Posted: Thu 09 Nov 2017, 13:15 Post subject: Stof?
Ik weet niet zeker of dit het goede forum is, alvast excuus.
Ik zie de laatste tijd vlekjes in mijn foto's. Vaak valt het niet op, valt het weg tegen het onderwerp. Maar bij een blauwe lucht bijvoorbeeld zie je het duidelijk.
Maar eens een complete blauwe lucht gefotografeerd en dan zie je dit: https://imgur.com/a/eKkHY (is onbewerkte foto gemaakt met Canon EOS 550D)
Is dit stof in de camera/lens? Zo ja, wat kan ik daar aan doen? Zo niet, wat is het dan?
Alvast bedankt voor jullie hulp. _________________ Canon EOS 550D + Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM + Panasonic Lumix DMC-TZ70
Het is geen stof in de lens maar stof dat op je sensor zit.
De sensor moet dus schoongemaakt worden.
Veel mensen gebruiken Chipclean hiervoor die maken hem dan schoon. _________________ Take a moment,Enjoy nature.
Gender: Male Age: 72 Joined: 31 Jan 2009 Posts: 72 Location: Zwolle
Posted: Thu 09 Nov 2017, 17:26 Post subject:
Vaak zijn de stipjes in de wolken of blauwe lucht makkelijk weg te klonen, als het echt hinderlijk wordt kun je gaan schoonmaken.
Ik zou dat nooit zelf doen maar naar een goede foto speciaalzaak gaan.
Dat heb ik met vorige camera’s ook laten doen voor ongeveer dertig euro en dan maken ze de buitenkant ook nog netjes schoon.
Gr. Ben _________________ SONY RX10-M4 en SONY-A7 M2 met 24-70 mm zoom, 90 mm G macro, Tamron 150-500 mm tele.
Posted: Sat 11 Nov 2017, 12:38 Post subject: schoonmaken .
Ook ik heb de beste ervaringen met Chipclean , waar het zeer professioneel gebeurd , in een speciale ruimte , waar vroeger vlgs mij ook chips in werden gecontroleerd . Gr Bert _________________ Nikon D7100 , Nikon D7500 , Nikon , Nikon en Tamron glaswerk
Wegklonen kan inderdaad, maar ik vind dat een camera gewoon goede foto's zou moten afleveren. Dus misschien een keer laten nakijken, hoewel Heumen wel heel erg uit de route voor mij is. Ik denk er allemaal even over na, bedankt voor de hulp.
Hier nog een aardig artikeltje over Chipclean dat ik tegen kwam: http://www.fotoneut.nl/wp/?p=1311 _________________ Canon EOS 550D + Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM + Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM + Panasonic Lumix DMC-TZ70
Je kunt er ook een dagje uit van maken. De Hatertse vennen zijn mooi voor een bezoekje. Er zijn ook fotozaken die connecties hebben met Chipclean. Maar dan ben je je camera enige tijd kwijt. Als je er zelf naar toe gaat kun je er na (tel.afspraak) op wachten. _________________ Sony RX 10-4
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Sun 12 Nov 2017, 20:57 Post subject:
Chipclean heeft een vrij goed verhaal.
De lokale winkels doen het hetzelfde als je zelf zou doen. Niet altijd beter is mijn ervaring.
Nikon (Canon?) haalt het stof weg, maar je weet niet wat er in het camerahuis gebeurt. Nu ja, dat weet je eigenlijk nergens.
Volgens chipclean moet je niet gaan blazen, hetgeen wel een beetje vervelend is, als je een knoert van een haar (stofje van 1 mm) op je sensor hebt, op reis in weetikwaar. Persoonlijk ben ik dan geneigd toch even de blaasbol te pakken. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum