Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Richtlijnen voor Nederpix fotografen


Foto's van grote grazers
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Ad Sprang
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 71
Joined: 17 Sep 2005
Posts: 3172
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Dec 2016, 8:08    Post subject:
Wat mij persoonlijk betreft had de vraag dan ook zeker gesteld moeten worden in de enquete. Nu hebben een aantal (actieve??) gebruikers geroepen het toe te juichen wanneer grote grazers ook de ruimte krijgen op NP.
Natuurlijk gaan de tegenstanders dit niet in een enquete noemen, simpelweg omdat grote grazers tot dan toe niet werden toegestaan. Tegenstanders hebben deze ontwikkeling naar aanleiding van de enquete met geen mogelijkheid kunnen zien aankomen en hebben dientengevolge geen inspraak in het proces gehad.
In de openbare discussie die op het forum losbarstte las ik toch voornamelijk kritische geluiden, de voorstanders heb ik minder aan het woord gezien.
Je zou verwachten dat op grond van het genomen besluit de voorstanders helemaal los zouden gaan met het insturen van foto's van grote grazers, niets is gelukkig echter minder waar. Mij bekruipt dan de vraag hoeveel gebruikers die wens dan wel zomaar in de enquete geüit hebben.
Persoonlijk schat ik zo in dat het meerendeel van de actieve gebruikers het genomen besluit zeer zeker niet omarmt.
Ikzelf had er meer mee kunnen leven wanneer de foto's in het landschapsalbum een plaatsje zouden krijgen. Geen close ups dus in het zoogdieren album maar sfeerbeelden van de ruimtes waar deze dieren als grasmaaiers hun werk doen. Geen problemen ook met naamgeving en toch een gebaar om aan de wens tegemoet te komen.
_________________
Canon 50D, Canon 7D Mark II, Canon 300 mm. F4 IS, Canon converter x 1.4, Canon telemacro 100 mm. F2.8 IS.
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Dec 2016, 9:54    Post subject:
Bedankt voor je persoonlijke toelichting Ad. Ik vermoed dat het voor (sommigen van) jullie moderatoren ook een lastig onderwerp is/was. Het valt tot nu toe inderdaad wel mee met close-ups van koeien en paarden. Ik vind het vooral jammer dat er niet meer gebruikers zich hebben gemengd in de discussie op het forum. Een poll had denk ik meer uitkomst geboden omdat een gebruiker dan gewoon een stem kan laten horen zonder deze te moeten toelichten en/of zich te moeten verdedigen. Ik kan me voorstellen dat sommige gebruikers daar om verschillende redenen namelijk helemaal geen zin in hebben.
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 71
Joined: 17 Sep 2005
Posts: 3172
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 08 Dec 2016, 12:51    Post subject:
Dat laatste zal zeker het geval zijn Michiel. Jammer dat de voorstanders mij , en velen met mij, niet hebben kunnen overtuigen of zich verder helemaal niet hebben laten horen. Dan hadden ze in mijn geval anders wel met een ontzettend goed onderbouwde argumentatie moeten komen gezien mijn uitgesproken mening.
De tegenstanders hebben wat mij beteft qua argumentatie afgetekend op punten gewonnen, voor wat het waard is achteraf.
Hoe dan ook, Daan heeft als eigenaar van de site op ons verzoek uiteindelijk de knoop doorgehakt. In ieder geval is er nu duidelijkheid al ben ik persoonlijk stilletjes blij dat het vooralsnog geen storm loopt.
_________________
Canon 50D, Canon 7D Mark II, Canon 300 mm. F4 IS, Canon converter x 1.4, Canon telemacro 100 mm. F2.8 IS.
Back to top
Reply with quote
 
F.C. van der Horst


Gender: Male
Age: 79
Joined: 13 Aug 2011
Posts: 15
Location: Santpoort Noord
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 08 Dec 2016, 21:51    Post subject:
Nederpix is een site voor natuurfoto's, volgens de richtlijnen, maar is het nu een site voor NATUURfotografen of voor natuurFOTOGRAFEN? Er is zowel een groep, laat ik zeggen, biologen, geologen, natuurbeschermers, natuurvorsers en wat dies meer zij, en een groep, met een soms zelfgekozen geuzennaam, plaatjesmakers die de natuur "alleen" gebruiken als inspiratiebron en werkgebied. Uiteraard is er een ruime overlap; tussen beide groepen loopt een breed en kronkelig pad met tal van zijpaden en soms gaan ze/we ook nog eens de berm in. In het ideale geval bevruchten de groepen elkaar, sommige fotografen verenigen beide kanten/talenten in zich. Zelfbestuiving, ook heel goed.
Gelijk hebben is bij zulke dingen niet aan de orde. Voor een puristisch standpunt over wild en inheems is veel te zeggen. Het houdt de zaak overzichtelijk; de woorden zuiver en consequent komen langs in de discussie, allemaal prettig, het is gewoon een prima standpunt. Het is wel een standpunt dat voor de NATUUR-kant relevanter is dan voor de FOTOGRAFIE-kant. Bovendien mogen sommige grote grazers qua wild en inheems niet helemaal zuiver op de graat zijn, en dat geld ook voor kleine grazers, grote een kleine roofdieren, planten en landschappen, de voorbeelden zijn volop genoemd, maar natuur is ruimer dan wild en inheems. Als mijn kat een vogel bij mijn voedertafel vermoordt, er een zootje van maakt op het terras of op de mat achter het kattenluik en vervolgens tevreden ligt te spinnen op de bank, dan is dat allemaal puur natuurlijk gedrag. Natuurlijk. Ik hoef dat trouwens niet op Nederpix en niet vanwege zielig of zo, maar vanwege de criteria en de richtlijnen. Toch wel.
Wat natuurlijk gedrag betreft, trouwens. Ik herinner me een foto van een paar jaar geleden van een stervende konikmerrie die overeind werd gehouden door twee jonge hengsten. Zeer verassend gedrag, zeer indringende foto, zeer interessant, zeer natuurlijk. Al of niet wild of inheems leek/lijkt me volstrekt irrelevant. Althans voor de kwaliteit van de foto. Wat mij betreft zouden dergelijke foto's de site verrijken. Maar ja, die criteria. Als ik me goed herinner hebben de moderatoren hem destijds met spijt afgewezen.

Een tijdje geleden is er ongeveer dezelfde discussie geweest over cultuurelementen. Inmiddels mogen ze al een aardig tijdje, maar je kan niet zeggen dat de velden op de foto's nu vol staan met hekken en paaltjes. En hetzelfde geldt voor de niet zo wilde koeien en paarden op de site, het valt geweldig mee. Bij allerlei wandelaars zomaar op zonovergoten bospaden, daar heb ik een natuurfotografische reactie van "Heu, wat mot dat daar!?" Maar verder denk ik "Nou en?" En eerlijk gezegd denk ik dat ook bij de andere punten. Die criteria, soms zitten ze je in de weg. En je wil de zaak wel netjes in vakjes onderbrengen, maar de kikkers blijven toch uit de emmer springen.

Florian
_________________
Sony Alpha 7R, o.a. Sony FE 2,8/90 macro, Sigma 400 mm.
Bewerkingen met Lightroom 5.
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Richtlijnen voor Nederpix fotografen
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5
 
Post new topic   Reply to topic
Page 5 of 5


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum