Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Fotograaf van de maand Gertjan van Veldhuisen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 Jan 2016, 23:21    Post subject: Fotograaf van de maand Gertjan van Veldhuisen
Korte bio

Naam: Gertjan van Veldhuisen
Leeftijd: 34 jaar
Woonplaats: Ede
Beroep: Schilder
Andere hobby's? Vroeger viste ik vaak, maar heb daar helaas geen tijd meer voor.
Gebruikte apparatuur: Canon 40 en 60D, Sigma 120-300mm, Sigma 17-70mm, Canon 50mm, Canon 10-18mm, tussenringen, extenders, flitsers en nog een aantal oude m42 lenzen.
Website: Nog niet
Foto's op: Nederpix



Interview

Waarom natuurfotografie?
Sinds mijn jeugd ben ik al geïnteresseerd in fotografie en toen het digitale tijperk aanbrak heb ik meteen een camera aangeschaft. Het was een 2MP Trust camera geloof ik. Kwaliteit 0, maar ik was er blij mee. En vond het heerlijk om buiten foto’s te maken. Toen kwam van het één het ander. Steeds meer het bos in, digitale spiegelreflex gekocht, nog meer de natuur in, want de foto’s werden beter. En dan ben je uiteindelijk besmet met het virus en wil je het liefst elke dag met de camera op pad.

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
De ontspanning en tevens ook de spanning. Ontspannen omdat je lekker buiten bent, mooie dingen ziet en nergens anders aan denkt. En de spanning of je bijvoorbeeld nog wild of bijzondere vogels gaat zien/fotograferen. Dat maakt het leuk!



Wat zijn de minder leuke kanten?
Dat het vaak druk is in het bos, dat het bed soms s’morgens vroeg nog zo lekker ligt en dat er veel tijd in gaat zitten waar het me helaas vaak aan ontbreekt.

Wat is je specialiteit?
Ik heb niet echt een specialiteit. Ik fotografeer landschappen, wild, vogels en macro. Ik wil alleen wat meer de macrokant op gaan omdat je daar eindeloos creatief in kan zijn. En er zijn overal leuke onderwerpen te vinden.



Wat kenmerkt jouw foto’s?
Tegenwoordig doe ik wat meer abstract. Beweging, door bijvoorbeeld gras of bladeren heen fotograferen en wat meer uit de nabewerking halen. Daar wil ik dit jaar ook meer mee gaan doen.



Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond? …
Beide. Dat vind ik ook even leuk om te doen.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Voor wild ga ik altijd helemaal gecamoufleerd aanzitten en maar wachten. Als je aan het wandelen bent, kun je altijd wild tegenkomen wat dan wegrent, maar dat vind ik niet echt verstoring.



Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Sinds 2003 geloof ik, zie hier boven. Ook al vanaf 2005 lid van Nederpix

Wat zijn je favoriete plekjes?
Alles hier in de buurt (Veluwe) met het Planken Wambuis op nummer één.



Wat is je droomsoort/gebied?
Ik wil dolgraag fotograferen in Scandinavië. En dan wild en het ongerepte landschap.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Noorderlicht fotograferen. Dat staat met stip bovenaan.
Ook wil ik meer met nachtfotografie gaan doen. Melkweg en star trails.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Ja, ik vind Bastien Riu echt geweldig! En Heike Odermatt maakt ook foto’s wat helemaal mijn smaak is.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Nee, niet echt eigenlijk, af en toe mijn hond.



Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Nou, ik ben een keer op pad geweest voor een dagje ijsvogels fotograferen. Midden in de winter bij een watervalletje. Alles ingepakt, een stuk rijden, een heel stuk lopen door de kou, tent opgezet alles, kant en klaar. Camera op statief en aanzetten.
Maar de camera ging niet aan. Accu vergeten! Ik had toen nog geen extra accu. Dus ik terug gelopen, naar het plaatselijke fotozaakje gereden, nieuwe accu gekocht en weer terug voor poging 2. Alles weer gereed, camera aan en wachten maar.
Maar het accu symbooltje begon al snel te knipperen. Bleek die accu ook zo goed als leeg te zijn. Dus uiteindelijk alles maar weer ingepakt en terug naar huis. Ook meerdere keren geprobeerd groothoek foto’s te maken van wild of vogels, die dan net perfect voor de lens zitten maar dat mijn draadloze afstandsbediening net op dat moment even dienst weigert.
Dan kun je echt heel boos worden.



Wat vind je van Nederpix?
Ik vond het een erg leuke en leerzame site. Ben al vanaf het begin lid en heb er een hoop plezier gehad en ook heel veel geleerd. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik steeds minder aktief ben op de site en het steeds minder leuk begin te vinden.
Er zijn een aantal in mijn ogen zemelleden en vind het veel van hetzelfde. Neemt niet weg dat ik wel elke dag kijk. Misschien wordt het ook wel weer eens tijd om zelf meer commentaren te gaan geven en wat actiever te gaan worden. Als iedereen dat in de toekomst wat meer gaat doen, wordt het misschien vanzelf weer wat gezelliger en wat diverser.

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Kijk goed om je heen. En door soms even stil te blijven staan op een plek zie je ineens van allerlei moois, waar je anders zo voorbij was gelopen.

Beste foto



Waarom is dit je beste foto?
Omdat alles meezat. De kleuren van de blaadjes, klein beetje mist en het prachtige tegenlicht.

Hoe heb je hem genomen?
Was een stuk aan het wandelen en zag het licht steeds mooier worden. Op dit plekje stopte ik even om achterom te kijken. Het is een plekje waar ik vaker langs kwam. Nou toen was het snel camera op statief en schieten maar.

Wat kan er beter aan?
Takjes rechts vooraan storen een beetje.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Van het noorderlicht met een mooie voorgrond. Dat is echt mijn ultieme wens.



Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Patrick Blom. Hij maakt veel leuke platen vanuit de Amsterdamse Waterleiding Duinen en zijn foto's van herten spreken mij ook aan. En ik ben wel nieuwsgierig hoe hij te werk gaat.


Last edited by Wijnand van Buuren on Mon 01 Feb 2016, 10:58; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
gertjanvv


Gender: Male
Age: 42
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 35
Location: ede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 31 Jan 2016, 23:35    Post subject:
Even een aanvulling. Zie dat ik mijn leeftijd per ongeluk verkeerd heb doorgegeven. Was het nog maar 31, het is alweer 34.
_________________
canon eos 40d sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC sigma Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Sigma macro 105mm F2.8 EX DG en 300mmf4, 1.4 en 2x tc gitzo 1320 met manfrotto balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 01 Feb 2016, 10:59    Post subject:
Het is aangepast Gertjan. Wink
_________________
Nikon 7100 en Nikon 300s met Nikkor 70 - 300mm, Nikkor 105mm micro, Nikkor 18-105mm en Nikkor 200 - 400 mm F4 en teleconverter 1,4 E II. Manfrotto monopod 682B en Slik 3-poot.
Back to top
Reply with quote
 
Pieter LJ
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 59
Joined: 13 Jan 2013
Posts: 84
Location: Oud Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Feb 2016, 20:24    Post subject:
Leuk dat je zo geniet van je hobby Gertjan. Aan je -mooie- foto's zie je je brede interesse in de natuur terug.

groeten, Pieter
_________________
Canon EOS 550D, EOS 5D III
Back to top
Reply with quote
 
David
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 68
Joined: 03 Aug 2012
Posts: 16
Location: Kootwijkerbroek
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 03 Feb 2016, 23:14    Post subject:
Hoi Gertjan,
Mooi je verhaal te lezen en je ontwikkeling te zien in de foto's van wild, landschappen en ook wat macro. Naast schilderen met de kwast heb je een hobby waar je schildert met licht en ook met bewerkingen leuke resultaten laat zien.
Veel fotoplezier in de toekomst!

groet,
David
Back to top
Reply with quote
 
David Ruijs
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 55
Joined: 24 Nov 2006
Posts: 241
Location: Oss
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 06 Feb 2016, 11:41    Post subject:
Je bent een van de betere fotografen hier NP
dus met recht fotograaf van de maand
De foto van de groene specht vind ik zeer mooi
Het IJsvogeltje is altijd leuk
_________________
Sony A7 1V FE4 24-105 G OSS - Sony FE2.8/90 MACRO G OSS- Sony FE 2.8 70/200 GM OSS- Sony FE 5.6-6.3/ 200-600 G OSS - Minolta 100mm Macro 2.8
Minolta 135mm 2.8

Zonder licht geen fotos
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 07 Feb 2016, 11:21    Post subject:
Mooi stuk Gertjan! Het is jammer dat je vaak zo druk bent met je werk, anders had je nog veel meer moois kunnen maken. Wat niet is, kan nog komen.
Je handigheid met nabewerken levert de laatste tijd mooie beelden op. Ik ben benieuwd naar wat er nog allemaal uit die hoge hoed van je tevoorschijn komt!

Gr Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 11 Feb 2016, 13:05    Post subject:
fantastische foto's Gertjan!
Je laat ook goed zien dat het vakkundig bewerken van je opnames het verschil kunnen maken.
Hopelijk deel je ook in de toekomst regelmatig dit soort beelden met ons.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 11 Feb 2016, 18:13    Post subject:
Bijzondere en mooie platen laat je hier zien!
Doe zo verder!

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 17 Feb 2016, 12:48    Post subject:
Leuk stukje met een paar hele fijne plaatjes erbij.
Mvg
Vincent
Back to top
Reply with quote
 
gertjanvv


Gender: Male
Age: 42
Joined: 17 Aug 2006
Posts: 35
Location: ede
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 01 Mar 2016, 13:28    Post subject:
Iedereen bedankt voor de leuke reacties!!
_________________
canon eos 40d sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC sigma Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Sigma macro 105mm F2.8 EX DG en 300mmf4, 1.4 en 2x tc gitzo 1320 met manfrotto balhoofd
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum