Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

scherpte problemen Sigma 180mm macro
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Apr 2010, 20:53    Post subject: scherpte problemen Sigma 180mm macro
Ik heb pas geleden een Sigma 180mm F3.5 2dehands gekocht.
De lens is pas een jaar oud en bijna niet gebruikt door de vorige eigenaar.
Ik heb nu alleen het probleem dat als ik onderwerpen aan het fotograveren ben, ik de foto gewoon niet superscherp krijg.
Alks ik bijvoorbeeld mosjes aan het doen ben en ik controleer met de scherptediepteknop op mijn 40D, dan is alles scherp in het gebied. Maar als ik dan de foto neem is dat niet het geval.
Ook heeft de autofocus moeite bewegende onderwerpen goed scherp te krijgen en vast te leggen.

Ik vraag me zoiezo af hoe sommige van jullie het voor elkaar krijgen om onderwerpen zoals mosjes en planten maar ook insecten echt ragscherp te krijgen. Hoe goed ik ook scherpstel het is nooit ragscherp?? Sad wat bij macro toch wel handig is.
Ik heb 1 keer een distelvlinder ragscherp op de foto gekregen maar dat was met mijn 300mm IS van canon, dus daar speelt de kwaliteit van het objectief ook een rol. Helaas stond de vleugel er niet helemaal op zodat ik hem hier niet wilde plaatsen.

Kan iemand mij hiermee helpen met de bovenstaande problemen, want ik krijg echt het idee dat ik flink aan het prutsen ben.

Gr Kasper
Reply with quote

susan meijnders
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message
PostPosted: Sun 18 Apr 2010, 21:31    Post subject: scherpte
Hoi kasper
sigma macro staat er toch wel om bekend dat de af minder goed functioneert, dus begin met de handmatige scherpstelling is handig bij macro kan je bepalen waar je de scherpte wilt hebben.
Oefen met een vast voorwerp waar letters op staan is best handig.
Verder een instelling waarbij de spiegel is opgeklapt heb je geen last van trilling van de lens/body.
Superhandig is een draadontspanner haalt ook trilling weg,
selftimer instellen kan ook maar dat is lastig met bewegende insecten maar bij paddenstoelen erg goed.
Statief spreekt voor zich.
Oefenen oefenen
Succes met het gepruts hebben we allemaal last van op z'n tijd!
groet susan
Back to top
Reply with quote

Ronald van Wijk

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Sun 18 Apr 2010, 21:35    Post subject:
Hoi Kasper,

Als frequent gebruiker van de sigma 180 mm macro herken ik je frustraties wel een klein beetje. Ik ben ook niet altijd even tevreden met de scherpte, maar eigenlijk alleen bij het gebruik van een klein diafragma.
Bij grote diafragma waarden vind ik de scherpte super, maar als ik bijvoorbeeld patronen in mossen, hout van boomstammen e.d. met waarden als f/22 wil vastleggen, is de scherpte niet altijd optimaal.

Het is overigens een lange en zware lens, waardoor je wel rekening moet houden met de sluitertijd. Met de minste beweging is de scherpte sowieso verloren. Houd dus minimaal 1/125 sec. aan, het liefst nog sneller. Of werk met een statief, maar dan nog...
Dat verlies ik zelf ook wel eens uit het oog (ik werk vaak met lange sluitertijden icm zelfontspanner) en is (denk ik) een belangrijke reden voor onscherpte in mijn foto's.

Gr. Ronald
Back to top
Reply with quote

Bokje

PostPosted: Sun 18 Apr 2010, 21:41    Post subject:
Hallo Kasper,

Laat eens wat van de foto's zien (in je PA) met de exig gegevens erbij. Dan kan men misschien beter commentaar geven.

Jack
Reply with quote

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Sun 18 Apr 2010, 21:57    Post subject: commentaar
@bokje commentaar is inderdaad wat breed maar niet goed??
pa zou inderdaad helpen
groet susan
Back to top
Reply with quote

kasperge

PostPosted: Sun 18 Apr 2010, 22:07    Post subject:
@ susan: Je hebt wel gelijk over de Af want bij mijn 105mm was dit helemaal uit den boze. Ik stel ook vaak handmatig scherp al kan dat dus bij insecten (waar ik deze lens speciaal voor heb aangeschaft) niet omdat die veel te snel zijn. Dus een goede Af is wel belangrijk. Ik heb een draadontspanner en gebruik een statief maar toch krijg ik vaak de onderwerpen niet ragscherp, en dan bedoel ik foto's waar je jezelf aan zou kunnen snijden Laughing

Ik ben nu al 2 jaar bezig met vooral macro, maar het is me met Sigma nog nooit gelukt om tot de resultaten te komen die ik wil zien.

@Ronald: Ik ga voor mossen en planten een andere macrolens een 50mm aanschaffen, die hopelijk een stuk scherper is!
Waarom heb je dan geen andere lens overwogen als je wel gefrustreerd raakt bij de lens?? Teminste het is en blijft een hobby die juist ontspannend moet zijn, toch?

Maar dan vraag ik mezelf af hoe het kan dat als ik de scherptedieptecontrole knop indruk en alles is scherp, ik de foto maak en dan alles toch niet scherp blijkt te zijn met een diafragma van F18??

Ik zal als ik foto's heb er wel een paar in mijn Pa zetten. (Heb alle slechte foto'sal verwijderd Embarassed )

Gr kasper
Reply with quote

Bokje

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 6:55    Post subject:
Een tip: gebruik bij macro handmatige scherpstelling. Het liefst in combinatie met life view. Dan stel je scherp wat jíj scherp wilt hebben en niet wat de AF 'denkt' scherp te moeten krijgen.

@ susan
Quote:
commentaar is inderdaad wat breed maar niet goed??

Mijn opmerking 'beter commentaar' kwam misschien over alsof het andere commentaar niet goed zou zijn maar zo was het niet bedoeld. Ik bedoelde dat met een foto plus exif gegevens je veel gerichter commentaar kan geven.
Reply with quote

Jacqueline

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 14:11    Post subject:
Hallo Kasper,

Ikzelf heb de sigma 105mm en de scherpte op de juiste plaats leggen is inderdaad niet gemakkelijk en luistert nogal nauw. Als aanvulling op de al genoemde tips: let er ook op dat het wieltje voor de oogcorrectie op de camera zelf goed staat ingesteld.
M.vr.gr. Jacqueline.
Back to top
Reply with quote

kasperge

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 19:38    Post subject:
@ Jaqueline: Hoe kan ik die dan het beste instellen. Ik heb hem zo ingesteld dat de getallen van de F waarden enz. scherp zijn. Of is er een andere methode voor?

Gr Kasper
Reply with quote

Jan Luit
Admin
Admin

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 19:58    Post subject:
Ik zou de camera neerzetten op iets dat stil staat en dan manueel scherpstellen.
Daarna op af zetten en als het dan veranderd staat hij niet goed.
Je moet hem in ieder geval instellen op wat je in de foto ziet en niet op het lezen onderin de camera.

Groet Jan

Nikon spulletjes.
Mijn foto's op PBase.
Back to top
Reply with quote

Jacqueline

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 20:01    Post subject:
Zo doe ik het zelf ook altijd Kasper en ik controleer dat dan nog door de lens op een stukje tekst met niet al te grote letters te richten. Als alles dan scherp is moet het goed zijn.
Het blijft echter een precies werkje om het juiste deel van de foto scherp te krijgen omdat de scherptediepte heel beperkt is. Zoals al gezegd: met de hand scherpstellen, spiegel opklappen, draadontspanner en een statief/pittenzak gebruiken en veel, heel veel oefenen. Succes ermee!
M.vr.gr. Jacqueline.
Back to top
Reply with quote

susan meijnders
PixPas (Basic)

PostPosted: Mon 19 Apr 2010, 20:25    Post subject: wieltje oogcorrectie
Dat wieltje zit toch naast waar je door de lens kijkt?
zg knop voor dioptrische aanpassing pagina 36 in mijn handleiding.
Ik dacht dat Jacqueline dat (naast andere tips) bedoelde?
groet susan
Back to top
Reply with quote

kasperge

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 6:45    Post subject:
@ Jan Luit: Het is wel een goede methode die je noemt, dat zal ik eens proberen. Maar hoe weet ik of de AF er op dat moment niet naast zit? De kans is zeer klein maar toch.

@Jaqueline: Dan is de methode die ik gebruik nog zo slecht niet maar dit is een waardevolle aanvulling zoals ik ook bij Jan al noemde. Met de hand scherpstellen op insecten lukt helaas niet altijd, en daarvoor heb ik deze lens juist gekocht. Maar verder doe ik alles, met draadontspanner, spiegel opklappen. Ik werk ook vaak met live vieuw, dus dan is de spiegel al opgeklapt.

@susan: Ja Jaqueline bedoeld ook het dioptriewieltje. Die zit inderdaad waar je door de lens heen kijkt.

Gr Kasper
Reply with quote

Bokje

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 12:34    Post subject:
@ kasper
Quote:
Maar hoe weet ik of de AF er op dat moment niet naast zit? De kans is zeer klein maar toch.

Uitzetten die AF!! handmatig scherpstellen. Veel beter!
Reply with quote

Vincent Rijnbende
Moderator
Moderator

PostPosted: Tue 20 Apr 2010, 17:10    Post subject:
kasperge wrote:

Met de hand scherpstellen op insecten lukt helaas niet altijd

Waarom lukt dat niet? Gewoon wat draaien totdat je de scherpte daar hebt waar je het wil hebben. Moet altijd lukken toch?

Verder misschien het diafragma wat knijpen? Met 180mm en f3,5 zal je een hele kleine scherptediepte hebben. Als je het diafragma kleiner maakt (f-getal hoger) zal je ook iets meer scherptediepte krijgen wat kan bijdragen aan het 'ragscherpe' eindresultaat.

Ik heb zelf een tamron 90mm en daarbij is het ook al best moeilijk, een 180mm lijkt me niet de makkelijkste om mee te oefenen.

gr.Vincent
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Wed 28 Apr 2010, 11:37    Post subject:
Ik lees hier dat de AF van de SIGMA niet optimaal werkt. Welnu, bij mijn 150mm werkte die prima. In negen van de tien keer ligt het toch echt aan de fotograaf Wink
Back to top
Reply with quote

Vlinderkieker

PostPosted: Wed 28 Apr 2010, 17:52    Post subject: scherpte diepte 180 mm "macro"
Maak eens een opname van een centimeterstrook, zo eentje die je gratis bij de bouwmarkten kunt halen. Ze zijn lekker zwart-wit.
Als je met je macrolens van 180 mm (ik noem dat een telelens) opnames maakt en scherpstelt op bijvoorbeeld 90 cm, dan zul je bij F:5,6 schrikken van de scherptediepte. (1 à 2 mm hoogstwaarschijnlijk)
Dus moet je je diafragma verder knijpen. Langere sluitertijd: bewegingsonscherpte. Het probleem blijft dus.
Een goede oplossing is een korter brandpunt. Des te korter brandpunt des te groter scherptediepte. Alleen, je moet dan wel dichter op je onderwerp. En of dat lukt?
Mij altijd: 70 mm (140 mm omgerekend naar kleinbeeld).
Gr. Henk

kasperge

PostPosted: Sun 02 May 2010, 13:38    Post subject:
@ vlinderkieker: Ik heb nu een 100mm macro gekocht met stabilisatie en hier een vergelijking gemaakt met de sigma. Dat als het brandpunt korter is dan heb je inderdaad veel meer scherptediepte. Dit vind ik wel fijner. Ook is de kwaliteit veel beter dan de sigma.
Alleen het probleem is ik weet niet goed hoe ik vlinders zo moet benaderen dat ze ook blijven zitten of ergens gaan zitten.
Want om nou achter die ene vlinder aan te gaan rennen schiet niet echt op.

Misschien heb je een paar tips voor me.
Eventueel kun je die dan via een PB sturen omdat we anders een beetje gaan afwijken van het topic Wink

Gr Kasper
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Sun 02 May 2010, 13:49    Post subject:
Kasper en Henk, ik ben ook wel geinteresseerd in tips. En velen met mij vermoed ik.
Ga bijvoorbeeld nooit tussen de vlinder en het zonlicht staan want dan zijn ze zo verdwenen. Probeer ze zoveel mogelijk van achteren te benaderen want ze zijn gevoelig voor beweging.
Sommige soorten komen op de plek terug zoals o.a. dagpauwoog.
Dit zijn mijn ervaringen maar meer tips zijn me meer dan welkom.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Sun 02 May 2010, 14:15    Post subject:
Martine, bedankt voor de tips. Ik was er inderdaad ook benieuwd naar.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

benedictus

PostPosted: Sun 02 May 2010, 14:25    Post subject:
Heb zelf de 150 mm van sigma en ben er meer dan tevreden mee, hij is erg scherp, wel moet je handmatig scherp stellen dat geeft het beste resultaat.
En wat vlinders betreft maar ook libellen en noem alles verder maar op, ga eerst kijken wat doet een insect, vaak hebben ze een terugkeer patroon. Als je dat 1 maal weet ga je bij een dergelijke tak wachten.
Fotografie kost nu eenmaal tijd, en bij het wachten op de vlinder heb je mooi de tijd om te onthaasten.
Als je b.v. en oranje tipje wilt fotograferen, ren er maar niet achteraan, zoek een rijkelijk gevuld veld met pinksterbloemen, ga lekker in het gras liggen en met een beetje geduld komt er vast een oranje tipje op een bloem die jij voor ogen hebt.

vr.gr. Benedictus

Vlinderkieker

PostPosted: Sun 02 May 2010, 20:03    Post subject: vlinders kieken
Graag wil ik jullie mijn methode met de centimeterstrook aanbevelen.
Maak foto's van zo'n strook op diverse afstanden bij diverse diafragma's. Je kunt dan heel mooi zien, hoe de scherptediepte is bij dié afstand en dàt diafragma. Een uiterst leerzaam proces. Je weet dan voor eens en altijd, dat een bepaald diafragma te groot is op een bepaalde afstand. Zo weet ik van mijn lens, dat ik ongeveer 0,3 cm speling heb bij F: 8,0 en op 35 cm. Dat is erg prettig te weten.
Let wel: voor elke brandpuntsafstand is dat verschillend, voor elke lens met dezelfde brandpuntsafstand is dat gelijk.
Makkie dus en ideaal uit te voeren op een regenachtige dag, als er geen vlinders vliegen.
En over dat vliegen: loop er nooit achteraan. Zorg ervoor dat je niet opvalt door je gedrag. Jaag nooit een vlinder op: deze plek wordt als onveilig beoordeeld en dus vermeden. Dat geldt niet voor alle vlinders.....
Zo heb ik eens steentjes staan gooien naar een mannetje Blauwe ijsvogelvlinder, die voor mij te hoog zat. In mijn onbenulligheid dacht ik, dattie wel naar me toe (naar beneden) zou komen.
Maar het beest was slimmer dan ik dacht: hij verdween om een nieuw territorium te kiezen, weg van een al te vrijpostige vlinderkieker.
Vrouwtjes gedragen zich totaal anders dan mannetjes: zij jagen niet, ze zoeken niet. Ze fourageren en (95% is al bevrucht als je ze ziet) is op zoek naar voedselplanten voor de rupsen.
Behalve kennis van de vlinder is ook kennis van ontwikkeling welkom. Je kunt dit allemaal vinden op mijn website: www.vlinderskieken.nl
Bij elke soort staan persoonlijke belevenissen en wetenswaardigheden waar je je voordeel mee kunt doen. Je kunt er zo een paar avonden lerend en ontdekkend op door brengen als je werkelijk geïnteresseerd bent in vlinders, hun rupsen en poppen.
Ik kan niet in andermans schoenen gaan staan, maar voor mij telt maar één ding: buiten zijn en genieten. Foto's zijn bijzaak. Kijk naar alles wat kruipt, vliegt en fladdert. Sla het gade en je zult ritmes ontdekken: als er één vlinder gaat zitten, zitten de anderen vaak ook en als de één vliegt, vliegen de anderen ook weer. Voor die beesten is dat gemakkelijk: ze zijn kleurig en veel vlinders kunnen prima waarnemen in het ultraviolette deel van het kleurenspectrum, iets wat voor ons onzichtbaar is. Houd daar rekening mee.
Zoals al gezegd, kijk uit voor je eigen schaduw, of je moet al Lucky Luck heten. Kijk voor welke nectarplant de vlinder voorkeur heeft en hoe die in de gaten. Meestal doet een exemplaar hem aan en daarna niet meer: hij laat sporen na en weet, dat ie er geweest is. Hij zal een andere bloem uitzoeken, het liefst van dezelfde soort.
Succes!

Tim Oord
PixPas (Basic)

View user's profile Send private message Send e-mail
PostPosted: Mon 03 May 2010, 9:53    Post subject:
Ik heb verleden jaar ook een Sigma Macrolens gekocht. Een 105 mm. Ik stel handmatig scherp en automatsch. Ik heb totaal geen problemen. De autofocus werkt wel traag en dat is het enige minpuntje.
Op mijn website www.timoord.nl kun je mijn macro's bewonderen.
Deze zijn overigens gemaakt met de Sigma 105 mm i.c.m. de Nikon D90 en D200. Wel met statief en draadontspanner!
Sigma 70mm f/2.8 Macro
Sigma 105mm f/2.8 Macro
Sigma 16mm f/1.4
Sigma 18-50mm f/2.8
Sigma 56mm f/1.4
FUJI X100VI
Tamron 17-70mm f/2.8, 18-300mm
f/3.5-6.3
Back to top
Reply with quote

luc hoogenstein

PostPosted: Tue 04 May 2010, 7:54    Post subject:
jonggolde wrote:
Ik lees hier dat de AF van de SIGMA niet optimaal werkt. Welnu, bij mijn 150mm werkte die prima. In negen van de tien keer ligt het toch echt aan de fotograaf Wink

Maar soms ligt het wel degelijk aan de lens, je kunt niet verwachten dat 100% van de afgeleverde lenzen perfect is.

Over manueel/AF: als je er niet in slaagt om met AF scherpe foto's te krijgen dan is er iets aan de hand met je lens (of body!), onder de randvoorwaarden dat je voldoende sluitertijd hebt, een statief gebruikt en een stilzittend onderwerp hebt. Zo simpel is het. Daarom moet je een tweedehandslens altijd testen voordat je hem koopt! Ik fotografeer met de (overigens als tweedehands overgenomen) Sigma 180 vrijwel altijd met AF (ja mensen, het kan!), met uitstekende resultaten. Als je namelijk een vrij groot f-getal kiest (f8 bijvoorbeeld) dan heb je een klein beetje speelruimte in het scherptebereik (dwz de scherptediepte wordt groter) waardoor je meestal een scherpe foto krijgt. Kort door de bocht: de truuk is om het centrale autofocuspunt te selecteren, scherp stellen op het punt dat je zeker scherp wilt hebben, sluiterknop vervolgens half ingedrukt houden en je compositie bepalen door de statiefkop te bewegen. Oja, niet de body op al servo instellen, maar dat spreekt voor zich neem ik aan.

Als je wat AF-macro's wilt zien moet je ff in de Fauna-mappen "vlinders", "libellen", "amfbieën" en "overig" en in de Flora-map kijken op http://www.luchoogenstein.nl/ . De helft van die foto's is ook nog eens zonder statief gemaakt, maar dat is weer een heel ander verhaal (oeps, is dat niet vloeken in de kerk? Of laat het juist zien dat je soms van de gebaande paden af moet om een goede foto te maken? Twisted Evil ).

Kun je de lens nog terugbrengen als ie niet goed is? Heeft de vorige eigenaar er nog garantie op?

groet,
Luc

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Tue 04 May 2010, 8:18    Post subject:
Als je perse AF wilt gebruiken voor Macrofoto's (doe ik persoonlijk nooit) dan moet je uiteraard wel goed kijken op welk gedeelte van jouw onderwerp je welk AF punt kiest. Jouw camera weet echt niet wat er op de foto komt en waar de scherpte moet liggen. Ik heb het idee dat daar wel eens aan voorbij wordt gegaan.

Uiteraard, heel af en toe ligt het wel eens aan het objectief maar toch echt in de meeste gevallen aan de fotograaf.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic
Page 1 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum