Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


CPL en ND in combinatie met groothoek

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
JDirks


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Jan 2011
Posts: 4
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Fri 13 Oct 2017, 11:48    Post subject: CPL en ND in combinatie met groothoek
Beste allemaal,

Ik sta op het punt om mezelf de nieuwe Tamron 10-24 VC aan te schaffen voor mijn D7200, maar nu loop ik een beetje vast op het gebied van filters.

Als CPL heb ik de Fusion Antistatic Circular Polarizing Filter van Hoya op het oog (iets meer dan 8 tientjes), maar ik denk ook graag alvast vooruit.
Op korte termijn wil ik er namelijk ook ND filters bij.

Maar hoe zit het precies met het gebruik van zowel CPL als ND filters?
Wat zijn hierin de mogelijkheden en dien ik hier bij de aanschaf van mijn CPL al rekening mee te houden?

De CPL van Hoya is "super slim" en zelf zou ik denken dat ik dit zonder problemen (vignetting) kan gebruiken in combinatie met de 100mm filterhouder van de camerafilterstore.

Maar...is dit inderdaad het geval?
En zo niet, hoe pak ik dit dan het beste aan?

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Jordi
_________________
Nikon D3000
Nikon D7200
Nikon 18-55 VRII
Nikon 55-200 VR
Nikon 50/1.8G
Tamron 70-300
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 Oct 2017, 11:48    Post subject:
er zijn op het facebook netwerk een aantal ambassadeurs van filtermerken actief. Aardige lui die je vast de voordelen van hun systeem kunnen uitleggen. Ik kan je wel in contact brengen als je wilt.

Zelf heb ik alleen polafilters. ND heb ik niet nodig en gradients doe in de bewerking, zonodig met stacken. Voor mij eindeloos veel sneller. Ik heb ook aan die Hoya zitten denken maar toch weer een vergelijkbare B&W gekocht.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
JDirks


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Jan 2011
Posts: 4
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sat 14 Oct 2017, 13:17    Post subject:
Bedankt voor je reactie Peter!

Inmiddels ben ik online het V5pro systeem van NiSi tegengekomen.
Deze filterhouder heeft een soort van ingebouwde CPL die middels een draaiknop aan de zijkant te regelen is.
Zit te denken om deze aan te schaffen en het dan te combineren met de grijs(verloop)filters van de camerafilterstore (100x150mm).
Maar moet nog even verder lezen of hetgeen ik voor ogen heb ook daadwerkelijk mogelijk is en of het dan werkt zoals ik graag zou willen.

Volgens mij is dat wel het geval en kan je op bovenstaande manier de CPL apart gebruiken en eveneens in combinatie met maximaal 3 grijs(verloop)filters. Uiteraard wil ik dat wel even zeker weten.

Zal ondertussen op Facebook nog even rondneuzen en kijken of ik daar wijzer van wordt en eventueel iemand voor benader.
Had 1 van de grotere winkels in Nederland ook wel kunnen vragen, maar vind het altijd een beetje krom om bij een Nederlandse winkelier te vragen en vervolgens in het buitenland te bestellen.

Maar komt goed. Nogmaals dank voor je reactie. Smile
_________________
Nikon D3000
Nikon D7200
Nikon 18-55 VRII
Nikon 55-200 VR
Nikon 50/1.8G
Tamron 70-300
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 16 Oct 2017, 17:03    Post subject:
Wellicht kun je hier ook meer info krijgen.
https://natuurportret.nl/filter-pixperience-op-29-oktober/

groeten Nel
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
JDirks


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Jan 2011
Posts: 4
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Mon 16 Oct 2017, 19:53    Post subject:
Bedankt voor de suggestie Nel.
Echter was het bijwonen van een seminar of het volgen van een workshop nou niet bepaald de bedoeling.
Tevens lijken vermelde seminars en workshops gericht op hoe je bepaalde types zou filter zou kunnen gebruiken, hetgeen niet mijn vraag was.

Het lijkt me toch dat er meer mensen zijn die een CPL in combinatie met een grijs(verloop)filter gebruiken, al is het lastig om te achterhalen hoe die twee op juiste wijze tegelijkertijd gebruikt kunnen worden.

Momenteel ben ik aan het kijken naar het systeem van NiSi met een geïntegreerde CPL en dat lijkt de oplossing te zijn.
_________________
Nikon D3000
Nikon D7200
Nikon 18-55 VRII
Nikon 55-200 VR
Nikon 50/1.8G
Tamron 70-300
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 16 Oct 2017, 20:00    Post subject:
Ik heb meermalen op dergelijke bijeenkomsten mensen ontmoet en dan ervaringen uitgewisseld. Zelf gebruik ik de pol. filter en het grijsfilter nooit tegelijk.
Wel grijsverloop en grijsfilter samen.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
nelappelmelk
Moderator
Moderator


Gender: Female
Age: 72
Joined: 25 Jan 2008
Posts: 6002
Location: Ugchelen
Offline

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Tue 17 Oct 2017, 11:22    Post subject:
Er zijn een aantal groothoeklenzen waar het niet mogelijk is om standaardfilters of houders te gebruiken. Prominent onder deze is de Nikon 14-24 of de de Sigma 8-16mm en 12-24mm. De houder past op de lens door een bajonetvatting met een behoud van een rubberen ring, die de filter op zijn plaats houdt. De Lucroit houder is ontworpen voor 165mm, 165x200mm filters.
Ik weet niet of het bij de Tamrongroothoek een probleem is.
Ik loop hier zelf nl. wel tegenaan. Heb de sigma 12-24mm.
_________________
Sony RX 10-4
Back to top
Reply with quote
 
JDirks


Gender: Male
Age: 33
Joined: 06 Jan 2011
Posts: 4
Location: Emmen
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 17 Oct 2017, 14:50    Post subject:
Daar heb ik inderdaad over gelezen Nel, toch bedankt voor het melden.
Zoals ik het begrepen heb voorkomt het NiSi systeem vignetting bij gebruik op een 16mm objectief op FF. Hetgeen overeen komt met het gebruik van 10mm op een cropsensor.

Vandaar dat er natuurlijk ook diverse systemen en houders in de handel zijn. En om vignetting te voorkomen kijk ik bewust naar een 100x100 systeem (met 100x150 verloopfilters) terwijl er ook 75x75 en 84.5x84.5 systemen zijn.

Hier enkel quotes van enkele websites:
Quote:
Een veel gestelde vraag is: wanneer voldoet de standaard houder en wanneer heb je de groothoekhouder nodig? Het omslagpunt ligt bij spiegelreflex op ongeveer 18mm op een crop camera (APS-C sensor). Met de groothoek houder kun je dan fotograferen vanaf een brandpuntsafstand vanaf ongeveer 11mm met een groothoeklens met diameter ø77mm. Als je een fullframe camera hebt raden we aan te kiezen voor 100mm brede filters. Als je een ander soort camera hebt (systeem of bridge camera bijvoorbeeld) dan zijn, net als bij APS-C sensoren, de 84.5mm brede filters voldoende.
Bron: Camerafilterstore



Quote:
De NiSi V5 filterhouder is gemaakt van hoogwaardig luchtvaart-aluminium en daardoor zeer sterk.
De matzwarte afwerking minimaliseert reflecties.
Deze houder levert geen vignetting op bij gebruik op een 16 mm objectief (full frame). Bij grotere beeldhoeken kan dit wel voorkomen.
Bron: NiSi Nederland



De website van Lee heeft eveneens een "System Match" en als ik daar kijk naar de 10-24 van Tamron of de 10-24 van Nikon kom ik bij beide uit op het 100mm systeem.
Ga je wijder en kijk je bijvoorbeeld naar de 14mm van Canon, de 8-15 van Canon en de 14mm van Nikon dan geeft hij aan dat het 100mm systeem niet werkt en je het 150mm systeem dient te gebruiken.
Bij de 12-24 van Sigma geeft hij de volgende melding onder het 150mm systeem; "allows 14mm with 2 filter slots, 13.5mm with 1 filter slot"
_________________
Nikon D3000
Nikon D7200
Nikon 18-55 VRII
Nikon 55-200 VR
Nikon 50/1.8G
Tamron 70-300
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum