Het magazine voor Natuurfotografen

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur

scherpte problemen Sigma 180mm macro
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
View previous topic :: View next topic  

Author

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
PostPosted: Tue 04 May 2010, 8:36    Post subject:
jonggolde wrote:
Als je perse AF wilt gebruiken voor Macrofoto's (doe ik persoonlijk nooit) dan moet je uiteraard wel goed kijken op welk gedeelte van jouw onderwerp je welk AF punt kiest.

Zie de techniek die ik hierboven beschreven heb. Daarnaast: Manuele focus kun je alleen toepassen als je de tijd hebt en je onderwerp niet gaat bewegen. Wil je daar niet op gokken, gebruik dan AF (bijvoorbeeld bij een vlinder overdag, of bij een vliegend insect).

Macro is een aparte tak van sport. Neem de tijd om te ontdekken welke instellingen (manueel/AF, one shot-al servo, belichting, scherptediepte, etc etc etc) je nodig hebt voor welk onderwerp. Alles hangt met elkaar samen (open deur, ik weet het, maar toch). Het is te simpel om je blind te staren op manueel.

groet,
Luc

Volg Luc op Twitter: http://twitter.com/luchoogenstein
Augustus 2011: Veel nieuwe foto's op www.luchoogenstein.nl
Luc op Facebook: www.facebook.com/luchoogenstein

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote

Ton Valk

View user's profile Send private message
PostPosted: Tue 04 May 2010, 8:38    Post subject:
Wil ik ook nog even reageren op dit onderwerp. De sigma 180mm kan ontiegelijk scherpe foto's maken maar dat wil niet zeggen dat elk exemplaar even goed is!
En dan nu mijn stukkie reclame (doen ze tenslotte allemaal)
[reclame modus aan]Zie b.v de deze foto; http://www.nederpix.nl/album_page.php?pic_id=107207
Of kijk eens op mijn site!!! de meeste macrofoto's zijn gemaakt met deze lens!! http://www.tvalk.nl/
Ook hier staan veel foto's die zijn gemaakt met deze lens! Wel in combinatie met een Sony Alpha 700 natuurlijk Cool http://www.nederpix.nl/album_search.php?search_type=pic_username&search=digiton [reclame modus uit]
Hoop dat u er wat aan hebt!
Groet, Ton

jonggolde
Guest

PostPosted: Tue 04 May 2010, 9:28    Post subject:
Juist met een vliegend insect vind ik AF geen optie omdat je hem dan continu helemaal kwijt bent uit beeld. Juist door dat automatisch ( en dan fout) focussen. Handmatig kun je veel gemakkelijker de beweging volgen en tegelijkertijd continu scherpstellen. Met het fotograferen van grote vliegende vogels kies ik ook voor AF maar voor kleine vliegende insecten echt niet.

Gr. Henriëtte
Back to top
Reply with quote

luc hoogenstein

PostPosted: Tue 04 May 2010, 9:49    Post subject:
jonggolde wrote:
Juist met een vliegend insect vind ik AF geen optie omdat je hem dan continu helemaal kwijt bent uit beeld. Juist door dat automatisch ( en dan fout) focussen. Handmatig kun je veel gemakkelijker de beweging volgen en tegelijkertijd continu scherpstellen. Met het fotograferen van grote vliegende vogels kies ik ook voor AF maar voor kleine vliegende insecten echt niet.

Gr. Henriëtte

Voor snel bewegende en vliegende insecten: kies centraal autofocuspunt, zet de body op Al Servo en op het maximaal aantal beelden per seconde (burst), kies de maximaal toelaatbare iso-waarde in die situatie, zet de lens op AF, zet het schuifje op de gewenste afstand, focus op de kop en knallen maar. De kans dat er dan goede foto's bij zitten is dan relatief groot. Als je een rap beest wilt bijhouden met manuele focus moet je óf ongelovelijk veel gevoel voor de lens hebben, óf ontzettend veel mazzel. Ik heb iig met de hier genoemde techniek goede resultaten gehaald (ook bij vogels en zoogdieren trouwens, maar óók bij planten die door de wind heen en weer bewegen).

Overigens stap ik binnenkort over op een andere macrolens: er zit wat speling ter hoogte van de koppelring, en repareren is waarschijnlijk duurder dan wat ik er destijds voor betaald heb. De AF doet het trouwens nog prima, afgelopen week leuke foto's mee gemaakt op het strand Cool

groet,
Luc

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote

kasperge

View user's profile Send private message Visit poster's website
PostPosted: Wed 12 May 2010, 12:37    Post subject:
Bedankt allen voor de goede tips. Je moet er een beetje gevoel voor krijgen denk ik. Het is ook een hele andere kant van macrofotografie dan stilstaande onderwerpen.

@Vlinderkieker en de anderen: bedankt voor de tips over vlinders. Als het weer dalijk weer een beetje beter gaat worden dan zal ik het wel eens uitproberen om op die manier mijn foto's te maken.

Gr Kasper
Reply with quote

martine
Guest

PostPosted: Wed 12 May 2010, 14:27    Post subject:
@ Luc, ik heb vorige week ook speling gehad op mijn sigma 150 mm.
Mijn man keek er na en heeft de miniscule schroefjes op de kop van de lens aangedraaid en heeft nu geen speling meer.
misschien heb hier iets aan.
Mvg. Martine
Back to top
Reply with quote

jonggolde
Guest

PostPosted: Wed 12 May 2010, 15:09    Post subject:
Goede tip, Martine!!
Back to top
Reply with quote

luc hoogenstein

PostPosted: Thu 13 May 2010, 19:49    Post subject:
martine wrote:
@ Luc, ik heb vorige week ook speling gehad op mijn sigma 150 mm.
Mijn man keek er na en heeft de miniscule schroefjes op de kop van de lens aangedraaid en heeft nu geen speling meer.
misschien heb hier iets aan.
Mvg. Martine

Ik ga meteen eens kijken, dank voor de tip!

Edit: helaas, helaas...alle schroefjes zaten gewoon goed vast.

CPN-Goldmember
Back to top
Reply with quote

Nederpix.nl Forum Index -> Optische apparatuur
Goto page Previous  1, 2

Post new topic   Reply to topic
Page 2 of 2

Jump to:  

You cannot post new topics in this forum