolang deze binnen de criteria van de zoogdieren vallen zijn ze allemaal welkom op Nederpix. Daarom voor de laatste keer, om alle onduidelijkheden in een klap uit de wereld te helpen: de zoogdierencriteria. Ik neem aan dat veel van bovenstaande mensen, die zich onbegrepen voelen, deze criteria gemist hebben (staan als sticky in het forum). Hieronder staan ze nogmaals, daarmee is de discussie bij dit topic afgesloten (het gaat immers over fotografieplekken!!). Lees vooral de laatste twee alinea's.

Quote:
Beste mensen,

Na de kriteria voor de landschapsfoto's hier dan onze ideeën over foto's van zoogdieren. Ook hiervoor gelden natuurlijk de algemene kwaliteitseisen die we stellen aan iedere foto wat betreft scherpte, belichting en compositie die je kunt terugvinden in de FAQ die boven aan iedere bladzijde staat, maar voor dit album komen daar nog wat specifieke dingen bij:

Nederpix is een site voor natuurfoto's dus willen we foto's van wilde, levende zoogdieren in hun natuurlijke omgeving.

Het eerste kriterium is direct het lastigste want welke zoogdieren behoren bijvoorbeeld tot de inheemse Nederlandse fauna? Wij willen daar vrij soepel mee omgaan: geïntroduceerde of verwilderde soorten die hier al langere tijd voorkomen en waarvan populaties bestaan die zich in stand weten te houden komen in aanmerking voor plaatsing. Dus foto's van soorten als Nerts, Beverrat, Muskusrat, Wasbeer, Wasbeerhond, Damhert en Moeflon in Nederland genomen komen in aanmerking voor het album zoogdieren. Hetzelfde geldt uiteraard voor soorten met een gelijkwaardige status buiten Nederland zoals bv. Chinees Waterhert en Muntjak in delen van Frankrijk en Engeland. Wel geldt bij deze soorten dat we extra kritisch zijn op de kwaliteit van de foto's.

De overige kriteria spreken min of meer voor zich: géén foto's uit dierentuinen, wildparken, kinderboerderijen, dolfinaria enzovoorts.

Van edelhert, dat in Nederland alleen in uitgestrekte afgerasterde natuurgebieden voorkomt, worden alleen foto's geaccepteerd wanneer deze in Nederland in de Oostvaardersplassen of Hoge Veluwe gemaakt zijn. Voor foto's uit het buitenland geldt dat uitsluitend foto's van dieren worden geplaatst wanneer deze in de vrije natuur zijn gefotografeerd. Foto's uit afgerasterde gebieden als wildparken, dierentuinen en alle tussenliggende varianten worden niet geplaatst. Voorbeelden van dergelijke parken zijn het Jaegersborg in Denemarken, Daun in Duitsland en in NL bv: Natuurpark Berg en Bos, het Aardhuis bij Apeldoorn en Natuurpark Lelystad.
Van zeer grote parken met een natuurlijk beheer (tienduizenden hectaren) als het Beierse Wald (24.000ha) worden foto's toegestaan van soorten die daar een natuurlijk bestaan leiden en nagenoeg niet door de mens worden gestuurd. Soorten die daar in een kleiner afgerasterd deel voorkomen worden vanzelfsprekend geweigerd.
Wanneer je een foto van een groot zoogdier, gemaakt in het buitenland, aanbiedt is een gedetailleerde beschrijving van de locatie verplicht. Zonder deze beschrijving wordt een foto niet geplaatst.

_________________
Nederpixer in ruste

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotografieplekken

 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum