Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


commentaren
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Nov 2015, 22:35    Post subject: commentaren
Wat mij de laatste tijd opvalt dat er zo weinig commentaar gegeven wordt bij de opname's die aangeboden worden.
Wat is hier de oorzaak van?
Het plaatsen van opname's op NP doe je omdat je de ander van je foto wilt laten genieten.
Maar ook om commentaar /feedback te krijgen, en ook kritische noten, daar leer je van.
Helaas zijn er ook mensen die alleen foto's plaatsen en daar vervolgens alleen reactie opgeven.
Dus probeer zeker als je een opname plaatst ook eens commentaren op andermans foto's te geven.

Gr. Cor.
_________________
Canon gebeuren
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 12:04    Post subject:
Hoi Cor

Soms weet je niet wat je op een foto moet zeggen of schrijven. Andere niets zeggende foto's worden bedolven onder de reacties . in het begin ergde ik mij daar aan. Nu niet meer .is een onderdeel van de Nederpix community zullen we maar zeggen Very Happy . Dus maak je er niet druk over en ga gewoon over tot de dingen van de dag. Wink .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Kees Keizer
Guest







PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 12:32    Post subject:
Ik sta te popelen om weer lovende gedichten, instemmende poëtische zinnen of pseudo-filosofische mijmeringen onder markante foto's te plaatsen.
Er komen zoveel foto's langs die dat verdienen!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 16:40    Post subject:
Ik twijfel al een tijdje over mijn reactie, dus laat ik maar even twee versies hier neerzetten:

versie 1 wrote:
laat niet letten wat jou niet let

(dat allettereert wel letter)

of
(vrij naar Awater)

versie 2 wrote:
jou let niet wat jou let


Ik denk dat ik toch maar ga voor Martinus, niet?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Kees Keizer
Guest







PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 16:57    Post subject:
Dag Peter,

Ik zal eerdaags eens naar Bommel afreizen, een minuut of tien in het gras gaan liggen en mijn thee drinken.
Kijken wat dat oplevert.
Een mooie psalm is nooit weg; als musicus weet jij dat!

Met vriendelijke groet,
Kees Keizer.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 19:37    Post subject:
Kees

Je hoeft echt niet naar Bommel aftereizen om in het gras te gaan liggen , Dat kun je ook in je voortuin mits je gras hebt tenminste Very Happy .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 21:38    Post subject:
In 't gras liggen doe je bij uitstek in (Zalt)bommel (een beetje geletterdheid mag toch wel van de lezer verwacht worden):

De moeder de vrouw

Ik ging naar Bommel om de brug te zien.
Ik zag de nieuwe brug. Twee overzijden
die elkaar vroeger schenen te vermijden,
worden weer buren. Een minuut of tien
dat ik daar lag, in 't gras, mijn thee gedronken,
mijn hoofd vol van het landschap, wijd en zijd -
laat mij daar midden uit oneindigheid
een stem vernemen dat mijn oren klonken.

Het was een vrouw. Het schip dat zij bevoer
kwam langzaam stroomaf door de brug gevaren.
Zij was alleen aan dek, zij stond bij 't roer,
en wat zij zong hoorde ik dat psalmen waren.
O, dacht ik, o, dat daar mijn moeder voer.
Prijs God, zong zij, Zijn hand zal u bewaren.

Martinus Nijhoff

Dan weet je ook waarom die brug zo heet als hij heet.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 22:10    Post subject:
Als laag geletterde mag ik deze fouten wel maken en ik ben ook niet al wetende. Leuk gedicht. Nu weet ik tenminste waarom de brug bij Bommel zo heet als hij heet..


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 22:23    Post subject:
Bach kende deze psalm niet, dus ik wil er niets mee te maken hebben...
Wink
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Nov 2015, 22:31    Post subject:
Very Happy Very Happy Very Happy
Back to top
Reply with quote
 
Cor
Editor


Gender: Male
Age: 74
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 334
Location: Maasdam
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Nov 2015, 15:36    Post subject:
Dwalen we niet af Wink .

Cor.
Back to top
Reply with quote
 
roosje spillebeen


Gender: Female

Joined: 13 Nov 2007
Posts: 252

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Nov 2015, 16:16    Post subject:
Gert-Jan wrote:
Als laag geletterde mag ik deze fouten wel maken en ik ben ook niet al wetende. Leuk gedicht. Nu weet ik tenminste waarom de brug bij Bommel zo heet als hij heet..


Groetjes
Gert-Jan



Ik wist het ook niet hoor, ik heb het even opgezocht nu weet ik het wel Laughing

@Peter volgens mij kon Bach deze psalm wel hoor, hij speelde hem op een elektrische gitaar

gr Roosje Boo hoo!
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Nov 2015, 16:26    Post subject:
Had Bach dan zo'n elektrische rammelbak Very Happy wist niet dat ze die toen ook al hadden. Wat ben ik toch onwetend Very Happy .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 18 Nov 2015, 18:49    Post subject:
Quote:
Wat mij de laatste tijd opvalt dat er zo weinig commentaar gegeven wordt bij de opname's die aangeboden worden.
Wat is hier de oorzaak van?
Het plaatsen van opname's op NP doe je omdat je de ander van je foto wilt laten genieten.
Maar ook om commentaar /feedback te krijgen, en ook kritische noten, daar leer je van.
Helaas zijn er ook mensen die alleen foto's plaatsen en daar vervolgens alleen reactie opgeven.
Dus probeer zeker als je een opname plaatst ook eens commentaren op andermans foto's te geven.

Gr. Cor.


Bedankt voor deze oproep Cor.
Commentaar krijgen op je foto's is erg leuk, en bovendien vaak leerzaam.
Het is daarom jammer dat er weinig inhoudelijke reacties komen. Een foto uploaden en dan weinig of helemaal geen één reactie krijgen zal je niet snel stimuleren opnieuw iets aan te bieden.
Je kan door erom te vragen proberen anderen ertoe aan te zetten in de pen te klimmen, soms werkt dit.
Beter kan je zelf regelmatig iets schrijven, je zal zien dat je inzet beloond wordt.

Zelf probeer ik ook wel eens wat interactie los te peuteren. Het is namelijk best leuk eens wat te discussiëren over een foto.
In de omschrijving bij mijn laatste upload heb ik daarom aan de gebruikers gevraagd naar hun mening over de compositie en wat er in hun ogen beter zou kunnen. Ik kreeg daar (naast een enkele vervelende) vooral ook veel opbouwende commentaren op.
Very Happy
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Nov 2015, 20:15    Post subject:
Ben het met Henri niets eens .in het begin toen ik mij net had aangemeld bij Nederpix heb ik onder zoveel mogelijk foto's een reactie achtergelaten . toen ik later zelf foto's plaatste bleven de reacties uit ik ben toen nog even door gegaan met het geven van reacties. met niets als resultaat.Het enige wat het mij heeft opgeleverd is een dreiging van een schorsing na dat ik een moderator naar aanleiding van een foto van mij die in het TA terecht kwam een beetje te hard heb aangepakt. tere zieltje heet dat volgens mij. Very Happy .maar goed geen harte zeer daar van. gevolg daar van is dat ik geen echt haast heb met het plaatsen van foto's. Nederpix is toch wel een beetje een inside club het ik soms het gevoel. terecht of niet .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Ben Aalders
Vip


Gender: Male
Age: 71
Joined: 31 Jan 2009
Posts: 72
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 18 Nov 2015, 23:14    Post subject:
De laatste maanden heb ik voor mijn doen redelijk wat commentaren geschreven onder foto's maar zelf maak ik mij ook vaak schuldig aan het negeren van vaak goede inzendingen, dus heeft Cor daarmee een goed punt.
Zelf denk ik dat de meeste inzendingen al worden afgerekend op onderwerp, gebruikersnaam en/of thumbnail en dus niet worden geopend laat staan voorzien van commentaar.
Van de duizenden ingeschreven gebruikers is maar een kleine groep die foto's plaatst en reacties komen vaak van een nog kleinere groep. Als je hier een naam hebt opgebouwd scheelt dat ook al een stuk, zo zie je dat twee vergelijkbare inzendingen worden beloond met 14 nominaties en veel reacties voor een bekende gebruiker of helemaal geen reacties voor een ander.
Dan heb je nog groepsvorming waaraan ik mij ook schuldig maak, veel commentaren/nominaties krijg ik van dezelfde personen en dan doe je makkelijker wat terug en eigenlijk is dat geen goede zaak. Familie en kennissen zijn om die reden ook al gestopt op Birdpix.
Iedere twee jaar heb ik ook wel een periode dat ik zoals nu wat rustiger aan doe met het inzenden omdat het me dan tegen staat, ik lees hierboven dat geprobeerd wordt kritische gebruikers het zwijgen op te leggen en dat is niet voor het eerst, dat heb ik de afgelopen weken vaker gehoord. Iedereen mag voor zijn mening uitkomen.
Om terug te komen op Cor zijn onderwerp, het zou goed zijn als er wat meer interesse was voor elkaar, iedereen doet zijn best.

Groeten Ben.
_________________
SONY RX10-M4 - SONY A7 Mll met 24-70 mm zoom, 90 mm G macro, F1.8-85 mm, Tamron 150-500 mm tele.
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 13:15    Post subject:
Deze site kan een enorm aantrekkelijk podium zijn voor mensen die graag natuurfoto's laten zien en zich openstellen voor opbouwende kritiek. Juist daarvan kan je veel opsteken. In de bijdragen hierboven lees ik dat meerdere mensen dat willen nastreven. Wat ik niet begrijp is een deel van datgene wat in die commentaren staat:

- Andere niets zeggende foto's worden bedolven onder de reacties.
- Het enige wat het mij heeft opgeleverd is een dreiging van een schorsing na dat ik een moderator naar aanleiding van een foto van mij die in het TA terecht kwam een beetje te hard heb aangepakt. tere zieltje heet dat volgens mij.
- ik lees hierboven dat geprobeerd wordt kritische gebruikers het zwijgen op te leggen en dat is niet voor het eerst, dat heb ik de afgelopen weken vaker gehoord.


En zo zijn er talloze andere commentaren te vinden waarin iets wordt beweerd dat op geen enkele wijze kan worden onderbouwd. Bovendien is de toonzetting op z'n minst discutabel.

Het zou m.i. al een enorme verbetering opleveren wanneer mensen zich zouden richten op de foto's.
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Ben Aalders
Vip


Gender: Male
Age: 71
Joined: 31 Jan 2009
Posts: 72
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 14:45    Post subject:
Beste Wijnand,
Mijn toonzetting is niet discutabel, ik sta niet te liegen en zeg gewoon wat ik denk. Maar dat is blijkbaar voldoende om gelijk te reageren met een opgeheven vinger, doe dat nou niet.
Ik ga er verder niet op in, mijn reactie was op een onderwerp van Cor en niet om hier in discussie te gaan over zaken die zich pas hebben afgespeeld of in het verleden.
Het is vaak beter om niet te reageren.

Groeten Ben.
_________________
SONY RX10-M4 - SONY A7 Mll met 24-70 mm zoom, 90 mm G macro, F1.8-85 mm, Tamron 150-500 mm tele.


Last edited by Ben Aalders on Thu 19 Nov 2015, 19:43; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 16:34    Post subject:
Toch klopt het deels niet wat je schrijft Ben. Jij schreef dat je hierboven las dat er werd geprobeerd om kritische gebruikers het zwijgen op te leggen. Maar uit wat Gert-Jan schreef (alleen hij schreef er iets over) is helemaal niet op te maken of er sprake was van een kritisch commentaar, waar niets mis mee is, of bijv. van een lompe sneer naar een moderator. Ergens tussen het lezen van wat er staat, er iets van denken dat hout snijdt en dat vervolgens verwoorden in een schrijfsel, gaat het fout. En dat is jammer.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 18:39    Post subject:
Michiel

zonder verder in te gaan op de materie . er was in mijn geval terecht ( vind ik en zal dat indien nodig weer doen ) geen sprake van een lompe sneer verder blijf ik van mening , dat het toch vooral gewild of niet een inside club is geworden . Aanvankelijk dacht ik dat het kwam omdat ik een niet betalend lid was, Maar nu ik betalend ben is er geen verandering te zien, ik stop daar dan ook mee. voor die €50 kan ik een heel jaar samen met mijn vrouw ijsjes happen op een terras Very Happy .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Tom van der Most


Gender: Male
Age: 72
Joined: 08 Apr 2011
Posts: 402
Location: Viller�al, Frankrijk
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 19:03    Post subject:
Toch, en misschien blijkt het ten overvloede, wil ik nog mijn ei kwijt over de laatste upload van Henri.
In het reguliere album worden foto's toegelaten die aan strenge keuringseisen voldoen. Dat Henri het voor elkaar krijgt een foto op de voorpagina te krijgen waarvan hij zelf vindt dat de compositie niet deugt is al bijzonder. Als hij voor ogen heeft reacties los te weken op zijn foto is op zich prima, maar daar zijn andere podia voor. Te denken valt aan het TA of het werkalbum. Ook al zijn er tachtig moderatoren die Henri zijn lolletje gunnen, ik blijf erbij dat dit niet had mogen voorvallen. Het is wrang en zuur voor degene die een technisch perfecte foto van een paddestoel in het TA ziet belanden, er zijn andere voorbeelden te noemen.
Het is dit soort willekeur en inconsequentie die bij herhaling ergernis bij de gebruikers opwekt.
Back to top
Reply with quote
 
Ben Aalders
Vip


Gender: Male
Age: 71
Joined: 31 Jan 2009
Posts: 72
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 19:24    Post subject:
Michiel,

Deze regel staat op de hompage in het onderwerp "Voorstel"

Quote:
Net als het modereren van foto's, gaan we bij jou dus ook de commentaren modereren. Dat geldt overigens ook voor een aantal anderen.

Hier staat dus klip en klaar dat sommigen van ons op een lijst staan en dus niet meer mogen zeggen wat ze willen. Of zie ik het weer verkeert?
Cor heeft al gemeld: Dwalen we af?

Groeten Ben.
_________________
SONY RX10-M4 - SONY A7 Mll met 24-70 mm zoom, 90 mm G macro, F1.8-85 mm, Tamron 150-500 mm tele.


Last edited by Ben Aalders on Thu 19 Nov 2015, 19:35; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Kees Keizer
Guest







PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 19:31    Post subject:
Je ziet het haarscherp, Ben.
Tom trouwens ook, net als Cor!
Back to top
Reply with quote
 
Loes Belovics
PixPas (Basic)




Joined: 19 May 2013
Posts: 44

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 19:39    Post subject:
Ik zou deze hele discussie graag weer willen terugbrengen naar de vraag waarmee Cor begon: Waarom wordt er de laatste tijd minder gereageerd bij de foto's?
Dat is iets wat mij namelijk ook is opgevallen, en dat vind ik jammer. Ik vind het namelijk vaak interessant om commentaren en meningen bij foto's te lezen, het kan heel leerzaam zijn.
Er zijn inderdaad helaas pixers die nooit bij een ander reageren, waarom niet? het kost toch niet zoveel moeite om wat belangstelling voor anderen te tonen?
Zelf heb ik een paar regels waar ik me aan houd:
Als ik geen tijd of zin heb om te reageren dan plaats ik ook geen foto's.
Wanneer ik reageer, dan doe ik dat bij foto's waarover ik iets zinnigs meen te kunnen zeggen, ongeacht van wie de foto is.
Wie bij mij reageert die krijgt ook niet automatisch een reactie terug, want daardoor krijg je al gauw clubjes die over en weer bij elkaar reageren.
Wat mij ook is opgevallen is dat de laatste tijd in plaats van commentaren alleen nominaties worden gegeven. Ik ben blij hoor met die nominaties, maar woorden zeggen zoveel meer, en alleen een nominatie geeft me een beetje het gevoel van een snelle like op facebook.

Beste Pixers, laten we Nederpix leuk houden: laten we respect en belangstelling voor elkaar tonen, zodat we met plezier van deze mooie site kunnen blijven genieten.

@Cor, ik heb gezien dat jij voorlopig je laatste foto hebt geplaatst, dat is hopelijk niet uit onvrede over Nederpix? Als dat zo is, dan moeten we toch echt met zijn allen proberen om die onvrede weg te nemen.

Groet Loes
_________________
Sony-spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 19 Nov 2015, 20:55    Post subject:
Ja, dat zie je deels verkeerd Ben. Want allereerst refereer je in je eerdere bericht aan "hierboven" en nu haal je er een ander topic bij. Ten tweede weet je niet wie en om welke reden op dat lijstje staan (behalve Keizer want die begon erover) maar voor het gemak noem je die mensen in onschuldig aandoende termen "kritische gebruikers" waarbij automatisch de moderatoren min of meer worden neergezet als een clubje tirannen die geen kritiek dulden. En dat vind ik niet chic. Kritiek op de moderatie of moderatoren is niet verboden, het gaat om de manier waarop die kritiek wordt geuit. Ik vind het, gezien wat ik zo nu en dan lees van "kritische gebruikers" best wel logisch dat er na tig vergeefse oproepen om op een normale en respectvolle manier kritiek te uiten, de moderators hebben gekozen om zich het recht voor te behouden om commentaren van sommige gebruikers, in het uiterste geval, te modereren. Niet omdat dat zo leuk is, maar omdat het nodig kan zijn om het hier in ieder geval qua taalgebruik een beetje leuk te houden. In een recente reactie van een moderator gaf deze overigens aan dat van dat recht gelukkig nog geen gebruik was gemaakt. Mogelijk is dat in de afgelopen paar dagen veranderd, dat weet ik niet en ik vind het ook helemaal niet interessant om dat te weten.

Ik zal ook recht doen aan Cors oorspronkelijke bericht. Ik weet natuurlijk ook niet waarom gebruikers minder reageren, aangenomen dat dat zo is want ik heb er niet op gelet. Is het dit jaar extra slap, of is het in de herfst altijd minder druk met commentaren? Zelf reageer ik minder op foto's in de herfst- en winterperiode omdat ik de standaardonderwerpen in deze jaargetijden minder interessant vind. Foto's moeten er dan meer uitspringen om een reactie bij mij teweeg te brengen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2, 3  Next
 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum