Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

Groothoek die extreem dichtbij kan scherpstellen
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 9:42    Post subject: Groothoek die extreem dichtbij kan scherpstellen
Ik ben op zoek naar een groothoek lens (zeg 17-20mm) die extreem dichtbij (zeg 5 cm of zo) kan scherpstellen. Bij het "standaard" assortiment van Canon kan ik zo'n lens niet vinden.
Het lijkt me erg gaaf om met zo'n lens libellen, vlinders (of bloemen en paddestoelen) te gaan fotograferen.

Kan iemand mij hier een tip over geven?

MVG,
Gerard Schouten
Tele lens Canon EF 400mm f/5.6
Back to top
Reply with quote

Falcko

View user's profile Send private message
PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 10:05    Post subject:
Als je nou een groothoek met een stel tussenringen op je body schroeft, misschien dat je dan het gewenste effect hebt.

Doodles

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 10:56    Post subject:
Yep, tussenringen lijken mij de oplossing.
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 11:39    Post subject:
Ben bang dat tussenringen niet gaat werken,...het brandpuntsafstand van de groothoek is erg klein en de scherpstelafstand wordt te klein door de tussenringen, waardoor je "tegen" je onderwerp aankomt en dan is het nog niet scherp....

Bij mijn Tokina 12-24mm werkt dat in iedergeval niet i.c.m. de D300...ook niet met de dunste tussenring...alhoewel..

Op 24mm heb ik weleens een poging gedaan met mijn dunste tussenring (12mm), maar dan krijg je weer heel weinig omgeving en heb er niks fatsoenlijks mee kunnen maken...

Gerard Schouten

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 11:50    Post subject:
Precies Andrew, daar ben ik ook bang voor. Bovendien wordt bij tussenringen de bandpuntafstand weer groter waardoor het 'groothoek-effect' juist weer verdwijnt, en dat is nu juist wat ik niet wil.
Ik heb in een boekje van landschapsfotograaf Ruben Smit wel eens gelezen (onderschrift bij een foto) dat hij een 20mm lens gebruikte die op 4 cm afstand scherpstelt, of zou dat een typo zijn.

Nou ja, ik heb geen tussenringen, ik vind het ook zowat om ze even aan te schaffen om het even te proberen (als ik zeker weet dat zoiets werkt vind ik het natuurlijk geen probleem om ze aan te schaffen).

Het valt mij op dat fotozaken (ook de erkende) mij geen goed advies kunnen geven in deze als ik een beetje doorvraag.

Misschien wil iemand het die tussenringen heeft en een standard groothoek (bijv de 17-40mm/f4 van Canon, maar Nikon heeft vast ook iets dergelijks) het eens proberen ...

Gerard
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 12:04    Post subject:
Gewoon Ruben Smit ff mailen en naar vragen, vind hij vast geen probleem!

Ik heb het dus geprobeerd zoals bovenstaande, maar denk dat het met jouw groothoek niet zal lukken, maar wie weet...ik zou het
in iedergeval eerst ergens uitproberen alvorens de aanschaf van tussenringen.

Laat je ons zijn antwoord weten? Hij gebruikt ook fullframe body's..kan het ook mee te maken hebben?

Suc6!

Doodles

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 12:18    Post subject:
Fulframe verandert de eigenschappen van de lens niet, dus heeft geen effect op de scherpstelafstand van de lens met of zonder tussenring. Enige verschil is dat de beeldhoek groter wordt. Dat kan betekenen dat jouw experiment op 24mm met een fullframe body net voldoende omgeving zou laten zien om er tevreden mee te kunnen zijn.

Zal vanavond wel eens testen met mijn 17-40 en tussenringen. Nooit eerder geprobeerd.
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 12:20    Post subject:
Gelukkig wist ik wel dat een body de lens eigenschappen niet verandert Wink
dat bedoelde ik...dat fullframe dus wel verschil zou kunnen maken..

Last edited by Andrew George on Thu 20 Aug 2009, 12:26; edited 2 times in total
Back to top
Reply with quote

Gerard Schouten

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 12:23    Post subject:
Thanx Marijn, ben benieuwd ... ik heb de 17-40 lens ook. Ja, dat wordt weer effe doorsparen voor de 5D Mark II.

@Andrew: Ik zal Ruben Smit wel mailen maar dat wordt wel na het weekend, I'll keep you posted via dit topic.
Back to top
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 12:25    Post subject:
Hooo ik zou niet zonder meer een 5D Mark II aanschaffen alvorens alles geprobeerd te hebben...

Menno van Duijn

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 15:46    Post subject: 5cm
Welke body gebruik je?
Als je de Canon 10-50D serie gebruikt dan zou ik de Sigma 10-20 aanraden, heb hem zelf ook zie foto's op m'n site (nee geen verkoper). Maar die stelt tot c. 15 cm scherp, gok ik. Maar met deze lens krijg je weer vignetering bij camera's met een lagere vergrotingsfactor. Hou hier dus ook rekening mee als je een andere body wilt kopen. Test verschillende groothoeklenzen op de body voor je hem aanschaft. Succes. Gr. Menno

Andrew George

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 16:53    Post subject:
Volgens de spec..min. scherpstelafstand 24cm van de Sigma 10-20mm, dus gelijk aan de Tokina 12-24mm...en is wel te ver weg voor de meeste insecten/vlinders...

Joep Tomlow

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 17:20    Post subject:
Dag,

Hier alvast een voorbeeldje wat je met 28 cm scherpstel-afstand kunt bereiken (lens: Canon EF-S 18-55 mm f3.5-5.6, de kitlens):

http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=70072

Die Sigma 20 mm f1.8 is natuurlijk mooi speelgoed, maar nogal een zware jongen en daarmee ook duur in de filters (82 mm).
Ben overigens erg benieuwd naar het experiment van Marijn/Doodles... Very Happy

Groet,

Joep

hvdgriendt

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 17:35    Post subject:
sigma heeft een 24mm makro, maar dat is misschien alleen te doen met een fullframe camera.....

Misschien is dit iets.. ik vind het wel mooi in elk geval , lees de tekst maar, klik op zijn naam en er staan nog een paar foto's.

http://www.fotolook.nl/image.php?id=11477&type=mem

Andrew George

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 18:16    Post subject:
Jep, maar wel een Nikon Cool

Taka

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 18:24    Post subject:
Gerard Schouten wrote:
Precies Andrew, daar ben ik ook bang voor. Bovendien wordt bij tussenringen de bandpuntafstand weer groter

Dat lijkt me niet juist. Tussenringen bevatten geen optisch actieve elementen. De brandpuntsafstand van de lens blijft dus hetzelfde.

Andrew George

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 18:29    Post subject:
Taka wrote:
Gerard Schouten wrote:
Precies Andrew, daar ben ik ook bang voor. Bovendien wordt bij tussenringen de bandpuntafstand weer groter

Dat lijkt me niet juist. Tussenringen bevatten geen optisch actieve elementen. De brandpuntsafstand van de lens blijft dus hetzelfde.

Deels waar (brandpunt van je objectief zelf kun je niet veranderen), maar door gebruik van tussenringen verandert alleen de afstand van het brandpunt van je objectief t.o.v. de chip, d.w.z. dat je dichterbij kan scherpstellen met je objectief. Daarnaast krijg je
ook een heel andere scherptediepte.

Taka

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 20:01    Post subject:
Andrew George wrote:
Taka wrote:
Gerard Schouten wrote:

Deels waar (brandpunt van je objectief zelf kun je niet veranderen), maar door gebruik van tussenringen verandert alleen de afstand van het brandpunt van je objectief t.o.v. de chip, d.w.z. dat je dichterbij kan scherpstellen met je objectief. Daarnaast krijg je
ook een heel andere scherptediepte.

Laten we de terminologie zuiver houden. Brandpuntsafstand is een eigenschap van louter het objectief, ook al ligt deze los in de kast, dan nog heeft een objectief een brandpuntsafstand. De uitdrukking "deels waar" lijkt me te weinig.

Dichterbij scherpstellen gebeurt in principe door de lens verder van de sensor te draaien. Als de lens niet verder wil , dan kan je er een tussenring tussen zetten: kan je toch nog verder draaien (maar dan niet meer helemaal terug tot focus oneindig).

Natuurlijk heeft dat allemaal invloed op het resultaat. Scherptediepte neemt af bij hogere vergrotingsfactor. Dichterbij = hogere vergrotingsfactor en dus kleinere scherptediepte. Grotere brandpuntsafstand leidt ook tot een hogere vergroting (en dus kleinere scherptediepte).

Dat gezegd hebbende: de scherpstelafstand van een lens wordt opgegeven in afstand tussen onderwerp en sensor. Bovenop de camera staat met een symbooltje aangegeven waar de sensor zich bevindt. Een lens die op 4cm afstand van de sensor kan scherpstellen? Dan zit het onderwerp bijna in de camera,en dan moet de lens er nog tussen.

Dus ik neem aan dat het gaat om 4cm afstand tussen voorkant van de lens en onderwerp.

De EF 14mm f/2.8L II USM kan tot 20cm scherpstellen, net als de EF 15mm f/2.8 Fisheye . Ik ben benieuwd hoeveel cm je dan tussen voorkant van het objectief en het onderwerp overhoudt.

Jaap Schelvis

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 20:21    Post subject:
Ik heb maar eens een meetlatje erbij gepakt en bij de EF17-40 en de EFs10-22 zit je inderdaad al erg dichtbij. Deze objectieven stellen scherp vanaf respectievelijk 28 en 24 cm, maar de frontlens zit al zo'n 15 cm vanaf de sensor! "Werkafstand" bedraagt dan dus minimaal zo'n 10-12 centimeter. Wanneer je daar nog een tussenring bij gaat gebruiken van bv 2.5 cm wordt je kortste scherpstelafstand waarschijnlijk heel wat minder dan 20 cm, maar zit je met de voorkant van je objectief inmiddels dus 17.5 cm vanaf je sensor. Daar krijg je dus niet veel meer tussengeperst Confused
Reply with quote

Andrew George

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 20:44    Post subject:
@Taka, volgens mij bedoelen we hetzelfde en excuus ik bedoelde beeldafstand i.p.v. brandpuntsafstand...

Een brandpuntsafstand kun je niet veranderen van een objectief (zoals ik reeds vernoemde), maar bij sommige zoomlenzen kan dit weer wel...

Uhhm een Nikon 10.5 Fisheye kan tot 14cm scherpstellen en dat resulteerd in 3cm van het front tot het onderwerp....

Gerard Schouten

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 21:02    Post subject:
Heren,

De discussie wordt redelijk technisch (ik kan het nog wel volgen hoor). In mijn oorspronkelijke vraag bedoelde ik idd met "5 cm" de afstand van het onderwerp tot het front van de lens.

Met Taka eens brandpuntafstand is idd eigenschap van de lens. Neemt niet weg dat met tussenringen de eigenschappen van het gehele optische systeem (sensor, tussenring en lens) wel degelijk veranderen.
Back to top
Reply with quote

Digibird

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 21:37    Post subject:
Ha Gerard,

Ik heb de 17-40 maar ook de 10-22 van Canon. En met die laatste kom ik een heel eind (zoals Jaap hierboven ook al schreef). Ik heb ook tussenringen 12, 24 en 36mm.

Anders kom je maar eens langs, kun je het zelf proberen. Dan weet je zeker of het is wat je wilt en ben je niet afhankelijk van ander mans oordeel (en tijd Wink ).

grtz, Phil

Jan Bosch

PostPosted: Thu 20 Aug 2009, 22:39    Post subject:
Ik ben vorig jaar wat aan het exerimenteren geweest met de EF-S 18-55 (te koop voor plusminus € 75.-). Voorbeelden met en zonder tussenring hiervan staan op mijn site, b.v. bij orchideën. Het verbaasde mij hoe dichtbij ik kon komen met dit lensje.
Reply with quote

thijs broekkamp

PostPosted: Sun 23 Aug 2009, 10:00    Post subject:
Dit is denk ik wel een interresant topic om te lezen wat hier over gaat. Het is wel in het engels: http://www.juzaforum.com/forum-en/viewtopic.php?f=1&t=7525
Reply with quote

Doodles

PostPosted: Sun 23 Aug 2009, 21:37    Post subject:
Zo, heb een testje gedaan.

De Canon 17-40 met een 12mm tube stelt op 17mm scherp als het onderwerp de frontlens raakt. Bij inzoomen naar 20-21mm heb je een geniaal grote werkafstand van 2 centimeter.

De Sigma 12-24 met een 12mm tube stelt op 17mm scherp als het onderwerp in de lens zit Very Happy Pas bij 22-23mm heb je een halve centimeter werkafstand. Reden: de Sigma lens is een stukje langer dan de Canon.

Afhankelijk van je onderwerp dus wel of niet werkbaar. En hou er ook rekening mee dat je DOF heel beperkt wordt. Zelfs op F16 zal de achtergrond die je wil laten zien een waas blijven.

Gr
Marijn
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum