Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Foto's bewerken vanuit LR naar PS en terug

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Erwin Bruggeman


Gender: Male

Joined: 07 Aug 2008
Posts: 33
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Jan 2016, 12:31    Post subject: Foto's bewerken vanuit LR naar PS en terug
Hallo,

Ik gebruik LR en PS voor het beheren en bewerken van mijn foto's maar ik stoor me aan het volgende:

Ik importeer me foto's vanaf me CF met LR op me harde schijf.
Dan hou ik een aantal cr2 bestanden over om te bewerken.
Deze bewerk ik in LR en ga dan via LR naar PS voor extra bewerkingen.
Na deze bewerkingen sluit ik PS af en keer terug naar LR.
Dan heb ik een cr2 bestand bewerkt in LR en de rest van de bewerkingen in TIFF van PS. De reden dat er een extra TIFF bestand is, komt omdat je in LR alleen kan kiezen voor TIFF of PSD opslaan bij een extern bewerking programma. Nu wil ik die foto gebruiken voor FB bv. en dan moet ik de TIFF exporteren als JPG. Dan heb ik 3 bestanden voor ik de bewerkte foto kan gaan tonen. Hoe doen jullie dat? Is er geen mogelijkheid om alle bewerkingen op te slaan in de xmp bestand van het cr2?

Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel Smile
_________________
Canon 7D - Canon EF 300 4.0 L IS USM - Canon EF 100 2.8 USM - Canon 1.4x II
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 04 Jan 2016, 13:54    Post subject:
1) het jpeg bestand dat je op internet gebruikt, hoef je niet te bewaren. Je kunt het ieder moment reproduceren uit het TIFF, zeker als je de uitvoerinstellingen in Lightroom bewaart (voorbeeld: 1024x700 max 300 pixen). Het gaat dus maar om twee foto's die je bij elkaar moet houden.

2) Denk dat het in één bestand zou kunnen als je de foto's niet als canon raw importeert, maar direct omzet naar adobe's dng. Mijn keuze zou dat niet zijn. Omdat je dan nooit meer van Canon software gebruik kan maken, en omdat je mogelijk exif-informatie die Adobe niet goed interpreteert, verliest. (Ik werk zelf met Nikon).

De vraag is of je dit moet willen. Je kunt de twee foto's als versie van elkaar opslaan (waarschijnlijk gaat dit vanzelf), zodat je er geen omkijken aan hebt. Het kost alleen geheugenruimte.

3) De vraag is of je wat je in Photoshop gemaakt hebt ook als TIFF moet opslaan. 8bit JPEG 100% is voor print net zo goed als 16bit TIFF, maar wel een fractie van de geheugenruimte. Alleen als er daarna nog een graficus aan de foto gaat bewerken is de tiff nodig. Iets om uit te zoeken: misschien zit een DNG tussen een TIFF en een JPEG in, en hoe goed zijn de compressies van TIFF. Check eventueel bij je stock-bureau. (Ik ben stockbureau-loos amateur).

Ik heb hier afgelopen oktober een externe harde schijf aangeschaft van 4 Terabyte, voor 180 euro. Als de foto's bewerkt zijn, gaan ze daarheen. Een heel geduldige schijf, die de foto's snel aanbiedt via USB 3.0. Als ik een serie opnieuw zou willen gaan bewerken, dan zet ik deze eerst even terug over op de ssd schijf.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Erwin Bruggeman


Gender: Male

Joined: 07 Aug 2008
Posts: 33
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Jan 2016, 21:43    Post subject:
Bedankt voor je uitgebreide antwoord en tips Peter.

Ik heb er niet aan gedacht, dat ik exporteren in LR ook makkelijk kan gebruiken voor na de bewerking met alle handige functies die er bij mogelijk zijn en mijn "eerdere" jpg wordt nu een TIFF zodat ik later toch nog makkelijk aanpassingen kan doen aan de bewerking. Wel is er wat meer opslag ruimte nodig maar gaat goed komen. Nogmaals bedankt Smile
_________________
Canon 7D - Canon EF 300 4.0 L IS USM - Canon EF 100 2.8 USM - Canon 1.4x II
Back to top
Reply with quote
 
Milihili


Gender: Male
Age: 36
Joined: 14 Dec 2013
Posts: 14
Location: Eindhoven
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 08 Jan 2016, 9:49    Post subject:
Mijn foto's staan opgeslagen voor op een aparte schijf. Een hoofdmapje is 'fotografie afbeeldingen' met daar de RAW's. Ook heb ik een hoofdmapje 'JPG dumpmap'. Daar komen alle tijdelijke JPG's in, die ik opschoon op het moment dat ik het teveel vind worden. Dat werkt voor mij prima, een compromis tussen tijdelijk opslaan, maar wel dat het overzichtelijk blijft (en gemakkelijk op te schonen).

Groeten Michiel
Back to top
Reply with quote
 
Erwin Bruggeman


Gender: Male

Joined: 07 Aug 2008
Posts: 33
Location: Arnhem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 08 Jan 2016, 10:33    Post subject:
Ja, zo heb ik het hier nu ook gedaan geen jpg's meer bewaren, die niet gebruikt worden.
_________________
Canon 7D - Canon EF 300 4.0 L IS USM - Canon EF 100 2.8 USM - Canon 1.4x II
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum