Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Chris Hornung - fotograaf van november 2015

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Nov 2015, 0:04    Post subject: Chris Hornung - fotograaf van november 2015
Korte bio
Naam: Chris Hornung


Met dank aan Anton van Dongen.
Leeftijd: 68
Woonplaats: Amstelveen
Beroep: ‘Pensioenist Levensgenieter’.
Andere hobby’s? Golfen, hardlopen.
Gebruikte apparatuur: Nikon D4, Nikkor 14-24 mm f/2.8, Nikkor 24-70 mm f/2.8, Nikkor 70-200 mm f/2.8, Nikkor 50 mm f/1.4, Aputure tussenringen, Gitzo 5542LS en 3542LS, Balhoofd Markins Q20.
Website: http://500px.com/ChrisHornung


Amsterdams Bos, bewerkt in Lightroom CC2015 en Color Efex Pro 4.

Interview
Toen ik deze uitnodiging kreeg moest ik wel even lachen want ik was net van plan om m’n laatste foto te plaatsen en een klein afscheidsbriefje erbij te schrijven. Ik was dan ook zeer verrast dat Vincent Rijnbende mij gekozen had want zo’n ‘super’ fotograaf vind ik mij ook weer niet. Alsnog mijn dank Vincent. Tevens wil ik Arjen Drost bedanken voor het geduld, de aanpassingen, de correcties en de previews die hij mij heeft gestuurd.

In 2011 begon ik met fotograferen ben sinds 2012 lid. Het plaatsen van mijn eerste foto was heel spannend. Zou het lukken? In het begin hield ik veel rekening met NP om natuurlandschapsfoto’s te maken maar gaande de tijd werd dat minder. M’n interesse voor specifieke natuurlandschappen veranderde een beetje. Met een cultuurelement erin kregen ze voor mij een mooie meerwaarde. Alleen natuurlandschappen vind ik nu saai. Ik mag daarom m’n foto’s graag kleurig bewerken zodat het toch nog een sprekend plaatje wordt. Van de laatste twee jaar plaats ik m’n foto’s op verschillende sites. Vraag mij niet waarom maar het is gewoon leuk om te netwerken. Ik heb geen eigen site omdat ik het idee heb dat ik te weinig bezoekers trek. Als oplossing ben ik uitgeweken naar internationale sites met veel leden.Hierboven heb ik een link geplaatst zodat je m’n laatste werk kunt zien.


Uitkijktoren Kaapse Bossen, bewerkt in Lightroom CC2015 en Color Efex Pro 4.

Waarom natuurfotografie?
In mijn ‘jonge jaren’ ben ik lid geweest van de Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie. Wat ik mij daar nog van herinner is dat wij in het weekend vaak op de fiets vanuit Amsterdam naar het Naardermeer gingen. De rest van de dag stil in een bootje lagen naar vogels te kijken met de kijkers en het Petersons vogelgidsje in de aanslag. Later ging ik ging ik vaak met vrienden een weekend naar Terschelling om te ‘ontnuchteren’ Weg uit de grote stad wat betekende geen vrouw of vriendin mee, niet blowen of roken, geen sterke drank etc. Alleen je kaplaarzen, kijker en regenkleding waren toegestaan. Een serieuze aangelegenheid waar natuurlijk veel (slap) gelachen werd. Nu ga ik alleen de natuur in om mooie foto’s te maken en te genieten van de stilte in vroege ochtend of late avond.


Kaapse Bossen, bewerkt in Lightroom en Color Efex Pro 4.

Wat is je specialiteit?
Landschapsfoto’s nog steeds maar er zijn andere disciplines bijgekomen. Graag maak ik stadsfoto’s en duik ik af en toe de fotostudio in om ‘social media portretjes’ te maken. Ik heb hiervoor een aantal workshops gevolgd zodat ik het wiel niet nog eens een keer hoef uit te vinden.


Klaprozenveld in Zeeland

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Als ik de reacties van m’n foto’s lees dan denk ik de heftige kleuring en het licht in m’n landschappen. Over het algemeen loop ik weinig tijdens het fotograferen. Een beetje naar rechts, links, voor of naar achteren. Ik heb altijd het idee dat als je veel loopt je dan net het mooie licht mist. Hoewel ik altijd op gevoel fotografeer houd ik altijd wel rekening met de technische aspecten in mijn composities.


Klaprozenveld bewerkt in Lightroom CC2015

Ook het aantal foto’s dat ik maak is niet echt om naar huis te schrijven. Zo’n 60 – 70 foto’s dan heb ik het wel gehad. Alleen op het Wad kom ik aan de 100 tot 125.


Workshop gevolgd bij Bas Meelker. Hindeloopen

Overigens heb ik geen favoriete plek. Ik ga graag overal naartoe waar het interessant kan zijn in combinatie met het weer. Dus de Maasduinen in Limburg of Wierum in Friesland, het maakt mij niet uit. De laatste tijd word ik door vrienden van FB regelmatig gevraagd om mee te gaan. Gewoon een beetje ‘socializen’ en nieuwe gebieden te ontdekken.


Hindeloopen

Wat is je droomsoort/gebied?
In juli volgend jaar ga ik naar de Opaalkust. Daarna zak ik af naar het zuiden van Frankrijk om de lavendelvelden te fotograferen. Als ik het weer mee heb gewoon met de tent anders B&B. En in oktober ga ik met vrienden naar Schotland. Ik hoop daar mooie plaatjes te kunnen schieten.


De Keizersgracht gezien vanaf de Amstel (bij Carré)

Heb je een fotograaf die je inspireert? Zo ja welke?
Als ik dicht bij huis blijf:
Bas Meelker met zijn mooie landschappen, zijn uitleg over de compositie-techniek van stadsgezichten zoals Rotterdam.
Loulou Beavers, die mij met regelmatig in de breedste zin van het woord de creatieve kant van het fotograferen in haar workshops laat zien.
Andrea Gulickx, met haar bijzondere mooie kijk op kleur, scherp en onscherp.
Jimmy Nelson die groepen mensen met name inheemse stammen met indrukwekkende beelden en indringende portretten vastlegt.


Zonsondergang Fishing & surfing Jimbaran Bay Beach Bali.

Wat vind je van Nederpix?
Een leuke site waarvan ik veel geleerd heb om kritischer naar m’n foto’s te kijken, de waardevolle tips en fijne reacties en complimenten. Altijd leuk als je in een fotodip zit.


Zonsondergang 'Ghost Riders' Jimbaran Bay Beach Bali.

NP is te streng met het modereren, mag best wat soepeler hoewel ik ook begrijp dat het natuurlijk lastig is met de (enigszins verruimde) regels die er zijn. Bovendien zijn de leden echte natuurliefhebbers dus geen gerommel met cultuurelementen. Wel jammer maar NP is gewoon een select gezelschap met passie voor de natuur en daar passen mijn foto’s niet echt meer in.


Zonsopkomst Pantai Karang Beach Sanur, Bali.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Eigenlijk niet, klinkt misschien negatief maar iedereen hier op NP maakt mooie foto’s en doet zijn ding op zijn manier. Wil je een keer met ‘landschappen’ mee stuur dan een pb-tje. Je bent van harte welkom.


Zonsopkomst Sanur Beach, Bali

Beste foto
Door m’n ontwikkeling in het fotograferen en het bewerken verandert dit elke keer. Wat ik een tijdje geleden super vond vind ik nu weer gewoon.


Zonsopkomst Sanur Beach, Bali.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?

Ja dat is Sander Klein Hesselink. Hij maakt landschappen en bosgezichten die mij aanspreken. Hij heeft niet veel foto’s geplaatst maar dat kan nog wel komen als hij meer naamsbekendheid krijgt. Ik ben benieuwd wat zijn drijfveer is bij het maken van zijn foto’s.


Last edited by Arjen Drost on Sun 01 Nov 2015, 22:36; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Andius


Gender: Male
Age: 62
Joined: 24 Jan 2007
Posts: 21
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Nov 2015, 12:00    Post subject:
Heerlijke foto's en erg leuk om te zien dat de fotografen die jou inspireren mij ook inspireren.
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 Nov 2015, 12:30    Post subject:
Volgens mij ontbreekt er nog iets, of zie ik het verkeerd Wink.

gr, cor.
_________________
Canon gebeuren
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Nov 2015, 17:54    Post subject:
Chris,

Mooi om hier wat meer achtergrondinfo te lezen over je fotografie. Kan me nog goed herinneren dat je in het begin bij mij op een workshop was en mooi om te zien hoe je door bent gegaan met landschapsfotografie. Zoals je weet ook mijn 'ding'.

En tekenend om te zien dat je je als landschapsfotograaf kennelijk zo geremd voelt door de moderatie op cultuurelementen dat het een reden is voor vertrek. Stof tot nadenken...

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 Nov 2015, 21:06    Post subject:
Cor wie het stokje overneemt is nog niet bekend.
Chris heeft wel iemand. Maar die moet dan wel positief reageren.
Ik neem aan dat je dat bedoelt?

Mooi verhaal Chris. Ik geniet van je opnames. Ben je diverse malen tegengekomen. Zelfs in het Hallerbos...
Hoop toch dat je ons hier niet vaarwel zegt.
Groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Online

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Nov 2015, 21:14    Post subject:
Mooi Chris, warme kleurrijke fotografie. Duidelijk herkenbaar.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Chris Hornung


Gender: Male
Age: 76
Joined: 25 Nov 2011
Posts: 16
Location: Amstelveen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 Nov 2015, 22:07    Post subject:
@ Andius dank je wel voor je compliment en fijne reactie.

@ Bendiks, dank je wel voor je support. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik bij je m'n eerste workshop landschapsfotografie volgende in een prachtig gebied. Je uitleg was zo duidelijk dat ik nog een tweede bij je hebt gevolgd. Je hebt mij de basisbeginselen van landschapsfotografie goed bijgebracht. Regelmatig kijk ik op je site. Van de week nog om de foto van de Italiaanse weg te bekijken.

Ik was van plan afscheid te nemen met een laatste foto maar nu ik FvdM ben stel ik het uit. Het is niet alleen het modereren wat mij tegenstaat maar ook de kwaliteit (scherpte, kleur etc.) van m'n foto's die niet helemaal tot hun recht komen. Het is absoluut niet negatief bedoeld maar ik maak vergelijkingen met andere professionele fotosites en dan kom ik tot deze conclusie. M'n NP-pagina behoud ik zodat je, als je dat leuk vindt m'n laatste foto's kunt bekijken. Zie bovenstaande link.

@ Nel A, Bedankt voor je aardige woorden. Ja het Hallerbos dat was een leuke verrassing. M'n portretfoto heeft Anton van Dongen nog gemaakt op die ochtend. Als wij elkaar niet tegenkomen dan zijn we wel dicht bijelkaar in de buurt. :D

Groeten Chris
_________________
.....allemaal fotografen?.......Da's gezellig!
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Nov 2015, 0:54    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Nov 2015, 8:15    Post subject:
Dancing .

Gr, cor.
_________________
Canon gebeuren
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Nov 2015, 9:59    Post subject:
Weids, weidser, Chris Hornung.

en kleurig

Mooi
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Julia.V


Gender: Female

Joined: 30 May 2009
Posts: 83
Location: Brabant
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Nov 2015, 12:01    Post subject:
Hallo Chris ,kijk altijd met verbazing naar je mooie foto,s hoe je het voor elkaar krijgt weet ik niet maar ze zijn prachtig Complimenten hier voor.
En ...je gaat hier niet weglopen hoor dood en doodzonde... Crying or Very sad

gr julia.v
_________________
Nikon D90
Back to top
Reply with quote
 
Sonja


Gender: Female
Age: 64
Joined: 12 Oct 2005
Posts: 505
Location: Esen-Diksmuide, Belgie
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Nov 2015, 18:55    Post subject:
Chris je maakt FANTASTISCHE foto's !!!! WOW WOW WOW
groetjes
Sonja
_________________
Sinds februari 2010 Canon 7D. Divers glaswerk.
Voor "andere" foto's kijk ook eens op:
https://www.facebook.com/sonja.olthof?ref=tn_tnmn
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 02 Nov 2015, 19:25    Post subject:
Chris, je maakt foto's naar mijn hart! Niet weggaan...
groet van Nel
p.s. mooi verhaal om te lezen
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Jody Z


Gender: Female
Age: 56
Joined: 08 Jul 2013
Posts: 384
Location: De Meern
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 Nov 2015, 22:34    Post subject:
Hoi Chris, gefeliciteerd met de titel fotograaf van de maand! Mooi portfolio. De positieve en hartverwarmende reacties zullen je goed doen. Hartelijke groetjes, Jody
_________________
www.jodyzweserijnphotography.nl
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 03 Nov 2015, 15:12    Post subject:
Hoi chris,
elke foto, stuk voor stuk, voelt aan als een warm bad!
Begenadigd fotograaf, ik ben blij dat je deze serie hebt kunnen laten zien, veel beter dan onder een foto afscheid nemen vind je niet?
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 03 Nov 2015, 22:00    Post subject:
Ha Chris,

Ik heb geen spijt van mijn nominatie, wat een mooie beelden laat je zien en ook je verhaal eromheen.
Je spreekt ook over je eigen ontwikkeling en verschuivende interesses, dank daarvoor.
Iedereen maakt zijn keuzes en kiest zijn weg, ik hoop dat jouw weg toch ook af en toe nog langs NP loopt en dat je ons van mooie landschappen (of iets anders) kunt laten genieten!
Als je de reacties hierboven leest, heb je misschien meer 'fans' hier dan je dacht, dat moet toch ook een stukje motivatie geven?
Met de versoepeling van de moderatie op cultuuritems in beeld denk ik dat toch zeker een deel van je foto's nog wel in aanmerking kunnen komen voor plaatsing, een lavendel veld of zo..
Hoe dan ook: het ga je goed, en hopelijk treffen we elkaar hier gewoon weer in de toekomst.

mvg
Vincent
Back to top
Reply with quote
 
A.R. Janssens


Gender: Male
Age: 78
Joined: 15 Jul 2007
Posts: 119
Location: Warmond
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 05 Nov 2015, 11:19    Post subject:
Ook op deze plaats gefeliciteerd, Chris.

Vriendelijke groeten,

Roelof Janssens

http://www.roelofjanssens.nl/
_________________
Nikon-camera's en objectieven, Gitzo-statieven
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 25 Nov 2015, 23:34    Post subject:
Chris Hornung,
Een 68 jarige man met de uitstraling van een ondeugend 12 jarig kereltje.
Fantastische man, fantastische fotograaf ! En nu zelfs fotograaf van de maand !
Zoals je weet ben ik een groot fan van je fotografie. Altijd prachtig en tot in de puntjes verzorgt. Nooit kiekjes, altijd foto's.
Het zou eeuwig zonde zijn wanneer je je foto's niet langer met ons deelt.
Wie weet evolueert deze site ooit tot een podium die recht doet aan je beelden.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum