Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Camera's / objectieven / filters...

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Mar 2016, 21:33    Post subject: Camera's / objectieven / filters...
Beste .....,

Ik neig naar de overstap van DX (Cropfactor) naar FX (Full frame). Dat wil ik graag omdat er dan extreme en betaalbare groothoekobjectieven te krijgen zijn zoals de manuele Samyang 14mm F/2.8 (dat is geen Fisheye!), betere ruisprestaties en groter dynamisch bereik. Dat zijn voor mij belangrijke dingen, en vooral die extreme groothoek aangezien ik nu met 12mm vaak nog teveel bereik heb.

De ruisprestaties en dynamisch bereik van de D7100 vallen mij toch een beetje tegen.

Opties:
Nikon D600 (D800 valt buiten mijn budget) + Samyang 14mm F/2.8.
Nikon D7200 + Sigma 10-20mm (+8-16mm??).
(Andere opties zijn van harte welkom!)

De logistische oplossing leek mij de D600 + 14mm. Omdat dat (vergeleken met een DX camera) een 7mm groothoek oplevert. Ook omdat de D600 goede ruisprestaties levert plus een groot dynamisch bereik. De D800 het een nog beter dynamisch bereik maar is net te duur en heeft teveel megapixels voor mij.
Op de Samyang zijn ook filters te gebruiken (zijn niet goedkoop) maar ze zijn er wel.
Een nadeel heeft hij wel, hij vertekent flink. Maar dat is eigenlijk altijd wel aan te passen in bewerkingsprogramma's.

Filterhouder: http://www.cameranu.nl/nl/p459284/samyang-14mm-f-2-8-filterhouder?utm_source=googleshopping&utm_medium=site&utm_campaign=affiliates&utm_content=filters,filterhouder&gclid=Cj0KEQjw5ti3BRD89aDFnb3SxPcBEiQAssnp0jYGjVcR0O8Hw31hXEDaX0hIff-iR_qwC7sQJhAdNhsaAluj8P8HAQ

ND8 : http://www.cameranu.nl/nl/p460664/cokin-voor-samyang-160-series-154-nd8?utm_source=googleshopping&utm_medium=site&utm_campaign=affiliates&utm_content=filters,cokin-filters&gclid=Cj0KEQjw5ti3BRD89aDFnb3SxPcBEiQAssnp0g4mzxrY6enZ0fZrFA6f09Dx3tKT4xkRUmRUh1JZDx4aAjSW8P8HAQ

Gradueel filter : http://www.foto-express.nl/cokin-voor-samyang-160-series-121m-grad-grey.html?utm_source=google_shopping

Een andere optie is een Nikon D7200 met een Sigma 10-20mm en 8-16mm. De 10-20mm wil ik dan gebruiken met filters en de 8-16mm als ik geen filters nodig heb.
Bij elkaar word dit wel duur! Duurder dan de vorige optie volgens mij!

Wat lijkt jullie de beste oplossing?

Alvast hartelijk dank !

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 26 Mar 2016, 22:20    Post subject:
Zo maar wat gedachten:
Probeer niet de extremen op te zoeken met de lenshoek.
Wat je met 24 mm of langer neerzet is veel natuurlijker (vanuit full frame geredeneerd).

Een goed statief lost de meeste problemen met het dynamisch bereik en ruis op. Als je met stilstaande landschappen werkt tenminste.

Een full frame camera werkt lekkerder, maar de lenzen zijn zwaarder.

Voor groothoek is een zoom vaak handiger, omdat iedere stap die je zet/niet kunt zetten, het beeld sterk verandert. Dat heb ik vooral in de bergen.

Door vervorming te corrigeren verlies je beeldhoek: beeld aan de randen.

Een tweede hands D800 kost betrekkelijk weinig als ik marktplaats bekijk... de vraagprijs is niet altijd de prijs waar het voor weg gaat. Het probleem van de vele megapixels is relatief beperkt. 24 of 36, wat scheelt dit nu? een factor anderhalf. D800 is wel een echte statiefliefhebber.

Ik koos eerst een DX met 12-24 F4 mm zoom, prima. Nu heb ik een full frame en 17-35 mm zoom. Vooral vanwege de onscherpte - de mogelijkheid de concentratie in je beeld op een bepaalde plek te leggen, daarin scheelt F2,8 op full frame 2 stops met F4 op DX. Tweede hands is die lens interessanter dan de andere opties, maar het blijft wel prijzig. Stelling: als je geen onscherpte nodig hebt, dan heb je geen full frame nodig.

Je vergelijkt een vaste lens met twee zoomlenzen? Dat heeft iets vreemds.

Succes, laat je door mij niet tegenhouden.

Overweeg de filters thuis te laten en HDR toe te passen. HDR software is een stuk goedkoper. Kost wel weer geheugenruimte op je computer. Met een D800 haal je bij lagere iso al erg veel uit een raw-bestand.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Mar 2016, 11:17    Post subject:
beste Matthijs

Staar je niet blind op veel Mega pixxels. Ik zou het persoonlijk hoog uit bij 25 Mg pixxels houden daar boven loopt je het zeer grote risico dat je voor de tijd dat je met een mega pixxel kanon rond loopt gebonden bent aan een statief. Als dat geen punt is, Kun je het overwegen. Persoonlijk zou ik de Nikon D600 links laten liggen , om dat daar in het verleden stof/olie problemen mee waren. en dat gaat je parten spelen als je hem later weer zou willen verkopen. De D610 is in dat opzicht een betere keuzen.


Groetjes
Gert-jan
Back to top
Reply with quote
 
susan meijnders
PixPas (Basic)




Joined: 18 Mar 2008
Posts: 849

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Mar 2016, 15:20    Post subject:
Ik ben niet zo thuis in de materie maar kijk vooral als je met groot hoek werkt naar een aspherische lens voorkomt bolling/holling.
groet susan
Back to top
Reply with quote
 
Ronny Horda


Gender: Male

Joined: 13 Jun 2014
Posts: 9
Location: Koggenland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Mar 2016, 19:37    Post subject:
Matthijs schrijft:

De logistische oplossing leek mij de D600 + 14mm. Omdat dat (vergeleken met een DX camera) een 7mm groothoek oplevert.

Als je het mij vraagt levert een 14mm FF lens op een FF camera gewoon een 14mm lens op, of begrijp ik het verkeerd?

Groet,
Ronny
_________________
Nikon spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 27 Mar 2016, 19:42    Post subject:
@ Ronny: klopt wat je zegt. Matthijs rekent het nog een keer om, maar 14 mm op fullframe is gewoon 14mm. Daarom is het immers fullframe...
14mm is overigens behoorlijk groothoek op een fullframe camera. Ik heb zelf de 16-35mm en vind dit over het algemeen genoeg. Met meer groothoek is het vaak niet eenvoudig om goede compo's te vinden. Het wordt dan al snel een 'lege' foto.
Verder zou ik nagaan waar je je foto's voor gebruikt. Als je veelal voor internet fotografeert, dan kun je met een DX camera ook prima uit de voeten.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
momo


Gender: Male

Joined: 23 Oct 2007
Posts: 51
Location: lelystad
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 27 Mar 2016, 22:32    Post subject: full ferm
bij de tweedehands Nikon 800e end lens 16-35/4 625 complet set
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 0:12    Post subject:
Allereerst hartelijk dank voor de reacties!

@Peter,

Sindsdien ik de 12-24mm heb, heb ik geen enkele foto gemaakt met een ander brandpunt dan 12mm . Ik zoek zelf graag juist de extreme en dus ook moeilijkere groothoeklens op. Ik houd daarvan.
Overigens fotografeer ik landschappen zelden vanuit de hand. Dat is geen probleem.

Waarom werkt een FX body lekkerder dan een DX?
Ik heb mijn 300mm 2.8 weggedaan voor het gewicht, maar zo zwaar zijn die groothoeklenzen voor Full frame toch nu ook weer niet?
En 24 of 36 megepixels lijkt mij toch een aardig verschil als ik kijk naar de D300s vergeleken met de D7100! Die van de D7100 in RAW zijn 30MB, en dat vind ik als behoorlijk zwaar, vooral als je een flinke serie schiet.

Over je laatste opmerking : ik schiet als veel HDR, maar filters vind ik een stuk praktischer werken.

@Susan,

Vertekening is tegenwoordig al heel makkelijk tegen corrigeren in diverse bewerkingsprogramma 's.

@Ronny,

Klopt helemaal! Maar ik schreef ook 'vergeleken met een DX camera's.

@Bendiks,

Je laatste zin begrijp ik niet, je fotografeert toch voor jezelf en niet voor een ander? Ongeveer 0,1 / 0,2 van mijn foto's staan op internet.

@Momo, waar staat die te koop en voor hoeveel?

..................
Ik heb overigens als een keuze gemaakt :
Nikon D7100 (wordt vervangen door D7200 / D500) plus een Sigma 10-20mm. De 8-16mm vind ik dan wat minder aangezien daar moeilijk filters op gaan.

Alleen moet ik dan nog een keuze maken voor filters. Er komt in ieder geval een schroef filter van 10 stops. Alleen moet ik dan nog grad filters hebben. Wat is daarin de beste keuze?

Nogmaals dank voor het meedenken!
Back to top
Reply with quote
 
Bendiks Westerink


Gender: Male
Age: 53
Joined: 18 Nov 2006
Posts: 578
Location: Heteren
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 8:31    Post subject:
Matthijs: ik bedoel dat het belangrijk is waar je je materiaal toont. Is dit op het internet (facebook, nederpix, webalbums etc), dan zijn Mp niet relevant. Is het om grote afdruk te maken, dan wordt het anders. Zelfs voor fotoalbums of een poster op de muur zul je zelden de MP's nodig hebben van een D800.

Bendiks
_________________
Nikon spul.
www.bendiks.nl
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 9:28    Post subject:
Matthijs ik zou je aanraden geen schroeffilters te kopen.
Kies voor een systeem met een filterhouder.
http://natuurfotografie.nl/review-vu-filterhouder/

Zelf heb ik spullen van Format Hitech. Die bevallen me prima.
Die in bovengenoemde link waren er toen nog niet.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 12:57    Post subject:
Bedankt Bendiks en Nel!

@Bendiks,

Ik heb voor mijn school een foto van 1,20M afgedrukt met de D300s, 12 megapixels, maar de kwaliteit is slecht. Dat kan natuurlijk ook de manier van afdrukken of de kwaliteit van het papier zijn!
Laatst heb ik nog voor een kennis een plaat laten afdrukken van 60x40 en die was gewoon heel goed, die heb ik ook ergens anders laten afdrukken.


Maar ik heb totaal geen behoefte aan 36 megapixels! 1 RAW foto is al snel 70/80 MB heb ik ergens gelezen.




@Nel,

Inderdaad zijn schuiffilters vele malen makkelijker voor het scherpstellen en licht meten! Maar ze zijn in de meeste gevallen wel duurder!
Ik werk nu ook nog met een simpel en goedkoop filtersetje van Cokin P, die ga ik sowieso vervangen voor een Cokin Z - Pro filtersysteem met ND Grad filters :

http://www.cameranu.nl/nl/p451934/cokin-filter-u960-z-pro-nd-grad-kit?utm_source=googleshopping&utm_medium=site&utm_campaign=affiliates&utm_content=filters,cokin-grijs-z-systeem&gclid=CjwKEAjwrOO3BRCX55-L9_WojHoSJAAPxcSPNiDkdfRJJh3KW4KJnEXL9GVdNtNRefhQgcOA3S13FxoC8f7w_wcB

Alleen wil ik dan graag nog een aantal ND filters, waaronder de Big Stopper (ND-10). Maar welk merk? Er zijn zoveel keuze mogelijkheden! Met een 8 stops filter kan ik voorlopig ook wel uit de voeten, ik vermoed dat die niet zo extreem duur zijn.

Schroef filters lijken mij veel makkelijker omdat je dan niet met allerlei andere merken filters en houders werkt.
Nadeel van de schroeffilters zijn wel dat je elke keer er weer op en af moet doen als je wilt scherpstellen en de compositie wil bepalen. Maar dat vind ik persoonlijk geen groot probleem.
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 13:01    Post subject:
Matthijs wrote:

Schroef filters lijken mij veel makkelijker omdat je dan niet met allerlei andere merken filters en houders werkt.
Nadeel van de schroeffilters zijn wel dat je elke keer er weer op en af moet doen als je wilt scherpstellen en de compositie wil bepalen. Maar dat vind ik persoonlijk geen groot probleem.

Ik weet niet of je ook met grijsverloopfilters wil gaan werken, maar dan lijken me schroeffilters nogal lastig. Dan zit het verloop altijd op precies dezelfde plek, dan zul je toch met schuiffilters moeten werken.

Succes met je keuze!

Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 13:08    Post subject:
Dank voor je reactie Arjen!

Ik wil graag de Cokin Z-Pro schuifsysteem + 3 ND Grad filters bestellen voor het geval ik graduele filtesr nodig heb. De ND Filters kan ik dan niet tegelijk gebruiken, of is in ieder niet handig.
Maar ik wil geen schroef - verloopfilters!
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 20:03    Post subject:
Gemiddeld 45 mb 14bits lossless compression.
Mooi dat je zo duidelijk weet en onderbouwt wat je wilt.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 28 Mar 2016, 20:39    Post subject:
Tsja, wel mooi, maar niet handig Peter! Razz

Soms wil ik teveel namelijk. Cool
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Mar 2016, 8:05    Post subject:
Wie wil nu niet te veel,
liefst met minder gewicht en voor weinig geld.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Mar 2016, 8:43    Post subject:
Dan is een digicompact helemaal je cameraraad Very Happy . En wat de filters betreft Matthijs zou ik , voor jou als aankomend Filtergraaf Gaan voor Lee filters .kost wat maar dan heb je ook wat #Milti .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Mar 2016, 10:28    Post subject:
Of je smartphone,
met een groothoek-voorzetlens
en Lee-filters...

het beste advies ooit Wink
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 29 Mar 2016, 11:38    Post subject:
Mens Wijn, wat maak je me nou, een smartphone , Dat wordt dan smart op zijn Nederlands. Very Happy


Groetje
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum