Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Instellingen 'oude' foto's terugzoeken

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Rick van der Weijde


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 29
Location: Moordrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Sep 2016, 20:42    Post subject: Instellingen 'oude' foto's terugzoeken
Met het gevoel een beginners-vraag te stellen, welke waarschijnlijk zo in de handleiding is terug te vinden, het volgende.
Is het mogelijk om alle camera-instellingen van 'oude' foto's terug te zoeken? En dan bedoel ik niet alleen belichting, sluitertijd en diafragma, maar bijvoorbeeld ook specifieke kleurinstellingen, gekozen witbalans, etc.

De reden dat ik het vraag is dat mijn meest recente foto's qua kleuren niet naar tevredenheid uit mijn camera komen (te groen, te flets), daar waar dat een jaar geleden niet het geval was. Mogelijk per ongeluk eens de instellingen gewijzigd en recent bewust om de kleuren weer naar tevredenheid te krijgen (niet gelukt). Liefst zou ik de instellingen van een 'oude' foto (>1 jaar) weer in de camera 'laden'.

Ik schiet in RAW met een Nikon D300.
Alle tips welkom.
_________________
Nikon.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 05 Sep 2016, 22:28    Post subject:
Als je in RAW fotografeert, is volgens mij alleen de witbalans/kleurtemperatuur nog van invloed op de kleuren. Als ik de witbalans van mijn Canon 40D op een bepaalde kleurtemperatuur zet (altijd 5200 K), staat de witbalans op het LCD schermpje op K, dat wil zeggen dat er een vaste kleurtemperatuur is ingesteld. Ik kan 'm ook op kunstlicht zetten, of op bewolkt, of AWB (automatische witbalans). Dergelijke camera-instellingen worden blijkbaar bewaard in de RAW file want Lightroom neemt ze over en kan ze dus lezen in de RAW file.

Dus: hoe heb je jouw witbalans ingesteld? Heb je een vaste kleurtemperatuur, of bijv. AWB?
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 06 Sep 2016, 8:52    Post subject:
De huidige instelling van de witbalans kun je bovenop je camera zien, en aanpassen. Het kleurprofiel kom je tegen in het menu. Eigenlijk is profiel 'standaard' altijd wel goed.

Gebruik je software van Nikon voor je bewerking?
Alleen dan is de kleureninstelling van de camera relevant. Andere software doet/kan er niks mee. (Wel kunnen sommige database-viewers de 'embedded jpeg' in het raw-bestand lezen en tonen, Lightroom doet dit hooguit één tel en plugt dan zijn eigen rawomzetting - tot mijn spijt).

In de onderstaande software kun je de witbalans en het kleurprofiel aanpassen naar een instelling naar keuze of naar de oorspronkelijke waarde van tijdens de foto:
Nikon ViewNX2, Nikon Capture NX, Nikon Capture NX2 en Nikon Capture NX-D
Ik vermoed ook in Nikon ViewNX-i, dat heb ik nooit bekeken. Geen reden om die crappy ellende in te duiken. NX-D heb ik ook alleen maar getest, in verhouding met NX2 een zeer beperkt programma en in de kinderschoenen.

Lightroom leest wel de witbalans (maar doet daar volgens mij iets anders mee dan Nikon) en leest niet het kleurprofiel. Bij importeren in Lightroom kun je kiezen uit diverse camera-profielen, standaard kiest LR 'adobe-standard'. Deze profielen zijn niet geassocieerd aan je camera-instelling, maar aan de instelling bij het importeren, ook hier heel eenvoudig een ander te kiezen. Ik kies voor 99,9% van de foto's in Lightroom de meest recente versie van 'camera-standaard'. Dat is een nabootsing van het Nikon-profiel 'standard'.
(De helft van de projecten doe ik in Lightroom, de andere helft in Capture NX2.)

(Is je scherm nog goed gekalibreerd? Staat de kalibratie aan?)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 06 Sep 2016, 18:08    Post subject:
LR maakt ook van mijn Canon 40D witbalans eigenwijs iets anders. Ik heb 'm op 5200 K staan maar LR5 maakt daarvan 5000 K en +2 op de schaal van Tint. Wanneer er een roze of rode kleur in de foto zit, slaan alle cameraprofielen van LR op hol en maken er iets vreselijks van. Alleen Adobe Standard is dan goed. Verder zie ik bij het voor het eerst aanklikken van een RAW foto in LR een fractie van een seconde een foto met baar mijn idee prima kleuren en promt zijn die vervangen door Abode's fletse vertaling daarvan. Ik vraag me af hoe dat bij de nieuwere cameramodellen beter werkt?

En ik heb het al vaker gezegd: ik snap niet waarom de camerafabrikanten zoveel moeite doen om die cameraprofielen te maken (die er doorgaans prima uitzien wat ik me van Canon DPP herinner) als de gebruiker er helemaal niets mee kan als die aan de slag wil met een beetje een serieus fotobewerkingsprogramma. Of verwacht Canon of Nikon dat (semi-)professionele fotografen trouw blijven aan hun povere Adobe-imitatie fabriekssoftware? Ik vind dat als ik honderden of duizenden euro's stuksla op een camera ik ook de cameraprofielen tot mijn eigen bezit mag rekenen en ze dus ook in LR moet kunnen gebruiken. Maar de cameraproducenten zullen vast beweren dat je die profielen niet hebt aangekocht met de camera maar dat ze je die gratis hebben gegeven. #Silly
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 06 Sep 2016, 20:58    Post subject:
Vreemd dat je zo'n moeite hebt met dit aspect van Lightroom. Ik vind het programma niet echt fijn, maar ik ben zeker niet ontevreden over hun imitaties van Nikonprofielen.

Probleem is een beetje dat er behoorlijke verschillen zijn in de manier waarop de rawdata worden omgezet: demosaicing... ik begrijp er weinig van, anders dan dat Nikon, Adobe, DxO, Capture One Pro etc dit allemaal anders doen. Daar zouden dan ook andere kleuren uit kunnen volgen.

Eens met je ergernis.
Nikon had in Nik een serieuzere partner om software te maken, maar die hebben ze laten lopen, naar google nota bene. Camera's die uitkwamen na D4s worden niet meer ondersteunt. Nu ja, nieuwe samenwerking met Silky Pix... Mwah. Als ze eens zouden samenwerken met Capture One Pro... Wordt het niet goedkoper van. (Nooit zegt COP/Phase One. Maar die werken wel samen met Sony.)
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Rick van der Weijde


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 29
Location: Moordrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Sep 2016, 20:48    Post subject:
Dank heren.

Ik schiet al jaren (met tevredenheid) met de witbalans op de stand 'bewolkt'; geeft (of beter gezegd, gaf) voor mij de meest natuurgetrouwe kleuren. De kleurtemperatuur die hieruit rolt is constant en verschilt in huidige foto's niet van die van bijvoorbeeld een jaar terug. Bij handmatige wijzigingen in het kleurspectrum dat hier achter hangt (nog steeds in de stand 'bewolkt'), wijzigt de kleurtemperatuur bij openen in LR mee. Dat verklaart dus niet het verschil tussen foto's van nu en toen (de kleurtemperatuur in LR is namelijk nog hetzelfde).
Nu kun je bij Nikon ook submenus (A-1, A-2, etc.) onder de WB selecteren; weet niet of daar standaard andere waarden achter hangen, of dat die louter zijn bedoeld om eventuele eigen voorkeuren onder weg te schrijven. Ik heb in ieder geval geen kleurtemperatuurverschil gezien, ondanks dat ik tenminste enige tijd (onbewust) onder een ander submenu heb geschoten.

Het tijdens het maken van de foto gekozen kleurprofiel (in het menu van de camera - bij normaal SD), heb ik nog niet in mijn RAW bestanden kunnen terugvinden. Ook wijzigingen daar in (bijv. contract, tint, etc.) zie ik niet direct terug. En juist daar ben ik nu nieuwsgierig naar t.a.v. mijn oudere foto's. Zijn die instellingen per foto nog terug te vinden in de RAW files?
Of bedoel jij dat, Peter, met:
Quote:
In de onderstaande software kun je de witbalans en het kleurprofiel aanpassen naar een instelling naar keuze of naar de oorspronkelijke waarde van tijdens de foto:
Nikon ViewNX2, Nikon Capture NX, Nikon Capture NX2 en Nikon Capture NX-D


Die programma's gebruik ik momenteel niet, maar ben ik best bereid eens op te zoeken als ik daar bovenstaande info (dus niet alleen SD, maar ook de exacte tintinstelling?) mee boven tafel kan krijgen.

Quote:
(Is je scherm nog goed gekalibreerd? Staat de kalibratie aan?)

Twijfel inderdaad ook over de kleurprestaties van mijn beeldscherm. Maar mijn simpele redenatie is dan, dat met huidig scherm de foto's waar ik destijds tevreden over was, nu ook teleurstellend moeten tonen. Dat is niet het geval... Ik denk op huidig beeldscherm verschil te zien tussen beiden. In het geval dat mijn beeldscherm voor nu de boosdoener is, dan zullen mijn 'oude' foto's onjuiste kleuren hebben (te rood?).

De slechte eigenschap van twijfel, is dat als deze eenmaal zijn intrede heeft gemaakt, niet zomaar meer verdwijnt... of het nu terecht of onterecht twijfel blijkt te zijn...

Gr. Rick
_________________
Nikon.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 09 Sep 2016, 7:11    Post subject:
als ik het zo lees kan het alleen de kleurtemperatuur zijn.
Met view nx kun je dat checken.

Maar je kunt - als je altijd bewolkt gebruikt - dit ook gewoon standaard in Lightroom instellen en klaar. (Bewolkt is niet mijn keuze, meestal veel te bruin.)

of ik begrijp het niet, dat kan ook.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Sep 2016, 11:42    Post subject:
Ik lees regelmatig dat fotografen hun witbalans standaard op bewolkt hebben staan omdat ze dat het mooist vinden. Maar ik neem aan dat dat wordt beoordeeld op dat kleine lcd schermpje achter op de camera. Het enige dat ik daarop beoordeel is de scherpte(diepte), compositie en belichting.
Back to top
Reply with quote
 
Rick van der Weijde


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 29
Location: Moordrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 09 Sep 2016, 18:57    Post subject:
De oude instellingen laat ik dan maar even voor wat ze zijn. Dank voor de tips - toch nog maar weer eens met de kleurtemperatuur spelen. 5200K lees ik als aardig vertrekpunt om eens vandaan te experimenteren.

Overigens neem ík aan dat de meeste fotografen uiteindelijk de foto's ook op de computer beoordelen, Michiel, en niet alleen op het lcd schermpje achter op de camera... Wink
_________________
Nikon.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 10 Sep 2016, 9:07    Post subject:
Natuurlijk beoordelen alle fotografen uiteindelijk hun foto's op de computer. Maar hoeveel fotografen spelen dan nog met de witbalans? Ik het is gewoon een vraag, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de witbalans op bewolkt zetten op mijn camera terwijl het zonnig is echt veel te warme foto's geeft. Daarom heb ik nooit gesnapt waarom andere fotograsfen dat doen.
Back to top
Reply with quote
 
Rick van der Weijde


Gender: Male
Age: 40
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 29
Location: Moordrecht
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 10 Sep 2016, 9:17    Post subject:
Ik weet het ook niet, Michiel. Deels zal hierin ook smaak een rol spelen.
Heb je omgekeerd geen last van te koude beelden bij een vastgestelde kleurtemperatuur bij bewolkt weer?
_________________
Nikon.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum