Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Vlinders en libellen


Vlinderlocaties in de Eifel gezocht

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
LaurensD


Gender: Male
Age: 23
Joined: 04 Nov 2015
Posts: 2
Location: Kalmthout
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Nov 2015, 18:23    Post subject: Vlinderlocaties in de Eifel gezocht
Hallo iedereen,

Graag zou ik in Juni een weekendje naar de Eifel willen gaan, maar ik heb geen enkel benul naar waar ik zou kunnen gaan.
Vlinders krijgen de volle aandacht op deze trip. Doel is zoveel mogelijk soorten te vinden. Ik ben al een paar keer met mijn ouders naar de Eifel geweest, maar dat was telkens in augustus. Toen vond ik enkel wat argusvlinders, bruin blauwtjes, icarusblauwtjes, sleedoornpages en een ongeïdentificeerde vuurvlinder.
Via het internet heb ik een aantal locaties opgespoord, maar ik weet niet of deze de moeite waard zijn.
Ik zou het enorm fijn vinden als iemand me prachtige vlinderlocaties zou kunnen geven! (Wel graag zo specifiek mogelijk, want sommige soorten zijn erg honkvast)

Hier alvast 3 gebieden die de moeite waard zouden zijn:

Perlenbachtal: blauwe en rode vuurvlinders, ringoogparelmoervlinders en bonte dikkopjes.

Nonnenbachtal: Tweekleurig hooibeestje, bleek blauwtje, klaverblauwtje, sleutelbloemvlinder, voorjaarserebia, groot geaderd witje en pruimenpage

Dortebachtal: Apollovlinder, verschillende soorten kleine pages en tweekleurige parelmoervlinder (ook de Westelijke smaragdhagedis zit hier! Very Happy )

Via google maps heb ik ontdekt dat ik alledrie de gebieden in 1 weekend kan doen, maar ik ben bang dat ik dan een paar soorten ga overslaan.

Nog andere populaire vlindergebieden in België/Europa die ik gevonden heb:

België:
- Gaume
- Viroinval
- Sint-Pietersberg
Duitsland:
- Perlenbachtal
- Nonnenbachtal
- Dortebachtal
- Irsental
Frankrijk:
- Ardèche
Italië:
- Aosta
Kroatië:
- Velebit
Spanje:
- Extremadura

Als iemand nog tips heeft voor vlinderparadijzen, zijn deze altijd welkom!! Very Happy Ook worden soortenlijstjes en foto's van deze gebieden enorm geapprecieerd!!!

Alvast bedankt voor de tips/foto's/kaartjes!
_________________
- Sony SLT-A37
- Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG MACRO
- Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG MACRO
- Sony DT 18-55mm f/3.5-5.6 SAM
- Polaroid tripod
- Remote control

[u]https://www.flickr.com/photos/laurensd_naturephotography/[u/]
Back to top
Reply with quote
 
martine
Guest







PostPosted: Wed 04 Nov 2015, 18:53    Post subject:
Dag Laurens,
Je hebt al flink je best gedaan op google.
google maar eens op Farm Lator in het noord oosten van Hongarije. Een vlindergebied bij uitstek. Rob de Jong runt daar de zaak.
Kijk maar eens onder de naam martine hier op NP en kijk wat ik gefotografeerd heb in de buurt van Farm later.
Succes met je zoektocht.
Groetjes Martine
edit typefout.
PS. Rob heeft detailkaarten van het gebied en wijst je de weg. hij komt elek dag vragen welke wenssoorten je daar graag zou zien en dan maakt ie je wegwijs. Hij heeft op zijn terrein een enorme bibliotheek aan natuurboeken.
Back to top
Reply with quote
 
LaurensD


Gender: Male
Age: 23
Joined: 04 Nov 2015
Posts: 2
Location: Kalmthout
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 04 Nov 2015, 20:18    Post subject:
martine wrote:
Dag Laurens,
Je hebt al flink je best gedaan op google.
google maar eens op Farm Lator in het noord oosten van Hongarije. Een vlindergebied bij uitstek. Rob de Jong runt daar de zaak.
Kijk maar eens onder de naam martine hier op NP en kijk wat ik gefotografeerd heb in de buurt van Farm later.
Succes met je zoektocht.
Groetjes Martine
edit typefout.
PS. Rob heeft detailkaarten van het gebied en wijst je de weg. hij komt elek dag vragen welke wenssoorten je daar graag zou zien en dan maakt ie je wegwijs. Hij heeft op zijn terrein een enorme bibliotheek aan natuurboeken.


Dankje voor je reactie!!
Heb eens op je naam gezocht, WAT EEN PRACHTIGE FOTO'S!!!
Echt waar, zo mooi!!! Proficiat Laughing
Bedankt voor de tip, ik zou er ook erg graag eens naartoe gaan!
Maar aangezien ik nog maar 14 jaar ben, kan ik niet in juni gaan, waardoor de doelsoorten helaas al uitgevlogen zijn. Crying or Very sad
Dus zal ik nog een paar jaartjes moeten wachten. Ik kan ook in de zomervakantie gaan, maar mijn familie is niet echt een fan van uitstapjes naar vlinderrijke veldjes om 5u 's ochtends, helaas.
Daarom zou ik graag naar de Eifel gaan, lekker dichtbij maar toch erg vlinderrijk.
_________________
- Sony SLT-A37
- Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG MACRO
- Tamron 70-300mm f/4.0-5.6 APO DG MACRO
- Sony DT 18-55mm f/3.5-5.6 SAM
- Polaroid tripod
- Remote control

[u]https://www.flickr.com/photos/laurensd_naturephotography/[u/]
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 05 Nov 2015, 11:00    Post subject:
Je moet deels de schrale kalkgraslanden hebben.

Ik was bij Apach (grens Frankrijk/Duitsland ter hoogte van Luxemburg), ten noordoosten van Prüm, direct ten zuiden van Niederehe en bij Alendorf ten oosten van Esch.

Daar heb ik weinig vlinders gefotografeerd, maar dat heeft te maken met tijdstip en andere preoccupatie.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Vlinders en libellen

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum