Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Fotograaf van de Maand mei 2015: Judith Borremans

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 30 Apr 2015, 22:58    Post subject: Fotograaf van de Maand mei 2015: Judith Borremans
Korte bio

Naam: Judith Borremans



Leeftijd: 51
Woonplaats: Dordrecht
Beroep: Applicatiebeheerder Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht

Andere hobby’s?
Geen, naast een druk en groot gezin gaat alle vrije tijd op aan fotograferen

Gebruikte apparatuur: Canon 5DIII, Canon macro 100mm, Canon 300mm, Canon 100-400 mm II, Lensbaby.

Website: http://fotojudith.nl/ en http://www.vlinderreizen.nl/

Foto’s op Nederpix: http://www.nederpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=judithborremans


Springende eekhoorn

Interview

Waarom natuurfotografie?
Ik ben een paar jaar geleden begonnen met fotoshoots van mensen in een studio. Erg leuk om te doen en heb er al mijn apparatuur van bij elkaar verdiend. Maar het fotograferen van natuur vind ik zoveel malen leuker en fijner om te doen. Ik kan daar echt mezelf in verliezen en kan daar ook mijn broodnodige ontspanning uithalen. Dus vorige zomer heb ik de knoop door gehakt en heb van FotoJudith.nl voor AL uw fotografie gemaakt FotoJudith.nl Natuurfotografie.


Cirlgors voor de vogelhut op Monte Horizonte in Portugal

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Het is zo indrukwekkend mooi om vroeg in de morgen in een bos, langs het water of in een vogelhut te genieten van de opkomende zon en al het moois wat de natuur ons biedt en waar we vaak achteloos aan voorbij lopen.


Vissende ijsvogel

Wat zijn de minder leuke kanten?
Dat als je uren in een camouflagetentje langs het water zit om ijsvogeltjes te fotograferen en dat iemand naast je gaat zitten met een enorme grote telelens en het verdomt om zich te camoufleren. Omdat de vogeltjes hem toch niet zien (denkt tie). Beestjes worden hierdoor verstoord, komen niet meer terug en kleintjes vallen uit het nest. Daar ben ik weken ziek van geweest en weerhoudt me dan ook om weer met m’n tentje bij de ijsvogels te gaan zitten.
Ook zag ik laatst via Facebook een foto voorbij komen van een hagedis, die aan een paaltje is vastgebonden (heel erg strak) en met zijn koppie net boven het paaltje uitkomt. Daar zitten dan wat “mannen” omheen met statief en camera om het koppie te fotograferen. Ook daar ben ik weken ontdaan van geweest en eigenlijk nog!
Tenslotte baal ik ervan dat sommige bossen worden gebruikt als homo-ontmoetingsplek. Kennelijk ziet men mij als gevaar omdat ik met een camera loop. Heb daardoor echt een vervelende ervaring meegemaakt, waardoor ik een tijd de lol van het fotograferen in de natuur kwijt was. Maar ik ga toch weer gewoon op pad in mijn uppie en geniet daar inmiddels weer volledig van.


Blauwwordende heikikker

Wat is je specialiteit?
Macrofotografie en dan met name vlinders en libellen. Ook vogels en eekhoorntjes fotografeer ik graag.


Bandheidelibel

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik hou van koele zachte kleuren en veel licht in mijn foto’s Daarom ga ik vaak ’s morgens vroeg op pad en fotografeer het liefst bij zonsopkomst.


Adonisblauwtje op het terrein van Monte Horizonte in Portugal

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond?
Voor vlinders ga ik vaak ’s avonds al naar het gebiedje toe om te zien waar ze hun slaapplekje hebben gevonden. Dan ga ik de volgende dag voor dag en dauw er naar toe en kan ik zo naar het plekje toe lopen en met statief en afstandsbediening fotograferen.
Als er wat meer licht komt, dan fotografeer ik het liefst uit de hand met behulp van de hoekzoeker. Het liefst ga ik alleen met m’n camera en hoekzoeker op pad, zonder gesjouw met een grote fototas en statief.
(IJs)vogeltjes altijd vanuit een schuilhut. Mede door de eerder omschreven ervaring over verstoring, ben ik een groot fan van fotohutten. Ik huur die voor een dag. Alle beestjes die voor de hut verschijnen, kiezen daar zelf voor (en zijn dol op het voer wat daar ligt) maar ze worden niet verstoord door mijn aanwezigheid.


Eekhoorn met nog in beetje sneeuw voor de hut in Clinge

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Dat blijft altijd moeilijk. Als ik vlinders of libellen fotografeer, kijk ik altijd of ik niet al te veel bloempjes enz. plat trap. Groot is dan de schok als de dag erna bijvoorbeeld het hele veld is gemaaid. Daarnaast zou ik (ijs)vogels altijd gecamoufleerd fotograferen.


Vissende ijsvogel

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Ik had ongeveer 15 jaar geleden 1 van de eerste digitale cameraatjes, een Canon Ixus, waarmee ik vooral het gezin fotografeerde. Iedereen wilde toen mee kijken op het schermpje achterop, men kon zich toen niet voorstellen dat dat mogelijk was Wink.
Een jaar of 6 geleden kocht ik mijn eerste spiegelreflexcamera en toen ging ik los.


Ruig haarmos met vorst aan de grond

Wat zijn je favoriete plekjes?
Ik kan uren struinen door de Biesbosch, waar ik op fietsafstand vandaan woon. Ook het Alblasserbos kom ik graag. Daarnaast rij ik een paar keer jaar naar de Kampina voor weidebeekjuffers en heideblauwtjes.


De eerste sneeuwklokjes

Wat is je droomsoort/gebied?
Ik ben nu een paar keer naar Portugal (Monte Horizonte) geweest, waar een prachtig gebied rond de 6 vakantiehuisjes is om rond te struinen. Ik zou ook graag nog naar het Aostadal gaan voor vlinders, terwijl ook Bulgarije een vlinderparadijs zou zijn. Ook Zuid-Frankrijk wil ik nog graag. Dus nog veel wensen!


Paddenstoelen

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Natuurlijk zou ik graag mijn beroep willen maken van het fotograferen in en van de natuur, hoewel ik mijn baan op school ook fijn vind. Maar als je voor je werk dagelijks de natuur in kan trekken, dat lijkt mij het fijnste wat er is.


Sint-jansvlinder

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ik vind de foto’s van Andrea Gulickx en Loulou Beavers heel mooi. En ook van de foto’s van Johannes Klapwijk kan ik erg genieten. En natuurlijk ben ik dol op de foto’s van Leon Baas.


Purperstreepparelmoervlinder in de Eifel

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Ik fotografeer ook sportwedstrijden van onze 4 zonen en inmiddels maak ik ook voetbalfoto’s van de talenten voor F4E (Football4everyone)

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
2 jaar geleden ging ik naar de Kampina voor heideblauwtjes. Op een veldje zaten er zoveel, ik voelde me als in het paradijs. Terwijl ik, heel vroeg in de morgen, zeer geconcentreerd met m’n statief zat te tobben om de beestjes er mooi op te krijgen, hoorde ik een luid gesnuif in mijn oor. Toen ik om keek stonden er 3 hele grote zwarte stieren (bleken later gewoon koeien te zijn) om me heen. Ik ben me rot geschrokken en snel naar het wildrooster gelopen. Stom genoeg liet ik mijn fototas liggen met daarin nog een camera en een dure telelens. Maar ik stond te trillen van de schrik en durfde niet terug. Ik zag de beesten met een kop tegen m’n tas duwen pfffff. En steeds als ik nieuwe moed had verzameld om er naar toe te gaan, keken ze me heel gevaarlijk (vond ik) aan. Heb zelfs ter plekke gegoogeld of koeien eigenlijk gevaarlijk zijn. Na een uur twijfelen kwam daar mijn reddende engel in de vorm van een beheerder van Natuurmonumenten. Hij liep gewoon naar de koeien en pakte m’n tas. Gelukkig waren alle spullen nog heel! Sindsdien kijk ik wel wat vaker om me heen.


Heideblauwtje

Wat vind je van Nederpix?
Een inspirerende website met vaak mooie foto’s. Ik merk dat men erg positief is als ik een foto plaats en ik kreeg ook al enkele tips waar ik echt wat aan had. Ik vind het wel jammer dat je zonder abonnement maar 3 foto’s per week mag plaatsen. Hierdoor vergeet ik vaak weer eens een foto neer te zetten.


Magisch licht in het Speulderbos

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Men vraagt vaak aan mij wat voor filter ik gebruik of welke nabewerking ik doe. Ik gebruik dus nooit een filter en doe alleen de gebruikelijke nabewerking om van RAW naar jpg te gaan. De kleuren in mijn foto’s ontstaan door altijd iets over te belichten en te kiezen voor het fotograferen vroeg in de morgen. Je moet even doorzetten om vroeg je bed uit te gaan, maar het is meer dan de moeite waard!

Beste foto
Dat vond ik heel moeilijk omdat ik de foto hierboven van het Speulderbos zelf ook erg mooi vind. Maar toch koos ik voor dit hazenpootje. Een heel klein paddenstoeltje aan de rand van een wandelpad hier in de Biesbosch.


Waarom is dit je beste foto?
Omdat ik hiermee kan laten zien dat er zoveel dingen in de natuur zijn, waar je zo makkelijk aan voorbij loopt, maar toch zo heel mooi is.
Hoe heb je hem genomen?
Met de macrolens en hoekzoeker uit de hand zittend op mijn knieën. Ook weer vroeg in de ochtend en iets overbelicht.
Wat kan er beter aan?
Ik had liever het scherptepunt ietsje naar voren gehad
Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik heb nog heel veel wensen, dus dat vind ik moeilijk te zeggen.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik vond dit erg moeilijk omdat al zoveel heel goede fotografen aan de beurt zijn geweest in deze rubriek. Maar toen zag ik dat Loes Belovics nog nooit fotograaf van de maand is geweest, terwijl zij de mooiste macrofoto’s maakt. Dus daarom kies ik haar voor de volgende maand!


Last edited by Wijnand van Buuren on Fri 01 May 2015, 8:34; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 May 2015, 8:12    Post subject:
Leuk om te zien dat je fotograaf van de maand bent geworden.
Zeker verdient, omdat je een erg leuke manier van fotograferen hebt.
Ik ken je een heel klein beetje omdat we ooit samen in een vogelhut hebben gezeten. Ik merkte daar al je passie voor deze vorm van fotografie. Je genoot van de appelvinken en de vechtende muisjes Wink
Hopelijk blijf je je foto's met ons delen, want dan genieten wij mee.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Fri 01 May 2015, 8:26    Post subject:
Judith,
Jouw inspirerend verhaal met aandacht gelezen.
Hilarisch je ontmoeting met de "stieren".
Jouw belichting van de foto's vind ik opvallend.
Nog veel plezier met onze hobby.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
Louis


Gender: Male

Joined: 03 Jul 2011
Posts: 15

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Fri 01 May 2015, 9:05    Post subject:
Hoi Judith, gefeliciteerd met fotograaf van de maand, dik verdient, leuk je ervaringen te mogen lezen!

gr Louis
Back to top
Reply with quote
 
judithborremans


Gender: Female
Age: 60
Joined: 06 Nov 2009
Posts: 11
Location: dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 01 May 2015, 16:51    Post subject:
Dank jullie wel voor jullie fijne reacties!

Enne Henri, het is allemaal bij jou begonnen qua hutfotografie Wink
_________________
Canon 5d Mark III
Canon 7DII
Canon 500mm
Canon 70-200
Canon 24-70
Canon 100-400 II
Canon 100
Canon MPE 65,m
Canon converter 1.4
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 May 2015, 20:15    Post subject:
Hoi Judith

Je houd van Veel licht in je foto's , Dat is je goed gelukt en je foto's zijn mooi om te zien. je verhaal met de koeien heb ik in een andere variant. ( oer runderen of wat daar op lijkt. Very Happy ) mee gemaakt. ook je aanpak van het fotograferen met het licht dat er is spreekt mij erg aan . Kortom een leuk interview . Ga zo door.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Marja


Gender: Female

Joined: 21 Jun 2008
Posts: 27

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 May 2015, 6:50    Post subject:
Judith, jou foto's spreken mij altijd erg aan.
Mooi licht en fijne kleuren.
De foto van het magisch licht in het speulderbos vind ik bijzonder mooi!

Groetjes, Marja
_________________
Canon 5DIII en 7D met div. lenzen
www.marjavanderlaan.nl
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 May 2015, 16:31    Post subject:
Mooie IJsvogels en Cirlgors!
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 May 2015, 19:28    Post subject:
Hartelijk gefeliciteerd Judith met de titel , leuk iets meer nu van de persoon Judith te weten en je verhaal aangevuld met erg mooie foto's . Ik kan nog wel even verder als ik dit zo zie . Vr. Gr. Bert
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk
Back to top
Reply with quote
 
Loes Belovics
PixPas (Basic)




Joined: 19 May 2013
Posts: 44

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 03 May 2015, 13:20    Post subject:
Hoi Judith,

Fraai overzicht van jouw foto's, en heel mooi hoe het 'Judith-licht' in alle beelden terug komt.
Leuk ook om iets meer over jouw persoon te lezen, en heel verrassend dat je mij hebt uitgekozen voor de Fotograaf van de maand juni.
Bedankt voor deze grote eer.
Ik zal eens zien wat ik er van ga maken.....

Groetjes Loes
_________________
Sony-spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
joeribeekhuizen


Gender: Male
Age: 27
Joined: 24 Aug 2011
Posts: 59
Location: rozenburg
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 May 2015, 16:05    Post subject: Fotograaf van de maand
Prachtige fotos judit,

nou had ik je natuurlijk een keer gezien bij de baardmannetjes.Ben maakte een goede keus.Prachtige fotos verdiend fotograaf van de maand. Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 27 Aug 2012
Posts: 45
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 17 May 2015, 15:41    Post subject:
Genieten hier van Judith

Gr sam
_________________
Camera Canon EOS-1 Mark 111 Canon EOS 40 D, lensen Canon 17-85 ,Canon 400 mm telelens 4.5, Sigma apo 2,8 150 mm macro, Canon 70-200 mm
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 18 May 2015, 18:58    Post subject:
Heerlijk zachte beelden, zorgvuldig gemaakt.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 19 May 2015, 7:05    Post subject:
Inderdaad, fraaie beelden die mooi 'zacht' belicht zijn. De tip om altijd iets over te belichten is wat mij betreft te kort door de bocht. Het hangt wel af van je achtergrond. Maar veel fotografen hebben wel de neiging te donker te fotograferen. Je kunt beter in de nabewerking het iets donkerder maken als dit nodig is (mits je niet veel uitgebeten wit hebt). Omzetten van RAW naar jpg is overigens ook nabewerking. Zoals elke weergave van de werkelijkheid een bewerking is.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 19 May 2015, 14:41    Post subject:
Mooi geheel om te lezen en te bekijken Judith. Jouw enthousiasme straalt er vanaf. Heb ook gezien dat je je ook echt kunt vastbijten in een onderwerp. Je opnames zien er goed verzorgd uit.
Waar blijven de nieuwste Laughing
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
judithborremans


Gender: Female
Age: 60
Joined: 06 Nov 2009
Posts: 11
Location: dordrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 23 May 2015, 13:09    Post subject:
Dank jullie wel voor de mooie reacties!

Gr. Judith
_________________
Canon 5d Mark III
Canon 7DII
Canon 500mm
Canon 70-200
Canon 24-70
Canon 100-400 II
Canon 100
Canon MPE 65,m
Canon converter 1.4
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 27 May 2015, 16:48    Post subject:
Dag Judith, 'n beetje laat, dat wel maar daarom niet minder gemeend: mooi om jouw verhaal te lezen en ik heb genoten van je prachtige foto's. Compliment!
groet van Nel
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Twan Hak


Gender: Male
Age: 61
Joined: 24 Mar 2012
Posts: 4
Location: Tilburg
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 02 Jun 2015, 6:42    Post subject:
Hoi Judith,

Heel leuk interview , prachtige foto's maak . Chapeau !!

Groetjes Twan
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum