Posted: Tue 27 Mar 2018, 13:53 Post subject: geel in histogram
Hoi npérs,
hoe haal ik het geel in het histogram in lihgtroom4 naar beneden?
De lens die ik heb geeft een wat gelige tint en dat zie ik nu duidelijk terug in een paar foto's. Geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg, tips zijn welkom! (zand is niet beige maar wat meer aan de gelige kant)
groet susan
Last edited by susan meijnders on Tue 27 Mar 2018, 20:15; edited 1 time in total
@ joop,
fijn om weer eens iets van je te horen!!
Ik ga het morgen met het bewerken uit proberen, dank.
@ ad,
Sigma 28-70mm, aspherical lens, gekocht in 2002, bij een andere foto was de opmerking van de heer van Kampen dat de foto iets te geel was, opgezocht, lens heeft een beetje die afwijking. Ik heb ooit trappetjes met de witbalans gemaakt en die staat volgens mij goed.
groet susan
Je kunt bij het ontwikkelen van de raw-versie ook Lenscorrecties toepassen: vink het hokje Kleurafwijking verwijderen aan en selecteer daaronder de lens (eerst Sigma kiezen, dan de 28-70). Eventueel kun je ook Correcties profiel inschakelen aanvinken om het af te maken. Alle bekende fouten van de lens worden dan gecorrigeerd.
Gender: Male Age: 58 Joined: 23 Nov 2005 Posts: 2331 Location: Utrecht
Posted: Thu 29 Mar 2018, 8:45 Post subject:
de kans dat het aan de lens ligt is uh... marginaal.
De foto's die je de laatste tijd plaatst zijn niet opmerkelijk geel
hoe zou je kunnen beoordelen dat de kleurtemperatuur / witbalans goed is en gelijktijdig een te gele lens hebben? Gaat niet.
kun je even een linkje naar de foto met het commentaar van Hendirk geven? Dat kijkt een stuk makkelijker. _________________ Ik ben niet dik, ik ben een vrachtwagen.
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot vote in polls in this forum