Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie


Project Irisnevel en omgeving

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 324
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Apr 2017, 16:32    Post subject: Project Irisnevel en omgeving
Project Irisnevel en omgeving

We zitten inmiddels alweer in april. Eindelijk! De ster Vega zie ik 's avonds weer in het noord-oosten opkomen. Dat betekent dat de melkweg ook weer in zicht komt. Nu zijn het voornamelijk de stelsels, zoals M51 (Draaikolknevel) en M101 (Windmolenstelsel) die hoog aan de hemel staan. Prachtig, maar erg klein. Met klein bedoel ik klein in beeld.



Een van de eerste leuke objecten vooruitlopend op de melkweg vind ik de Irisnevel (NGC 7023). NGC 7023 is een open sterrenhoop in een reflectienevel (de Irisnevel genoemd) in het sterrenbeeld Cepheus. Het object ligt ongeveer 1300 lichtjaar van de Aarde verwijderd en werd op 18 oktober 1794 ontdekt door de Duits-Britse astronoom William Herschel. (bron: wiki)

De nevel is ook best klein, maar de omgeving is ook best interessant. Als tere kosmische bloemblaadjes zijn deze wolken van interstellair stof en gas ontloken in de vruchtbare stervelden op een afstand van 1300 lichtjaar in het sterrenbeeld Cepheus. Deze nevel, die soms de Irisnevel wordt genoemd en anderszins plichtsgetrouw gecatalogiseerd werd als NGC 7023, is niet de enige nevel in de nachthemel die de vergelijking met bloemen ontlokt. Niettemin toont deze diepe telescoopopname in indrukwekkend detail de verschillende kleurschakeringen en symmetrieën in de Irisnevel. Binnenin de Iris omringt stoffig nevelmateriaal een massieve, hete jonge ster. De dominante kleur van de helderdere delen van de reflectienevel is blauw, wat karakteristiek is voor stofdeeltjes die sterlicht weerkaatsen en verstrooiien. De centrale filamenten van stof en gas gloeien op met een zwakke rozerode fotoluminescentie, doordat sommige stofdeeltjes de onzichtbare ultraviolete straling van de ster effectief omzetten in zichtbaar rood licht. Infraroodwaarnemingen wijzen op de waarschijnlijke aanwezigheid van complexe koolstofhoudende molekulen die bekend staan onder de noemer Polycyclische Aromatische Koolwaterstoffen (PAK)s. Zoals hier afgebeeld meet het helder blauwe deel van de Irisnevel ongeveer 6 lichtjaar in doorsnede. (bron: Astronomy Picture of the Day, http://www.apod.nl)

Wanneer ik de irisnevel opzoek in het programma Stellarium (www.stellarium.org) ziet het er als onderstaande uit.



Er is op internet veel te vinden, dus ook vele opnames van de Irisnevel. Googlen op "Iris nebula widefield" levert een aantal beelden op waarvan ik een indruk krijg hoe ik een leuke compositie moet maken. Samen met de uitsnede in stellarium, waar ik een aantal variabelen kan invoeren zoals focuslengte en grootte van de sensor, zoek ik naar de helderste sterren. Nu hoop ik dat ik deze sterren later ook daadwerkelijk in mijn liveview-scherm kan vinden als ik 's avonds de data ga binnen halen. Zo, dat was de voorbereiding.

De avond en nacht op 18 april lijkt helder te worden, dus zet ik mijn spulletjes buiten. Dat is gelukkig al behoorlijk routine geworden, dus gaat dat lekker snel.





Wat heb ik allemaal nodig. Dat is inmiddels een hele lijst geworden.

Op de foto's is te zien:

-De montering. Een zogenaamde parallactische montering. Een van de twee assen staat nauwkeurig parallel aan de aardas. Samen met de andere as kan ik de kijker of in mijn geval lens naar alle posities bewegen. De tweede as is ook belangrijk bij het corrigeren, maar dat later. Onder het geheel staat een stevig statief.
-Goto. Een handcontroller waarmee je de instellingen kunt doen die nodig zijn om te volgen. Ook bevat de goto een database van veel objecten. Deze objecten kun je de montering automatisch op laten zoeken. Het gemak Wink
-ef 500mm f/4 objectief van Canon.
-Canon 6d die gemodificeerd is. De sensor vangt ook licht op verder in het rood. Het gebeid dat ik ga fotograferen bevat eigenlijk vrij weinig h-alfa. Ik zou dus ook gewoon mijn ongemodificeerde canon 5d mk2 kunnen gebruiken.
-volgkijker. 500mm f/5.6
-volgcamera. Een Lacerta Mgen
-dauwlinten. Om zowel de lens als de volgkijker heb ik zogenaamde dauwlinten aangebracht die een beetje warm worden. Voldoende om dauw op de frontlenzen te voorkomen. Ook handig bij andere vormen van fotografie Wink
-Bahtinov masker. Is een masker dat je voor de lens kunt plaatsten. Een hulpmiddel om nauwkeurig scherp te kunnen stellen op sterren.

Ik ga beginnen. Dauwlintjes aan. Montering aan. De poolster zoeken. Gevonden. Nu de plek van de poolster op het kleine cirkeltje bepalen. De poolster staan immers niet precies in de pool. Gedurende 24 uur draait de ster in een klein cirkeltje. Zie de startrailfoto's op deze site.
Nu ga ik drie heldere sterren zoeken om de montering te laten oriënteren waar alles aan de hemel zicht bevind. Dat is later makkelijk met het automatisch opzoeken van objecten.
Nu zoek ik de Irisnevel op. Ik maak een proefopname van 30 sec met een iso 3200 om te zien waar de nevel zich bevindt in mijn beeldveld. Ik probeer me te oriënteren. De drie heldere sterren op de opname vind ik gelukkig terug op de liveview. Nu kan ik zorgvuldig een compositie maken.
Na ga ik verder met het volgsysteem. De volgkijker met camera heeft ook een handcontroller. Daarmee zoek ik een zogenaamde volgster. Wanneer de boel is gekalibreerd kan ik het volgen (guiden) activeren. Nu wordt de montering voortdurend gecorrigeerd. Dat is fijn want nu kan ik opnames maken met lange belichtinstijden.
Eerder gebruikte ik een draadontspanner die automatisch continu-opnames maakte. Nu laat ik de handcontroller van het volgsysteem mijn Canon aansturen. Nog even de focus controleren en draaien maar.

De volgende dag maak ik een serie flatframes. Een 60 tal opnames van de lucht met een wit t-shirt voor de lens. Deze opnames die ik later tot een masterflatframe stack, bevat dezelfde vignettering, dezelfde sensorstofjes en andere onvolkomenheden. Deze ga ik later gebruiken.

Bij het doornemen van de opnames van de afgelopen nacht zie ik dat ze uit focus gelopen zijn. Het is koud geweest die nacht en daardoor is het materiaal van de lens iets gekrompen. Resultaat is dat de opnames de prullenbak in kunnen. Nu kan het ook zijn dat ik de lens niet lang genoeg op temperatuur heb laten komen die avond. Dan is het temperatuursverschil nog groter. Hoe dan ook; leermomentje. Ik laat het spul staan want de volgende nacht lijkt het weer helder te worden. Nu zal ik bij de volgende sessies om het uur de focus controleren.


Links de eerste opname, rechts de laastst. 100% uitsnede. Zucht.

De nachten van 19 en 24 april zijn helder en ik weet zo ongeveer aan 10 uur aan data te vergaren. Dat lijkt me vooralsnog aardig om eens mee te gaan stoeien.

Ik zal niet uitvoerig ingaan op de software. Enkel een paar screenshots met wat info.

Het zijn in totaal 126 opnames geworden van 5 minuten. Totale belichtingstijd is dus 10,5 uur.
Instelling van de camera waren 500mm, f/4, iso 1600, spiegelopklappen, ontspanvertraging.


Enkel de witbalans gecorrigeerd.


Opname gekalibreerd doormiddel van de masterflatframe.


Ruwe stretch van de 32 bits stack.


Beeld omgezet van linear (32 bit) naar non-linear (16 bit) doormiddel van een stretch. Beeld 180 graden gedraaid.


Eindresultaat, waarbij ik een aantal correcties heb toegepast. Een belangrijke correctie hierbij is om gradienten te kunnen verwijderen. Ook de helderheid van de sterren minder maken maakt het beeld prettiger om naar te kijken. De nevels komen dan wat meer naar voren.


Irisnevel (NGC 7023), 100% uitsnede


Ghost Nebula (Sh2-136 en VdB 141), 100% uitsnede

Het stacken, kalibreren en bewerken doe ik het programma PixInsight. Uitsnedes en kleine correcties doe ik in Photoshop Elements 13. Nu is dit eindresultaat best donker. Dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Dank voor het lezen.
_________________
Canon & Apple


Last edited by Adri Gr Nuelend on Thu 14 Dec 2017, 17:53; edited 1 time in total
Back to top
Reply with quote
 
hansh


Gender: Male
Age: 66
Joined: 04 Nov 2005
Posts: 83
Location: Nijmegen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 25 Apr 2017, 19:11    Post subject:
Geweldig hoe je zo je manier van werken, je gebruikte apparatuur en het resultaat laat zien. Ik vind het indrukwekkend en leer er ook nog wat van. Van mij mag je zo door gaan.
Gr. Hans
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 25 Apr 2017, 19:54    Post subject:
Echt supermooi om te zien, bedankt voor het delen!
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
Gert-Jan


Gender: Male
Age: 61
Joined: 25 Aug 2011
Posts: 412
Location: Sleeuwijk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 25 Apr 2017, 20:12    Post subject:
Wat leuk dat je dit deelt. Het laat zien wat de andere activiteiten van de mede pixxers zijn. Mooie foto's ook. Wat een hele hoop heb je er aan .


Groetjes
Gert-Jan
Back to top
Reply with quote
 
Hendrik van Kampen
Supervip


Gender: Male
Age: 64
Joined: 10 Sep 2005
Posts: 699
Location: Leeuwarden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 27 Apr 2017, 12:10    Post subject:
Mooi hoe je de donkere stofwolken naar voren weet te halen.
_________________
Nikon, Gitzo en 4 meter Gardena
Back to top
Reply with quote
 
Ad Sprang
Admin
Admin


Gender: Male
Age: 71
Joined: 17 Sep 2005
Posts: 3172
Location: Utrecht
Online

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 27 Apr 2017, 15:36    Post subject:
Wat een mooi project, knap hoe je dit alles in beeld weet te brengen.
Complimenten!

Gr.
@d
_________________
Canon 50D, Canon 7D Mark II, Canon 300 mm. F4 IS, Canon converter x 1.4, Canon telemacro 100 mm. F2.8 IS.
Back to top
Reply with quote
 
Jan Uilhoorn
Guest







PostPosted: Thu 27 Apr 2017, 17:12    Post subject:
Heel leuk om te zien.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 28 Apr 2017, 18:22    Post subject:
oeff... wat een tijd.
mooi
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
Foto Konijnenberg




Joined: 13 Apr 2017
Posts: 3

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 05 Sep 2017, 11:31    Post subject:
Wat een waanzinnig verhaal! Bedankt voor het delen. Grt, Foto Konijnenberg
Back to top
Reply with quote
 
Robert Rodenburg
Editor


Gender: Male
Age: 55
Joined: 05 Feb 2007
Posts: 1463
Location: Nijkerk
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 05 Sep 2017, 11:48    Post subject:
Bijzonder interessant Adri. Wat leuk dat je dit met ons deelt. Very Happy

Een vraagje over de laatste foto: wat zijn die twee 'vingers' die bij de heldere sterren naar de ster lijken te wijzen? Bij uitvergroten zie ik dat ook bij het eindresultaat gebeuren bij enkele sterren.

Groeten, Robert
_________________
Engelse Namenlijst Paddenstoelen
Engelse Namenlijst Korstmossen
Back to top
Reply with quote
 
Adri Gr Nuelend
Editor


Gender: Male
Age: 50
Joined: 12 Sep 2005
Posts: 324
Location: Vorden
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Wed 06 Sep 2017, 13:20    Post subject:
Robert, die donkere inkepingen worden veroorzaakt door obstructie in de lichtbaan van het objectief. Ik zie het alleen wanneer ik met een open diafragma werk.
_________________
Canon & Apple
Back to top
Reply with quote
 
Loes Belovics
PixPas (Basic)




Joined: 19 May 2013
Posts: 44

Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 07 Sep 2017, 15:51    Post subject:
Boeiend! je moet volgens mij zowel veel kennis van de astrologie hebben als van de technieken om dit soort beelden te kunnen verwezenlijken,heel interessant en bijzonder knap werk!

Groet Loes
_________________
Sony-spulletjes
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Natuurfotografie

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum