Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News


Fotowedstrijd: beste natuurfoto 2015
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Feb 2016, 12:18    Post subject:
Langs deze weg wil ik iedereen die door is naar de volgende ronde van harte feliciteren! Veel succes verder! Very Happy

@Cor:
Quote:
Hier ontbreken de Exif gegevens, is verplicht.
Beste Cor, ik denk dat ik je frustratie wel begrijp, maar met betrekking tot de exifgegevens en het croppercentage denk ik dat je je vergist. Ik wil hier even reageren, omdat jouw opmerkingen ook mijn inzending(en) betreffen. Onderstaand de twee betreffende regels uit het wedstrijdregelement:

5. Alle velden van het uploadscherm moeten worden ingevuld. Bij de omschrijving moet vermeld worden met welke apparatuur de foto is gemaakt en ook de technische gegevens als sluitertijd, diafragma etc. Daarnaast wordt een beschrijving over de omstandigheden op prijs gesteld. Foto’s waarbij bovengenoemde info niet beschreven is, worden niet geaccepteerd.

6. Uitsneden (crops) moeten worden vermeld. Er mag maximaal 50% van het origineel weggesneden worden en er moet minimaal een resolutie van 6 megapixels overblijven.

Bij punt vijf staat dat de technische gegevens moeten worden vermeld en ook met welke apparatuur de foto is gemaakt. Er staat niet dat de exif verplicht is. Bij deze foto zou je m.i. een punt hebben wat betreft het ontbreken van de technische gegevens.

Bij punt zes staat dat uitsneden moeten worden vermeld. Omdat het wijzigen van de beeldverhouding feitelijk een uitsnede is, dient dat vermeld te worden en het is m.i. dan voldoende als vermeld wordt dat de beeldverhouding is aangepast. Hetzelfde geldt voor het wegsnijden van stackranden of anderszins wegsnijden van delen van de foto. Alleen aangeven dat een van deze handelingen is uitgevoerd, is m.i. voldoende. Er staat nergens dat het croppercentage vermeld dient te worden; alleen dat niet meer dan 50% mag worden weggesneden.

Ik hoop dat ik hiermee je irritatie of frustratie enigszins heb kunnen doen verminderen.

Groeten, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 71
Joined: 17 Sep 2005
Posts: 3181
Location: Utrecht
Online

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Feb 2016, 12:49    Post subject:
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Sun 28 Feb 2016, 13:58    Post subject:
Robert je omzeilt de feitelijke regels.
Er staat onder punt zes dat het croppercentage vermeldt moet worden.
Bij de upload kan je door invulling van de resolutie van de camera en de gegevens van de uitsnede het croppercentage laten berekenen.
Punt.
Doe je dat dan niet laadt je de verdenking op je dat de foto misschien niet aan de regels voldoet.
Van de oorspronkelijke inzending van, ik dacht, 65 foto's zijn er 25 geweigerd en slechts 4 , na verstrekking van de ontbrekende gegevens, opnieuw geplaatst.
Je mag zelf invullen wat de oorzaak was.
Van de 44 foto's die uiteindelijk meedoen zijn er tig waar in nog steeds de cropgegevens ontbreken.
Hoe zo eerlijke krachtmeting!
Groeten, Nico


Last edited by Nico Leenheer on Mon 29 Feb 2016, 8:06; edited 4 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Feb 2016, 14:15    Post subject:
Ik stel voor , om volgend jaar alleen foto's te laten mee doen die niet zijn bewerkt. Nu is het zo, dat als je maar goed bent in het bewerken van foto's je een flinke streep voor hebt op de gene die dat niet kunnen. Het komt dan ook meer aan op iemands kunnen in het vrije aan veld dan van achter de pc. Dat vind ik pas een echte competitie Wink .



Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Nel R
PixPas (Basic)


Gender: Female
Age: 78
Joined: 17 Mar 2008
Posts: 162
Location: Zierikzee
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Feb 2016, 14:28    Post subject:
Ben het eens met Nico. Ik had ook 'n paar aardige macrofoto's in willen sturen maar omdat ik, om ze tot z'n recht te laten komen, teveel moest croppen, heb ik niet meegedaan...
_________________
Sony Alpha 77 II Carl Zeiss Vario -Sonnar16/80. Tamron SP 60mm F/2 macro 1:1.
Sony RX10/4
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Feb 2016, 14:53    Post subject:
@Nico: Nee, ik omzeil niet de feitelijke regels. Er staat letterlijk: Uitsneden (crops) moeten worden vermeld. Er staat niet dat het uitsnedepercentage moet worden vermeld. Anders zou er moeten staan: De uitsnede (crop) moet worden vermeld; klein verschil in schrijfwijze, maar groot verschil in bedoeling. Het zou kunnen dat met de regel bedoeld wordt wat jij zegt, maar in dat geval zou het m.i. verstandig zijn om de regel anders te formuleren om verwarring in de toekomst te voorkomen. Wink

Groeten, Robert
Back to top
Reply with quote
 
Nico Leenheer
Guest







PostPosted: Sun 28 Feb 2016, 15:23    Post subject:
Je begrijpt denk ik erg goed de geest en de letter van de regel Robert.
Draait daar niet om heen.
Je geloofwaardigheid moet je niet op het spel zetten.
Groeten, Nico
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1464
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 28 Feb 2016, 17:38    Post subject:
@Nico: Je beschuldigt mij nu min of meer van 'het zoeken naar mazen in de wet' en 'draaikonterij' en dat vind ik jammer en onterecht; het voelt ook niet prettig. Ik probeer de regels uit te leggen aan de hand van de gebruikte formulering. Misschien is het handig als een moderator duidelijkheid verschaft, want duidelijkheid is waarnaar ik streef, net als jij Nico. En als jij gelijk hebt, wat m.i. heel goed mogelijk is, dan stel ik voor aan de regelgever om in de betreffende regel voortaan te spreken van percentages. Smile

Gtroeten, Robert.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Feb 2016, 19:54    Post subject:
Het maakt allemaal geen donder uit want de foto's zijn beoordeeld en goedgekeurd. Ik ben het met Robert eens dat regels goed en zorgvuldig moeten worden geformuleerd en niet voor verschillende ïnterpretaties vatbaar moeten zijn. Als het cropperpercentage vermeld moet worden moet je dat letterlijk opschrijven zodat er geen twijfel mogelijk is over het hoe en wat. Zoals het er nu staat, klopt het gewoon zoals Robert het heeft gedaan.
Back to top
Reply with quote
 
Henri van Vliet
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 54
Joined: 19 Mar 2009
Posts: 3142
Location: Hoenderloo
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 28 Feb 2016, 19:55    Post subject:
wanneer de regels onduidelijk zijn, hebben de moderatoren de mogelijkheid deze (tijdens of na) de competitie bij te schaven.
Mooier is het echter als deze bij voorhand door iedereen goed begrepen worden/ slechts voor één uitleg vatbaar zijn/ door iedereen klakkeloos nageleefd worden.
Ditmaal zijn we met name bij de hierboven aangehaalde regels wat soepel geweest, misschien kunnen we volgend jaar wat duidelijker zijn bij het formuleren ervan.
_________________
mvg vanuit het altijd zonnige Hoenderloo

Camera en wat lenzen, geduld, inspiratie en doorzettingsvermogen.

http://henrivanvlietphotography.com/
Back to top
Reply with quote
 
Inge van der Wulp


Gender: Female
Age: 50
Joined: 26 Nov 2007
Posts: 740

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Mar 2016, 18:24    Post subject:
Hierbij de uitslag van de wedstrijd en het jury commentaar.

1e nederpix (druppels - Johan van Gurp) http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=228409
Prijs: Carbon Reisstatief met Balhoofd C2690TB1 ter waarde van €
409,-- beschikbaar gesteld door Benro


Dit grafische spel van lijnen en uitvergroting heeft de fotograaf mooi weten te vangen. Alsof je op sommige plaatsen door een vergrootglas naar een wegenkaart zit te kijken vanuit het universum. Het schaduw en licht spel wat in de druppels gevangen wordt geeft de foto een gelaagdheid die de foto boeiend maakt.
Een mooi bewijs dat je geen spectaculair onderwerp of waanzinnig licht nodig hebt om een geslaagde foto te maken. Een goed oog voor detail en de bereidheid je te verdiepen in het alledaagse zijn soms al genoeg.
Vooral de subtiele groen-grijze kleurencombinatie is heel bijzonder en geeft een prachtige zachte sfeer

2e nederpix (rups - Bert Veerman) http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=228189
Prijs: Formatt Hitech ND Natuurfotografie Kit t.w.v. 299,95


De fotograaf heeft de scherpte heel mooi op het gehele onderwerp, de rups, weten te leggen. Het doet je als kijker bijna denken aan een trein die over er de rails rijdt. De zachtheid eromheen en de mooie herfstkleuren maken de foto compleet. De rups is een echte 'eyecatcher''. De scherptediepte is welhaast perfect, de onscherpte begint direct
voor en achter de rups. De warme kleuren geven een fijn gevoel, alsof de rups op een lang verwachte roadtrip gaat. Dit alles in een totaalbeeld waar de kleuren perfect op elkaar aansluiten!

3e nederpix (Berkenbos - Nel Talen) http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=228258
Prijs:GEEN omdat je slechts 1 prijs pp kan winnen.


Een creatief beeld dat heel mooi in evenwicht qua plaatsing van alle bomen, niets wat elkaar echt overlapt alles staat netjes los van elkaar. Het beeld heeft een mooie diepte. Het is bijna een ets, zo fijntjes en gedetailleerd en toch heeft hij op sommige plekken iets dromerige en zachts. Een beeld waar je lang naar blijf kijken en je blijft boeien als kijker. De keuze voor zwart wit versterkt het beeld nog eens extra.
Een foto waarin op het eerste gezicht weinig gebeurt. Als je langer kijkt zie je echter een bonte mis van dunnen en dikke, scherpe en onscherpe, stilstaande en bewegende bomen. En dat alles in een uitgekiende, rustige compositie.

4e nederpix (pad - Rick Willemsen) http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=228683
Prijs: Prijs: Lowepro Photo Sport BP 300AW fototas t.w.v. €285,-
beschikbaar gesteld door De Greef & partner


De pad gaat door de kleur bijna op in de zachte omgeving. Alleen de ogen priemen door de zachtheid heen door de subtiele contrastkleur en prachtige scherpte. Je kunt zelfs tot op zandkorrel niveau kijken. Daarnaast is hij mooi in het beeld geplaatst.
Misschien geen bijster vernieuwende kijk op een rugstreeppad, maar dit zachte portret is perfect uitgevoerd.

5e nederpix (wespen - Daan de Vos) http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=228387
Prijs: Een Xpozer van 120x80 cm t.w.v. € 100,- beschikbaar gesteld door Xpozer


Een alledaags onderwerp op een niet alledaagse manier vastgelegd. Op de een of andere manier is de fotograaf erin geslaagd om deze insecten in een soort sprookjesachtige omgeving te plaatsen met zacht licht en mooie zachte kleuren. De scherpte is perfect op het vliegende exemplaar en de reflectie is natuurlijk weergaloos. Het leuke is dat er eigenlijk maar erg weinig mooie foto's van dit insect zijn omdat het vaak snel en beweegt en niet op het lijstje staat met 'aaibare' dieren!

Crea prijs nederpix (lelie - Nel Talen) http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=228261
Prijs: Lensbaby Composer Pro met Sweet 50 optic t.w.v. € 299,99
beschikbaar gesteld door Transcontinenta


De eerste vraag bij het zien van dit beeld was of dit een schilderij is of een foto. Een heel mysterieuze foto die vooral veel vragen oproept en dus de verbeelding prikkelt.
Een bijzondere kijk op iets wat een gewone tuinvijver op een grijze dag zou kunnen zijn. De combinatie van lichte beweging en een meervoudige belichting levert een schilderachtig geheel op. Hoewel er qua vormen en vlakken heel veel gebeurt, oogt de compositie bijzonder prettig door de verdeling er van. Er wordt net genoeg van het onderwerp getoond om de kijker een idee te geven van wat er eigenlijk op de foto staat, en net zo weinig dat er ruimte voor verbeelding overblijft. Abstracte kunst die niet zou misstaan in een boel woonkamers.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Mar 2016, 19:36    Post subject:
Alle winnaars van harte met jullie gewonnen prijs.


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
NelTalen


Gender: Female
Age: 66
Joined: 01 Nov 2009
Posts: 177
Location: Meppel
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Mar 2016, 20:21    Post subject:
Johan gefeliciteerd met je eerste prijs!
Helemaal verdiend met deze foto en geniet ervan!

Ook Bert, Rick en Daan gefeliciteerd!

Zelf ben ik erg verrast en heel blij met de positieve waardering van m'n beide foto's!

Ik wil iedereen bedanken voor de commentaren en nominaties die jullie hebben gegeven op mijn foto's.

Groet Nel
_________________
http://www.neltalen.nl
Back to top
Reply with quote
 
Rick


Gender: Male
Age: 41
Joined: 05 Feb 2014
Posts: 5
Location: Maassluis
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Mar 2016, 20:49    Post subject:
Gefeliciteerd Johan, Bert, Nel & Daan!

Ook ik ben erg verrast, dank aan allen, jury ook bedankt voor de waardering.... erg tof...

Fijne avond en een goed weekend.....


Mvg Rick
_________________
Canon EOS 7D mark II & Canon EOS 7D + diverse lenzen.....
Back to top
Reply with quote
 
jannie


Gender: Female
Age: 76
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 171
Location: leiden
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Mar 2016, 21:02    Post subject:
Alle winnaars van harte gefeliciteerd, een verrassende uitslag.

Ik maak van de gelegenheid gebruik om een ieder te bedanken voor een reactie en/of nominatie op mijn inzending.

Vriendelijke groet,
Jannie
_________________
Sony HX 400V vaak in combinatie met de Raynox voorzetlens 250 en sinds kort ook de Raynox 150
Sinds februari 2015 een Sony ILCE 6000


Last edited by jannie on Sun 06 Mar 2016, 13:53; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Pieter LJ
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 59
Joined: 13 Jan 2013
Posts: 84
Location: Oud Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 05 Mar 2016, 21:42    Post subject:
Alle winnaars van harte gefeliciteerd!
Indrukwekkend zoals de foto's te zien waren op het grote scherm vanmiddag.

Gr, Pieter
_________________
Canon EOS 550D, EOS 5D III
Back to top
Reply with quote
 
Bert Ooms
Supervip


Gender: Male
Age: 68
Joined: 08 Aug 2009
Posts: 2
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 05 Mar 2016, 23:07    Post subject:
Proficiat winnaars! Stuk voor stuk prachtige foto's!

Iedereen bedankt voor de commentaren en nominaties onder m'n foto's! Het was voor mij heel bemoedigend om te zien dat ik serieus mee kon doen in dit veld van superfotografen.

Groet,
Bert
_________________
Nikon
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Mar 2016, 10:16    Post subject:
Winnaars van harte gefeliciteerd! Het blijkt maar weer eens dat een professionele jury totaal anders tegen foto's aankijkt als het 'normale publiek'. Ik moet zeggen dat ik vooral naar de nummer 1 met andere ogen kijk, en de foto ook meer waardeer als vorige week.

Mvg, Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Bert Veerman
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 77
Joined: 04 Jul 2006
Posts: 136
Location: Duiven
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 06 Mar 2016, 10:24    Post subject: 2e prijs
Allemaal hartelijk bedankt voor de enorme waardering van de foto met de rups .
Dit had ik echt nooit verwacht , erg jammer dat ik niet bij de prijsuitreiking aanwezig kon zijn .
In de toekomst hoop ik , als e.e.a beter gaat toch nog wel een keer mijn NP collega's te ontmoeten .
Nogmaals alle collega's en de vakjury hartelijk bedankt en uiteraard ook voor de mooie prijs ..

Uiteraard ook alle andere winnaars , hartelijk gefeliciteerd en met en vooral , ....JOHAN met het behalen van de EERSTE PRIJS

Vr. Gr. Bert Veerman
_________________
Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Sigma en Tokina glaswerk


Last edited by Bert Veerman on Sun 06 Mar 2016, 11:00; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote
 
Julia.V


Gender: Female

Joined: 30 May 2009
Posts: 83
Location: Brabant
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 06 Mar 2016, 10:38    Post subject:
Johan gefeliciteerd met je eerste prijs.

Ook de andere prijswinnaars van harte Gefeliciteerd.
Jammer dat ik er dit jaar niet bij kon zijn .

Gr julia.V
_________________
Nikon D90
Back to top
Reply with quote
 
Loes Belovics
PixPas (Basic)




Joined: 19 May 2013
Posts: 44

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Mar 2016, 12:32    Post subject:
Mijn hartelijke felicitaties aan alle winnaars!
Het was een genot om jullie fantastische beelden op het grote scherm te zien.

Loes
_________________
Sony-spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 06 Mar 2016, 13:09    Post subject:
Gefeliciteerd allen. Stuk voor stuk juweeltjes.
Helaas kon ik voor het eerst niet bij de Pixdag zijn.
Want groot op het scherm zijn ze nog mooier.
Complimenten ook voor de vakjury met hun prachtige uitgebreide commentaren.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
danny.declercq


Gender: Male

Joined: 16 May 2013
Posts: 51
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 06 Mar 2016, 23:17    Post subject:
Van harte gefeliciteerd iedereen! Prachtige foto's!!!
_________________
Nikon D750, Sigma 150mm macro, Laowa 60mm F2.8 2x Ultra-Macro Nikon F, Laowa 25mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Nieuws / News
Goto page Previous  1, 2, 3
 
Post new topic   Reply to topic
Page 3 of 3


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum