Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur


Aankoop advies gevraagt

 
Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author
Message
Dennis_




Joined: 04 Feb 2018
Posts: 1

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Feb 2018, 11:18    Post subject: Aankoop advies gevraagt
Sinds ongeveer 2012 gebruik ik een Nikon D3200 18-55mm VR II spiegelreflex camera voor vakantie fotos te maken.

Dit jaar ben ik van plan om naar Schotland te reizen, en nu zou ik graag een betere camera willen gaan kopen die de D3200 overtreft kwa natuur fotos.

Ik heb mij een beetje verdiept in groothoek lenzen en full frame camera”s, met name voor natuurfotos blijkt dit goed te zijn. Kan iemand mij advies geven voor een goede systeem camera / of spiegelreflex voor een buget van rond de 1500 euro.

Ik ben zelf op een” Sony Alpha A7 II systeemcamera + 28-70mm gestuit.
Sony Alpha A7 II


Nikon D3200

Nikon D3200: Maximale resolutie 6016 x 4000 pixels
Sony Alpha: Maximale resolutie 6000 x 4000 pixels

Nikon D3200: Cropfactor 1.5x
Sony Alpha: Cropfactor 1.0x

Nikon D3200: Sensor Formaat 23.2 x 15.4mm
Sony Alpha: Formaat sensor 35.8 x 23.9mm

Is de Sony een grote verbetering zijn ten opzichten van de Nikon D3200? met name bedoelt voor natuur fotografie. Of raden jullie mij aan om een groothoek lens te kopen of een andere camera aangeschaften.

Mvg Dennis
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 04 Feb 2018, 22:54    Post subject:
Er zit denk ik nog wel wat tussen. En ook wel wat omheen.
Die Sony is hoogstwaarschijnlijk een stukje beter.
De lens die je er bij gevonden hebt 28-70, die lijkt me belangrijker verschil op te gaan leveren. Hoewel de 18-55 voor landschappen (dus op F8) ook helemaal niet verkeerd is.

D3200 heeft een mooie sensor. Verder kan er voor landschappen mee wat er moet: op manual zetten, op een statief en met een goede lens. Eventueel meerdere foto's maken voor een gebalanceerde belichting (HDR).

Dat geldt ook voor de Sony, of welke andere camera ook.

Als je professioneel gaat, of heel veel onscherpte in je beeld wilt, dan heeft een full frame camera grote voordelen. Als je er mee gaat reizen en alles van voor tot achter scherp wilt hebben, dan hoeft dat minder. Dan is die D3200 lekker licht. En de batterij gaat ook iets langer mee. Er zijn professionals die daarvoor ook precies zo'n camera kiezen. En er zijn andere. Full frame is een factor anderhalf zwaarder.

Mijn idee dus, eventueel zelfde camera D3200, maar andere lens zoals deze
https://www.kamera-express.nl/product/122054409/nikon-af-s-16-80mm-f-2-8-4-0e-vr-ed
of
https://www.kamera-express.nl/product/12181516/sigma-17-70mm-f-2-8-4-0-dc-macro-contemporary-os-hsm-nikon

Ik denk dat een lens je eerder helpt dan een camera. Al is er aan gebruiksgemak nog wel wat te winnen tov jouw D3200. Bijvoorbeeld al met een D7200. Maar voor landschappen is Sony of Fuji ook een prima idee. Full frame hoeft niet. Canon heeft iets minder mooie sensoren op dit moment.
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
peter wijn


Gender: Male
Age: 57
Joined: 23 Nov 2005
Posts: 2331
Location: Utrecht
Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 13 Feb 2018, 16:18    Post subject:
En?
Wat vind jij?
Heb je hier wat aan?
_________________
Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
Back to top
Reply with quote
 
H.van emden


Gender: Male

Joined: 05 Jan 2008
Posts: 12

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 13 Feb 2018, 20:04    Post subject:
Verdiep je maar eens in deze combinatie en kijk maar eens naar de foto’s van Alexander Koenders.
Olympus OM-D E-M5 Mark II Zwart + Olympus M.Zuiko 12-100mm. Het is niet zwaar, gebruiksvriendelijk en maakt super mooie foto’s. Daarnaast valt het binnen je begroting. Ik fotografeer met Nikon en Olympus. Beide merken zijn zeer goed, echter ik ben onder de indruk geraakt van de optische kwaliteit van Olympus.
_________________
Nikon NPS member
Back to top
Reply with quote
 
Michiel Janssen


Gender: Male
Age: 49
Joined: 16 Apr 2009
Posts: 926
Location: Zevenhuizen
Offline

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Tue 13 Feb 2018, 22:49    Post subject:
Prachtige foto's van Alexander Koenders inderdaad. Maar bij mindere lichtomstandigheden, zie bijv. zijn Costa Rica album, is er toch wel wat ruis zichtbaar in de foto's. Meer dan mij lief is. En dat is natuurlijk ook niet zo gek met een kleine sensor. Maar mogelijk wel iets om rekening mee te houden.
_________________
http://michieljanssen.smugmug.com
http://www.flickr.com/photos/88081547@N06/
Back to top
Reply with quote
 
H.van emden


Gender: Male

Joined: 05 Jan 2008
Posts: 12

Offline

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 13 Feb 2018, 23:13    Post subject:
De omstandigheden in Costa Rica waren soms erg slecht. Donker en erg vochtig. Ik weet dat hij sommige foto’s moest maken met een ISO waarde van ver boven de 10.000, om een snelle sluitertijd te krijgen. Niet verwonderlijk dat je dan iets ruis gaat zien. Op afdrukken zie je de ruis overigens niet. Met de OM-D E1 mark II, fotografeer ik ruisvrij tot ISO 6400. Daarboven ga je iets ruis zien. Echter bij mijn D500 en D7200 heb ik boven ISO 6400 net zo veel ruis, daar zit niet veel verschil in. Met de full-frame, D810 heb je minimaal ruis, ook op hooge ISO waarden, maar die camera is een stuk duurder.
_________________
Nikon NPS member
Back to top
Reply with quote
 
Display posts from previous:   
   Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

 
Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 1


Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum