Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Canon EF 100-400MM F/4.5-5.6L IS II USM i.c.m. tussenringen

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Leo Tukker
Vip


Gender: Male
Age: 63
Joined: 23 Jan 2014
Posts: 4
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Jul 2017, 18:15    Post subject: Canon EF 100-400MM F/4.5-5.6L IS II USM i.c.m. tussenringen
Ik heb een Canon EF 100-400mm II F/4.5-5.6 L iS USM, die ik vooral gebruik voor het fotograferen van vogels. De laatste tijd echter fotografeer ik ook wel eens vlinders, libellen, bloemen e.d.

Ik wil tijdens het fotograferen liever geen lenzen moeten wisselen om altijd direct een eventueel overvliegende vogel te kunnen fotograferen. Nu heb ik gelezen over het gebruik van tussenringen, waardoor men dichter bij het object kan komen in het geval van close-up fotografie.

Ik vroeg me af wat het effect is van een tussenring op het objectief bij gebruik van tele?

Stel bijvoorbeeld dat ik bezig ben een bloem te fotograferen met behulp van een tussenring en er vliegt op dat moment een vogel over, die ik wil fotograferen. Heb ik dan nog steeds mijn volledige bereik van de telezoom?

Wat is daarnaast het effect op de lichtgevoeligheid, autofocus e.d.?

Iemand die ervaring heeft met deze combinatie?

Groet,

Leo
Back to top
Reply with quote
 
Ger M


Gender: Male

Joined: 15 Sep 2006
Posts: 82
Location: Haarlem
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 23 Jul 2017, 19:14    Post subject:
Ik heb het even uitgeprobeerd met m'n Sony 70-400 mm: op 70 mm en een tussenring stelt hij nergens op scherp, op 400 mm met een tussenring wel. Je kunt dan van wat dichterbij scherpstellen, al is de meerwaarde beperkt (afbeeldingsmaatstaf zonder tussenring ook al bijna 1:3 – 027 x). Op oneindig scherpstellen is helaas niet mogelijk, dus zonder de ring te verwijderen omschakelen tussen vlinders en vogels kan niet. Autofocus doet het verder prima en ook de grootste opening blijft gelijk. Ik had deze combinatie dus nog nooit gebruikt, vooral om hij bij 400 mm al op 1,5 meter scherpste.

Jouw lens stelt al vanaf minder dan 1 meter scherp met een afbeeldingsmaatstaf van ongeveer 1:3 (0,31 x) , dus waarom een tussenring?

Met een 70-200 mm F2,8 gebruik ik soms wel een tussenring, omdat die een relatief wat langere korte instelafstand heeft (1,2 m) met een kleinere afbeeldingenmaatstaf. Ook dan is scherpstellen op oneindig niet meer mogelijk.
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Sun 23 Jul 2017, 20:58    Post subject:
Leo als je een tussenring erop hebt zitten dan kun je de overvliegende vogel niet fotograferen.
Ik gebruik de tussenring vaak bij vlinders/libellen (i.p.v. de macrolens) met de 300mm. Ik kan dichtbij komen met de 300mm maar met de tussenring krijg ik een mooiere achtergrond.
Geen verschil met de lichtgevoeligheid of de autofocus.
groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
Pieter LJ
PixPas Plus


Gender: Male
Age: 59
Joined: 13 Jan 2013
Posts: 84
Location: Oud Gastel
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 23 Jul 2017, 21:13    Post subject:
Leo, ik gebruik deze 100-400 mm lens ook en juist voor bloemen en vlinders vind ik hem zonder tussenring prima geschikt. Bij 400 mm kan je op ca 60 cm scherpstellen met fraaie achtergrond. Alleen voor echte macro opnames gebruik ik nog een 100 mm macrolens.
Met tussenringen heb ik geen ervaring.

groeten, Pieter
_________________
Canon EOS 550D, EOS 5D III
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 24 Jul 2017, 15:02    Post subject:
Bij gewone lenzen is het effect simpel, je verplaatst de lens met de tussenring verder van de sensor, waardoor de scherpstelafstand dichter bij komt, en je een grotere afbeeldingsmaatstaf krijgt. Daardoor is oneindig niet meer bereikbaar.
Voor wat je wilt, is het dus niet geschikt... Ah, dat staat er al.

Aan het diafragma verandert niks en alles.
De lens en de feitelijke opening bij een bepaalde instelling blijven het zelfde, de lichtmeter TTL geeft de goede instelling aan, maar effectief - qua lichtopbrengst verandert er wel wat. Zo is mijn 105 F2,8 in de 1:1 macrostand een 70mm F4,2. Zoiets zal ook voor jouw lens opgaan. Dat betekent dat de sluitertijd bij zelfde diafragmainstelling en iso anders worden.
Ook effectief is de scherptediepte bij dezelfde instelling heel anders op een afstand van 30 centimeter dan op 5 meter. Zo kies ik op een meter of 2 afstand met de 105 vaak F2,8 in plaats van F4 voor een voldoende scherptediepte bij mooi weglopende achtergrond. Op 40cm afstand kies ik voor hetzelfde effect dan soms F8 in plaats van F11 (F11 zou vaak prettiger zou zijn voor het onderwerp zelf). Dat geldt ook voor de libellenmacro's die ik met een 300 F4 maakte: F8 tot F11 voor het prettigste resultaat. Een lange telelens doet mooie dingen op een prettige werkafstand bij gebruik voor macro. Dus ik denk dat jouw lens er best geschikt voor is.

Bij interne focus zoomlenzen gebeuren er mogelijk vreemde dingen met een tussenring, zoals dat zoomen scherpstellen wordt en scherpstellen zoomen. Ach, je draait aan de lens en schuift met je statief tot je het beeld ziet wat je voor ogen had. Misschien wen je er aan als je het (heel) vaak doet.

Voor wat je wilt, is het dus niet geschikt...

... alleen, voor fotografie heb je meer soorten 'focus' nodig. Ook focus in de zin van aandacht voor je onderwerp. Zo makkelijk is het niet om vlinders en libellen te fotograferen dat je ondertussen in het oog kan houden of er een zeearend over vaart... Ik heb in ieder geval nog nooit een zeearend gezien als ik een libel of bloem aan het fotograferen was. Maar ik kom de zomer wel door met de macro-mogelijkheden in de tuin, in het park en rond de camping.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Leo Tukker
Vip


Gender: Male
Age: 63
Joined: 23 Jan 2014
Posts: 4
Location: Alblasserdam
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 26 Jul 2017, 19:11    Post subject:
Bedankt voor de reacties. Toch maar eens nadenken over de aanschaf van een macrolens.

Groet,

Leo
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum