Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


hulp gevraagd bij keuze groothoeklens

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 20 Sep 2016, 20:42    Post subject: hulp gevraagd bij keuze groothoeklens
Beste medepixers,

Ik ben op zoek naar een groothoeklens, te gebruiken op mijn nikon D500 camera.
Er is zoveel te koop en in vele verschillende prijzen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Nu is het zo dat ik de lens niet veel zal gebruiken, ik fotografeer nl. meestal vogels en dieren, maar zo nu en dan vind ik landschappen ook erg leuk.
Ik heb een lens gezien van sigma, de 10-20/4.0-5.6 EX DC HSM en die leek mij qua bereik en prijs wel interessant, maar ik ben toch altijd huiverig om geen Nikon lens aan te schaffen.
Wie kan mij iets vertellen over deze lens, of over een andere groothoeklens, van welk merk dan ook.
Alvast bedankt voor jullie reactie,
groetjes
Astrid Schute
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 20 Sep 2016, 21:15    Post subject:
Als je geen voorstander bent voor een 'niet-Nikon' lens, zou je kunnen kijken naar de 10-24mm van Nikon, heb mijzelf er nog niet echt veel in verdiept dus kan je er ook niet veel over vertellen.
De Sigma 10-20mm schijnt ook niet slecht te zijn, maar waarom niet kijken naar de nieuwe (!) Sigma 12-24mm F/4 ART?
Is (helaas) wel stevig aan de prijs, maar wel FF geschikt. http://www.sigmabenelux.com/nl/nieuws/nieuw-sigma-12-24-f4-dg-os-hsm-art

Ik heb zelf de 12-24mm F/4 (Tokina) maar ik raad je die niet aan. Ik weet niet of die Nikon 12-24mm F/4 beter is, maar ik weet wel dat hij een stuk duurder is, evenals de nieuwe Sigma!


Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Sep 2016, 8:11    Post subject:
http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=149087
Zo te zien had je al ooit een Nikon 10-24?

Wat viel je op aan die lens?

Tip 1
Zoek een lens speciaal voor DX camera's, dat scheelt enorm in prijs en gewicht. Minder lichtsterke lenzen zijn goedkoper en vaak beter bij wat ze kunnen.

Tip 2
In Lightroom en dergelijke kun je vrij veel lensfouten herstellen op de scherpte en interne reflecties na. Die laatste kun je hetzij creatief benaderen, danwel verhinderen met je hand.

Tip 3
Als je hem weinig gaat gebruiken, zou ik 2e hands kiezen. Ik heb een 12-24 F4 van Nikon gehad, en ik zie geen enkele reden die niet opnieuw te kiezen als F4 en DX geen probleem zijn. Die wordt gelukkig niet meer gemaakt, dus de torenhoge nieuwprijs is geen probleem meer. Er kan bijna niks aan kapot en hij is lekker licht.
Destijds was ook de Tokina 12-24 F4 AT-X Pro heel populair.
2e hands betekent checken of de lenzen schoon zijn en of alles soepel loopt en er niks rammelt wat bij je eigen lenzen niet rammelt.

Tip 4
Bij groothoek pakt de autofocus vaak niet, omdat de details te klein zijn (zoals in een bloemenveld), dan is het erg handig als je zonder knopje snel over kunt schakelen naar handmatige scherpstelling. Dat betekent Nikon of een nieuwere Sigma of Tamron.

Tip 5
Een overzicht
http://www.techradar.com/news/photography-video-capture/cameras/best-wide-angle-lens-1307770/5
Van mij hoeft een groothoek niet helemaal naar 12mm of weidser. 14 of 15 is al heel wat en je kunt meestal zoomen met je voeten. Als het bereik doorloopt naar 30 mm of hoger hoef je minder vaak lenzen te wisselen. Als het nieuw moet zijn, zou ik zelf op basis daarvan de Tokina 12-28 F4 bestuderen.

Tip 6
Als ik een lens ga uitzoeken, kijk ik bij Ken Rockwell, bij Mansurov, bij Lenstips, bij Photozone.de, etc etc naar de meningen en naar de metingen en naar de foto's. Op basis daarvan probeer ik me een beeld te maken dat bij mijn eigen fotografie past. In een gunstig geval kom je verschillende meningen tegen.

Ik gebruik momenteel een lichtsterke full framelens, 17-35 van bijna een kg (het beeld komt overeen met 11,5-23 mm lens op DX). Dat zware is lastig als ik meerdere lenzen in gebruik heb, maar het te warm is voor een jas met stevige zakken: vrij vaak dus. In de Alpen zit hij een groot deel van de tijd in een broekzak op mijn been, en dan was een lichtere lens heel welkom geweest.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 101

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Sep 2016, 8:16    Post subject:
Ik heb net als Matthijs een Tokina 12-24mm F4 en ben wel benieuwd waarom hij deze niet aanraadt, ik vind het een goede lens met een mooie prijs kwaliteit verhouding.
Ook ik gebruik hem weinig maar wil wel een groothoeklens in mijn tas hebben zitten voor het geval dat ......
_________________
canon

www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 21 Sep 2016, 9:07    Post subject:
Bedankt voor jullie reacties!
Peter ik ga mij eens verdiepen in alle informatie die je hebt gegeven.
Ontzettend bedankt

groetjes
Astrid Schute
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Wed 21 Sep 2016, 11:18    Post subject:
Lesley van Loo wrote:
Ik heb net als Matthijs een Tokina 12-24mm F4 en ben wel benieuwd waarom hij deze niet aanraadt, ik vind het een goede lens met een mooie prijs kwaliteit verhouding.


Voor het geld wat je er voor neer legt is hij niet slecht.
Maar de scherpte en chromatische aberratie vind ik storend.

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 22 Sep 2016, 21:15    Post subject:
Vraag me af of je wel een goed exemplaar hebt Mathijs. Precies op die punten is ie vergelijkbaar met de Nikkor 12-24 F4, en die is - in mijn ogen en volgens tests- prima, ook op die punten.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Lesley van Loo


Gender: Male
Age: 45
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 101

Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 Sep 2016, 0:24    Post subject:
Ik heb mijn Tokina 12-24 F4 nog niet zo lang dus nog niet heel goed getest maar mijn vorige voor Canon was erg goed.
En ook belangrijk, hij voelt ook goed.
_________________
canon

www.ltdphoto.com
Back to top
Reply with quote
 
Jurgen Maassen
PixPas Plus


Gender: Male

Joined: 15 May 2014
Posts: 61
Location: Vaals
Online

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Fri 23 Sep 2016, 9:28    Post subject:
Ik gebruik zelf de Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X en die vind ik geweldig. Ik gebruik ze voor landschappen, maar ze is ook goed te gebruiken voor avondfoto's in bv. steden of voor astrofotografie (bv. stersporen).

Heeft geen stabilisator, is overdag met goed licht ook nog goed uit de hand te doen (ik heb dan ook een stevige hand Smile )

Grtz. Jurgen.
Back to top
Reply with quote
 
gertjan...


Gender: Male
Age: 29
Joined: 13 Sep 2011
Posts: 89
Location: Leiderdorp
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sat 24 Sep 2016, 18:39    Post subject:
Ik gebruik ook naar alle tevredenheid een Tokina 11-16mm 2.8.
Voor Canon dan.. Dat dan weer wel :p
_________________
Canon 7D - 11-16 2.8 - 17-40L - 50 1.8 - 70-200mm 2.8L IS II - 120-300 2.8 OS - 430EXII
Back to top
Reply with quote
 
Marcel`Westland


Gender: Male
Age: 31
Joined: 01 Sep 2011
Posts: 28
Location: Honselersdijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 24 Sep 2016, 19:31    Post subject:
Ik gebruik ook de Tokina 11-16mm op mijn Nikon, heerlijk lichtsterk lensje.
_________________
Nikon D90 Nikkor, Tamron en Tokina spul. Manfrotto statief + balhoofd / Berlebach mini L met leveling.
https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/


Last edited by Marcel`Westland on Mon 26 Sep 2016, 19:37; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Sep 2016, 14:58    Post subject:
Bedankt voor alle reacties.
Het maakt mijn keuze niet makkelijker.
Ik heb begrepen dat niet bij alle groothoeklenzen de autofocus werkt.
Mijn voorkeur op dit moment zou uitgaan naar de Sigma 10-30, maar ik kan nergens vinden of de autofocus bij deze lens wel werkt.
Ben er dus nog niet helemaal uit, maar wel een stapje dichterbij door
alle adviezen.
Bedankt allemaal.

groetjes
Astrid Schute
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
Matthijs


Gender: Male
Age: 22
Joined: 27 Nov 2015
Posts: 79
Location: Zeeland
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 25 Sep 2016, 15:22    Post subject:
Deze zal op alle camera's werken, hij heeft een HSM (Hyper Sonic Motor als ik het goed heb) maar ook je body's hebben een AF-motor dus dat zal geen probleem zijn.

Met vriendelijke groet,

Matthijs
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 25 Sep 2016, 17:23    Post subject:
Al die lenzen hebben gewoon AF hoor, maar onder sommige omstandigheden doet de AF het niet zo goed. Probeer scherp te stellen (met één van de scherpstelpunten) op een stukje met veel contrast en/of details i.p.v. een effen oppervlak zoals een stuk lucht. Handmatig scherpstellen is ook geen straf aangezien je met een groothoeklens doorgaans van een zeer ruime scherptediepte verzekerd bent.
Back to top
Reply with quote
 
astrid


Gender: Female
Age: 65
Joined: 12 Sep 2007
Posts: 316
Location: rosmalen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Mon 26 Sep 2016, 18:03    Post subject:
Bedankt voor je reactie Michiel.
Dat de AF gewoon werkt is een pluspunt voor mij.
Ik heb nog eens de reviews van twee lenzen vergeleken, de Sigma 10-20 en de Tokina 11-16 en ik denk dat ik toch voor de Tokina ga.
Nog een nachtje over slapen en dan beslis ik.
Allemaal nogmaals bedankt.

groetjes
Astrid Schute
_________________
2xNikon D-300 en diverse lenzen
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 27 Sep 2016, 8:30    Post subject:
Ik checkte net nog even marktplaats om te kijken wat 2e hands 12-24 Nikkors doen, nog vrij duur met >600 euro. Maar het blijkt dat je voor 200~300 euro een Tokina at-x pro 12-24 F4 hebt.

Je zegt dat je hem niet veel wilt gebruiken - eigenlijk niet relevant voor de eisen die je er aan stelt. Toch, gelet op wat je normaliter wilt van een super-groothoeklens, ik denk niet dat je aan die Tokina iets kan gaan missen. Uitgezonderd lichtsterkte tov de 11-16.
Ken Rockwell beschrijft vrij goed wat een fotograaf van een groothoeklens wil. Effe zoeken.
Het gebruiken van de mm's onder de 14 moet je sowieso proberen te voorkomen. Alleen als je op zoek bent naar vervorming is dat leuk. Voor mij zou die 11-16 op basis van bereik gelijk afvallen. Maar 2mm effectief zoombereik. Landschappen met groothoek zijn leeg en saai als je geen voorgrond in het beeld hebt, en hoe weidser de hoek, hoe leger het beeld. Niet dat het niet kan, het kan zeker, maar het is moeilijk componeren, er zit altijd wel weer iets in de weg - je schaduw bijvoorbeeld - en het is zeldzaam dat de omstandigheden gunstig zijn.
Nikkor 12-24 op 24mm: schaduw in beeld: http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=219379. Dit is de lens waarbij ik als eerste overweeg ook nog een flitser mee te nemen.

De oudere modellen Sigma, mwah. Ik heb een EX lens gehad (18-50 F2,8 ), en die was in vijf jaar weinig gebruik mechanisch helemaal versleten, inwendig en uitwendig. Ik weet natuurlijk niet hoe deze in elkaar zit. (De modernere Sigma ART, SPORT en CON zijn veel beter.) Met de Tokina en Tamrons heb ik geen persoonlijke ervaring. Tamron is vaak heel licht, voor 'weinig gebruik' zou het gewicht van de lens bij mij uh, flink meewegen, zoals gezegd. Maar wat ie uit je broekzak trekt, dat is ook wel een beetje een factor.

Kortom, lees het verhaal van Ken. En neem nog eens zo'n lens in de hand. Van wie kun je er een lenen?

Hier een link naar het leukste type fotografie met super groothoek: stadsfotografie. Zie de vervorming, en zie de lijnen. In steden komen veel meer bruikbare lijnen voor dan in de natuur.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=781057321986378&set=pb.100002463513139.-2207520000.1474961279.&type=3&theater

allemaal smaak en mening enzo verder. hopelijk heb je iets aan de motivatie.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum