Hendrik van Kampen wrote: |
... Je kan ze dus in principe ook tegelijk gebruiken. Met een 300 mm + 1,4 coverter en tussenringen krijg je dus een 420 mm waarmee je dichtbij kan fotograferen. ![]() |
Quote: |
Met een TC1.4 zou ik ook mijn juffers beeldvullend in beeld krijgen omdat mijn lens dan 300 X 1.4 = 420mm bij nog steeds 120cm scherpstelling groter in beeld komt door de extra mm.
Het nadeel hiervan is: dat je 1 stop licht verliest en dat mijn DOF op bv. F11 nog maar 1.9mm is. Bij gebruik van mijn 36mm tussenring is dat 5mm en dat is vaak net het stukje dat ik nodig heb om mijn Libel of juffer helemaal van top tot teen scherp te krijgen. |
Quote: |
Even reagerend op je topic.
Bij tussenringen is er geen sprake van extra glas tussen lens en camera bij converters wel. Volgens mij draaide je dat om. Converters voor Canon zijn erg duur mijn 1.4 x koste tweedehands al 310 euro. Die dient om een vergroting achter je objectief te maken, bij de 300 wordt het bereik dus 420 mm, je hebt daar wel last van lichtafval. De minimale diafrgmawaarde zakt van 4.0 naar 5.6 en ook het autofocussen wordt een heel stuk slechter. Lastig met vliegende vogels. Tussenringen verkorten de afstand waarop je een object kunt opnemen. Ik heb er drie, ze kunnen o.a. met de 100 macro worden ingezet maar b.v. ook met een 300 mm. Ze vergroten je object, ze veranderen de voorwerpsafstand en verkleinen de afstand waarp je moet instellen. Afhankelijk van de objectgrootte kun je combinaties van ringen tussenvoegen. Bij m'n 100 macro gebruik ik bijna altijd de dunste ring van 12 mm. Er zit dus géén glas in en m'n autofocus werkt nog steeds. De originele Canon tussenringen zijn duurder dan de Soligor exemplaren die ik heb. Hoe meer tussenringen tussen lens en camera hoe dichterbij je instelling komt te liggen en hoe groter de kans dat je de kritische vluchtafstand van een insect binnenloopt. Afhankelijk van het aantaal tussenringen verlies je weer licht en moet je dat compenseren afhankelijk van de gekozen camerainstelling. Asl je flits is dat minder erg, anders is een statief bij langere sluitertijden weer an te raden. Een ding waar ik zelf geen ervaring mee heb is het gebruiken van vleifst achromatische (die zijn een stuk duurder) voorzetlenzen die je voorop de lens schroeft. Die hebben afhankelijk van het aantal dioptreen (het is net een bril) wat je aanschaft géén verlengingsfactoren als nare eigenschap. |
Quote: |
Tussenringen zijn nooit weg. Al kun je die dingen van soligor / kenko helaas niet goed "stacken" (allemaal combineren). Ze zijn namelijk niet zo heel stevig en de contacten en koppelingen worden matig of slecht en trillingen worden versterkt. |
Aad Verkuijl wrote: |
Wel lichtverlies omdat de lens langer wordt en de afstand tot de CCD groter is. |
peter wijn wrote: |
Mensen proberen mij al jaren te leren dat DOF niet afhankelijk is van brandpuntsafstand, maar van afbeeldingsmaatstaf en perspectief. Ik ben er nog steeds niet, maar volgens het verhaal dat men mij vertelt, zou bovenstaande citaat niet kloppen. |
Taka wrote: |
Lichtverlies? Het licht is al gebroken als het de lens uitkomt en is gericht op de sensor. Dus lichtverlies 'omdat de lens langer is' speelt geen rol. Het is lastig om over lichtverlies te spreken als niet duidelijk is waarmee het wordt vergeleken.
|
Mark van Veen wrote: |
Lichtverlies treedt op doordat je een kleiner deel van het via de lens binnenkomende licht gebruikt. Tussenringen zorgen dacht ik voor een vergroting van de afbeeldingscirkel en dus voor een vermindering van de hoeveelheid licht per oppervlak. |
Arie T. van Werkhoven wrote: |
Natuurlijk is de aanschaf van een echte macrolens de beste optie. Maar ja, dan praten we over hele andere bedragen. |