Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Misverstanden?

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Aad Verkuijl


Gender: Male
Age: 70
Joined: 08 Sep 2005
Posts: 495

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Nov 2006, 23:11    Post subject: Misverstanden?
Tijdens het becommentarieren van de foto's van de opdracht, zag ik weer een paar vreemde opmerkingen. Om te beginnen stond er; Kleuren zijn wel wat flets, maar je zult wel behoorlijk hebben moeten croppen????

Ook bij de dode Zonnebloem, die lekker zacht van kleur is, staat dat hij te flets is. Hoeveel ik ook bijsnij of crop, de kleuren blijven op Nederpix dezelfde als van mijn originele .TIFF bestand.
Standaard verlaag ik bij al mijn foto's het contrast. Ik vind persoonlijk een zachte foto mooier dan een schreeuwende.
Ik heb in mijn vakantie (doordat mijn camera defect ging) een Panasonic cameraatje gekocht. Dit ding kan alleen maar .JPG foto's maken, en hoe ik hem ook instel, de foto's zijn schreeuwend van contrast. De een vindt dit mooi en acceptabel, maar de ander niet.
Af en toe zie ik ook veel te scherpe/harde foto's de revue passeren. Ik heb gemerkt na de overstap van 19 inch CTF naar 19 inch LCD dat mijn eigen foto's (onder andere op Birdpix) veel te veel verscherpt zijn. Op mijn oude scherm was dit niet te zien.

Tevens zie ik hier vaak het probleem voorbijkomen van teveel Kb's.
Mijn werkwijze:
.RAW openen in Photoshop CS en daar de belichting, witbalans en evt. kleurcorrecties aanpassen. Bij OK opent hij in Photoshop. Meestal 2x100 Unsharp Mask en evt. Shadows-Highlights. Dan opslaan als .Tiff. Bestand is dan 34 MB. Dan open ik hem in PhotoFiltre.(gratis verkrijgbaar) Daar pas ik de niveau's, contrast en gamma aan en een eventuele uitsnede met vaste selecties op 4:3. Dan sla ik de .Tiff op in de desbetreffende map. Zo, die is voor de bewaar.
Dan pas ik de afbeelding aan op 800x600 en sla hem op als .JPG. De compressie kan ik met een schuifbalkje regelen en een voorbeeld van de bestandsgrootte zien. Zo probeer ik altijd tussen de 140 en 150 Kb. te blijven. Ik heb nooit randjes of blokjes rond de afbeeldingen en de kleuren blijven perfect.

Groeten, Aad Verkuijl
_________________
Canon 7D - Sigma 120-300 2.8
Back to top
Reply with quote
 
Arjen Drost
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 47
Joined: 29 Sep 2005
Posts: 13141
Location: Groningen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 01 Nov 2006, 23:28    Post subject: Re: Misverstanden?
aadavg wrote:
Tevens zie ik hier vaak het probleem voorbijkomen van teveel Kb's.
Mijn werkwijze:
.RAW openen in Photoshop CS en daar de belichting, witbalans en evt. kleurcorrecties aanpassen. Bij OK opent hij in Photoshop. Meestal 2x100 Unsharp Mask en evt. Shadows-Highlights. Dan opslaan als .Tiff. Bestand is dan 34 MB. Dan open ik hem in PhotoFiltre.(gratis verkrijgbaar) Daar pas ik de niveau's, contrast en gamma aan en een eventuele uitsnede met vaste selecties op 4:3. Dan sla ik de .Tiff op in de desbetreffende map. Zo, die is voor de bewaar.
Dan pas ik de afbeelding aan op 800x600 en sla hem op als .JPG. De compressie kan ik met een schuifbalkje regelen en een voorbeeld van de bestandsgrootte zien. Zo probeer ik altijd tussen de 140 en 150 Kb. te blijven. Ik heb nooit randjes of blokjes rond de afbeeldingen en de kleuren blijven perfect.


Ik denk toch dat dit vooral te maken heeft met hoeveel detail je in je foto hebt. Ik heb echt foto's die ik met geen mogelijkheid onder de 150kb kan krijgen zonder dat ik de kwaliteit te laag moet maken (bijvoorbeeld deze foto). Bij de meeste foto's heb ik hier ook geen probleem mee, maar in sommige gevallen lukt het echt niet. Kennelijk heb jij tot nu toe altijd geluk gehad.

Groeten, Arjen
_________________
Arjen Drost
http://www.natureview.photography
http://www.natureview.blog
http://www.facebook.com/natureviewphotography
arjen@natureview.photography
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum