Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


rvandijkzl - Fotograaf van de Maand

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 31 Mar 2016, 23:15    Post subject: rvandijkzl - Fotograaf van de Maand
Korte bio

Naam: Ronald van Dijk (rvandijkzl)
Leeftijd: 52
Woonplaats: Zwolle
Beroep: IT-architect bij de overheid
Andere hobby's? Hardlopen, films kijken, spelen op de synthesizer.
Gebruikte apparatuur: Canon 70D, Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM, Canon EF 100mm Macro f2.8 USM, Canon EF 70-300 f4-5.6 L IS USM, Diverse filters, Afstandsbediening, Gorillapod SLR ZOO, Velbon DF50 tripod statief, rijstzak
Website: http://ronaldvandijk.zenfolio.com
Foto’s op: Nederpix



Interview

Waarom natuurfotografie?
Zoals bij veel natuurliefhebbers hebben mijn ouders een belangrijke rol gespeeld in het kweken van belangstelling voor de natuur. Het was vooral mijn vader die een brede belangstelling had en dit overdroeg aan zijn kinderen. Omdat we thuis geen auto hadden deden we veel op de fiets, en maakten lange fietstochten in de wijde omgeving van Zwolle. Vanaf een jaar of tien ging mijn belangstelling vooral uit naar de sterrenhemel. Ruim 30 jaar was ik actief in de amateurastronomie. Ik was in het bezit van een telescoop en deed veel aan popularisering van de sterrenkunde: gaf lezingen en gastlessen op scholen, organiseerde kindermiddagen en open sterrenkijkavonden. Was ook actief met webcamfotografie en maakte opnames van zon, maan en planeten. Om verschillende redenen zette ik 2012 een punt achter deze activiteiten en verlegde ik mijn voornaamste hobby naar de combi van twee andere liefdes: de natuur en fotografie.
Een digitale spiegelreflex camera werd aangeschaft en ik begon stapje voor stapje de natuur meer te ontdekken. Die overstap was best groot. Ik merk dat ik veel moet (bij)leren na lange tijd nagenoeg alleen op de sterrenhemel te hebben gefocust. Want die kennis van de aardse natuur is onontbeerlijk als natuurfotograaf. Wat ik meegenomen heb uit de astronomie: het waarnemen en oog hebben voor details.
Eén van de eerste foto’s op NP was overigens een controversionele. Een tegenlichtopname van de Pic de Canigou belandde in de TA. Na veel positieve reacties werd hij uiteindelijk toch in het reguliere album geplaatst. Ik hou ook wel van experimenteren en soms de grenzen opzoeken.


Een link met mijn oude hobby: astronomie. Een relatief zeldzame Venusovergang bij de zonsopkomst van 6 juni 2012. Een regenfront zou roet in het eten gooien. Alleen in het uiterste noorden zou een waarneemkansje aanwezig kunnen zijn. Op de dijk bij de Noordkaap (Gr) lukte dat. Ik was geweldig blij met de opnames, maar vooral ook met het moment zelf. Een prachtige zonsopkomst met de planeet Venus voor de zon!

Wat is het leuke aan natuurfotografie?
Sowieso de fascinatie voor de natuur zelf. De diversiteit en complexiteit van het leven. Het ontdekken van gedrag van dieren, de details die je tegenkomt bij macrofotografie. Er is zoveel dat me intrigeert en boeit, en waar ik me over verwonder. Dat je dit kunt vastleggen en je fascinatie kunt delen is daarbij erg leuk.
Daarnaast geeft het struinen door de natuur me de nodige rust naast een drukke baan. Ik ben een ochtendmens en heb niet zo veel problemen met vroeg opstaan. Het is heerlijk om voor dag en dauw de natuur te zien ontwaken, en de rust van het alleen zijn te ervaren. Ik kan genieten van het alleen zijn. Mijn gedachten leeg maken en je openstellen voor wat je ziet, hoort, ruikt en ervaart.


Wieltjes. Een focusstack van drie opnames. Op elk Wieltje is apart scherp gesteld.

Wat zijn de minder leuke kanten?
Als belangrijkste noem ik dan toch de tijd. Bij een volledige baan en een gezin dat aandacht vergt, is het regelmatig wikken en wegen hoe je je tijd verdeelt. Ik zou zo graag vaker op stap willen gaan. En baal als ik met een drukke agenda op mijn werk zit, en de weersomstandigheden ideaal zijn om er op uit te trekken. Daarnaast kost het fotograferen sowieso veel tijd, zeker als je de lat telkens hoger wilt leggen. Het betekent voor mij meer voorbereiding en je verdiepen in je onderwerpen en de gebieden.
O ja, een mindere kant: als op vakantie alle fotoapparatuur wordt gestolen en de verzekering niets uitkeert. Ik baalde vooral dat mijn opnames van die ontmoeting met dolfijnen weg waren.

Wat is je specialiteit?
Ik denk dat ik hier de macrofotografie zou noemen. Houd ook veel van wildlife, maar kom daar minder aan toe. Op een ander gebied voel ik me toch nog enigszins een broekie. Ik hoop binnenkort iets meer te gaan doen aan landschapsfotografie. Grijs- en grijsverloopfilters zijn onlangs aangeschaft.


Jonge Fluweelpootjes op een oude boomstronk. Een opname met die zachte sfeer waar ik erg van hou.

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Waar ik zelf van hou: abstract fotograferen, spanning in de foto door het gebruik van licht, sterke composities, het zoeken naar een opname die net effe wat anders is. Ik ben weg van de lichtval van de Hollandse meesters. Het subtiele dat in veel schilderijen zit. Bij paddenstoelfoto’s probeer ik dat nog wel eens na te streven. De herfst leent zich hier ook beter voor.
Ik fotografeer ook zelden volgens de norm van de belichtingsmeter. Ik zit er meestal bewust er boven of onder. Om zachte kleuren te krijgen, of om de aandacht te focussen op het hoofdonderwerp. Ook in de nabewerking probeer ik details extra te benadrukken. Door in LR te spelen met levels en de instellingen per kleur.


Een fantastisch ochtend in NP Veluwezoom. Prachtige mistflarden bij zonsopkomst en fraai licht.

Hoe werk je meestal? Vanuit een schuilhut? Loop je rond? …
Beide komen voor. Het begint meestal bij het stellen van een doel. Daarna het inlezen op het onderwerp en/of het gebied waar je naar toe wilt gaan. Inspiratie doe ik o.a. op via facebook, natuurfotografie.nl en natuurfoto magazine. En het uitwisselen van informatie via fotografiemaatjes. Voor informatie over soorten maak ik o.a. gebruik van waarneming.nl en vogelkijkhut.nl.
Bij het fotograferen van vogels maak ik soms gebruik van schuil- of waarnemingshutten. Maar ik hou er ook van om een gebied door te trekken en me te laten verrassen door wat ik tegenkom. Foto’s maken is niet altijd een doel op zich. Buiten zijn en de natuur en de rust opsnuiven is zeker zo belangrijk. De natuurbeleving zelf; die probeer ik niet te vergeten.


Een mistige nieuwjaarsdag zorgde voor sfeer bij de Kleigaten. Een waterrijkgebied dicht in de buurt van mijn woonplaats.

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Verstoring voorkomen valt niet altijd mee. Bij één van mijn laatste NP-opnames kon ik ongemerkt een roedel reeën benaderen. Het gaf veel voldoening om te zien hoe ze in het late middagzonnetje lagen te relaxen, en ze mij niet door hadden.
Maar zo gaat het niet altijd; zoals bij onverwachte ontmoetingen met wild. Of het omzichtig benaderen van insecten die uiteindelijk toch op het laatste moment het voor gezien houden.
Daarnaast zal ik geen verboden gebieden betreden. Ik merk uit reacties van andere natuurfotografen dat dat geen algemeen gedeeld uitgangspunt is.


Een Groot geaderd witje in Viroinval (B). Het was al wat later in de avond, en de vlinder bleef lange tijd rustig zitten.

Wat zijn je favoriete plekjes?
Ik woon zelf dicht bij de uiterwaarden van de IJssel. Een prachtig gebied om ’s avonds te wandelen. Ik kom regelmatig in de Engbertsdijksvenen en Nationaal Park Weerribben en Wieden dat relatief dicht bij Zwolle ligt. In de omgeving van Zwolle heb ik een aantal vaste plekjes waar ik regelmatig kom, zoals de Horte, Soeslo, de Alerdinck en de Veluwe.


Kleine zonnedauw, gefotografeerd in een gebied waar ik regelmatig kom: de Engbertsdijksvenen.

Wat is je droomsoort/gebied?
Ha, hier zou een hele waslijst aan soorten en gebieden kunnen staan. Een top drie van gebieden: IJsland, Noorwegen en Nieuw Zeeland. Ik zou graag de dieren rond de poolcirkel willen fotograferen: Poolbeer en –vos, walvissen en orca’s. Maar roof- en tropische vogels boeien me ook. Ik ben tot nu toe weinig buiten Nederland op (fotografie)pad geweest. Maar heb ontzettend genoten van mijn eerste fotoreisje naar Helgoland en Düne. Alleen, uren lang op het strand van Düne zitten en het gedrag van de zeehonden waarnemen en fotograferen.


Opname van Jan van Genten op de rotsen van Helgoland. Een avondzon zorgde voor mooie reflecties in de zee.

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
Er zijn nog zoveel aspecten waarin ik me nog zou willen bekwamen. Landschapspnames maken met lange sluitertijden. Tijdens de Crea Pixperience heb ik veel inspiratie opgedaan voor opnames met een meervoudige belichting.
Buiten de natuurfotografie: portretfotografie. Ook daar lijkt het spelen met licht mij geweldig. Sowieso is het boeiend om mensen te portretteren.


Ik heb het geluk dat ik dichtbij de velden met Kievitsbloemen woon. Een prachtige ochtend met dauw en een mooie zonsopkomst.

Heb je een fotograaf die je erg inspireert? Zo ja, welke?
Er zijn meerdere fotografen die me erg inspireren. De foto’s van Bas Meelker vind ik schitterend. Zijn landscapes en de laatste tijd ook zijn cityscape’s. Misja Smits met haar prachtige opnames. Tijdens de CreaPixperience was ik erg onder de indruk van de meervoudig belichte opnames van Johan van de Watering en Loulou Beavers.


Spelen met onscherpte: Helmmycena’s.

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Op vakantie mag ik graag oude stadjes fotograferen. Ook hier kijk ik graag naar details en mooie doorkijkjes. Daarnaast blijf ik geïnteresseerd in Noorderlicht. In Nederland heb ik het nu achtmaal gezien, en een aantal keren gefotografeerd.


Een steegje in het oude stadscentrum van Villefranche (F).

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Eigenlijk niet leuk, maar wel een beetje smeuïg. Met een natuurmaatje hadden we een dag struinen gepland in de Engbertsdijksvenen. Het was in de nazomer met fraai weer. Mijn voorbereiding was niet zo heel best. Ik liep in korte broek en met korte mouw, en had geen beschermende middelen tegen insecten bij me. Tijdens de dag zelf sloeg ik wel eens een beestje weg, maar had niet door dat ik helemaal lek gestoken werd. Dat merkte ik bij thuiskomst, toen de jeuk begon. En op mijn benen alleen al meer dan honderd muggenbulten telde. De kwelling duurde gelukkig maar twee dagen.


Een opname waarbij ik geprobeerd heb spanning en een zekere abstractie vast te leggen. De Porseleinzwam stond op een boomstronk. Door deels langs de stronk en met tegenlicht te fotograferen ontstonden die mooie lichtbubbels.

Wat vind je van Nederpix?
Voor mij is Nederpix het meest gebruikte forum om opnames te delen. Een mooie plek om medefotografen te leren kennen en inspiratie op te doen. En om feedback te krijgen op je opnames. Ik vind het wel jammer dat kritische commentaren soms zo persoonlijk worden opgevat.
Het zou leuk zijn als bekende namen het forum meer zouden aandoen. En ik hoop dat er nog meer ruimte komt voor creatieve opnames.


Bosanemoon

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Ik blijf daarbij wat ik in die jaren zelf heb geleerd: Neem de tijd voor een onderwerp, ga regelmatig terug naar bekende gebieden zodat je meer en meer het uiterste uit je opnames kunt halen. En wees jezelf in het fotograferen. Doe wat jij mooi vindt, ook al gaat dat ten koste van minder likes, nominaties, etc.


Een drietal hindes bij de Elsberg.

Beste foto
Waarom is dit je beste foto?
Ik ben inmiddels er achter gekomen dat mijn ‘beste foto’ een beperkte levensduur heeft. Wat ik nu ‘best’ vind, heeft te maken met de natuurbeleving die bij mij vers in het geheugen ligt. Best heeft bij mij daarom ook niet altijd te maken met een opname die technisch gezien het meest perfect is. Maar de onderstaande opname is me erg dierbaar.



Hoe heb je hem genomen?
Afgelopen zomer was ik een dag in de Apelheul in Apeldoorn. Doel was om portretjes van apen te schieten. Deze aap liep los en zat lekker dichtbij het pad. Ik ben erg weg van de blik in zijn ogen, de prachtige tekening in zijn vacht, en het licht dat om hem heen valt.

Wat kan er beter aan?
Ik zou zo’n opname graag in de vrije natuur gemaakt hebben. Verder ben ik er zelf erg tevreden over. Maar kritische reacties hoor ik graag.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Ik zou heel graag de dolfijnentrip op de oceaan bij Gran Canaria nogmaals willen maken. Omdat ik de opnames door verlies van mijn apparatuur ben kwijt geraakt.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik wil graag Jody Zweserijn voordragen als nieuwe fotograaf van de maand. Jody maakt o.a. prachtige landschapsfoto’s, waaronder opnames met lange sluitertijden. Ik wil haar graag aan het woord laten hoe ze dit aanpakt.


Last edited by Wijnand van Buuren on Mon 11 Apr 2016, 16:14; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
Patrick Blom
PixPas (Basic)


Gender: Male
Age: 52
Joined: 19 Jan 2006
Posts: 48
Location: Beverwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 19:32    Post subject:
Je mag dan wel beperkte tijd hebben om te fotograferen (heel herkenbaar 😜) maar je hebt een prachtige en veelzijdige portfolio! Leuk om de maker van deze foto beter te keren kennen.
Vrgr, Patrick
_________________
Sony A9, Sony 200-600mm, Sigma 24-70mm, Feisol CT 3371 statief + manfrotto 503 HDV kop, RJS Lenssupport, ghillie suit
Back to top
Reply with quote
 
bertfaber
Guest







PostPosted: Fri 01 Apr 2016, 20:10    Post subject:
Fraaie beelden, die veel rust uitstralen en mooie composities hebben. Klasse!
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 02 Apr 2016, 8:07    Post subject:
Mooie beelden. Interessant verhaal. Heb ervan genoten.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Apr 2016, 16:20    Post subject:
Schitterende beelden , Ronald!

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Julia.V


Gender: Female

Joined: 30 May 2009
Posts: 83
Location: Brabant
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 02 Apr 2016, 22:02    Post subject:
Ronald ik heb genoten van je mooie veelzijdige verhaal.
Sommige dingen zijn herkenbaar voor mij.
Ook je fotos, spreken mij erg aan voor al de macro opname van het groot geaderd witje en de landschap foto met de ochtend mist in Kleigaten vooral de stilte spreekt mij zeer aan.
_________________
Nikon D90
Back to top
Reply with quote
 
Pieter LJ
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 59
Joined: 13 Jan 2013
Posts: 84
Location: Oud Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 04 Apr 2016, 17:59    Post subject:
Leuk om de fotograaf achter de opnames te leren kennen.
Mooi verhaal en fraaie, veelzijdige foto's.
Ik wens je nog veel fotoplezier!

gr, Pieter
_________________
Canon EOS 550D, EOS 5D III
Back to top
Reply with quote
 
Jody Z


Gender: Female
Age: 56
Joined: 08 Jul 2013
Posts: 384
Location: De Meern
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 04 Apr 2016, 19:23    Post subject:
Hoi Ronald, gefeliciteerd met je titel "fotograaf van de maand". Terecht dat je bent opgevallen en de titel een maand mag dragen. Uiteraard wist ik al het een en ander van je. Maar leuk om dit nog eens op het gemak na te kunnen lezen. Geniet van je titel! Groetjes, Jody
_________________
www.jodyzweserijnphotography.nl
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 27 Aug 2012
Posts: 45
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sat 09 Apr 2016, 20:45    Post subject:
Prachtige foto`s, en fotograaf van de maand is wel even een ereplaats, gefeliciteerd

Gr sam
_________________
Camera Canon EOS-1 Mark 111 Canon EOS 40 D, lensen Canon 17-85 ,Canon 400 mm telelens 4.5, Sigma apo 2,8 150 mm macro, Canon 70-200 mm
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 15 Apr 2016, 20:48    Post subject:
Ik ben benieuwd wat Jody voor ons gaat typen en laten zien! Wink

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
danny.declercq


Gender: Male

Joined: 16 May 2013
Posts: 51
Location: België
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 28 Apr 2016, 21:49    Post subject:
Beste Ronald
Ik heb met plezier jouw verhaal gelezen. Zeer herkenbaar. Prachtige foto's laat je zien. De foto met de porseleinzwam vind ik zeer boeiend, een futuristisch landschap van een vreemde schoonheid. Ik wens je alle tijd om je hobby voluit te beleven.
_________________
Nikon D750, Sigma 150mm macro, Laowa 60mm F2.8 2x Ultra-Macro Nikon F, Laowa 25mm f/2.8 2.5-5X Ultra Macro
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum