Nederpix is een site voor natuurfoto's, volgens de richtlijnen, maar is het nu een site voor NATUURfotografen of voor natuurFOTOGRAFEN? Er is zowel een groep, laat ik zeggen, biologen, geologen, natuurbeschermers, natuurvorsers en wat dies meer zij, en een groep, met een soms zelfgekozen geuzennaam, plaatjesmakers die de natuur "alleen" gebruiken als inspiratiebron en werkgebied. Uiteraard is er een ruime overlap; tussen beide groepen loopt een breed en kronkelig pad met tal van zijpaden en soms gaan ze/we ook nog eens de berm in. In het ideale geval bevruchten de groepen elkaar, sommige fotografen verenigen beide kanten/talenten in zich. Zelfbestuiving, ook heel goed.
Gelijk hebben is bij zulke dingen niet aan de orde. Voor een puristisch standpunt over wild en inheems is veel te zeggen. Het houdt de zaak overzichtelijk; de woorden zuiver en consequent komen langs in de discussie, allemaal prettig, het is gewoon een prima standpunt. Het is wel een standpunt dat voor de NATUUR-kant relevanter is dan voor de FOTOGRAFIE-kant. Bovendien mogen sommige grote grazers qua wild en inheems niet helemaal zuiver op de graat zijn, en dat geld ook voor kleine grazers, grote een kleine roofdieren, planten en landschappen, de voorbeelden zijn volop genoemd, maar natuur is ruimer dan wild en inheems. Als mijn kat een vogel bij mijn voedertafel vermoordt, er een zootje van maakt op het terras of op de mat achter het kattenluik en vervolgens tevreden ligt te spinnen op de bank, dan is dat allemaal puur natuurlijk gedrag. Natuurlijk. Ik hoef dat trouwens niet op Nederpix en niet vanwege zielig of zo, maar vanwege de criteria en de richtlijnen. Toch wel.
Wat natuurlijk gedrag betreft, trouwens. Ik herinner me een foto van een paar jaar geleden van een stervende konikmerrie die overeind werd gehouden door twee jonge hengsten. Zeer verassend gedrag, zeer indringende foto, zeer interessant, zeer natuurlijk. Al of niet wild of inheems leek/lijkt me volstrekt irrelevant. Althans voor de kwaliteit van de foto. Wat mij betreft zouden dergelijke foto's de site verrijken. Maar ja, die criteria. Als ik me goed herinner hebben de moderatoren hem destijds met spijt afgewezen.
Een tijdje geleden is er ongeveer dezelfde discussie geweest over cultuurelementen. Inmiddels mogen ze al een aardig tijdje, maar je kan niet zeggen dat de velden op de foto's nu vol staan met hekken en paaltjes. En hetzelfde geldt voor de niet zo wilde koeien en paarden op de site, het valt geweldig mee. Bij allerlei wandelaars zomaar op zonovergoten bospaden, daar heb ik een natuurfotografische reactie van "Heu, wat mot dat daar!?" Maar verder denk ik "Nou en?" En eerlijk gezegd denk ik dat ook bij de andere punten. Die criteria, soms zitten ze je in de weg. En je wil de zaak wel netjes in vakjes onderbrengen, maar de kikkers blijven toch uit de emmer springen.
Florian