Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand


Jody Zweserijn -Fotograaf van de maand mei 2016

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Wijnand van Buuren


Gender: Male
Age: 72
Joined: 15 Apr 2011
Posts: 922
Location: Veenendaal
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 May 2016, 8:40    Post subject: Jody Zweserijn -Fotograaf van de maand mei 2016
Korte bio

Naam: Jody Zweserijn
Leeftijd: 48 jaar
Woonplaats: De Meern
Beroep: senior adviseur bedrijfsvoering bij de facilitaire dienst van de Belastingdienst
Andere hobby's? wandelen, actieve reizen maken
Gebruikte apparatuur: Nikon D750, Nikkor 16-35 mm, 105 mm en 28-300 mm, Lee filters, statief, rijstzak, afstandsbediening
Website: www.jodyzweserijnphotography.nl
Foto’s op Nederpix


Net terug van een dagje zeekanoën. (Acadia NP VS 2015) Foto: Jan Bonnen

Interview

Waarom natuurfotografie?
Mijn interesse in natuurfotografie heeft vooral te maken met het buiten zijn, het vrije gevoel dat ik ervan krijg en de schoonheid en rust die ik ervaar als ik in de natuur ben.
Aan de andere kant breng ik bijna evenveel interesse op voor architectuur, mensen en cultuur wanneer dat tijdens het reizen aan me voorbij trekt. Zolang het maar buiten is.
Ik heb een kantoorbaan en zit veel binnen. Daarom vind ik het fijn om mijn vrije tijd zo veel mogelijk buitenshuis en actief door te brengen.


Lunchtime (New York 2014)

Wat is het leuke aan fotografie?
Ik kan volledig opgaan in mijn pogingen een beeld van iets te maken waarmee ik mezelf en anderen kan laten zien wat ik gezien, beleefd en ervaren heb. Tijd en ongemak spelen geen rol meer. Het lijkt wel een soort trance.
Resultaten bekijken en delen met anderen is voor mij ook een leuk aspect van het fotograferen.


Silence of the lambs (Dintelse Gorzen 2014)

Wat zijn de minder leuke kanten?
Mijn fotografiehobby kost enorm veel tijd: het opdoen van inspiratie, het zoeken naar locaties, reistijd, fotografeertijd, resultaten bekijken en selecteren, nabewerken, delen. Daarbij zit je als natuurfotograaf altijd in een afhankelijkheidspositie voor wat betreft het weer, tijdstippen van zonsondergang en –opkomst, zonnestand, bloeitijden, gedrag van dieren, etc. Ik moet me altijd aanpassen en dat kan met een fulltime baan lang niet altijd. Ik heb de afgelopen 3 jaar een MBA opleiding gedaan in combinatie met mijn fulltime baan. Ik moest écht keuzes maken hoe ik mijn tijd verdeelde waarbij ik ook per se tijd wilde hebben om te kunnen fotograferen. Dat heeft best wel eens stress opgeleverd. Per afgelopen 1 januari ben ik één dag in de week minder gaan werken en in februari heb ik gehoord dat mijn scriptie goedgekeurd is en dat ik mijn MBA diploma heb gehaald. Dus nu kan ik de tijd die ik over heb naast mijn baan besteden aan de dingen die er voor mij écht toe doen: fotograferen, wandelen en reizen.


Everything comes together (IJsland 2011)

Wat is je specialiteit?
Mijn beste foto’s zijn landschapsbeelden. Ik werk graag met filters en langere sluitertijden. Ik zit hierbij nog steeds in mijn experimenteerfase en weet nog niet goed wat ik precies wil. Maar mijn échte specialiteit is mijn doorzettingsvermogen, passie en doelgerichtheid. Ik ben bereid veel tijd te steken in voorbereiding. Vroeg opstaan vind ik in basis niet fijn, maar doe het toch als ik op zo’n moment de mooiste foto’s kan maken. Ik kom meerdere keren op dezelfde plek terug. Soms bijt ik me echt langdurig vast in een onderwerp. Fotografievrienden noemen mij wel eens fanatiek.


Het licht gezien (Hallerbos 2015)

Wat kenmerkt jouw foto’s?
Ik heb veel gevoel voor lijnen. Ik heb nooit veel moeite met het maken van een compositie. Als kind en als puber heb ik heel veel getekend. Op de middelbare school had ik tekenen als eindexamenvak. Ik denk dat op dit vlak mijn basis al vroeg gelegd is.
Verder hebben mijn foto’s vaak een realistische inslag en probeer ik een aparte sfeer te creëren door het licht, een aparte compositie of positie en door de afwerking.
Maar ik ben lerende en kijk heel veel naar andere fotografen. Ook op NP. Als ik foto’s zie die mij aanspreken dan probeer ik ze na te maken. Of een soortgelijke sfeer in mijn eigen foto’s te brengen.


Eindig (Veerse Meer 2016)

Hoe werk je meestal?
Vaak werk ik heel planmatig en doe veel aan voorbereiding. Afgelopen najaar ben ik met 3 vrienden op vakantie geweest aan de oostkust van de VS. We deelden met z’n vieren een auto en we zijn heel actief met wandelen, fietsen en andere buitensportactiviteiten. Ik was de enige fotograaf van ons vieren. Vooraf heb ik via websites de fotografie-mogelijkheden bekeken en boekjes gekocht specifiek over fotograferen op betreffende locaties. Uiteindelijk maakte ik een overzicht met tijden van zonsopkomst en –ondergang, getijden, en bestudeerde ik via The photographer’s Ephemeris hoe het op betreffende locatie nu precies zat met de stand van de zon. Samen met mijn reisgenoten heb ik goede afspraken kunnen maken zodat ik op de momenten dat ik dat graag wilde mijn handen vrij had (én b.v. de auto) om te kunnen gaan fotograferen.


Otter Cliffs and Boulder Beach (Acadia NP VS 2015)

Hoe probeer je verstoring te voorkomen terwijl je die mooie foto maakt?
Eerlijk gezegd oefen ik mijn fotografie-hobby niet dusdanig uit dat verstoring een onderdeel hiervan is. Evenwel hanteer ik voor mezelf het motto: “Take nothing than pictures. Leave nothing but footprints. Kill nothing but time.”

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotograferen?
Als klein kind wilde ik altijd al het fototoestel vasthouden, kijken en op het knopje drukken. Mijn eerste echte mooie foto maakte ik toen ik een jaar of 13 was: een vakantiefoto van mijn ouders. Ze waren heel blij met de foto en ik was natuurlijk heel trots.
Toen ik een jaar of 15 was kocht ik van het geld dat ik met mijn krantenwijk verdiende mijn eerste spiegelreflexcamera.


Lovely Girl (Myanmar 2013)

Wat zijn je favoriete plekjes?
Ik vind iets snel mooi en ik vind altijd wel wat om mezelf mee te vermaken. Ik probeer veel aandacht te besteden aan de natuurgebieden in mijn directe omgeving, zoals De Kievit in Harmelen, Amelisweerd bij Bunnik, de wilde graslanden van Haarzuilens, het Leersumse Veld en de Kaapse bossen bij Doorn. Ameland is het Waddeneiland waar ik het liefste kom en waar ik al veel gefotografeerd heb.


Eb op Ameland (2015)

Wat is je droomsoort/gebied?
Vooral Arctische en vulkanische gebieden spreken mij aan.


Lofoten Light (2016)

Wat zou je nog graag doen op fotografiegebied?
De Verenigde Staten is mijn favoriete vakantieland. Het heeft prachtige natuur. Hoewel ik al eens in Yellowstone ben geweest, zou ik zonder meer terug willen om daar heerlijk uit mijn pannendak te gaan met fotograferen: landschap, vulkanische activiteit, bizons, wolven. En zo kan ik nog wel meer nationale parken daar noemen waar ik heel graag heen wil.


Aloha Hawaii Haleakala (2011)

Heb je beeldende kunstenaars die je erg inspireren? Zo ja, welke?
Vanaf kind af aan heb ik grote interesse in schilders als Carel Willink, Salvador Dali en zelfs Jeroen Bosch. Tekeningen van Escher hingen op mijn tienerkamer tussen de posters van popsterren uit de Hitkrant. Ik hou van magisch- en surrealisme. Het mag ook best een beetje duister en obscuur zijn. Ik zie die sfeer ook vaak terug in mijn eigen foto’s.


Confusing feelings on a blooming heath (Posbank 2015)

Doe je nog aan andere vormen van fotografie?
Naast natuurfotografie is reisfotografie ook een vorm die mijn grote belangstelling heeft.
Via mijn website schrijf ik geregeld blogs over fotograferen. Ik vind het heel leuk om mijn foto’s, aanpak, denkbeelden en ontwikkelingen te delen met anderen. En dat graag met een portie humor en zelfspot, want het moet allemaal niet té serieus zijn.


Frozen time (Hoge Venen 2014)

Heb je nog een leuke anekdote m.b.t. je fotografie?
Ik vind het heel leuk om macrofoto’s te maken. Onderwerpen hierbij zijn b.v. vlinders, libellen, bloemen. Maar inhoudelijk verstand van deze onderwerpen heb ik totaal niet. In basis maakt het mij niet uit wát ik fotografeer, maar hóe ik het fotografeer. Om op NP foto’s te kunnen plaatsen ben ik verplicht om te determineren. Bij een bepaalde libel was ik eindeloos op zoek geweest naar de soort. Uiteindelijk dacht ik dat ik ‘m gevonden had en heb ik de foto ge-upload. De foto vond ik terug in het tijdelijk album met als mededeling: “leuk die naam gevonden, maar deze soort komt hier in Nederland niet voor”. Gelukkig heeft iemand mij geholpen en bleek het een huppelepup te zijn die zeer veel voorkomt in Nederland maar die ik in mijn onwetendheid niet had herkend.


Checkers game (Slovenië 2014)

Wat vind je van Nederpix?
Nederpix is voor mij één van de mogelijkheden om foto’s te delen en reacties te krijgen. Elke reactie wordt door mij zeer gewaardeerd. Meestal publiceer ik foto’s op NP waarover ik ook een blog op mijn website heb geschreven. Ik vind het heel leuk als ik NP’ers met mijn foto’s kan prikkelen en zij de interesse hebben dóór te klikken naar mijn website om de rest van de foto’s te bekijken en mijn blog te lezen.
Door te publiceren op NP heb ik verzorgd leren fotograferen.

Maar het is ook een keer gebeurd dat ik een wat afwijkende foto ge-upload had die ook werd geplaatst. De foto viel bij één van NP leden niet in de smaak en deze deed nota bene een oproep met de vraag “Ben ik de enige die deze foto niet mooi vind?”. Waarna hij vervolgens bijval kreeg van een ander NP lid. En dat allemaal in de tekstblokken onder mijn foto. Toen heb ik wel gedacht: “Wat een raar sfeertje daar op NP. Wil ik hier wel bij horen?”
In z’n algemeen: NP zou wel wat meer creativiteit en fantasie kunnen gebruiken. En er kan vanuit NP méér actief, zichtbaar en vanuit een positieve invalshoek gestimuleerd worden. Het voeren van dialogen zoals bij mijn foto gebeurde, waarbij ik als fotograaf niet eens direct werd aangesproken, komt op mij niet prettig over. Ik kan me voorstellen dat als dit fotografen overkomt, ze direct hun laatste van het gemiddeld afwijkende foto bij NP hebben ge-upload.


Dr Whoooohoooo (Ruhrgebied 2016)

Heb je nog een tip voor andere fotografen?
Doe waar je je prettig bij voelt met respect voor je omgeving. Respecteer dat andere natuurfotografen soms andere dingen doen dan jij gewend bent en andere interesses en inzichten hebben dan jij.
Regeltjes rond b.v. compositie en techniek zijn er ook om je er vooral niet aan te houden!

Beste foto


Fairy tale at Yosemite (2011)

Waarom is dit je beste foto?
Ten eerste is de foto een herinnering aan een fantastische reis naar de VS die ik met 2 vrienden gemaakt heb. Ten tweede is de foto gemaakt op een moment dat alles samen kwam: sneeuw, dooi, licht, mist. En natuurlijk de zin om naar buiten te gaan.

Hoe heb je hem genomen?
We waren aan het wandelen door Yosemite Valley. De foto is uit de hand genomen.

Wat kan er beter aan?
De foto heb ik in 2011 gemaakt en het is nog steeds één van de beste en sfeervolste foto’s die ik ooit gemaakt heb.

Welke foto zou je nog heel graag maken?
Eerlijk gezegd maakt me dat helemaal niet uit. Zolang ik maar überhaupt foto’s kan maken.

Wie zou je volgende maand tot fotograaf van de maand willen benoemen en waarom?
Ik wil graag Sam Dijkstra benoemen tot fotograaf van de maand juni. Ik zie al een aantal jaren regelmatig foto’s van Sam op NP. Wat mij aanspreekt is dat Sam een fotograaf is die duidelijk op zoek is naar creatieve componenten en mogelijkheden om de natuur met een verrassende draai vast te leggen.
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2016, 15:45    Post subject:
Heye Jody

Mooie foto's. je heb het NP boek over landschapsfotografie van mij over genomen weet je nog Wink Als ik zie hoe jij te werk ga zou ik gierend gek worden Very Happy . Ben meer een type van laat maar komen wat komt Wink . Leuk je bij mij thuis ontmoet te hebben. Het ga je goed en alle succes van de wereld verder toe gewenst met fotografie


Met hartelijke groet
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator


Gender: Male
Age: 43
Joined: 05 Nov 2007
Posts: 2388
Location: Geleen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2016, 15:56    Post subject:
Hallo Jody,

Goed verhaal, geïllustreerd met mooie foto's!
Leuk inkijkje in jouw wereld

mvg
Vincent
Back to top
Reply with quote
 
Andius


Gender: Male
Age: 62
Joined: 24 Jan 2007
Posts: 21
Location: Amsterdam
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 01 May 2016, 16:01    Post subject:
Leuk verhaal met mooie en afwisselende foto's. Zo te zien heb je ook een boeiende kijk op reisfotografie.
Groet,

Andius
Back to top
Reply with quote
 
Sam Dijkstra


Gender: Male
Age: 70
Joined: 27 Aug 2012
Posts: 45
Location: Tjerkwerd
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 01 May 2016, 17:59    Post subject:
Hallo Jody

Nu ik dit hier allemaal gelezen heb en je foto`s heb gekeken heb ik een indruk van je gekregen hoe je bent en hoe je te werk gaat, wat een soort verschillende fotografie heb jij, van architectuur tot landschap, straatfotografie en macro enz,
Prachtige foto`s laat je hier zien waar ik jaloers op ben. de drukte van je werk en cursussen en dan nog fotografie erbij kunnen doen, petje af

Je geeft je stokje aan mij over voor de maand juni wat ik een hele eer vind.

Gr Sam
_________________
Camera Canon EOS-1 Mark 111 Canon EOS 40 D, lensen Canon 17-85 ,Canon 400 mm telelens 4.5, Sigma apo 2,8 150 mm macro, Canon 70-200 mm
Back to top
Reply with quote
 
Marja


Gender: Female

Joined: 21 Jun 2008
Posts: 27

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 01 May 2016, 18:40    Post subject:
Mooie en afwisselende foto's laat je hier zien, Jody!
Het is totaal iets anders maar de foto 'luchtime' in New York vind ik heel erg leuk.

Groetjes, Marja
_________________
Canon 5DIII en 7D met div. lenzen
www.marjavanderlaan.nl
Back to top
Reply with quote
 
Robert Wagter


Gender: Male
Age: 59
Joined: 23 Feb 2011
Posts: 27
Location: Nijega
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Mon 02 May 2016, 13:26    Post subject:
Wat een variatie aan onderwerpen! Wat is die eerste foto een geweldige blikvanger; ik zag pas een fractie van een seconde later de lunchende mannen. Die tweede foto spreekt mij, als natuurfotograaf, ook enorm aan.

Leuk interview en ik wens je veel fotografietijd toe.
_________________
Canon EOS 50D + 100-400L
http://robertwagter.blogspot.com/
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 05 May 2016, 9:36    Post subject:
Een mooi verhaal met schitterende foto's!

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Mark van Veldhuizen


Gender: Male
Age: 42
Joined: 22 Sep 2010
Posts: 329
Location: Lunteren
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 05 May 2016, 11:07    Post subject:
Een leuk verhaal, begeleid met een prachtig portfolio!

Gr Mark.
Back to top
Reply with quote
 
Julia.V


Gender: Female

Joined: 30 May 2009
Posts: 83
Location: Brabant
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 09 May 2016, 18:38    Post subject:
Hallo Jody


Je bent een echt buitenmens ,maar dat had ik al begrepen door de vele mooie foto,s die ik hier op nederpix voorbij heb zien komen de afgelopen jaren.
Daarbij ben je ook nog eens druk met van alles uit te proberen ,maar het resultaat mag er nu ook al zijn Jody ,je maakt erg mooie foto,s
Blijf van de natuur genieten het gaat nooit vervelen.

Gr julia.V
_________________
Nikon D90
Back to top
Reply with quote
 
Pieter LJ
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 59
Joined: 13 Jan 2013
Posts: 84
Location: Oud Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 09 May 2016, 19:20    Post subject:
Mooie en zeer gevarieerde foto's laat je ons zien en een gepassioneerd verhaal. Nog veel succes in de fotografie gewenst.

gr, Pieter
_________________
Canon EOS 550D, EOS 5D III
Back to top
Reply with quote
 
rvandijkzl


Gender: Male

Joined: 23 Jun 2012
Posts: 31
Location: Zwolle
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 13 May 2016, 15:56    Post subject:
Jody, je hebt een prachtig gevarieerde selectie gemaakt! Mooi verhaal, en fijne foto's. Leuk dat je in de schijnwerpers staat! Tot een volgende gezamenlijke afspraak.
Groetjes,
Ronald.
_________________
Http://ronaldvandijk.zenfolio.com
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Wed 18 May 2016, 17:11    Post subject:
Interessant verhaal. Ik krijg nu meer een beeld van je passie. Hoe je te werk gaat enz.
Je onderwerpen zijn zeer divers. Boeiend om te lezen.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 May 2016, 8:58    Post subject:
Ha Jody.
Leuk verhaal.

Ik vraag me af of ik die naarling was die zijn kritiek op de gemeenschap in de reactie onder jouw foto zette. Dat kan best zijn, want ik heb me in het verleden wel eens geërgerd aan de onderlinge kritiekloosheid. In dat geval alsnog mijn excuses aan jou als fotograaf.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 19 May 2016, 20:55    Post subject:
hihi,
dit geslijm hierboven is van voor ik las dat je moderator werd, ik zweer het. Wink.
Mooi moment gekozen. Werkze, plezier erbij en alvast bedankt ervoor.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Fotograaf van de maand

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum